Politikk, religion og samfunn Identitetspolitikk og anerkjennelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Selv har jeg ingen diagnose på at jeg er hetero, så da trenger vel ikke skeive det heller tenker jeg. Men i vårt helsesystem er det kanskje eneste vei for å få hjelp ved å kalle det med en diagnose??
    Det er ingen som får diagnose på at man er skeiv lenger, men det var kanskje noe man fikk før homofili ble avkriminalisert? Det man eventuelt får diagnose på er transseksualisme eller kjønnsinkongruens, noe som er et kriterie for å få behandling. Men det er ikke helt uten problemer det heller siden kjønnsinkongruens ikke regnes som en psykisk lidelse lenger. Noen spør retorisk, hvorfor man skal behandle noe som ikke er en lidelse? Svaret er naturligvis at mange med kjønnsinkongruens får et radikalt mye bedre liv med behandling enn uten.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Grunnen til at jeg viser til Aristoteles er Kalvigs antydning om at kjønnets essens finnes mellom beina og i biologiens lærebøker om seksuell reproduksjon. Det er en påstand om verdens (begrepsmessige) inndeling og begrepenes/tingenes substans, og utgjør derfor en metafysisk påstand i seg selv. Aristoteles’ naturvitenskap har vel hatt sin glanstid, derimot.
    her forstår jeg ikke helt hvor du vil. kalvig har vel ikke sagt noe om at kjønnets essens finnes mellom beina og biologiens lærebøker. jeg forstår heller ikke koblingen til aristotelisk tingontologi (substanser) at hans naturvitenskap er foreldet er vi vel enige om, og trenger ikke debatteres. men hvorfor en biologisk bestemmelse av kjønn plutselig skulle bli metafysikk/ontologi, er mer uklart for meg, spesielt hvorfor aristoteles og hans essensialisme skal trekkes inn.

    det fins da så mange ontologier; platon mente at det var ideer som eksisterte, aristoteles at det var ting (substanser), og tradisjonen etter aristoteles snakket inn i en slik tingontologi evige essenser til tingen (jf. kristen eksemplarisme). descartes mente det bare var to ting som eksisterte (tre med gud), men var mest opptatt av lovmessighet som grunntrekk; det en søkte i den nye klassiske naturvitenskap. kant, via newton, mente at det fundamentale var funksjoner/lover, og ikke ting. darwin - antiessensialisten –, var ikke akkurat en aritoteliker, og snakket mer om populasjoners endringer, enn tings evige essenser. mange forskjellige ontologier altså. poenget er: det var vel ingen av dem som avskrev biologisk kjønn av den grunn, så det er uklart for meg hvorfor du knytter kalvig til aristotelisk ontologi.

    så det vi snakker om her, er biologisk kjønn knyttet til reproduksjon og noen andre tilhørende markører (kromosoner), og som dagens biolgiske vitenskap operer med. hva som er essensialistisk med dette, er mer uklart, om en da ikke tar simone på ordet når hun svarer på på spørsmålet hva en kvinne er; jo en livmor. det er et godt ideologikritisk avsløringssvar, nemlig hva hun ble betraktet som. når simone derimot hevder, at en fødes ikke som kvinne, men blir det, så er det ikke noe som fornekter biologien eller biologisk vitenskap, men nettopp å få frem at en kvinne er mye mer enn bare biologisk kjønn. noen (forskjellige) egenskaper forutsetter en altså som nødvendige for at reproduksjonen skal finne sted. har lite med essensialisme å gjøre.

    hva altså simone avslørte var i stor grad en ideologi som overså at sosialt kjønn ikke kan reduseres til biologisk kjønn. hva som er så problematisk ved dette, fatter jeg ikke. det er vel et skille kalvig ikke har noe problem med.


    Jeg synes det er merkelig at en religionshistoriker antyder et skille mellom naturvitenskapelige og sosiale innsikter. Det er jo massevis av religiøse ontologier som ser biologiske og materielle beskrivelser og erfaringer, og religiøse uttrykk, som sider av samme sak. Det er også bra kunnskapssosiologisk grunnlag for å si at biologien formes sosialt også. Derfor er ideen om at en slags aksiomatisk versjon av biologien skulle ha epistemisk autoritet akkurat når det kommer til kjønn, uforståelig for meg.

    Biologien støtter jo verken ideen om at det kun fins to kjønn (det er mer komplekst enn som så), eller at identitet er noe fundamentalt annet enn kropp (en idé Aristoteles delte men psykologien og biologien ikke har målbåret på flere tiår). Derfor synes jeg det virker som "kjønnsideologikritikken" Kalvig målbærer enten er et uttrykk for villeldelse eller mangel på innsikt i både ontologi og biologi. Nøytralt og objektivt er det i alle fall ikke.
    Ja, jeg tror det er det hun legger til grunn, men det stemmer jo verken med teorien eller hvordan dette fungerer i praksis. Det begynner jo ikke med tilskrivingen og den er jo slett ikke frikoblet det biologiske.
    hvorfor skulle ikke en religionshistoriker kunne skille mellom naturvitenskap og sosiale innsikter. greier ikke de fleste av oss det?
    jeg har problemer med å se hva kunnskapssosiologien og religiøse erfaringer skulle ha å si når det gjelder å relativere innsikten i reproduksjonen knyttet til biologisk kjønn? hvor har du det fra at biologien ikke støtter ideen om at det kun fins to biologiske kjønn? det er det da ganske grei konsensus om innen biologien. (at kjønnsforskere gjerne hevder noe annet er så sin sak. de er ikke biologer.)

    en norsk evolusjonsbiolog snakker greit om dette (første 10 min er nok)
    Yale School of Medicine har følgende greie redegjørelse hva angår det biologiske, helt i overenstemmelse med hva sætre sier.

    og jeg forstår fremdeles ikke hva som er så usaklig med artikkelen og kommentarene til forfatterne du lenket til.
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    hva altså simone avslørte var i stor grad en ideologi som overså at sosialt kjønn ikke kan reduseres til biologisk kjønn. hva som er så problematisk ved dette, fatter jeg ikke. det er vel et skille kalvig ikke har noe problem med.
    Jo, slik jeg leser Kalvig er det nøyaktig dette hun har et problem med. Hun mener det ikke bør være mulig å skifte kjønn, fordi det ville innebåret at kjønn kun er et sosialt fenomen, altså et «metafysisk» fenomen i motsetning til «biologisk», med Kalvigs ord. Men dette forutsetter en essensialistisk biologi, og spørsmålet om essenser er et metafysisk spørsmål ifølge han som fant opp metafysikken. Kalvig reduserer kjønn til biologi, men en essensialistisk og derfor metafysisk biologi. Det henger ikke på greip og jeg tror det er en bortforklaring som prøver å surfe på biologiens epistemiske autoritet, men på falske premisser.

    hvor har du det fra at biologien ikke støtter ideen om at det kun fins to biologiske kjønn?
    Du nevnte antiessensialisten Darwin, variasjon og mangfold er grunnsteinen i biologien. Når det kommer til reproduksjon opererer biologien med to kjønn, men det betyr ikke det samme som å utelukke at varisjon finnes. Når det kommer til andre former for kjønnsbiologi blir bildet mer komplekst.

