I hvilke formater skal vi publisere neste utgivelse med TrondheimSolistene?

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.096
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Personlig håper jeg dere fortsetter med sølvskivene med BlueRay og HybridSACD i samme boks. Jeg har ambisjoner om å utnytte disse formatene i nær framtid, har en PS3 i huset som jeg ennå ikke har testet på musikk, men er også veldig glad i Redbook-versjonen av de flotte produksjonene.

Ser i en annen tråd at vinyl også er aktuelt, det hadde jeg også ønsket velkommen, men jeg vil nok prioritere de digitale skivene i dette tilfellet.

Den neste utgivelsen ser veldig flott ut, musikken er vakker og skulle kunne fenge mange her. Tsjaikovskij sin Serenade er nydelig, og Carl Nielsens Suite ser jeg fram til å bli kjent med.

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Blu-ray blir helt sikkert med oss videre. Hva vi gjør med Hybrid SACD er mer usikkert. Vinyl vurderes seriøst.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg støtter helt klart opp om at dere lanserer et utvalg på vinyl. Gjerne med noen passende pakketilbud.

Blu-rayene dere lager er fantastiske og det er ikke uten grunn at Denon samarbeider med dere.

N

nb

Gjest
Morten, kan du si noe om hvordan dere tror den svært høye oppløsningen dere spiller inn og også distribuerer digitalt vil stå seg når det samme materialet skal utgis analogt på vinyl? Må dere gjøre noen endringer i masteringen for vinylmediet? Har dere fått laget noen "testeksemplarer" på vinyl for å se (les: høre) hva som skjer?

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
nb skrev:
Morten, kan du si noe om hvordan dere tror den svært høye oppløsningen dere spiller inn og også distribuerer digitalt vil stå seg når det samme materialet skal utgis analogt på vinyl? Må dere gjøre noen endringer i masteringen for vinylmediet? Har dere fått laget noen "testeksemplarer" på vinyl for å se (les: høre) hva som skjer?
Vi er i begynnelsen av prosessen og foreløbig er det mange ubesvarte spørsmål, men utgangspunktet er viktig; DXD (352.8kHz/24bit) låter like bra som analog kilde rett ut av mikrofonene ute på opptak. For mastering til LP vil jeg ta med våre konvertere og gi analog kilde direkte til kuttingen. I denne analoge strømmen må den som gjør kuttingen tilpasse for vinylmediet.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.010
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Hvordan er koblingen mellom DSD og DXD? nedlastbare DSD filer virker forlokkende, her begynner det å bli mer-og-mer software som støtter dette.

tuco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2004
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Et tilbud hvor man kan få både vinyl og SACD til en hyggelig pakkepris hadde sittet som et skudd for meg

Tuco

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
fint om det var mulig å kjøpe 352.8kHz/24bit gjerne på SDkort

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.448
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Vinyl er vel et av de riktige formatene å gi ut musikk på i dag?

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.010
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Har enda en del å gå på ;)

FLAC supports linear PCM samples with a resolution between 4 and 32 bits per sample. FLAC does not support floating point samples. In some cases it is possible to losslessly transform samples from an incompatible range to a FLAC-compatible range before encoding.

FLAC supports linear sample rates from 1Hz - 655350Hz in 1Hz increments.

http://flac.sourceforge.net/faq.html#general__samples

N

nb

Gjest
En vektig grunn for å bruke wav er kanskje at iTunes ikke er så glad i FLAC?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.624
Morten Lindberg skrev:
Vi er i begynnelsen av prosessen og foreløbig er det mange ubesvarte spørsmål, men utgangspunktet er viktig; DXD (352.8kHz/24bit) låter like bra som analog kilde rett ut av mikrofonene ute på opptak. For mastering til LP vil jeg ta med våre konvertere og gi analog kilde direkte til kuttingen. I denne analoge strømmen må den som gjør kuttingen tilpasse for vinylmediet.
Betyr dette at dere hører degradering av lyden hvis dere går ned til 176.4 k eller 88.2 k -og hva tror du i så fall dette skyldes?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
41.044
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Personlig er jeg begrenset til max to-kanals 24 bit/96 kHz WAV eller FLAC, så høyere rater og mer eksotiske formater enn det blir mest av akademisk interesse for meg. Det er ikke opplagt at en nedkonvertering hos meg gir noe bedre lydkvalitet enn om utgiveren optimaliserte filene for den oppløsningen.

O

Oblivion

Gjest
Bx skrev:
Morten Lindberg skrev:
Betyr dette at dere hører degradering av lyden hvis dere går ned til 176.4 k eller 88.2 k -og hva tror du i så fall dette skyldes?
Lavere båndbredde, større fasefeil, aliasing er ikke hørbart fra 352.8k og oppover... (stikkord)

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.624
diyAudio skrev:
Lavere båndbredde, større fasefeil, aliasing er ikke hørbart fra 352.8k og oppover... (stikkord)
[/quote]

Dette er kun spekulasjoner som jeg kan produsere selv. Akkurat nå er jeg mer interessert i hva folka på Lindberg Lyd hører.

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Jeg må tilstå at jeg egentlig ikke bruker så mye tid på å analyser digitale formater. Det viktigste for meg ved en høy digital oppløsning i produksjon er det faktum at når den digitale signalgangen er transparent så kan jeg legge det mentalt “til side” og fokusere all tid og energi i å skape lydbildet med mikrofonene i opptaksrommet.

Distribusjonsformater krever litt mere omtanke fra oss som leverandører. FLAC er i teorien datapakking som gir bit-eksakt tilbakeføring. Problemet er at dette er prosessorkrevende. Allerede ved stereo 24/192 og 5.1 i 24/96 ser vi at "kjipe" mediaspillere begynner å jukse i realtidsutpakking. Derfor har vi valgt å levere 24/352.8 i lineær PCM som da ikke krever lokal prosessering ved avspilling. Markedet for denne typen ekstreme oppløsninger er såpass dedikert at båndbredde for nedlasting og mangel på implementert metadata ikke er noe problem.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg skjønner at FLAC-filer av den størrelsen vil være prosessorkrevende, og kanskje et problem for min laptop. Mine innvendinger går mest på at taggingen blir klønete med PCM-filer. Men siden du skriver at avspillerprogrammene pt roter med utpakkingen av filene er det du skriver her et godt argument.

Dette er jo eksperimentelt, og for de som har utstyr til avspillingen av så høyoppløste opptak er det et utrolig spennende sådan. Men skal dere først tilby topp kvalitet nedlasting ville jeg personlig ønsket meg 24-bit FLAC. Fra før har jeg bare en produksjon fra 2L, men det kommer til å bli flere. Siden jeg ikke har SACD så blir det Redbook-laget jeg gjør meg nytte av. Siden min PC ikke har BD-drev så får jeg ikke hentet ut 24-bit FLAC-filen som ligger på den andre disken. Det er faktisk en smule irriterende, for jeg kjenner heller ingen andre som har mulighet for det.

Ideelt sett ville jeg hatt muligheten for å laste ned FLAC-filen istedenfor å måtte gå til innkjøp av BD-drev til PC-en. Kanskje dere kunne utstyrt utgivelser med en kode for nedlasting a-la vinylplater. Men jeg skjønner godt hvorfor det eventuelt er for mye forlangt. Men det er litt dumt for meg at jeg ikke får fullt utbytte av de flotte innspillingene slik det er i dag.

Jeg opplever det slik at nedlasting demokratiserer 24 bit. Det gjør at vi som ikke har tatt oss råd til en dedikert SACD-spiller i høy kvalitet kan få samme lyd med en god DAC som også gjør annen nytte for seg. Samtidig som dere nå pusher grensene håper jeg at dere også tar det "demokratiske" aspektet med i vurderingen. Langt flere vil oppleve den kvaliteten dere står for hvis de kan laste ned 24-bit fra hjemmesiden, for å bruke en vanlig DVD til slike filer er vel uaktuelt. BD er et fysisk format for fremtiden, så det valget kan jeg vel strengt tatt ikke klage for mye på. Men, er det for mye forlangt at det følger med en kode ved kjøp av disk for nedlasting av samme FLAC-fil som finnes på BD for de som ikke har BD-drev i PC/Mac-en? De er det jo ikke så mange av enda. Eller må vi bare smøre oss med tålmodighet og være fornøyd med Redbook inntil videre?

P

Parelius

Gjest
Morten Lindberg skrev:
Jeg må tilstå at jeg egentlig ikke bruker så mye tid på å analyser digitale formater. Det viktigste for meg ved en høy digital oppløsning i produksjon er det faktum at når den digitale signalgangen er transparent så kan jeg legge det mentalt “til side” og fokusere all tid og energi i å skape lydbildet med mikrofonene i opptaksrommet.
Et lite spørsmål litt på siden kanskje.

Når dere tar opptak, hvor høyt styrer dere da inngangen på det analoge signalet før det går til A/D konverteren. Ligger maksimum utslag på0 dBFS eller går dere ned til -? dBFS maks?

Og hvis dere går ned til -? dBFS ett eller annet, er det av hensyn til den senere digitale behandlingen av signalet, eller av hensyn til at konverteren jobber best ved slike nivåer?

Noen meninger, erfaringer eller tanker rundt dette?

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Parelius skrev:
Morten Lindberg skrev:
Et lite spørsmål litt på siden kanskje.

Når dere tar opptak, hvor høyt styrer dere da inngangen på det analoge signalet før det går til A/D konverteren. Ligger maksimum utslag på0 dBFS eller går dere ned til -? dBFS maks?

Og hvis dere går ned til -? dBFS ett eller annet, er det av hensyn til den senere digitale behandlingen av signalet, eller av hensyn til at konverteren jobber best ved slike nivåer?

Noen meninger, erfaringer eller tanker rundt dette?
Med dette utstyret jobber vi helt opp til -0.2 dB FS på innspilling; ikke noe poeng i å sløse bort bit-dybde på headroom så lenge alle komponenter er matchet til hverandre i signalkjeden.

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.268
Torget vurderinger
1
Jeg synes 2L skal utgi i SACD som før.Hvorfor?

- Det er et innarbeidet audiofilt format som er kjent blant alle som vet å verdsette det. Platene spiller også helt greit i vanlige CD-spillere.

- Stort utvalg av gode avspillere, både rene CD/SACD-spillere og multispillere (CD/SACD/DVD) der lydkvaliteten over de analoge utgangene er kjempebra. Av Blurayspillere er det omtrent ingen audiofile spillere på banen enda og det kommer kanskje ikke så mange heller, da svært få highend-merker ser ut til å satse på BD (eks Esoteric m.m.)

SACD har hatt som kjennetegn luksuriøse innpakninger i lekre superjewelcover ofte med gedigne innleggsbøker osv. Dette trigger kjøpelysten til musikkelskeren/samleren, de som vet å sette pris på både lydkvalitet og omslag/innpakning. Dette er det også betalingsvilje for. Blu-rayformatet ser betydelig billigere ut, simple plastekser i typisk slamsete DVD.kvalitet. Det er mulig Sony har patentert at alt av BD skal pakke inn i den blå esken, men jeg synes slik ensretting forsimpler.

- Sammenlign formatene; BD forbindes med film, bruk og kast, se en gang og selg videre. SACD er dagens eneste format som bortsett fra gammel, skjelden vinyl oppnår samlerverdi. Det er flere SACD-utgivelser du må ut med mellom ett og to tusen kroner for om du skal greie å skaffe deg dem. Det mangler ikke på reutgivelser på CD i ettertid, men altså slike priser på SACDen.

- Lydkvalitet: Der vil jeg påstå det er dødt løp.

Jeg er ikke i tvil: Heia SACD! Håper virkelig ikke 2L ender i filmhylla. Den dagen det er bare BD fra 2L blir det kjøpt mindre derfra og mer Harmonia Mundi osv.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.289
Torget vurderinger
96
Odd J skrev:
Jeg synes 2L skal utgi i SACD som før.Hvorfor?

- Det er et innarbeidet audiofilt format som er kjent blant alle som vet å verdsette det. Platene spiller også helt greit i vanlige CD-spillere.

- Stort utvalg av gode avspillere, både rene CD/SACD-spillere og multispillere (CD/SACD/DVD) der lydkvaliteten over de analoge utgangene er kjempebra. Av Blurayspillere er det omtrent ingen audiofile spillere på banen enda og det kommer kanskje ikke så mange heller, da svært få highend-merker ser ut til å satse på BD (eks Esoteric m.m.)

SACD har hatt som kjennetegn luksuriøse innpakninger i lekre superjewelcover ofte med gedigne innleggsbøker osv. Dette trigger kjøpelysten til musikkelskeren/samleren, de som vet å sette pris på både lydkvalitet og omslag/innpakning. Dette er det også betalingsvilje for. Blu-rayformatet ser betydelig billigere ut, simple plastekser i typisk slamsete DVD.kvalitet. Det er mulig Sony har patentert at alt av BD skal pakke inn i den blå esken, men jeg synes slik ensretting forsimpler.

- Sammenlign formatene; BD forbindes med film, bruk og kast, se en gang og selg videre. SACD er dagens eneste format som bortsett fra gammel, skjelden vinyl oppnår samlerverdi. Det er flere SACD-utgivelser du må ut med mellom ett og to tusen kroner for om du skal greie å skaffe deg dem. Det mangler ikke på reutgivelser på CD i ettertid, men altså slike priser på SACDen.

- Lydkvalitet: Der vil jeg påstå det er dødt løp.

Jeg er ikke i tvil: Heia SACD! Håper virkelig ikke 2L ender i filmhylla. Den dagen det er bare BD fra 2L blir det kjøpt mindre derfra og mer Harmonia Mundi osv.
Først en faktafeil som du kommer med; Det er ikke bare SACD som oppnår høye bruktpriser. Det gjør også utgåtte DVD-Audio plater, noen av dem må man betale skyhøye priser for.
SACD er et supert format det, men er noe underlegent både BD og DVD-Audio i lydkvalitet. SACD har en anelse "softness" i lyden (mer likt analog lyd som noen misforstår det som), som riktignok mange foretrekker hvis de sliter med sibilanter osv, men DVD-A og Blu-ray låter bedre. Særlig er DTS-HD Master på BD særdeles overbevisende synes jeg. Jeg vil helt klart ha 2L på Blu-ray. Men det jeg aller helst vil ha, er mer spennende musikk fra 2L. Er det bare utøvere innen klassisk som vil spille inn for dere Lindberg? Tenk så herlig det ville være og hørt noe fet jazz, fusion eller progrock med den sublime lyden!

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.802
Torget vurderinger
1
Polkagris skrev:
Men det jeg aller helst vil ha, er mer spennende musikk fra 2L. Er det bare utøvere innen klassisk som vil spille inn for dere Lindberg? Tenk så herlig det ville være og hørt noe fet jazz, fusion eller progrock med den sublime lyden!
Tiltredes!

Få med deg Olga Konkova i studio og lag noen spennende jazzinnspillinger! Er vel ikke så mye miksing som skal til på jazzopptak, Morten?
Kan artister som Olga sitte en hel natt og improvisere, så kan de vel gjennomføre en purist session med deg også?

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.268
Torget vurderinger
1
Antar at DVD-Audio ikke er aktuelt for 2L, de har ikke gitt ut noe på formatet før, det er nesten ikke-eksisterende (dessverre) og salgspotensialet er derfor veldig dårlig.

Når det gjelder lydkvalitet kan vi sikkert diskutere fram og tilbake. Ikke alle sammenlignende tester av 2Ls musikk har konkludert med at BD er bedre enn SACD, noen små nyanseforskjeller ja, men ikke nødvendigvis bedre.Jeg vil nøye meg med å si at alle høyoppløste formater er gode nok for min del. Det som 2L ikke bør gjøre er å droppe fysiske formater, det er ikke aktuelt med nedlasting foreløpig for min del - jeg vil ha multikanalsmuligheten som ligger i platene, samt skikkelig cover etc.

SACD er et format som i utgangspunktet er tilpasset en analog signalvei - det kan ikke taes ut digitalt fra spilleren (kopieringssikret) og er derfor tenkt overført analogt i to eller flere kanaler til forsterker. Det finnes etterhvert en mengde gode SACD/CD-spillere som kan ta seg av dette. Noe spinklere på flerkanalsforsterkersiden, men det finnes. De aller fleste SACD-plater kan også spilles av i en orsinær CD-spiller samt at alle SACD-spillere tar CD-plater. Ingen menyer etc som krever skjerm for oppsett/manøvrering.

BD: Filmformat som også kan brukes til rene lydproduksjoner a la 2L. Men spillere med gode analoge utganger er fåtallige. De er nødvendigvis ikke multispillere heller, dog har Marantz og Denon et par gode (og dyre) modeller. Formatet er mer egnet til digital overføring til forsterker via HDMI. Dette krever ikke kostbare spillere, men her vil jitterproblemer kunne virke degraderende på lyden. Enkelte merker (Denon, Sony, Pioneer) har utviklet systemer for å redusere dette, dog krever de at både spiller og receiver er av samme merke og har disse systemene innebygget. HDMI er i dag utbredt på hjemmekinoutstyr og ikke på typisk highend forsterkere som er det vi på dette forumet er mest fortrolige med. Det er en utbredt oppfatning at hjemmkinoforsterkere/prosessorer ikke greier å oppnå samme gode lydkvalitet som typisk dedikert highend stereoutstyr. Det finnes vel et par svindyre unntak. Muligheten for romkorreksjon kan sikkert oppveie for en del av dette og vil sikkert bli oppfattet som et udelt gode. Men kanskje først og fremst av hjemmkinoentusiasten som også vil ha god musikkvalitet. For den konservative hifientusiasten med et høykvalitets lydanlegg vil tanken på å måtte 'digitalisere' anlegget på denne måten være fremmed.

SACD og BD henvender seg derfor til forskjellige grupper og 2L bør derfor legge ved begge som nå. Det er ikke nødvendigvis lydkvaliteten som avgjør om man velger den blå eller gullfargede, men hvilken avspillingskjede man har.

2L vet sikkert en god del om hvem som kjøper musikken og hvorfor. Det er ikke alle utgivelsene som i utgangspunktet er like interessante, men jeg tror at merkets suksess delvis er tuftet på et renomè for god lydkvalitet på SACD (og etterhvert BD). Blant audiofile er det ikke uvanlig å kjøpe plater utfra (en forventning om) god lydkvalitet. Dette er dog ikke utslagsgivende for folk flest, dvs de som ikke vektlegger lyd i utgangspunktet.

Vi ser jo at nyinnspillinger av klassisk musikk er overtatt av små entusiastplateselskaper, de etablerte nøyer seg med å gi ut gamle travere på nytt. Det er betydelig fokus på lydkvalitet blant de nye labelene og det er nok utfra en erkjennelse av at godt salg må ta utgangspunkt i godt håndverk/godt kunstnerisk nivå samtidig som det må tilføre noe nytt på lydsiden. Ville 2L vært der de er idag uten å ha gjennomført kompromissløse innspillinger i høyoppløst multikanal? Og gitt det ut på SACD i disse årene?

Å utvide det musikalske repertoaret med andre sjangere synes jeg er en god ide. Nødvendigvis ikke bare jazz. Hvorfor ikke ei real tungrockplate i flere kanaler der musikken ikke er komprimert ned til en udynamisk grøt. Kunne tenkt meg en skikkelig piskesnert av en gitarsolo farende rommet rundt jeg....

Dette innlegget ble i lengste laget, men temaet engasjerer!

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.289
Torget vurderinger
96
Enig i mye av det du skriver Odd J. Vil bare skyte inn at det er flere enn Marantz og Denon med påkostet analogdel på BD spillere. Pioneer og Oppo f.eks. Sikkert andre også. Når det gjelder format vil jeg tippe at de fleste i 2L's målgruppe heller sitter på en SACD spiller enn en god Blu-ray spiller. Nå er 2L så generøse at de ofte legger ved begge format og en imponerende valgfrihet med tanke på stereo/suround osv. Og i mine ører er DTS-HD det aller ypperste på de fysiske format.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Polkagris skrev:
Enig i mye av det du skriver Odd J. Vil bare skyte inn at det er flere enn Marantz og Denon med påkostet analogdel på BD spillere. Pioneer og Oppo f.eks. Sikkert andre også. Når det gjelder format vil jeg tippe at de fleste i 2L's målgruppe heller sitter på en SACD spiller enn en god Blu-ray spiller. Nå er 2L så generøse at de ofte legger ved begge format og en imponerende valgfrihet med tanke på stereo/suround osv. Og i mine ører er DTS-HD det aller ypperste på de fysiske format.
Er enig både med deg og Odd J. Det dere skriver oppsummerer egentlig det som bør sies, og det er at 2L gjør det bra i dag. Det som selvfølgelig må tilføres de fysiske produktene er nedlasting i både lossless og lossy. Det at de satser på wav i ekstremt høy oppløsning er fint, men hadde det vært dumt å levere en 24 bit FLAC i tillegg til wav og mp3?

En ting som faktisk irriterer meg litt er at jeg ikke har SACD, og heller ikke BD-drivverk i pc-en. Derfor får jeg ikke hentet ut FLAC-filene som ligger på ekstradisken. Muligheten for at jeg kjøper meg en hifi-riktig multiavspiller eller ren SACD blir mindre og mindre dess mer jeg spiller fra HDD, så jeg føler det er litt "urettferdig" at jeg ikke få hentet ut det beste av platene. Et ydmykt ønske fra meg er derfor at det sammen med hver utgivelse følger med en engangs-kode for å laste ned FLAC-filene. På den måten vil veldig mange flere brukere i fremtiden dra nytte av de flotte høyoppløste opptakene uten å måtte kjøpe hardware som de ikke vil bruke til noe annet enn SACD og BD.

Når flere og flere migrerer til HDD så vil det finnes færre bokser i de tusen hjem, og jeg ville satset på lojalitet fra fremtidens publikum. Siden de færreste har BD-drivverk i pc-en så sitter de fleste med samme problem som meg. Eneste alternativ er å rippe Redbook-laget på disken, og å være fornøyd med det. Men i og med at vi lever i den tiden vi lever i føles det litt urettferdig, noe som ikke stimulerer til lojalitet mot labelen. Hadde de gjort lossless-filene i 24 bit lettere tilgjengelig for oss (som etterhvert begynner å bli en majoritet) ville jeg brukt mer penger på 2L enn det jeg gjør nå. Kanskje det er døvd for andre, men for meg så er det helt naturlig å kjøpe et fysisk produkt til odel og eie, men å spille av musikken fra filer som er lastet ned etter samme prinsipp som mp3 som følger med ny vinyl.

Topp Bunn