Icepower teknisk tråd

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.400
Torget vurderinger
1
Prøver å få til en ren teknisk tråd med spørsmål og svar på selve modulene og ting irundt av funksjoner.
Kanskje også få til noe Arduino styring og overvåkning av modulene i samme slengen?

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.400
Torget vurderinger
1
Noen som kjenner til strømtrekk på Icepower modulene for 12V trigger? Står ingenting om det i datablad.
Grunnen til at jeg lurer er om det er mulig å bruke GPIO, eller om man faktisk må inn med en rele løsning om man går for en Arduino løsning.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.400
Torget vurderinger
1
Planen er:
Styring av 5 chassi (hvert chassi har plass til 4 til 8 Icepower moduler) med ekstern trigger, styrt av Arduino der man kan ha forskjellige timere på hvert rele.

Tenker også å se på en løsning med display og/eller wifi logging av temperaturer og viftestyring med PWM basert på intern temperatur på modulene. Da de gir 0-3V lineært basert på en 50-120C range.

Noen komponenter:
Arduino GIGA R1 WiFi
Arduino GIGA Display Shield
Arduino 4 Relays Shield
Passende 12V PSU.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.828
Sted
Holmestrand
Jeg ville nesten ha forventet at triggerinngangen er høyimpedant,
og derfor ikke trekker noen strøm av betydning,
men det er kanskje ikke riktig?

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.400
Torget vurderinger
1
Jeg ville nesten ha forventet at triggerinngangen er høyimpedant,
og derfor ikke trekker noen strøm av betydning,
men det er kanskje ikke riktig?
Du har rett der tenker jeg, men Arduino og andre løsninger med GPIO har max typ 20-40mA man kan dra fra de som utgang. Men der har man kun 5V, så rele må nok inn uansett. Har også en annen løsning som kan gi 300mA på 12V, hvis det fungerer så kan man droppe Arduino for trigger funksjon om jeg blir å gå den veien etter hvert istedet.
Så spørsmålet er bare hvor mye man egentlig trenger, så man slipper å steke kretsen på første forsøk.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.828
Sted
Holmestrand
Du har rett der tenker jeg, men Arduino og andre løsninger med GPIO har max typ 20-40mA man kan dra fra de som utgang. Men der har man kun 5V, så rele må nok inn uansett. Har også en annen løsning som kan gi 300mA på 12V, hvis det fungerer så kan man droppe Arduino for trigger funksjon om jeg blir å gå den veien etter hvert istedet.
Så spørsmålet er bare hvor mye man egentlig trenger, så man slipper å steke kretsen på første forsøk.
Alltid lurt å være litt forsiktig.
Jeg ville ha gjort en liten test.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.400
Torget vurderinger
1
Signalsense er jo litt interessant, men da har man den automatiske timeren på 13 min for at den skal skru seg av. Ser den er adskilt der og threshold på 3mV (RMS) og har en 100KOhm motstand, ikke store strømmen som går der da. Også er signal sense og trigger gated togheter som det står i 10.5.7 side 32. Godt mulig det er samme motstanden da, så 0.1-0.2mA gjør at man kan trigge mange amper fra en enkelt utgang.
Men igjen så er det gjerne 5V og 3,3V kretsene går på på slike microcontrollere og det samme med utgangene på GPIO, så å dille med mV og threshold kan muligens bli litt tungvint det også. Så tror nok heller at jeg vil bruke trigger istedet i mitt prosjekt. Men igjen på trigger står det i databladet bruker 0-12V, ikke noe om threshold. Så kanskje 5V fungerer der også? Da bør det jo holde lenge med 20mA.

Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.902
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jeg bruker ihvertfall signal sense på mine amper med stort hell. Bekymringsløst.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.478
Vedrørende trigger som likevel behøver levelshifting, kan optisk alternativ være verd å se på?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.478
Var det jeg tenkte på ja. Sikrer galvanisk skille og kan som regel drives direkte fra GPIO.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.400
Torget vurderinger
1
Men rele burde vel være nok galvanisk skille.

Topp Bunn