iGrans Mikrokosmos

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    4.325
    Sted
    Makrokosmos
    VÄr-rengjÞring ?
    Som vi alle vet om sÄ nÊrmer seg golfsesongen med stormskritt. Da blir all hifi satt til pant slik at jeg kan fÄ muligheten Ä spille med Titleist nye jernsett med grafittskaft, slÄ ut (bort) fine golfballer fra Callaway og kjÞre rundt i en stygg golfbil som aspirerende sjÄfÞr.

Til hĂžsten vil hifien bli hentet ut fra pantbanken og satt tilbake pĂ„ hyllen, kun hvis jeg har klart Ă„ senke mitt handicap med 2,1 (stereo med sub)â›łđŸŒïžâ€â™‚ïž.

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    4.325
    Sted
    Makrokosmos
    Maximalisme
    Med gardiner

20250414_141946.jpg

Har lenge tenkt at det kunne vÊrt fint Ä ha lystette gardiner istedenfor persienner, men siden jeg ikke Þnsker Ä Þdelegge hele veggen mÄtte jeg tilkalle hjelp. Hvis jeg hadde gÄtt for norsk assistanse hade det endt opp med spilevegg som barrikadert vinduene mine. SÄ mÄtte ta inn stÞtte fra Sverige i form av en god venn.

20250415_102809.jpg

Hifien er tung sÄ vi mÄtte flytte pÄ alt med andakt, hvilket ogsÄ ga sjansen til Ä fÄ ryddet og vasket bÄde benken og bak der. Plasserte den litt lenger ut fra vegg nÄ slik at det er lett Ä skifte kabler og ting bak.

20250415_103442.jpg

MÞblerte ogsÄ om litt i hyllene. StrÞmrens boksen fra In-Akustik (som jeg aldri skriver noe om) ble flyttet opp fra gulvet, sÄ mye enklere Ä fikse med strÞmkabler nÄ. Canor DAC fikk komme litt nÊrmere Luxman og Matrix streamern hoppet opp litt i hÞyde. Fortsatt ikke noe drivverk for CDs men er i tenkeboksen.

Helgen gikk mest i RnB, Reggae, Ska og Hiphop, musikk som jeg ellers ikke lytter til (mÄ vite). Men hva gjÞr nÄ det nÄr man har det veldig hyggelig og det resulterer i gardiner og omflyttet hifi i heimen.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.595
    Torget vurderinger
    0
    Hvis jeg hadde gÄtt for norsk assistanse hade det endt opp med spilevegg
    som barrikadert vinduene mine. SÄ mÄtte ta inn stÞtte fra Sverige i form av en god venn.
    Det ser ut som Svensk hjelp har montert gardinene feil vei.
    Med Norsk gardin-hjelp, for bedre kontroll pÄ akustikk,
    fungerer gardiner best med hÞyde pÄ 242cm..... (y)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    39.327
    Sted
    VĂŠssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Grattis, ble lekkert, ryddig og vil tro disse lystette/tykke gardinene bidrar litt mere/bedre enn metall persienner? Tenker da mest pĂ„ akustikk og ikke lysđŸ‘đŸŒđŸ€—
    Fint Ä fÄ ting opp fra gulvet!!
    Ha en fin pĂ„ske, vi treffes litt seneređŸ˜‰đŸŁđŸŽ¶

gismo

_RoDa_

Ikke sÄ veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.214
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vakkert oppsett! đŸ€©đŸ˜ŽđŸ˜Š
    Litt rart at gardinene stopper midt pÄ veggen og ikke rekker ned til gulvet.
    Men nĂ„l og trĂ„d kan jo fikse det meste 😁😁😁
    mvh

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    4.325
    Sted
    Makrokosmos
    Det ser ut som Svensk hjelp har montert gardinene feil vei. Med Norsk gardin-hjelp, for bedre kontroll pÄ akustikk, fungerer gardiner best med hÞyde pÄ 242cm..... (y)
    Litt rart at gardinene stopper midt pÄ veggen og ikke rekker ned til gulvet.
    Intressant at dette er noe som den norske bunadsmannen henger seg opp i, er dette en kulturell forskjell?

Jeg Þnsket ikke gardiner ned til gulvet som da ligger i en haug pÄ kablene bak, det vil si mindre stÞv og vedlikehold. Dette er Ego-gardiner som ser best ut inifra, kjÞpes pÄ samme sted som elektrostathÞyttalere.

Ingen som tenker pÄ at baksiden av akustikkpanelene ser like pene ut i vinduet som nye Munchmuseet pÄ SÞrenga?

242cm? Det er 145cm til tak og jeg er 127cm hĂžy. SĂ„ alt ser stĂžrre ut enn hva det faktisk er her 😎.

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    13.303
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Det var derfor du gled rett inn i bĂžttekottet hos meg ja đŸ€ŁSyntes du virket som godt over 135 men

TrompeteN

BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.849
    Torget vurderinger
    0
    PĂ„ besĂžk i mikrokosmoset

I dag hadde jeg gleden av Ă„ besĂžke Igran sitt mikrokosmos. Treg som jeg er kom jeg fĂžrst over denne trĂ„den for et par uker siden, men siden Igran er langt mer av den raske typen ble jeg invitert ganske raskt og det endte i en meget hyggelig dag der jeg fikk konvertert han over til Audiolense og bruk av PC i anlegget sitt 😄
    Neida.....
    Det er hyggelig Ä fÄ nye bekjentskaper og Igran har den evnen at han nÄr ut til meg gjennom skribleriene sine i denne trÄden, sÄ jeg var ganske trygg pÄ at besÞket skulle by pÄ musikalske opplevelser. Igran er jo en slags nybegynner, med kort fartstid og lite erfaring, men han har benyttet tiden godt og bygget opp et imponerende fint anlegg og en fin platesamling mens han har holdt pÄ. Er noen som bare gjÞr det og forstÄr det. Virker ogsÄ som om bekjentskapskretsen hans gÄr utenpÄ min mange ganger.
    I dag spilte vi stort sett klassisk musikk, litt folkemusikk og litt hifi-musikk. Det er tydelig for meg bÄde visuelt og lydmessig at anlegget er bygger opp rundt en sterk musikkinteresse. Anlegget synes jeg bÄde er stilig, intelligent og med sjel. Det noe litt gammel garvet entusiast over oppsettet. Det er ikke skrevet sÄ mye om akustikktiltakene i denne trÄden, men synes det bÄde var fornuftig og effektivt satt opp, bÄde med paneler og bokhyller med vinylplater. Slike hyller mÄ da vÊre enda mer effektive enn bokhyller akustisk?

Hvordan synes jeg det lÄt?
    Jeg synes at lydbildet var detaljert og fokusert. Jeg satt og hÞrte mer pