Idol eller Beat for beat. Vanskelig valg?

H

Homarhus

Gjest
"Idol" eller "Beat for bit"
Ikke at jeg er tv slave, men jeg ser av og til på slike musikkprogrammer. Det var litt vanskelig til tider å velge fredag. Men jeg brukte den gode gammeldagse amerikanske metoden, nemlig å se på to programmer samtidig. Men da vokalisten i wig wam vartet opp med fullt show var NRK uslåelige. ;D

.... En av de beste vokalistene ble stemt ut av idol fordi hun ikke var fin nok på TV. Huff for et program! :-/
Skal tolv år gamle jentunger bestemme hva som skal være rettningsgivende i norsk musikkbransje? :mad:

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
De tolv år gamle jentungene har vel ikke dårligere smak enn oss andre. Man MÅ ikke kjøpe idol-cd'en om man ikke vil.

O

OldBoy

Gjest
"Idol" eller "Beat for bit"
Ikke at jeg er tv slave, men jeg ser av og til på slike musikkprogrammer. Det var litt vanskelig til tider å velge fredag. Men jeg brukte den gode gammeldagse amerikanske metoden, nemlig å se på to programmer samtidig. Men da vokalisten i wig wam vartet opp med fullt show var NRK uslåelige. ;D

.... En av de beste vokalistene ble stemt ut av idol fordi hun ikke var fin nok på TV. Huff for et program! :-/
Skal tolv år gamle jentunger bestemme hva som skal være rettningsgivende i norsk musikkbransje?  :mad:
Ja takk begge deler! Som Ole Brumm visstnok aldri sa, men det er en helt annen sak.

Min kloke kone har nemlig funnet ut at vi kan se "Idol" på fredager, og reprisen av "Beat for Beat" sent lørdag. Det skal visstnok være mulig å gjøre det motsatte også, for "Idol" går også i reprise, men da risikerer man naturligvis å få vite hvordan det har gått før man får sett reprisen.

Til slutt: hvis du ikke vil at tolv år gamle jentunger skal bestemme, må du bare stemme selv. SÅ langt går ikke jeg, jeg bare nevner muligheten.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
442
Sted
Bergen
Nei, det er ikke et vanskelig valg.

;D

S

slowmotion

Gjest
Hva med å skru av TVen

Eller er det for radikalt? ;)

:D

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.809
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
istemmer seneste innlegg!
IMO
Mvh

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg går heller for løsningen til Oldboys kloke kone. Idol først og så eventuelt Beat for beat senere. Synes Idol er kjekt jeg. ;D
Hva er det med dere som ikke tør å innrømme at dere synes Idol er kjekt?

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Ivar Dyrhaug gjør meg kvalm. Han er patetisk og uintelligent. Vil også helst slippe Idol.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg går heller for løsningen til Oldboys kloke kone. Idol først og så eventuelt Beat for beat senere. Synes Idol er kjekt jeg.  ;D
Jeg tør ikke innrømme at Idol er kjekt. Jeg har prøvd å innrømme det for meg selv, men sliter med det. Mulig en psykolog kan hjelpe meg til litt større selvinnsikt. For jeg oppdaget sist (jeg lar konsekvent barna bestemme kanalvalg) at i det jeg så inn i øynene til Jorun fra sørlandet, da glemte jeg alt om alder, tid og sted, og må ha fått et lite anfall av idol-feber. Jeg tror til og med jeg må ha fått øresus, for jeg glemte også å høre etter om hun kunne synge. I det jeg hørte hennne på radioen innså jeg at det kunne hun ikke. (jeg HØRTE det ikke på TV, men innSÅ det på radio. Mystisk.)
Vel. Det ble finale, og der var en annen pur ung kvinne med klar apell til mine mannlige og derved svært fokuserte sider, Tone tror jeg hun het, og jeg har enda ikke oppdaget om hun kan synge eller ei.
Men hva med i år? ER det noen der som kan få meg til å innrømme at jeg liker Idol? Tru'kke det!

Honkey

O

OldBoy

Gjest
Jeg går heller for løsningen til Oldboys kloke kone. Idol først og så eventuelt Beat for beat senere. Synes Idol er kjekt jeg.  ;D
Det er ikke bare min kloke kone som går for den løsningen. Jeg ser på "Idol" sammen med henne, jeg. På "Beat for Beat" også. Slår på sub'en og skrur volumet på anlegget opp så det dirrer i veggene. Så slipper vi å konversere.

Geir_H

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2005
Antall liker
77
Neitakk, ingen av delene.
Er enig med kbwh, spiller heller plater.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Her er det noe feil med prioriteringen.
Tv-kveld når det er Das Rheingold i Konserthuset?
Den går ikke i reprise en gang. 8)

Og dessuten:
8. april er det Tryllefløyten i Operaen. Nok en aften uten TV. ;D

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Det kan jo ha noe med at ikke alle er så begeistret for tenåringer som hyler og gnager seg i gjennom gamle slagere gang på gang i beste sendetid ? Og at hele morroa innledes med at medievante 30-50 åringer skjeller ut og mobber de samme tenåringene...

Hvis du synes dette er god underholdning har du faen meg problemer ass... for å si det på en Idol'sk måte..

Beat for beat er jo et alternativ hvis man nå engang ikke kan finne noe annet å se på..

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Snakk for deg selv...
Jaså, du er en av disse som har bedre smak enn andre? Har alltid sett frem til å treffe en sånn person.
Hvordan vet du dette? Har du funnet det ut selv eller har noen fortalt deg det??
Du vet vel kanskje hva som er den fineste fargen og da?

Jeg sier ikke at jeg synes at det som 12 år gamle jenter liker nødvendigvis er bra, men jeg synes ikke noen har rett til å stemple andres smak som dårlig, uansett alder eller hva det måtte være.

Da jeg var 12 likte jeg David Bowie, det gjør jeg ennå...

T

Thomas_Lutro

Gjest
Jeg sliter også litt med Ivar Dyrhaug. Jeg klarer nok aldri å tilgi ham den uendelig idiotiske fotballsangen 'Alt for Norge'. Fotballspillere som knapt har opplevd en lyskestrekk, skal ikke ule at de "ofrer alt, om de må".. Beat for Beat kan totalt sett være grei tidtrøyte, hvis deltakerne er bra.

Idol forstår jeg ikke. Aller mest trist er det når de prøver seg i R 'n' B-formatet. De eier jo ikke rytme for fem flate. Eneste som har kunnet synge så langt er Kurt, men han har forsatt ikke spilt inn noe av gjennomført kvalitet.

Trenger egentlig ikke skru av TV'n, man har da en håndfull DVD'er med King Crimson....

T

Thomas_Lutro

Gjest
Jaså, du er en av disse som har bedre smak enn andre?
Det er jeg og!! Gitt at vi presses til konsekvens, tror jeg antallet kommer opp i ca. 6,5 milliarder av oss på verdensbasis.

Litt overraskende at du kjenner behovet for å arrestere Noruego på det her, og ikke Affa på hans Franklin Mint-rablinger i en viss annen tråd. ;)

P

Parelius

Gjest
Jeg har et fjorårsidol i armkroken.... Så søt så!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er jeg og!! Gitt at vi presses til konsekvens, tror jeg antallet kommer opp i ca. 6,5 milliarder av oss på verdensbasis.

Litt overraskende at du kjenner behovet for å arrestere Noruego på det her, og ikke Affa på hans Franklin Mint-rablinger i en viss annen tråd.  ;)
Blir bare litt provosert over sånne som synes de har bedre smak enn andre, spesielt når det gjelder musikk.
Franklin Mint er jeg ikke sikker på om jeg fikk med meg, hvilken tråd var det?
Skulle man arrestert Affa for alt det rare han sier ville man fått en travel jobb. Det er ellers nok av de som prøver. ;)

T

Thomas_Lutro

Gjest
Blir bare litt provosert over sånne som synes de har bedre smak enn andre, spesielt når det gjelder musikk.
Franklin Mint er jeg ikke sikker på om jeg fikk med meg, hvilken tråd var det?
Skulle man arrestert Affa for alt det rare han sier ville man fått en travel jobb. Det er ellers nok av de som prøver.  ;)
Affa gapte stort om disse "apekattene som vifter med sine Franklin Mint-bøker" (Koranen), på sånn ca. annenhver side i tråden om Tegningene som osv.... Dette med muslimenes smak for kitsch var faktisk en av de få tingene jeg var enig med ham i. Jeg får fnatt av turkise fliser, og det kan bli litt slitsomt når man i drøyt halvannet år jobber tvers over gata for moskeen i Åkebergveien. Jeg likte vår egen umalte betong bedre..

Hadde merkverdige og nedlatende uttalelser vært ulovlige, så hadde nok Affa vært en av veteranene på VIC-lista (Very Important Criminal). Forvaring hadde nok i høyeste grad vært et tema i alle rettsforhandlingene..  
;)

Men, til det som er litt mer interessant.. Jeg har nesten litt vanskeligheter med å tro at du snakker sant, hvis du virkelig påstar at du mener alle andre har like god smak som deg selv. Vi liker begge Bowie, men jeg hadde nok blitt litt skeptisk hvis du ikke hadde funnet en plate hjemme hos meg som du 'aktivt' mener er dårlig til tross for at jeg liker den.

Og er det en sannhet at all kunst er objektivt likeverdig? Jeg tror at det i det minste finnes en slags intersubjektiv fellesforståelse av kvalitet som kan forstås av de som har oppriktig interesse innefor en kunstform. Her blir jeg ullen og uklar, både i forhold til min egen selvforståelse og hva jeg klarer å uttrykke. Jeg har altså ingen fasttømret mening om dette, men jeg tenderer i den retningen jeg prøver å beskrive over.

O

OldBoy

Gjest
Men, til det som er litt mer interessant.. Jeg har nesten litt vanskeligheter med å tro at du snakker sant, hvis du virkelig påstar at du mener alle andre har like god smak som deg selv.
Jeg synes ikke at det er så fruktbart å diskutere om smaker er LIKE GODE/BEDRE/DÅRLIGERE. Smaker er bare ANNERLEDES.

Jordbær smaker ikke som bringebær. Sputnik er noe annet enn David Bowie. Men BEDRE? Nei, bare ANNERLEDES.

Alle smaker er LIKEVERDIGE, i den forstand at JEG, som tredjeperson, ikke rent objektivt kan si at for eksempel DIN smak er bedre enn for eksempel Komponentens smak (Det er dere som har diskusjonen nå, så dere får finne dere i å være eksempler).

På den annen side kan det godt hende at jeg synes at DIN smak er mer sammenfallende med min smak enn Komponentens, og at jeg derfor velger å si at jeg liker din smak bedre. Rent subjektivt, naturligvis. Uten å dømme den andre smaken nord og ned.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Idol eller Beat for beat. Vanskelig valg? Nei. Man har da tuner med HDD og DVD-opptaker med HDD for slike valg.

Bringebær er best. ;D

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg har et fjorårsidol i armkroken.... Så søt så!
Now that's a teaser! Men som du selv så treffende fastslår under din vakre avatar; Det meste tar slutt! :D:D

Honkey

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.903
Jeg synes ikke at det er så fruktbart å diskutere om smaker er LIKE GODE/BEDRE/DÅRLIGERE. Smaker er bare ANNERLEDES.
Jeg vet ikke hvilket yrke du har, men kokk er du vel (forhåpentligvis) ikke?

O

OldBoy

Gjest
Jeg vet ikke hvilket yrke du har, men kokk er du vel (forhåpentligvis) ikke?
Slapp av, jeg er ikke i kokkebransjen.

Men jeg synes fortsatt ikke at man objektivt kan si at jordbær smaker bedre enn, for eksempel, pepper. Det er klart at, rent subjektivt, kan jeg foretrekke jordbær i desserten og pepper på biffen, men får vel ikke hakeslepp hvis du skulle insistere på å gjøre det motsatte. Jeg ville i hvert fall ikke gå så langt som å si at du hadde dårlig smak, men ville vel sagt at smaken din var veldig ANNERLEDES.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.903
Slapp av, jeg er ikke i kokkebransjen.

Men jeg synes fortsatt ikke at man objektivt kan si at jordbær smaker bedre enn, for eksempel, pepper. Det er klart at, rent subjektivt, kan jeg foretrekke jordbær i desserten og pepper på biffen, men får vel ikke hakeslepp hvis du skulle insistere på å gjøre det motsatte. Jeg ville i hvert fall ikke gå så langt som å si at du hadde dårlig smak, men ville vel sagt at smaken din var veldig ANNERLEDES.
Vel, la meg bare konstatere at vi har et veldig ANNERLEDES forhold til hvorvidt sanselige størrelser og kvaliteter kan evalueres.

mvh

noruego

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

Jordbær smaker ikke som bringebær. Sputnik er noe annet enn David Bowie. Men BEDRE? Nei, bare ANNERLEDES.

Alle smaker er LIKEVERDIGE, i den forstand at JEG, som tredjeperson, ikke rent objektivt kan si at for eksempel DIN smak er bedre enn for eksempel Komponentens smak (Det er dere som har diskusjonen nå, så dere får finne dere i å være eksempler).

På den annen side kan det godt hende at jeg synes at DIN smak er mer sammenfallende med min smak enn Komponentens, og at jeg derfor velger å si at jeg liker din smak bedre. Rent subjektivt, naturligvis. Uten å dømme den andre smaken nord og ned.
Godt sagt Oldboy!
Det er akkurat dette jeg også synes, man har selvsagt forskjellig smak, og man synes jo at sin egen er "best", men å rakke ned på andres smak er det jeg reagerer på. At 12 år gamle jenter for å ta et nevnt eksempel nødvendigvis har dårlig smak, hva er nå det for fordommer? Jeg har sett eksempler her inne før i musikktrådene hvor man rakker ned på musikk og slenger drit fordi man har forskjellig smak, dette irriterer meg. Det er den individuelle musikkopplevelsen for hver enkelt som betyr noe, liker noen det andre vil kalle "dårlig musikk" og kommer i ekstase av det er det ingen som har rett til å komme og si at de har dårlig smak.

O

OldBoy

Gjest
Vel, la meg bare konstatere at vi har et veldig ANNERLEDES forhold til hvorvidt sanselige størrelser og kvaliteter kan evalueres.

mvh

noruego
ANNERLEDES er en konklusjon som jeg kan leve godt med.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.903
Godt sagt Oldboy!
Det er akkurat dette jeg også synes, man har selvsagt forskjellig smak, og man synes jo at sin egen er "best", men å rakke ned på andres smak er det jeg reagerer på. At 12 år gamle jenter for å ta et nevnt eksempel nødvendigvis har dårlig smak, hva er nå det for fordommer? Jeg har sett eksempler her inne før i musikktrådene hvor man rakker ned på musikk og slenger drit fordi man har forskjellig smak, dette irriterer meg. Det er den individuelle musikkopplevelsen for hver enkelt som betyr noe, liker noen det andre vil kalle "dårlig musikk" og kommer i ekstase av det er det ingen som har rett til å komme og si at de har dårlig smak.
Komponenten,

I din irritasjon overser du åpenbart de prinsippielle og langt mer interessante spørsmål. Finnes det intersubjektive kriterier for kvalitet, eller gjør det ei?

noruego

P

Parelius

Gjest
Now that's a teaser! Men som du selv så treffende fastslår under din vakre avatar; Det meste tar slutt! :D:D
Ikke før en av oss er under seks fot jord!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Komponenten,

I din irritasjon overser du åpenbart de prinsippielle og langt mer interessante spørsmål. Finnes det intersubjektive kriterier for kvalitet, eller gjør det ei?

noruego
Intersubjektiv, det ordet sier meg ikke så mye..
Klart det er forskjell på kvalitet, men hvem skal bestemme hva som er god kvalitet? Er et det som flest synes er bra som har høyest kvalitet?
Eller finnes det egne mennesker som kan si at dette er god kvalitet og dette er dårlig kvalitet?
Kankje du kan utdype dette?

O

OldBoy

Gjest
Finnes det intersubjektive kriterier for kvalitet, eller gjør det ei?

noruego
Om jeg ikke er akkurat på hjemmebane her, har jeg i hvert fall vært innom banen, for i min lange yrkeskarriere har jeg jobbet en del med kvalitetssikring.

Jeg skal prøve meg med en analogi når jeg nå skal definere kvalitet: "Kvalitet" tar utgangspunkt i den blinken du stiller opp på skytebanen. Treffer du blinken, har du "kvalitet". Bommer du, har du ikke "kvalitet".

Det er subjektivt hvor man velger å plassere blinken.

Vurderingen av om man har truffet blinken eller har bommet er objektiv.

Hvis vi går tilbake til "Idol", som var ett av utgangspunktene for denne tråden, kan man godt si at "Idol" er et kvalitetsprogram, såfremt utgangspunktet for dem som har laget programmet er at det skal være midt i blinken for et visst antall begeistrede tolvåringer. Og så kan jo enhver som ser på "Idol", flytte på blinken, og si at "Nei, "Idol" er IKKE midt i blinken for meg, så det er så langt fra et kvalitetsprogram som det går an å komme!".

Vet ikke om jeg kom noe nærmere, men det var verdt et forsøk.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Jeg skal prøve meg med en analogi når jeg nå skal definere kvalitet: "Kvalitet" tar utgangspunkt i den blinken du stiller opp på skytebanen. Treffer du blinken, har du "kvalitet". Bommer du, har du ikke "kvalitet".

Det er subjektivt hvor man velger å plassere blinken.

Den var da ganske treffende. Hvis man skal bedømme kvalitet som en objektiv (eller "intersubjektiv") størrelse, må man først definere kriterier eller et parametersett å måle kvaliteten etter. Dette kan for et TV-program være alt fra intellektuelle kvaliteter eller opplysningsverdi til spesialeffekter og kameraføring, - om produksjonskvaliteten er høy avhenger følgelig helt av kriteriene.

Det samme for hifi, skal man måle objektiv kvalitet må man først definere måltall; THD, SNR osv er eksempler på slike. Gode kvalitetskriterier bør selvsagt ha relevans. Hvis det ikke er noen sammenheng mellom målt kvalitet og opplevd kvalitet er kriteriet irrelevant. Feks kan man argumentere for at SNR er et irrelevant kvalitetskriterium for størrelser over 100dB, siden støynivået da er så lavt at ingen hører det. Om en enhet har 110dB eller 120dB SNR er trolig ikke av praktisk/lydmessig betydning. Å utarbeide bedre (mer relevante) kvalitetskriterier er et pågående og viktig forskningsarbeid innen alle disipliner, for audio er det på mange måter selve kjernen i fagfeltet psykoakustikk.

Hva angår Idol er det åpenbart at etter musikkfaglige kvalitetskriterier så er det temmelig dårlig. Likeså er opplysningsverdien relativt lav. Likefullt er det mange som ser på det som god underholdning og det er meget populært. Følgelig er nevnte kriterier irrelevante for dets suksess. Man må definere et parametersett som er relevant for målpublikum og programmets intensjon. For det er ingen tvil om at i forhold til intensjonen, så leverer Idol varene så det holder.

De som har tenkt ut Idol, og også de som produserer det, er noen meget smarte hoder som har gjort meget godt håndtverk. Å kalle det dårlig er åndssnobberi, som sagt; det leverer varene og vel så det. At det blir gjenstand for burleske kommentarer fra reaksjonære kulturelitister tror jeg produsentene tar med knusende ro.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Mye bra sagt her av Oldboy og Ivar L.
Synes ellers det er litt merkelig hvordan det som av mange oppfattes som kvalitet ofte er omvendt proporsjonalt med hva de fleste liker.
Jeg liker ikke Se&Hør, Hotel Cæsar eller VG, men innser jo at det er dette som for mange er bra, hvem har rett angående om dette er bra, flertallet eller jeg?
Kari Bremnes lager vel plater og musikk av det mange her vil si er god kvalitet, men hvorfor selger ikke hun mest?
Poenget mitt er uansett at ingen har rett til å rakke ned på andres smak, man kan si at man ikke liker det, men man trenger ikke å snakke nedsettende om det andre faktisk liker og tro at man selv har bedre smak.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.903
Synes ellers det er litt merkelig hvordan det som av mange oppfattes som kvalitet  ofte er omvendt proporsjonalt med hva de fleste liker.
Dette er da ikke det miste merkelig, snarere tvert om vil jeg mene.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.903
Hvis vi går tilbake til "Idol", som var ett av utgangspunktene for denne tråden, kan man godt si at "Idol" er et kvalitetsprogram, såfremt utgangspunktet for dem som har laget programmet er at det skal være midt i blinken for et visst antall begeistrede tolvåringer. Og så kan jo enhver som ser på "Idol", flytte på blinken, og si at "Nei, "Idol" er IKKE midt i blinken for meg, så det er så langt fra et kvalitetsprogram som det går an å komme!".

Godt forsøk, men etter samme logikk vil man jo kunne slutte at sukkerspinn er kvalitetsmat for seksåringer.

noruego

O

OldBoy

Gjest
Godt forsøk, men etter samme logikk vil man jo kunne slutte at sukkerspinn er kvalitetsmat for seksåringer.

noruego
Takk, takk. Jeg gjør så godt jeg kan, men når ikke alltid frem.

Men jeg prøver igjen, denne gangen med sukkerspinn, ikke for å ta sukkertøy fra små barn, men bare for å spinne videre på temaet. Aller først må man definere begrepet "kvalitetsmat". La oss ta noen forenklede SPISSformuleringer, for å illustrere:

"Kvalitetsmat for seksåringer" slik en seksåring ville ha definert det: Noe som er søtt og godt, og som har en spennende konsistens. Det er mulig at NOEN seksåringer ville ha konkludert med at sukkerspinn er så nær kvalitetsmat som det går an å komme.

"Kvalitetsmat for seksåringer" slik en kostholdsfreak ville ha definert det: Noe som er fullt av fiber, vitaminer, proteiner, mineraler og det som seksåringer ellers trenger for å utvikle seg til sunne mennesker. Sukkerspinn når nok ikke frem etter den definisjonen.

"Kvalitetsmat for seksåringer" slik en sukkerspinnprodusent ville ha definert det: Noe som, en gang i blant, kan være godt å tygge på som supplement til all helsekost som man ellers får i seg. Sukkerspinn kan muligens kvalifisere til begrepet kvalitetsmat under den definisjonen.

Konklusjonen er altså avhengig av utgangspunktet.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Idol: Mentalt sukkerspinn for familiekvelden. Uten farge, kun en smak; søt. Åpenbart usunn inntatt i store mengder (kan virke mentallt sløvende). Totalt uten utfordrende elementer for itellektet. Mulig tendens til musikalsk utvikling for enkelte, men her er det ikke entydige resultater.
Bivirkninger: Sløvende. Det har vært observert fenomener som unødig tankesurr og kjedsomhet. Øker tendensen til inntak av søtstoffer.

Honkey

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Finnes det intersubjektive kriterier for kvalitet, eller gjør det ei?
På helt generelt grunnlag må det kunne gå ann å anta at det finnes kriterier for kvalitet.

I kunst, være seg i form av musikk, ord eller bilde, forutsettes det at kunstverket er et uttrykk for noe, altså at kunstneren har et budskap. Et fotografi av et landskap kvalifiserer ikke automatisk til kunst, selv om mange synes bildet er fint. Har bildet et uttrykk i form av f.eks kontraster i motivene, vil det kunne kvalifisere til kunst. Grensen for hva som er kunst er nok subjektiv, men det er mulig for de fleste å enes om tilfeller som ligger langt fra grenseland.

At idol ikke er kunst kan nok de fleste enes om, og således er programmet av laber kvalitet om man skal dømme etter musikk som kunst.

Men, Idol inneholder for mange spenning, unge og tildels pene mennesker og mulighet for interaksjon. Dette er vel én definisjon på et vellykket TV-program og det kan således være kvalitet i komposisjon og produksjon. Om vi ønsker at underholdning skal være utfordrende og inspirasjon til kreativitet så må vi nok diskvalifisere mesteparten av underholdningen som vises på TV!?

Edit: Når jeg leser igjennom dette igjen så argumenterer jeg vel egentlig like mye for definisjoner som for kvalitet...

Knut

Topp Bunn