    I motsetning til biologisk reproduksjon, der man kun opererer med to kjønnsceller, så inneholder den kromosomale, genetiske, genitale og hormonelle kjønnsutviklingen flere kategorier enn to. Selv om det vanligste er at en person fødes med enten for eksempel kvinnelige eller mannlige kjønnshormoner, så finnes det flere variasjoner. I tillegg kan det være slik at det på individnivå ikke nødvendigvis er samsvar mellom kromosomalt, genetisk, hormonelt, genitalt og hormonelt kjønn, noe som igjen fører til en kompleks og unik sammensetning.


    jeg forstår fremdeles ikke hva som er så usaklig med artikkelen og kommentarene til forfatterne du lenket til.
    Du har rett, jeg husket dem som verre. Jeg sitter igjen med opplevelsen av at hovedbudskapet var at ingen burde bytte kjønn og at Kalvig &co ble kneblet. Jeg kan ta feil, orker ikke grave opp alle innleggene igjen.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Man har hvertfall helgardert seg i store norske
    Kjønn er et sammensatt begrep som viser til ulike sosiale, biologiske og kulturelle aspekter ved menneskelivet som på ulike måter påvirker og er relatert til hverandre. Hvilket vitenskapelig perspektiv man legger til grunn for å forstå kjønn har altså stor betydning for hva slags kunnskap som er relevant å fremheve.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Enda en bekreftelse på at det er veldig få som angrer kjønnsbekreftende behandling:

     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jo, slik jeg leser Kalvig er det nøyaktig dette hun har et problem med. Hun mener det ikke bør være mulig å skifte kjønn, fordi det ville innebåret at kjønn kun er et sosialt fenomen, altså et «metafysisk» fenomen i motsetning til «biologisk», med Kalvigs ord. Men dette forutsetter en essensialistisk biologi, og spørsmålet om essenser er et metafysisk spørsmål ifølge han som fant opp metafysikken. Kalvig reduserer kjønn til biologi, men en essensialistisk og derfor metafysisk biologi. Det henger ikke på greip og jeg tror det er en bortforklaring som prøver å surfe på biologiens epistemiske autoritet, men på falske premisser.
    du dikter et argument om essensialisme som blir surrealistisk. du må gjerne finne belegg for at hun noen plass ikke anerkjenner sosialt kjønn, men problemet ditt er at du underkjenner de biologiske vitenskap som sier at du ikke kan skifte biologisk kjønn. en trenger ikke dikte inn aristotelisk essenisalisme for slikt. heller ikke slikt gir mening i en slik konstekst: «Hun mener det ikke bør være mulig å skifte kjønn, fordi det ville innebåret at kjønn kun er et sosialt fenomen».


    Du nevnte antiessensialisten Darwin, variasjon og mangfold er grunnsteinen i biologien. Når det kommer til reproduksjon opererer biologien med to kjønn, men det betyr ikke det samme som å utelukke at varisjon finnes. Når det kommer til andre former for kjønnsbiologi blir bildet mer komplekst.

    I motsetning til biologisk reproduksjon, der man kun opererer med to kjønnsceller, så inneholder den kromosomale, genetiske, genitale og hormonelle kjønnsutviklingen flere kategorier enn to. Selv om det vanligste er at en person fødes med enten for eksempel kvinnelige eller mannlige kjønnshormoner, så finnes det flere variasjoner. I tillegg kan det være slik at det på individnivå ikke nødvendigvis er samsvar mellom kromosomalt, genetisk, hormonelt, genitalt og hormonelt kjønn, noe som igjen fører til en kompleks og unik sammensetning.
    det er vel bedre at du finner belegg for slike påstander i anerkjent vitenskapelig biologi. du hørte kanskje ikke hva sæthre sa?


    Du har rett, jeg husket dem som verre. Jeg sitter igjen med opplevelsen av at hovedbudskapet var at ingen burde bytte kjønn og at Kalvig &co ble kneblet. Jeg kan ta feil, orker ikke grave opp alle innleggene igjen.
    dine opplevelser er vel ikke særlig relevante her. du lenket til en artikkel og kommentarfelt som ikke innfridde det du lovet.

    men det er ikke der verste; du sa en annen plass følgende:
    «Akademia kan ikke eksistere uten meningsbrytninger. Hvis hun ikke tåler steken, er det sikkert best for alle at hun melder seg ut av leken.»

    fra artikkelen får vite noe annet:

    «Kjønnsstudiesentrene avviste klagen som «reduksjonistisk», og slik ble vårt forsøk på å få akademikere på banen om kunnskap og formidling, lagt dødt. Det vi derimot har fått, er anonyme brev til våre ledere om at vi er en fare for demokratiet.»

    ««Jag är bekymrad över hur den akademiska friheten hotas av självcensur och ängslighet kring dessa viktiga frågor som borde vara helt centrala för genusvetenskapen.”»

    «Alle vi, inkludert oss få akademikere, som ytrer oss kritisk til kjønnsidentitetsideologi har som nevnt fått anonyme svertebrev til arbeidsgiver der målet er å frata oss levebrødet. Noen ganger lykkes det.»

    det er ikke meningsbrytingen, men heksejakten som er problemet. spør rowling!

    eller denne mannen:

    til avslutning:

    det er noe merkverdig når transeaktivistene viser til biologi – og de «mange kjønn» –, samtidig som de insisterer på at kjønn skal være selvvalgt – og ikke biologisk fundert.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    du må gjerne finne belegg for at hun noen plass ikke anerkjenner sosialt kjønn, men problemet ditt er at du underkjenner de biologiske vitenskap som sier at du ikke kan skifte biologisk kjønn.
    Hva kaller du dette? Virker ikke så veldig anerkjennende.

    Kalvig har engasjert seg i debatten om «kvinne» og «kjønnsidentitet». Hun mener personer som er født som menn (biologisk) ikke kan kalles seg kvinner. Men slik norsk lov er i dag, kan hvem som helst skifte juridisk kjønn hvis de selv vil.
    Kalvig er nestleder WDI Norge (Women’s Declaration International) som jobber mot at transkvinner kan regnes som kvinner. De mener det er et viktig feministisk punkt.
    Kalvig mener det er diskriminerende mot kvinner og brudd på kvinners menneskerettigheter at kategorien kvinne også kan bety mann.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hva kaller du dette? Virker ikke så veldig anerkjennende.



    kom til saken. du har lest og forstått hva som er sagt.

    hva sier hun om biologisk og sosialt kjønn?

    det er helt uproblematisk å si at transkvinner ikke er biologiske kvinner. det er ikke jeg som sier det, det er den biologiske vitenskap.
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    du dikter et argument
    Jeg er ikke overbevist om at du har skjønt argumentet, og jeg er ikke sikker på hva slags samtale du tenker vi har. Hadde dette vært en faglig utlegning ville jeg valgt en annen form, men det ville vært unaturlig å legge ut på dette forumet, for ikke å snakke om at det ville vært dårlig bruk av tida mi.

    problemet ditt er at du underkjenner de biologiske vitenskap som sier at du ikke kan skifte biologisk kjønn
    I alle dager. Det gjør jeg da slett ikke. Jeg påpeker at biologiske forklaringer om kjønn er mye mer enn kun reproduksjonsteori. Det trenger en ikke mer enn en leksikonartikkel for å belegge, for det burde være helt ukontroversielt. Evolusjonsbiologen snakka om reproduktivt kjønn, og selv der er det rom for variasjon. Om det ikke var det, ville den nødvendigvis tippet over i essensialisme og det er vi jo enige om at biologien ikke gjør. Du ber meg kildebelegge som i en filosofisk avhandling, vil du sjøl kildebelegge en påstand om at noe ikke kan gjøres? Poenget: les generøst, tillat forumrabbel selv om vi begge vet hva vi snakker om.

    det er noe merkverdig når transeaktivistene viser til biologi – og de «mange kjønn» –, samtidig som de insisterer på at kjønn skal være selvvalgt – og ikke biologisk fundert.
    Problemet er når kjønn, som er et uhyre komplekst fenomen og begrep, skal forklares med kun én liten del av en hel vitenskap (og bare én vitenskap blant mange). Dessuten står ikke slaget ved «selvvalgt», men «selvdefinert». Det handler ikke om frihet til å velge hit eller dit, men om frihet til å selv få leve ut det man opplever seg selv om.

    dine opplevelser er vel ikke særlig relevante her. du lenket til en artikkel og kommentarfelt som ikke innfridde det du lovet.
    Du misforstår kanskje hva slags medium hifisentralen er, og definitivt hva det er jeg prøver på.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Kjønn er vel ikke så komplekst vel, sånn egentlig? At folk skal få leve ut sitt eget følelsesliv er vi vel stort sett alle enige om.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    kom til saken. du har lest og forstått hva som er sagt.

    hva sier hun om biologisk og sosialt kjønn?

    det er helt uproblematisk å si at transkvinner ikke er biologiske kvinner. det er ikke jeg som sier det, det er den biologiske vitenskap.
    Det overrasker meg litt hvis du virkelig ikke forstår hva hun faktisk sier. Hun er motstander av selvdefinert sosialt kjønn.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Med unntak av et par deltakere i tråden så er de fleste enige, tror det gjelder resten av befolkningen også, den store majoriteten forholder seg til mann og kvinne, cis og alt det andre greiene forholder man seg ikke til. Hvis noen feilkjønner meg som cismann så korrigerer jeg dem høflig til at jeg bare er mann og går videre med livet mitt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Er ikke mann et skjellsord?
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Med unntak av et par deltakere i tråden så er de fleste enige, tror det gjelder resten av befolkningen også, den store majoriteten forholder seg til mann og kvinne, cis og alt det andre greiene forholder man seg ikke til. Hvis noen feilkjønner meg som cismann så korrigerer jeg dem høflig til at jeg bare er mann og går videre med livet mitt.
    Morsomt. Hvis du er født mann og er tilfreds med det, så er du pr. definisjon cis. Det betyr bare at du ikke er trans. Cis er ikke et kjønn, det betyr bare at du er komfortabel i det du kjønnet du allerede definerer deg som.
     
    • Haha
    Reaksjoner: SAL

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Hører du ikke selv hvor latterlig teit det begrepet er? Hvorfor skal 99.97% av norges befolkning ha noe som helst behov for å definere seg som ikke trans?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Hører du ikke selv hvor latterlig teit det begrepet er? Hvorfor skal 99.97% av norges befolkning ha noe som helst behov for å definere seg som ikke trans?
    Det behovet har de da ikke, men samfunnet kan ha behov for å definere dette, om vi tar med oss realitetene i regnestykket.

    At vi som ikke kjenner det aktuelle problemet på kroppen ikke forstår problemet, betyr neppe det samme som at problemet ikke eksisterer. At du ikke ønsker at problemet finnes, hjelper heller ikke.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hører du ikke selv hvor latterlig teit det begrepet er? Hvorfor skal 99.97% av norges befolkning ha noe som helst behov for å definere seg som ikke trans?
    Du får sende et sint leserbrev et eller annet sted og forlange at begrepsbruken opphører, med bakgrunn i at det er "latterlig teit". Jeg tror sikkert du får mange med deg i kommentarfeltene hvis saken legges ut på Facebook eller Nettavisen.

    Kanskje det er lettere for deg å leve med begrepet hvis du klarer å forstå at det ikke vanligvis brukes for å definere alle som ikke er trans i dagligtale, men når man skal skille mellom de som er trans og de som ikke er det?

    Eksempel:

    -Tror du morbid er trans?
    -Nei, jeg tror han er cis.
    -Ja, det tror jeg også. Han er sikkert hetero og hvit også.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Om det er noen trøst tok det litt tilvenning for meg også første gangen jeg hørte ordet "cis", men heldigvis har jeg ikke blitt så gammel enda at jeg ikke klarer å ta til meg nye ord når de dukker opp.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Du får sende et sint leserbrev et eller annet sted og forlange at begrepsbruken opphører, med bakgrunn i at det er "latterlig teit". Jeg tror sikkert du får mange med deg i kommentarfeltene hvis saken legges ut på Facebook eller Nettavisen.

    Kanskje det er lettere for deg å leve med begrepet hvis du klarer å forstå at det ikke vanligvis brukes for å definere alle som ikke er trans i dagligtale, men når man skal skille mellom de som er trans og de som ikke er det?

    Eksempel:

    -Tror du morbid er trans?
    -Nei, jeg tror han er cis.
    -Ja, det tror jeg også. Han er sikkert hetero og hvit også.
    evt

    -Tror du morbid er trans?
    -Nei.
    -Det tror ikke jeg heller.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Når det store flertall er hetero, er det neppe der en definisjon skal legges inn. Mann, eventuelt kvinne, er da definisjonen- som alltid er blitt brukt. En skal da ikke defineres å ikke være noe som kun et svært lite mindretall er. Jeg er en ikke- humle, det er viktig å få fram...
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    I de fleste sammenhenger trenger man ikke å forholde seg til kjønnsidentitet i det hele tatt, det er noe de alleraller fleste ikke har noe forhold til. Så hvis noen feilkjønner meg ved å tillegge meg en kjønnsidentitet ved bruk av ciskjønn begrepet så blir de korrigert
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Så kanskje verden allikevel ikke går under om det legges litt til rette for at de få som ikke er helt som oss andre får litt hjelp og tilpasning...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    I de fleste sammenhenger trenger man ikke å forholde seg til kjønnsidentitet i det hele tatt, det er noe de alleraller fleste ikke har noe forhold til. Så hvis noen feilkjønner meg ved å tillegge meg en kjønnsidentitet ved bruk av ciskjønn begrepet så blir de korrigert
    I de fleste sammenhenger har du fortsatt en kjønnsidentitet, enten du vil eller ikke. Og cis er ikke en kjønnsidentitet, det betyr bare at du er komfortabel med den kjønnsidentiteten du ble tilskrevet ved fødselen. Cis betyr bare at du ikke er trans.

    Å feilkjønne deg betyr at noen kaller deg hun eller hen istedenfor han, hvis det er han som er ditt foretrukne pronomen.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Så kanskje verden allikevel ikke går under om det legges litt til rette for at de få som ikke er helt som oss andre får litt hjelp og tilpasning...
    Verden går kanskje ikke under, men det er tydeligvis "latterlig" og "teit" å legge til rette. Og det er egentlig ikke tilrettelegging en gang, det er bare et enkelt begrep som letter dagligtalen, og som det er hel frivillig å bruke. Bortsett fra hvis man bruker det om noen som er cis og ikke vil være cis, for da kan man bli korrigert og gjort oppmerksom på at de er MANN isteden.

    Jeg tror det oppsummerer sakskomplekset nogenlunde.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    I de fleste sammenhenger har du fortsatt en kjønnsidentitet, enten du vil eller ikke. Og cis er ikke en kjønnsidentitet, det betyr bare at du er komfortabel med den kjønnsidentiteten du ble tilskrevet ved fødselen. Cis betyr bare at du ikke er trans.

    Å feilkjønne deg betyr at noen kaller deg hun eller hen istedenfor han, hvis det er han som er ditt foretrukne pronomen.
    Ble ikke tilskrevet noe som helst ved fødselen, ble mann lenge før den tid og har vært det siden.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Når det store flertall er hetero, er det neppe der en definisjon skal legges inn. Mann, eventuelt kvinne, er da definisjonen- som alltid er blitt brukt. En skal da ikke defineres å ikke være noe som kun et svært lite mindretall er. Jeg er en ikke- humle, det er viktig å få fram...
    Lurer på om det finnes et enkelt ord for ikke-tolerant også. 🤔
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn