Idiotisk: Nordost høyttalerkabel til nesten en halv million hos OHC!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    561
    Jeg har aldri lyttet til musikksystemer med eksepsjonelt god lyd og tenkt: "Dæven! Det må være kablene."
    Den dagen du sitter måpende og lytter til et stort Fisher-rack (ikke komponenter men et slik stort plastikk-rack hvor man har dobbelt kassettdeck, tuner og forsterker i samme boks), da vet du at det benyttes kabler ut av en annen verden, med gullbelagte plugger (ikke hvilket som helst gull heller for det må være utvaskt i andesfjellene med destillert vann fra Lundarvatnet på Voss da det låter best). Bør være strøm levert fra Bulken kraftverk da de leverer den reneste strømmen da de har syklende blondiner som driver sin turbin.

    Den dagen vil du forstå hvor viktig kabler er, for du vil sitte lamslått tilbake og tenke; "Wow!"

    I alle fall tror de som er kabel-fanatikere at kabler gjør underverker.

    ---

    Selv gav jeg 95 kroner for mine høyttalerkabler (en flaske vin), er helt ordinære høyttalerkabler med tilstrekkelig dimensjon. Har ikke helt forstått dette med høyttalerkabler til en halv million jeg, men føler meg absolutt ikke dum fordet. Er ikke tull en gang, fra DVD-spiller til forsterker kjører jeg lakris-snører med plast-kontakter (billigste kablene jeg fant, tror det var 29 kroner jeg betalte splitternye), men de fleste som har sett film her sier "Wow!" like fult, selv har jeg aldri brydd meg all verden om lyd hva gjelder film og kunne godt hatt lyden via TV også jeg, men har altså koblet opp mot stereoanlegget. Går helt ok, om kveldene ser jeg sågar TV uten lyd overhodet for her er ganske så lytt og jeg gidder ikke sitte med hodetelefoner. Har dog noe bedre kabler fra CD-spiller til forsterker, de betalte jeg 200 kroner for da en kamerat hadde veldig overskudd på kabler og jeg overtok 1500 kroners kablene hans for 200, selv kjøpte han seg signalkabler til 3500 kroner og jeg kan sitte her og smile mens jeg spiser popcorn og drikker Cola, låter bedre her enn det gjør hos han uansett og det synes han også så da trenger jeg jo ikke betale mer enn jeg har måtte gjøre.

    De fleste, også andre audiofilt interesserte, synes at det låter veldig bra her selv om flere av komponentene er ordentlig gamle og menneskeheten har tatt alvorlig store teknologiske fremskritt siden de komponentene ble laget. Den gangen veide mobiler voldsomt mye og datamaskinene hadde latterlig liten kraft sett med dagens øyne... Men kobberkabler leverte strøm fra A til B også den gangen og kobber virker i dag også om man skal betale en halv million eller 50 kroner for kablene.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Dette er vel et high end forum og da diskuteres alt som kan påvirke og resultere i bedre lyd (inklusive kabler) - ikke verre enn det.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    WBF Forum

    After burning in the singer is at the right place and stay there
    From my own experience, analog cables that can be mass-produced on reels and cut to length are never as good as a hand-built
    cable because one can get more air around the conductors and use bare-wire conductors etc.., all of which makes an interconnect better
    anyway. IF a company builds by hand, they can use the best parts available. Just because the wire or the connector is not built
    in-house does not mean it is not the best available solution. Every cable company cannot do OCC copper or silver for instance.

    Digital cables are another matter. The impedance of these must be uniform over their length, so they really should be machine-built.

    It has been my experience that in general people who cannot hear cable differences simply have one thing in
    common...a system that is NOT resolving enough to hear the differences. Plain and simple.
    I agree with you and with other smart people; best is to simply ignore these ignorant cable people.
    We've also had *********, who posts here, post similar kinds of comments on a diyaudio forum thread on snake oil. All these
    things should be ignored.
    Vel, vel...
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    686
    Antall liker
    769
    WBF Forum








    I agree with you and with other smart people; best is to simply ignore these ignorant cable people.
    We've also had *********, who posts here, post similar kinds of comments on a diyaudio forum thread on snake oil. All these
    things should be ignored.
    Vel, vel...
    Har du brukt tid på å "motbevise" det jeg sa :)? Ja, ja..

    Min erfaring er i hvert fall at nevnte nettsted gjennomgående har en hyggeligere tone og diskuterer FOR MEG mer interessant emner, som high end audio.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Kun høydepunkter der, ser det ut til. Kjempetoppers.

    I rettferdighetens navn har det vært en del bra på HFS også. Skildringene av store endringer etter 2473 timer (eller hvor mange det nå var) innspilling var nok en øreåpner for mange. Det var kanskje mer sånt før. Sic transit gloria Mundi.
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    WBF Forum








    I agree with you and with other smart people; best is to simply ignore these ignorant cable people.
    We've also had *********, who posts here, post similar kinds of comments on a diyaudio forum thread on snake oil. All these
    things should be ignored.
    Vel, vel...
    Har du brukt tid på å "motbevise" det jeg sa :)? Ja, ja..

    Min erfaring er i hvert fall at nevnte nettsted gjennomgående har en hyggeligere tone og diskuterer FOR MEG mer interessant emner, som high end audio.
    Finner du det hyggeligere når en tråd ang tweaks starter med "Not for objectivists, thanks." eller ??
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    686
    Antall liker
    769
    WBF Forum












    Vel, vel...
    Har du brukt tid på å "motbevise" det jeg sa :)? Ja, ja..

    Min erfaring er i hvert fall at nevnte nettsted gjennomgående har en hyggeligere tone og diskuterer FOR MEG mer interessant emner, som high end audio.
    Finner du det hyggeligere når en tråd ang tweaks starter med "Not for objectivists, thanks." eller ??
    Det er jo dette som er problemet med HFS;
    Nå starter du en diskusjon og leter etter negative tråder på WBF? For å motbevise det jeg hevdet?? Jeg har da ikke vært inne på alle tråder/temaer på WBF, men de tråder jeg frekventerer har hyggelige bidragsytere som diskuterer saklig.

    Er dette virkelig noe å diskutere?
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    916
    Kanskje begrense trådtittelen til bare "idiotisk" eller bare "idioti".. ...
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    WBF Forum












    Vel, vel...
    Har du brukt tid på å "motbevise" det jeg sa :)? Ja, ja..

    Min erfaring er i hvert fall at nevnte nettsted gjennomgående har en hyggeligere tone og diskuterer FOR MEG mer interessant emner, som high end audio.
    Finner du det hyggeligere når en tråd ang tweaks starter med "Not for objectivists, thanks." eller ??
    Det er jo dette som er problemet med HFS;
    Nå starter du en diskusjon og leter etter negative tråder på WBF? For å motbevise det jeg hevdet?? Jeg har da ikke vært inne på alle tråder/temaer på WBF, men de tråder jeg frekventerer har hyggelige bidragsytere som diskuterer saklig.

    Er dette virkelig noe å diskutere?
    Tja, det var vel strengt tatt du som kom med påstand om at forum du lenker til er "mye hyggeligere"
    Hadde du ikke ventet svar på det ?

    Se også hfs regelverk:

    6b) Det er ikke tillatt med linker som har til hensikt å lede brukere bort fra HFS, og f.eks. over til et annet forum eller annen side som har samme tjenester som HFS.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    686
    Antall liker
    769
    Finner du det hyggeligere når en tråd ang tweaks starter med "Not for objectivists, thanks." eller ??
    Det er jo dette som er problemet med HFS;
    Nå starter du en diskusjon og leter etter negative tråder på WBF? For å motbevise det jeg hevdet?? Jeg har da ikke vært inne på alle tråder/temaer på WBF, men de tråder jeg frekventerer har hyggelige bidragsytere som diskuterer saklig.

    Er dette virkelig noe å diskutere?
    Tja, det var vel strengt tatt du som kom med påstand om at forum du lenker til er "mye hyggeligere"
    Hadde du ikke ventet svar på det ?

    Se også hfs regelverk:

    6b) Det er ikke tillatt med linker som har til hensikt å lede brukere bort fra HFS, og f.eks. over til et annet forum eller annen side som har samme tjenester som HFS.
    Nei, hvorfor skulle man kommentere det?

    Paragraf 6b)
    Sperr meg ute eller send meg en sint PM :). Could not care less! Men det er jo bra for Høium at han har entusiaster som deg som passer på at regelverket håndheves!

    JP
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.652
    Antall liker
    12.272
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    De som trenger en hallelujaportal for alle hifiens merkelige påstander, ofte i regelrett strid med fysikkens grunnregler...
    Be my guest...
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.269
    Antall liker
    24.845
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kan vi få mer "Best of WBF Forum"? Lesverdige greier, det vi har fått så langt.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Nei, det er dielektrikumet i ytterkappen som endrer seg over tid (dvs. tørker ut), som igjen påvirker kapasitansen.
    Hokus pokus dette også (sukk)?
    Synes faktisk grafen er bedre enn fordummingen, selv om begge deler er like tvilsomme.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Hvilke kabler har dielektrikum i ytterkappen da? I allefall ikke mine twinnede LQ 2.5 mm" PNer..... De har alltid spilt "rått" fra 1.ste sekund .....
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Hvilke kabler har dielektrikum i ytterkappen da? I allefall ikke mine twinnede LQ 2.5 mm" PNer..... De har alltid spilt "rått" fra 1.ste sekund .....
    Denne var kryptisk.....

    Anti-cables er vel den kabelen som har minst problemer iom. at lederen er lakkisolert, dvs. uten elastomer materiale.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.798
    Antall liker
    38.176
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan vi få mer "Best of WBF Forum"? Lesverdige greier, det vi har fått så langt.
    How long do cables take to break-in? - Page 2
    Fin måling som beviser innspilling av kabel :)
    Er ikke sikker på at jeg tror på den målingen. Den «innbrente» har mer nivå ved alle frekvenser, og jeg ser ikke helt hvordan det skulle gå til. At det er 1 dB mer nivå ved 10 kHz med den «innbrente» kan forsåvidt tenkes hvis kapasitansen går seg til på en eller annen måte, men da skal man også vite at mikrofonplasseringen var eksakt lik i de to målingene. Han skriver bare «a few inches from», og det skal ikke mange millimetrene forskyvning til for det der. Og selv om det skulle være riktig: det der kan jeg gjøre i eq på ca 5 sekunder uten at det koster et øre.

    Innlegget som sier «100,200,300,and 400 hours can be expected. Just went through a 400 hour agony myself» taler vel for seg selv. Vedkommende vil ha oss til å tro at anlegget låt pinefullt ille i 400 timer inntil kablingen plutselig var innbrent og alt falt på plass. Og det er på grunn av et eq-pådrag i størrelsesorden 1 dB ved 1 kHz. Be real...
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    LQ = Low Quality standard husmorledning fra husinstallasjon.... with a touch - or twist :)
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.945
    Antall liker
    1.124
    Hehe.trodde avviket var såpass stort at ingen form for kabel kunne klart det,så lenge ikke utstyret er missmatchet:rolleyes:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.798
    Antall liker
    38.176
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hehe.trodde avviket var såpass stort at ingen form for kabel kunne klart det,så lenge ikke utstyret er missmatchet:rolleyes:
    Vel, du kan ha rett i det. Det skal veldig stor endring til i induktans og kapasitans for å få til noe slikt, eksempelvis å rive de to lederne i en vanlig høyttalerkabel fra hverandre og legge dem med en halvmeters avstand i stedet. I mine simuleringer har jeg ikke sett større endringer enn ca 0,2 dB mellom helt ulike høyttalerkabler. Men jeg kan i det minste se at «innbrenning» av dielektrisk materiale kan gjøre noe med den induktive toppen rundt 8-10 kHz.

    Derimot ser jeg ingen fysisk mekanisme som kan gi jevnt nivåløft ved alle frekvenser, selv ikke om «innbrenningen» skulle endre serieresistansen. Det skulle tilsi en frekvensavhengig endring som følger høyttalerens impedansekurve, og her ser vi ikke det. Min konklusjon er at de kurvene mest sannsynlig skyldes målefeil, f eks at mikrofonen er flyttet littegranne.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.652
    Antall liker
    12.272
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis denne "innbrenningen" virkelig skulle fungere, og endre noen parametre slik at det blir hørbart, så må det også være målbart?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Det er vel bare å måle kryp i kabelkapasitansen?
    Eksakt hvor mye dette krypet spiller inn mhp. opplevd lydforskjell er jo en annen sak, spesielt når dette vanskelig kan vurderes objektivt men må prøves i eget anlegg/ekosystem.
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Stakkars kvasi, få deg et liv.
    Hvor gammel er du? 17?
    Nei. 47. Har et ganske OK liv vil jeg påstå. Men jeg blir fremdeles provosert av folk som stort sett baserer seg på å være stor i kjeften, det skal innrømmes.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Det er en veldig enkel måte å måle dette på. Koble til et oscilloscop på (+) på forsterker og (+) på høyttaler, samme leder. Tapene i kabelen fremkommer som er kurve på scopet. Ta en kort sekvens fra en innspilling, kjør den i loop med et eller annet audioprogram. Avviket (tapene) i kabelen vil fremkomme som en kurveform på scopet.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    @Dr. Dong: Enhetene på aksene er frekvensrespons og dB, altså de måler/viser ikke kapasitansen direkte men resultatet er avledet fra denne påvirkningen.
    Min forståelse er at kryp i kapasitans (muligens) forårsaker den endringen som visualiseres, eller som Asbjørn sier, målefeil mhp. reproduserbar posisjonering av mikrofon, eksempelvis.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Det er en veldig enkel måte å måle dette på. Koble til et oscilloscop på (+) på forsterker og (+) på høyttaler, samme leder. Tapene i kabelen fremkommer som er kurve på scopet. Ta en kort sekvens fra en innspilling, kjør den i loop med et eller annet audioprogram. Avviket (tapene) i kabelen vil fremkomme som en kurveform på scopet.
    Kryp i kapasitans er en langsom prosess.
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Det er en veldig enkel måte å måle dette på. Koble til et oscilloscop på (+) på forsterker og (+) på høyttaler, samme leder. Tapene i kabelen fremkommer som er kurve på scopet. Ta en kort sekvens fra en innspilling, kjør den i loop med et eller annet audioprogram. Avviket (tapene) i kabelen vil fremkomme som en kurveform på scopet.
    Og det vil fortelle forskjellen på feks mine ledninger kontra feks lampettledning på en måte du stiller opp på FBI og forklarer og forsvarer?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    @Dr. Dong: Enhetene på aksene er frekvensrespons og dB, altså de måler/viser ikke kapasitansen direkte men er avledet fra denne påvirkningen.
    Min forståelse er at kryp i kapasitans (muligens) forårsaker den endringen som visualiseres, eller som Asbjørn sier, målefeil mhp. reproduserbar posisjonering av mikrofon, eksempelvis.
    Er dette et svar på spørsmålet:
    «Er det blitt målt av de som selger innbrenningsutstyr eller tar pæng for slikt?»
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    @Dr. Dong: Enhetene på aksene er frekvensrespons og dB, altså de måler/viser ikke kapasitansen direkte men er avledet fra denne påvirkningen.
    Min forståelse er at kryp i kapasitans (muligens) forårsaker den endringen som visualiseres, eller som Asbjørn sier, målefeil mhp. reproduserbar posisjonering av mikrofon, eksempelvis.
    Er dette et svar på srpørsmålet:
    «Er det blitt målt av de som selger innbrenningsutstyr eller tar pæng for slikt?»
    Kan du motbevise det?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    @Dr. Dong: Enhetene på aksene er frekvensrespons og dB, altså de måler/viser ikke kapasitansen direkte men er avledet fra denne påvirkningen.
    Min forståelse er at kryp i kapasitans (muligens) forårsaker den endringen som visualiseres, eller som Asbjørn sier, målefeil mhp. reproduserbar posisjonering av mikrofon, eksempelvis.
    Er dette et svar på srpørsmålet:
    «Er det blitt målt av de som selger innbrenningsutstyr eller tar pæng for slikt?»
    Kan du motbevise det?
    Hva er det som skal motbevises. Når en spør om at noe er tilfelle, så er vel ikke svaret om en kan bevise at det ikke er tilfellet? Spør en om gud er god, så er det vel ikke noe å bli klok av om en får spørsmål tilbake om en kan motbevise det?

    Merkelig at du lar deg provosere av folk som er stor i kjeften…
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Come on amateurs, scopet er ikke nødvendigvis en eksakt vitenskap i denne sammenheng men antagelig er det det.
    Det som er en interessant faktor er:

    Er det tap i kabelen? If YES så synes det på scopet. Ta det derfra.
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    @Dr. Dong: Enhetene på aksene er frekvensrespons og dB, altså de måler/viser ikke kapasitansen direkte men er avledet fra denne påvirkningen.
    Min forståelse er at kryp i kapasitans (muligens) forårsaker den endringen som visualiseres, eller som Asbjørn sier, målefeil mhp. reproduserbar posisjonering av mikrofon, eksempelvis.
    Er dette et svar på srpørsmålet:
    «Er det blitt målt av de som selger innbrenningsutstyr eller tar pæng for slikt?»
    Kan du motbevise det?
    Hva er det som skal motbevises. Når en spør om at noe er tilfelle, så er vel ikke svaret om en kan bevise at det ikke er tilfellet? Spør en om gud er god, så er det vel ikke noe å bli klok av om en får spørsmål tilbake om en kan motbevise det?

    Merkelig at du lar deg provosere av folk som er stor i kjeften…
    Ikke merkelig i det hele tatt, du er godt over middels god på det..
    Men, jeg kan bevise at det fins forskjell på ledninger. Lett.. Kan du motbevise og forklare hvorfor? Nei, det kan du ikke og nettop derfor er du bare nok en dust på et forum.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Come on amateurs, scopet er ikke nødvendigvis en eksakt vitenskap i denne sammenheng men antagelig er det det.
    Det som er en interessant faktor er:

    Er det tap i kabelen? If YES så synes det på scopet. Ta det derfra.
    Gitt det, så var altså problemstillingen: Vises det på scopet? Er det målt og angitt i innbrenningslitteraturen? (Alt er allerede tatt derfra!)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn