I kjølvannet av hijab-oppstyret

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Slubbert er forelsket ser det ut til. Melder du deg inn i klubben kan du få de 3 søstrene hennes også. ;D ;D ;D

S

Slubbert

Gjest
    Så lenge det ikke er forpliktende...jeg tror det er noen greier som kalles "Mutah"...

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Slubbert skrev:
    Så lenge det ikke er forpliktende...jeg tror det er noen greier som kalles "Mutah"...
    Joda en praktisk og lettvint ordning. Men pass deg for svigermødrene. De kan være insisterende.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.161
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Hverdagen for mange jenter i religiøse miljøer:

http://www.bt.no/innenriks/article804176.ece
    Hverdagen for muslimske jenter. Kun i muslimske miljøer.
    Det sto noen damer med skaut og side, grovvevde skjørt på trappa mi forleden og skulle ha meg med på bibelstudier. Juling fikk de nok ikke, men om noen forteller meg at de ikke var formet (kall det gjerne undertrykt) av den religion de var havnet inn i av en aller annen årsak, så er jeg sterkt uenig. Undertrykking kan ta så mange former, ikke bare fysisk.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er da et problem at handlinger og forestillinger som i alle andre sammenhenger blir karakterisert som kriminelt, undertrykkende, menneskefiendtlig eller dominerende er nesten helt greit så lenge det går under dekke av å handle om religion. Denne galskapens hellige ku som skal behandles med varsom respekt.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.161
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Det er da et problem at handlinger og forestillinger som i alle andre sammenhenger blir karakterisert som kriminelt, undertrykkende, menneskefiendtlig eller dominerende er nesten helt greit så lenge det går under dekke av å handle om religion.
    Ikke bare er det greitt, i de fleste land får man både statsstøtte og skattefritak i en eller annen form også

G

Gjestemedlem

Gjest
    erato skrev:
    Det sto noen damer med skaut og side, grovvevde skjørt på trappa mi forleden og skulle ha meg med på bibelstudier. Juling fikk de nok ikke, men om noen forteller meg at de ikke var formet (kall det gjerne undertrykt) av den religion de var havnet inn i av en aller annen årsak, så er jeg sterkt uenig. Undertrykking kan ta så mange former, ikke bare fysisk.
    Lydighets og konformitetskulturen som hijab er en del av finner man i mange religiøse sammenhenger. Det mange mer rafinerte måter å oppnå dette enn å slå noen. Ungdom som vokser opp i Levende Ord eller hos Jehovas Vitner møter nok i mange tilfelle det samme presset og kravet fra sine omgivelser som i muslimske miljøer. Selv om hijab er muslimers synlige tegn på lydighet og underkastelse finner man akkurat det samme i mange konservative religiøse ogranisasjoner, samfunn og menigheter.

Det er vel bedre å oppmuntre til individualisme og ulydighet mot religiøse autoriteter enn det er å tilrettelegge for at konservative religiøse krefter fritt skal få dominere og påvirke mennesker?

Det er forøvrig en grunnleggende misforståelse at ikke kvinner kan være like islamistiske eller konservativt kristne som menn. At det finnes endel kvinner som frivillig underkaster seg disse reglene av religiøs eller politisk overbevisning er ingen unskyldning for å tolerere at andre kvinner skal tvinges eller presses til det samme. Presset på jenter i konservative muslimske miljøer for å gå med hijab er nok minst like stort fra kvinnene der som fra menn.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    å å - Jensemann sliter litt i denne saken nå, for å si det pent.

S

Slubbert

Gjest
    Roald skrev:
    Ja den er null. De er politikere som skal selge staten og statlig formynderi til godtroende velgere, troverdigheten er som på TV-shop.

Og ikke minst slipp fangene fri det er vår………..http://www.p4.no/story.aspx?id=302583
    Dette er da bare positivt. Vi snakker her ganske sikkert om folk som enten er ikke-voldelige og/eller ikke utgjør en fare for andre mennesker, da hører de ikke hjemme i fengsel i utgangspunktet.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.161
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For noen dustemikler!

wotg skrev:
    BBking skrev:
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=548430

Regjeringen har tapt ansikt og all troverdighet i denne saken. Amatører!
    Det som er skremmende er at dette er våre folkevalgte de skal da per definisjon i alle avgjørelser stort sett speile befolkningen, hva skjedde med APs holdning til definisjonen demokrati?
    De bæsja nok på leggen ja (det gjør alle regjeringer av og til), men det er ikke slik at en regjering skal beslutte alt i tråd med stemingsbølgene i folket. Da kan vi erstatte regjeringsmøtene med folkeavstemninger hver fredag. De er valgt på et generelt politisk grunnlag.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.072
    Torget vurderinger
    1
    Slubbert skrev:
    Roald skrev:
    Ja den er null. De er politikere som skal selge staten og statlig formynderi til godtroende velgere, troverdigheten er som på TV-shop.

Og ikke minst slipp fangene fri det er vår………..http://www.p4.no/story.aspx?id=302583
    Dette er da bare positivt. Vi snakker her ganske sikkert om folk som enten er ikke-voldelige og/eller ikke utgjør en fare for andre mennesker, da hører de ikke hjemme i fengsel i utgangspunktet.

Nå var dette delvis for å vise troverdigheten eller mangel på sådan, Storberget og co har brisket seg om hvordan de har redusert soningskøen og i det selvskrytet var ikke 633 år i strafferabatt noe tema. Hvorfor ikke videreføre dette til helsevesenet og friskemelde folk over en lav sko så slipper vi helsekøene også.

Nå er nok vi to på forskjellige planeter når det gjelder ordensmakten, jeg vil gjerne ha en fotpatrulje på hvert hjørne for at folk skal føle seg trygge, det hjelper ikke med en utopisk frihet når det er andre en ordensmakten setter begrensningene.

Nok OT i denne tråden…… og over til delvis……

NEI NEI NEI http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=548442

Mvh Roald

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.072
    Torget vurderinger
    1
    Honkey-Chateau skrev:
    Roald skrev:
    Hvorfor er du i mot at dommerstanden øker sin kunnskapsbase?

Honkey

::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::)

Siden det skal være likhet for loven må vel dommerstanden sette seg inn i samtlige lands lover og hvorfor stoppe der, hva med den indre justisen som forekommer i lukkede miljøer, skal man ta hensyn til den også?

Og hva med den vanlig Normann må han også lese seg opp på alt, eller hva med den stakkers innbruddstyven som blir skutt ved inntregning , han viste jo ikke at det var en amerikaner som bodde der. Eller skattesvindleren som kommer fra Bahamas må det vektlegges?

Hvor mange tenkte tåpelige tilfeller skal man trenge for å se at dette er helt idiotisk!

Norske dommer skal dømme etter Norsk lov.

Mvh Roald

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.161
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    Roald skrev:
    Også kalt snikislamisering.

Jeg tror det er bedre at innvandrere lærer norsk lov.
    Selvsagt skal de lære norsk lov. Men ellers ser du (som vanlig) spøkelser ved høylys dag. Les hva hun sier "Hun mener dette er et problem, ikke fordi dommerne skal la seg styre av sharia, men fordi de ikke forstår hva som er grunnlaget for konfliktene de skal dømme i."

Selvsagt må en dommer forstå hva partene snakker om i en konflikt. Enten det er nabotvister, eller kulturforkjeller mellom to kranglefanter. Så vidt jeg forstår er mye jus gjenstand for fortolkninger. Slik fortolkning skjer ikke i et vakuum.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    erato skrev:
    Så vidt jeg forstår er mye jus gjenstand for fortolkninger. Slik fortolkning skjer ikke i et vakuum.
    Fortolkningen skal skje etter rettspraksis, forarbeidene til lovteksten og loven selv.

Den skal overhodet ikke skje på grunnlag av hva den anklagede måtte mene eller tro, eller hvilken religion vedkommende tilfeldigvis bekjenner seg til.
    Det er det forsvarerens jobb å gjøre, og videreformidle til retten.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.161
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tenkt eksempel. Du slår noen i fjeset. Det er selvsagt forbudt. Straffeutmålingen tar dog utgangspunkt i i hvilken grad du ble provosert. Det en nordmann oppfatter som uprovoserende, og som ikke vil gi grunnlag for redusert straff for den som slår, kan være uhyre provoserende i en konflikt mellom to muslimer. Selvsagt må dommeren forstå dette. Selv om jeg selvsagt er enig i at det er forsvarerens oppgave å fremføre dette poenget for retten, så er de dommerens oppgave å vurdere det. Uten kunnskap om bla normer, som det trekkes frem i den refererte artikkel, kan jeg ikke skjønne at en slik vurdering er mulig.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    erato skrev:
    Tenkt eksempel. Du slår noen i fjeset. Det er selvsagt forbudt. Straffeutmålingen tar dog utgangspunkt i i hvilken grad du ble provosert. Det en nordmann oppfatter som uprovoserende, og som ikke vil gi grunnlag for redusert straff for den som slår, kan være uhyre provoserende i en konflikt mellom to muslimer. Selvsagt må dommeren forstå dette. Selv om jeg selvsagt er enig i at det er forsvarerens oppgave å fremføre dette poenget for retten, så er de dommerens oppgave å vurdere det. Uten kunnskap om bla normer, som det trekkes frem i den refererte artikkel, kan jeg ikke skjønne at en slik vurdering er mulig.
    Så Oddgeir bør mao. dømmes hardt og brutalt ( etter norsk rettspraksis klapp på skuldra, pekefinger i ansiktet og moralpreken samt 14 dager betinget) ? mens muslimen skal slippe lettere? ( pekefinger og moralpreken ) ???

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.161
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    erato skrev:
    Så Oddgeir bør mao. dømmes hardt og brutalt ( etter noske rettspraksis klapp på skuldra, pekefinger i ansiktet og moralpreken samt 14 dager betinget) ? mens muslimen skal slippe lettere? ( pekefinger og moralpreken ) ???
    Tja si det. Men slik er nå praksis så vidt jeg forstår i norsk rettspleie, hva du har lov å kalle en politimann er bla avhengig av hvilken landsel du kommer fra iflg det man kan lese om rettssaker i norske aviser. Toleransen for hæstkuk er større i NordNorge enn sørpå om jeg husker en fersk rettsavgjørelse rett. I mitt hode høres ikke det mer enn rimelig ut.

Og husk nå at dette kan slå begge Veier. Du synes å ta det for gitt at det er muslimen som skal nyte godt av dette i en gitt situasjoen, mens det like gjerne skal slå begge veier (dvs at i norsk kultur er dette en stor fornærmelse og i islam en liten, i en slik situasjon vil straffeutmålingen bli mindre for den provoserte nordmannen). Dette kan jeg ingen ting om, og det var vel nettopp poenget med artikkelen også, dette kan vi for lite om. Liten grunn til å føle seg provosert av det.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.503
    Torget vurderinger
    4
    erato skrev:
    Du synes å ta det for gitt at det er muslimen som skal nyte godt av dette i en gitt situasjoen, mens det like gjerne skal slå begge veier (dvs at i norsk kultur er dette en stor fornærmelse og i islam en liten, i en slik situasjon vil straffeutmålingen bli mindre for den provoserte nordmannen).
    Jeg har umiddelbart litt problemer med å komme på situasjoner hvor nordmenn opplever større fornærmelse eller provokasjon enn muslimer. Spesielt med tanke på deres æresbegreper.

I et samfunn med relativt små forskjeller er en slik straffeutmåling fornuftig, men etterhvert vil nok Norge få en prinsippsak hvor dette settes på spissen; - skal man dømmes etter hva som i Norge etter tradisjonelle norske normer oppfattes som provoserende eller skal man dømmes etter de normer som gjelder i ens hjemland ? Hva med tredjegenerasjons innvandrere som fortsatt oppfatter fx. Pakistan som sitt hjemland og lever etter de samme æresbegreper som sine slektninger på den pakistanske landsbygda ?

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Trane skrev:
    Hva med tredjegenerasjons innvandrere som fortsatt oppfatter fx. Pakistan som sitt hjemland og lever etter de samme æresbegreper som sine slektninger på den pakistanske landsbygda ?
    Disse invandrerene som etter flere generasjoner her i Norge alikevel ønsker å leve etter Pakistanske æresbegrepper og lover må nesten få et ultimatum; Hvor vil du bo? Norge eller Pakistan.
    Det er en selvfølge at folk som av en eller annen grunn ender opp med å bo i Norge må følge våre lover, regler, skikk og bruk. Man skal selvfølgelig få utøve sin relgion.
    Men ikke så lenge den går på bekostning av de samfunnsverdiene vi har her i Norge.
    Hijab debatten, innvadrings og integreringsdebatten er på villspor.
    Dette dreier seg mye om hvem som skriker høyest. Det kristne Norge har lenge vært en særgruppe som har brukt alle middler for å bli hørt, tenk på f.eks Ludvig Nessa og hva gruppen rundt han gjorde på 80 og 90tallet (joda de er fortsatt aktive...)
    Den nye særgruppen er muslimene. De roper høyt og hevder de ikke blir hørt i samfunnsdebatten. Problemet er bare at ønskene fra det muslimske miljøet går på akkord med vårt demokrati, vår relgionsfrihet, vår likstilling og vårt ønske om et rettferdig og åpent samfunn.
    De muslimske kreftene vil selvfølgelig aldri innrømme det, men det de ønsker er jo et muslimsk samfunn, men med Norsk økonomi. Noe som selvsagt ikke er mulig. hadde Norge vært muslimsk så hadde vi heller ikke hatt den verdiskapningen, likestillingen eller det demokratiet vi har idag, da ville nemelig alle oljepengene blitt brukt på moskeer og søken etter å følge profeten.

S

Slubbert

Gjest
    wotg skrev:
    Disse invandrerene som etter flere generasjoner her i Norge alikevel ønsker å leve etter Pakistanske æresbegrepper og lover må nesten få et ultimatum; Hvor vil du bo? Norge eller Pakistan.
    Og hvordan skal du få Pakistan til å ville ta imot norske statsborgere uten noen formell tilhørighet i Pakistan?

Det er en selvfølge at folk som av en eller annen grunn ender opp med å bo i Norge må følge våre lover, regler, skikk og bruk.
    Mitt inntrykk fra (bl.a.) HFS OT er at nordmenn har ganske divergerende oppfatninger av både lover, regler, skikk og bruk.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Dette er god underholdning.

Rektor ved Møllergata Skole, Eva Kjøge, sider til Dagbladet at kjønnsdeling i svømmetimene har ingenting med islam å gjøre.

http://www.dagbladet.no/2009/02/23/nyheter/islam/fremskrittspartiet/4995603/

- Da dette var en ungdomsskole var det jenter som følte seg overkjørt av guttene i gymtimene. Derfor ble det innført jentetimer, sier rektor, når Dagbladet.no møter henne ute i skolegården.

- Det hadde ingenting med islam å gjøre den gangen, legger hun til.

For 6 måneder siden, i god tid før Frp sitt landsmøte, sa hun noe annet:

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1143654.ece

– Som følge av innvandringen til byen oppsto problemstillingen med at muslimske jenter ikke fikk lov til å ha kroppsøving og svømming sammen med gutter. Da måtte skolen finne ordninger, sier skolens rektor Eva Kjøge til NTB.

Er ikke dette kostelig da? Er det en slags misforstått lojalitet til regjeringen fra en underbetalt lærerspire fra SV vi er vitne til her?

G

Gjestemedlem

Gjest
    oddgeir skrev:

Rektor ved Møllergata Skole, Eva Kjøge, sider til Dagbladet at kjønnsdeling i svømmetimene har ingenting med islam å gjøre.
    Problemet ligger i at foreldre har for stor innvirkning og innflytelse på barnas skolegang og skolehverdag. Foreldrestyring av skolen er en kristenkonservativ kjepphest, og som får slike følger som dette. Da er den eneste løsningen skolen sitter igjen med for at ikke barna skal lide enda mer og ikke lære svømming som andre barn, å finne slike pragmatiske om enn ikke ideelle løsninger.

Før vi får bukt med foreldrestyring av undervisning så vil vi få flere og flere slike tilfeller der slik som dette blir nødvendig for å sikre barnas ve og vel og utdannelse på tross av religiøse foreldres uheldige ønsker og vyer.

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    oddgeir skrev:

http://www.dagbladet.no/2009/02/23/nyheter/islam/fremskrittspartiet/4995603/

- Da dette var en ungdomsskole var det jenter som følte seg overkjørt av guttene i gymtimene. Derfor ble det innført jentetimer, sier rektor, når Dagbladet.no møter henne ute i skolegården.

- Det hadde ingenting med islam å gjøre den gangen, legger hun til.

For 6 måneder siden, i god tid før Frp sitt landsmøte, sa hun noe annet:

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1143654.ece

– Som følge av innvandringen til byen oppsto problemstillingen med at muslimske jenter ikke fikk lov til å ha kroppsøving og svømming sammen med gutter. Da måtte skolen finne ordninger, sier skolens rektor Eva Kjøge til NTB.

Er ikke dette kostelig da? Er det en slags misforstått lojalitet til regjeringen fra en underbetalt lærerspire fra SV vi er vitne til her?
    Som vanlig er det mest dustete lærere og rektorer kroniske SV sympatisører.
    ref Kjellbjørg Lunde osv
    Sleiven

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Gjestemedlem skrev:
    Foreldrestyring av skolen er en kristenkonservativ kjepphest,
    Gratulerer Deff. Her viser jeg at en rektor lyver, og sannelig klarer du å vri det til et angrep på kristne verdier. Du når stadig nye høyder.

;D ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
    oddgeir skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Foreldrestyring av skolen er en kristenkonservativ kjepphest,
    Gratulerer Deff. Her viser jeg at en rektor lyver, og sannelig klarer du å vri det til et angrep på kristne verdier. Du når stadig nye høyder.

;D ;D
    Det handler om å ikke stirre seg blind på detaljer og symptomer, men å se på hva som er det bakenforliggende problemet som gjør at slike løsninger som dette tas i bruk.

Problemet finner du her:

http://www.frp.no/Innhold/_struktur_internett/Hovedmeny/Stortinget/Foreslår+foreldrestyrte+skoler.d25-TgBnKZu.ips

Tror du det er barna selv som har funnet på at de ikke skal ha svømming med hverandre?

Problemet i denne saken er jo nettopp at foreldre har for stor påvirking på elevenes skolehverdag, og Frp er en pådriver for å øke dette problemet.

At de møter seg selv i døren i saker som dette er de knapt nok i stand til å se selv, eller satser i det minste på at tilhengerne er for uoppmerksomme til å begripe sammenhengen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn