Idol eller Beat for beat. Vanskelig valg?

T

Thomas_Lutro

Gjest
Men jeg synes fortsatt ikke at man objektivt kan si at jordbær smaker bedre enn, for eksempel, pepper.
Dette er et retorisk knep som ikke egner seg til stort annet enn å ødelegge en ellers interessant debatt.

For å trekke argumentets struktur over i musikkens verden: Er crash-cymbaler bedre enn splash eller ride? Er skarptromme bedre enn en tom-tom, eller er hi-hat bedre enn en basstromme? Er G-dur bedre enn A-dur? De fleste vil vel kunne enes om at musikk handler om kombinasjon av- og balanse eller kontraster mellom elementer av denne typen. I dette finner vi kunsten.

Ingen jeg vet om spiser pepper alene, men jeg leste et sted at et lite grann pepper på jordbær skulle være en fantastisk smaksbombe.

T

Thomas_Lutro

Gjest
Nei, A-dur er best, sett fra en gitarists ståsted. 8)
Tror du Bob Fripp og Ade Belew ligger våkne om natta, og frykter G-durens tekniske utfordringer?

O

OldBoy

Gjest
Dette er et retorisk knep som ikke egner seg til stort annet enn å ødelegge en ellers interessant debatt.
Debatter dreier seg om å bruke retoriske knep etter beste evne. At mitt knep ikke virker på deg, og at ditt knep ikke virker på meg, får vi vel bare ta til etteretning. Så får fremtiden vise om denne type konstruktive kritikk virker.

Men hvis du med DITT retoriske knep faktisk mener at jordbær, objektivt sett, smaker bedre enn pepper, eller at en musikksmak, objektivt sett, er bedre enn en annen musikksmak, eller at et TV-program, objektivt sett, er bedre enn et annet TV-program, følger jeg gjerne med i en videre utredning om dette. Inntil videre er jeg ikke overbevist.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det gled litt ut her nå, i alle retninger.
Å dra inn mat blir feil, for der har man både smaken og næringsverdien å ta hensyn til når man skal bedømme kvalitet. Selvsagt vil en 6-åring synes at smaken på sukkersinn er av høy kvalitet.
Personlig foretrekker jeg skarptromme, gjerne et helt buekorps om jeg kan få bestemme. ;)

O

OldBoy

Gjest
Det gled litt ut her nå, i alle retninger.
Vel, da går jeg tilbake til trådens utgangspunkt: "Idol" eller "Beat for Beat"??

Hvis vi skreller av alt utenomsnakk i denne tråden (det var da ikke SÅ mye sammenlignet med en del andre tråder?), kan diskusjonen, etter min vurdering oppsummeres som følger:

1. Hvis Homarhus synes best om "Idol", bør han se på "Idol".

2. Hvis Homarhus liker "Beat for Beat" best, bør han fortrinnsvis se på det programmet.

3. Hvis Homarhus absolutt MÅ se på begge, må han finne en løsning som gjør ham i stand til å se begge programmene, enten a) samtidig, eller b) sekvensielt.

4. Hvis Homarhus synes at han egentlig ikke burde se på noen av programmene, bør han a) gå i operaen, b) sette på kvalitetsmusikk på sitt stereoanlegg, eller c) finne på noe helt annet av høy kvalitet. Han må for all del ikke ligge og sløve og la hjernen skrumpe inn, hvis han ikke ønsker det selv.

5. Homarhus burde egentlig ikke se på noen av programmene, objektivt sett.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det var en god konklusjon Oldboy.
Registrerer ellers at den godeste Homarhus har fått veldig mye oppmerksomhet i flere tråder i det siste uten å ha deltatt særlig mye selv. Enkelte har visst den egenskapen... ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Får man ikke kjøpt rimelige DVD-opptakere nå til dags? Da er det vel bare å se det man vil se når man vil se det, hvis man er i stand til å stille den på innspilling til rett tid med rett kanal.

Idol er forresten et merkelig konsept. Her stemmer man jo ikke ut folk, men det er den som får færrest stemmer som ryker. Konsekvensen av det er jo at en som synger skjærende falskt går videre, mens noen som synger bra, men er litt anonym og sikkert ikke har nok venner som gidder å bruke en formue på å stemme, ryker ut.

Så må jeg selvfølgelig tilføye at jeg ser jo ikke på skiten av egen fri vilje, men har altså en samboer som er overinteressert, og som tvinger meg. ;D

K

kbwh

Gjest
Det finnes en kur for denslags, BT. Den leveres av flere, som f.eks. Sennheiser, Beyerdynamic og STAX.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Det finnes en kur for denslags, BT. Den leveres av flere, som f.eks. Sennheiser, Beyerdynamic og STAX.
There ain't no cure for love... ;)

Poenget er at hun må ha noen å diskutere "prestasjonene" med. Må bare få tilføye at i forhold til meg er Tor Milde svært snill...

Skjønt, jeg var overbærende da Margareth Berger sang Stop for et par år siden. Den likte jeg faktisk.

K

knutinh

Gjest
Det er vel på samme måte vanskelig å bedømme hva som er god og dårlig musikk, gode og dårlige utøvere etc.

Man kan bedømme håndverk.
For en komponist kan det være noe så banalt som telling av musikalske virkemidler, sammenligning med en stilarts regelverk etc.
For en utøver kan det være intonasjon, timing, uttale, notelesing etc.

Men også disse bedømmingene blir subjektive meninger fra "eksperter", farget av andre parametre, og relativt fort meningsløs (jeg kan lage fantastisk avansert musikk som ingen forstår bæra av og som fremdeles er elendig håndverk).

Et veldig enkelt og ikke-elitisk kriterie er hvor godt det treffer folk. Jeg ser dette i lys av min alment kjente tro på blindtester. Hvis folk får høre utøveren (for første gang) og så må si om de likte det de hørte (evt. så), og om de ble truffet, så har man en god måling av om det er god musikk.

Selvfølgelig vil et slikt system gjøre at Grand Prix og Ole Ivars kommer ut som prima musikk, men sånn er nå verden =)

-kl

O

OldBoy

Gjest
Så må jeg selvfølgelig tilføye at jeg ser jo ikke på skiten av egen fri vilje, men har altså en samboer som er overinteressert, og som tvinger meg. ;D
Hah!

Hvis hun ikke truer med å sprenge seg selv i luften eller har en solid baseballkølle klar til bruk, gjelds det ikke som tvang. Da er det frivillig! ;D

K

knutinh

Gjest
Disse dommerne i Idol er jo interessante. Jeg tror de kan deles i to kategorier:
A)Mislykkede musikere/musikk-journalister som ikke aner noe som helst om musikk annet enn at de henger seg på siste "me-too" bølge av musikk-trender
B)Musikk-produsenter som vil fremme karrieren (og glo uforstyrret på unge jenter)

Kategori A) har prestert å ikke høre forskjell på falsk og ren sang, god og dårlig timing, og sangtekniske vs utseendemessige kvaliteter. Dessuten å påstå at en deltagers versjon av Farnhams versjon av Beatles "Help" var en fantastisk nyskapende versjon av Beatles arrangement.

Kategori B) holder seg stort sett til å skryte uhemmet av flinke som mindre flinke ungdommer og kommentere outfit.

-k

O

OldBoy

Gjest
Selvfølgelig vil et slikt system gjøre at Grand Prix og Ole Ivars kommer ut som prima musikk
Jeg kan godt være enig i det jeg oppfatter som din bekymring, men er vel stygt redd at vi risikerer enda en proteststorm.

Jeg synes jeg hører det: "Er ikke Grand Prix "fint" nok heller, nå? Og hva er forresten galt med Ole Ivars? De er jo KJEMPEFLINKE!"

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.894
Sted
Holmestrand
Jeg går heller for løsningen til Oldboys kloke kone. Idol først og så eventuelt Beat for beat senere. Synes Idol er kjekt jeg.  ;D
Hva er det med dere som ikke tør å innrømme at dere synes Idol er kjekt?
Hvem det er noe i veien med skal jeg ikke innlate meg på å diskutere. Idol er et patetisk skuespill, der man prøver å vri vann ut av en stein. Prinsippet er i og for seg greit nok, men trenger vi å se hele prosessen? Kunne de ikke bare ha funnet de 12 beste og vist dem?
Slutten er OK, resten er kjedelig og uinteressant.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
There ain't no cure for love...  ;)

Poenget er at hun må ha noen å diskutere "prestasjonene" med. Må bare få tilføye at i forhold til meg er Tor Milde svært snill...

Skjønt, jeg var overbærende da Margareth Berger sang Stop for et par år siden. Den likte jeg faktisk.

Jeg tror at du er en veldig, veldig , veldig snill mann.
Eller... så liker du idol men trenger en unnskyldning.. ;D

Har ellers selv også tenkt det at det hadde vært best å stemme på den man ville ha ut.
Er egentlig i mot dette stemmekonseptet, for det er jo strengt tatt de som er så dum at de er villige til å bruke mest penger på å stemme på sin favoritt som styrer dette.

O

OldBoy

Gjest
Idol er et patetisk skuespill, der man prøver å vri vann ut av en stein. Prinsippet er i og for seg greit nok, men trenger vi å se hele prosessen? Kunne de ikke bare ha funnet de 12 beste og vist dem?
Vannet tyter ut av steinen strie strømmer, og i motsatt retning strømmer det reklameinntekter og andre goder til TV2, til media ellers, til dommerne og til deltagerne. Så lenge en stor nok andel av befolkningen ser på. Uke etter uke.

Hele prosessen er naturligvis viktig. Det er som forskjellen på å se hele fotballkampen live, og å se tre nesten-sjanser i reprise. Opplegget er at vi skal oppleve at vi blir "kjent" med de enkelte deltagerne og at vi skal føle med dem. I medgang og i motgang. Får vi en ferdig liste med de 12 beste, blir vi snytt for den delen av moroa. Og det blir mindre cash-flow.

Å nei, det er ganske kynisk genialt.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
332
Sted
Oslo Vest
Juryen sier:

Oldboy/Komponenten(likte bowie når 12) - sukkerspinn
Shogani/noruego/honkey - Alex Sushi
Løkken - luftsuppe og venteboller
knutinh - pyttipanne.

:p

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.583
Godt poeng, OldBoy

Konkurransemomentet er viktig. Vi her har en skokk med unge lovende mennesker som gir alt de makter for å realisere en stor drøm. Når det så av og til dukker opp virkelig gode musikalske prestasjoner, så er det en ren bonus.

Jeg synes også beat for beat har noen liknende kvaliteter. Artistene konkurrerer om publikums gunst. Enkelte ganger svinger det skikkelig. Og stadig vekk dukker det opp noen fra det ukjente som leverer store prestasjoner. Men jeg liker uansett å se på artister som gir alt for å nå frem tl publikum.

Jeg oppdaga idol tidlig i den første runden, og hadde kjøkkenet for meg selv ettersom resten av familien så beat for beat. Det deltok en bergenser som leverte varene gang etter gang, men allikevel hang det hele tiden en usikkerhet i lufta hvorvidt denne "hobbiten" ville gå videre til neste runde. Jeg synes det var stort da Kurt vant og enda større da han tok hjem den internasjonale tittelen.

Musikalsk sett så er det få som har kommet i nærheten av Kurt de etterfølgende årene synes jeg, men det er fortsatt dette med drømmen og nerven og intensiteten - og innimellom et musikalsk uttrykk som virkelig sitter.

IMO så er Idol high end reality TV.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Hah!

Hvis hun ikke truer med å sprenge seg selv i luften eller har en solid baseballkølle klar til bruk, gjelds det ikke som tvang. Da er det frivillig! ;D
Alle damer er truende til å sprenge seg selv i luften en gang i måneden. (minst) ;D

O

OldBoy

Gjest
Alle damer er truende til å sprenge seg selv i luften en gang i måneden. (minst)  ;D
Vel, da er du tydeligvis pent nødt til å se på "Idol" én gang i måneden. ;D

Hva er unnskyldningen de andre gangene?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Vel, da er du tydeligvis pent nødt til å se på "Idol" én gang i måneden.  ;D

Hva er unnskyldningen de andre gangene?
Min fru er gravid, og dermed hormonell hele tiden.
Flere spørsmål? ;D ;D ;D

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.903
Juryen sier:

Oldboy/Komponenten(likte bowie når 12) - sukkerspinn
Shogani/noruego/honkey - Alex Sushi
Løkken - luftsuppe og venteboller
knutinh - pyttipanne.
:p
Alex Sushi?

O

OldBoy

Gjest
Flere spørsmål?  ;D  ;D  ;D
Nei! ;D ;D ;D

Men lykke til med din gravide kone og fremtidig baby i huset!

Som en ekstra bonus, kan du også glede deg til at når babyen vel er i hus, får verken du eller kona veldig mye tid til å se på "Idol". Eller noe som helst annet, for den saks skyld. På mange år.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Jeg tror at du er en veldig, veldig , veldig snill mann.
Eller... så liker du idol men trenger en unnskyldning.. ;D

Har ellers selv også tenkt det at det hadde vært best å stemme på den man ville ha ut.
Er egentlig i mot dette stemmekonseptet, for det er jo strengt tatt de som er så dum at de er villige til å bruke mest penger på å stemme på sin favoritt som styrer dette.
Hadde jeg vært en snill mann hadde jeg neppe fått Tor til å høres ut som "snille-Tor". Visst liker jeg å fortelle hvor elendige folk er til å synge. Idol er jo en glimrende anledning til å få utløp for sin destruktive side. Mye bedre enn å la det gå utover andre ting.

At Idol er markedstilpasset plager meg mindre. Det gjør konseptet bare enda mer tåpelig, og dermed morsommere.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Nei!  ;D ;D ;D

Men lykke til med din gravide kone og fremtidig baby i huset!

Som en ekstra bonus, kan du også glede deg til at når babyen vel er i hus, får verken du eller kona veldig mye tid til å se på "Idol". Eller noe som helst annet, for den saks skyld. På mange år.
Takk for det.

Ekstra bonus blir bra. Jeg har bestilt en englebasse, så det går nok bra. ::)
Men om "talentene" i Idol blir overdøvet av babygråt, så blir det jo bare en klar forbedring. Å vente fokuset fra Idol til en sånn liten krabat er uansett en klar forbedring av livskvaliteten.

O

OldBoy

Gjest
Takk for det.

Ekstra bonus blir bra. Jeg har bestilt en englebasse, så det går nok bra.  ::)
Men om "talentene" i Idol blir overdøvet av babygråt, så blir det jo bare en klar forbedring. Å vente fokuset fra Idol til en sånn liten krabat er uansett en klar forbedring av livskvaliteten.
Glemte dessverre et lite minus i farten:

Om ikke altfor mange år blir ringen sluttet. Når englebassen er blitt stor nok til å følge med på "Idol".

;D ;D ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Du får ha lykke til med englebassen BT, blir nok en liten bråkmaker du får du som oss andre... ;D
Ellers synes jeg det var lite fint snakk om damer her i dag, og så på kvinnedagen... :eek:

Fy for skam..

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Glemte dessverre et lite minus i farten:

Om ikke altfor mange år blir ringen sluttet. Når englebassen er blitt stor nok til å følge med på "Idol".

;D ;D ;D
Det kan jeg leve med, så lenge han ikke blir deltaker...

Du får ha lykke til med englebassen BT, blir nok en liten bråkmaker du får du som oss andre...  ;D
Ellers synes jeg det var lite fint snakk om damer her i dag, og så på kvinnedagen...   :eek:

Fy for skam..
Det blir nok en høfflig og veloppdragen pode.

Her på jobben min blir kvinnene fornærmet dersom de blir gratulert med dagen i dag, fordi de etter sigende er likestilt, så jeg har funnet det lurest å holde en lav profil om kvinner i dag.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Ellers synes jeg det var lite fint snakk om damer her i dag, og så på kvinnedagen...   :eek:

Fy for skam..
Ja men så lag din egen tråd om saken, da! Makan! gi kvinnfolka et speil og en telefon, så kjeder dem seg ikke! I den tråden kan du og Mazzy plapre i vei om håndvesker, gardiner, bleier, mannfolk, dildoer, vaskemidler (sånne som gjør hvite klær rosa, vet du!), matlaging og alternativmedisin.

WOW! Følte meg plutselig som Affa! Men så vil jeg ile til å be om unnskyldning; jeg unner kvinner over hele verden en herlig dag. Ovenstående usakeligheter var bare et rent erte-utkast i denne allerede nokså formløse tråden..... Jeg er ellers villig til å fryse min lønn i 2 år for at dere skal komme i balanse. Klem fra en hemmelig beundrer!

Honkey!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Her på jobben min blir kvinnene fornærmet dersom de blir gratulert med dagen i dag, fordi de etter sigende er likestilt, så jeg har funnet det lurest å holde en lav profil om kvinner i dag.
Hvis kvinnene er likestilt har de jo ekstra grunn til å feire, hva slags damer er det du omgåes??

Ellers er dessverre dagen stort sett kuppet av kvinner som tror at lykken i livet er fri abort og tøffelhelter, og som ikke ser de som virkelig er undertrykte i vårt samfunn i dag (omtales så vidt i en annen tråd på over 60 sider...)

Vel, dagen betyr ikke så mye for meg, men fornærmet ville jeg jo ikke blitt..

K

kbwh

Gjest
Grattis med graviditeten BT. Du/dere får sørge for at poden ikke kurerer kjærligheten da!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Grattis med graviditeten BT. Du/dere får sørge for at poden ikke kurerer kjærligheten da!
Takk for det.

Ja vi får prøve å sørge for det etter beste evne. Det er jo en av vår tids store utfordringer, i vår likestilte verden, hvor begge skal jobbe 8-timers dag, kjøre barn til et utall aktiviteter, jobbe dugnader og stille opp i styrer og stell for de samme aktivitetene, mosjonere selv, delta i diverse sosiale lag, og ikke minst stille opp og se idol...

Day after day, love turns gray...

Men det er utrolig hva en liten stund i sweet spot kan gjøre for batteriene. Ære være oss som har skjønt det. De som ikke forstår at man kan bruke store summer på stereoen skulle bare visst... ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Hvis kvinnene er likestilt har de jo ekstra grunn til å feire, hva slags damer er det du omgåes??

Ellers er dessverre dagen stort sett kuppet av kvinner som tror at lykken i livet er fri abort og tøffelhelter, og som ikke ser de som virkelig er undertrykte i vårt samfunn i dag (omtales så vidt i en annen tråd på over  60 sider...)

Vel, dagen betyr ikke så mye for meg, men fornærmet ville jeg jo ikke blitt..
Gratulerer med dagen, Komponenten!
Håper du får en fortreffelig kveld, uten tøfler men med søt musikk!

T

Thomas_Lutro

Gjest
Debatter dreier seg om å bruke retoriske knep etter beste evne. At mitt knep ikke virker på deg, og at ditt knep ikke virker på meg, får vi vel bare ta til etteretning. Så får fremtiden vise om denne type konstruktive kritikk virker.

Men hvis du med DITT retoriske knep faktisk mener at jordbær, objektivt sett, smaker bedre enn pepper, eller at en musikksmak, objektivt sett, er bedre enn en annen musikksmak, eller at et TV-program, objektivt sett, er bedre enn et annet TV-program, følger jeg gjerne med i en videre utredning om dette. Inntil videre er jeg ikke overbevist.
Sorry oldboy!

Jeg var i overkant muggen i går, for å si det mildt.

T

Thomas_Lutro

Gjest
Alle damer er truende til å sprenge seg selv i luften en gang i måneden. (minst)  ;D
Å skrive noe sånt på selveste kvinnedagen, viser et mot som i hvert fall tangerer dumdristighet... ;)

O

OldBoy

Gjest
Sorry oldboy!

Jeg var i overkant muggen i går, for å si det mildt.
Helt i orden. No hard feelings! Ikke i det hele tatt. Såpass tåler jeg.

Gleder meg til fremtidige tastaturdueller. :)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vel Honkey, et lite øyeblikk trodde jeg du var kommet i en slags mental eller hormonell ubalanse, men du hentet deg jo så fint inn igjen. Og jeg som trodde at toppen av lykke var å få være helten til Jekri... dette vil jo ingen ende ta. ;D

Prisverdig at noen tar ansvar og trer inn til erstatning for den gamle krigeren som ser ut til å ligge til sengs med influensa, lumbago eller hva det nå er gamle menn pådrar seg i disse dager.

Til BT. TAKK!
Vil bare advare deg om at før englebassen begynner å interessere seg for Idol, får dere noen år med Teletubby, Postmann Pat, Pokemon, og alle disse andre skapningene. Så når Tinky-Winky, Dipsy, La-la, Po, Pikachu og alle de andre har herjet i huset i noen år kommer Idol til å fortone seg som himmelen. ;)

Topp Bunn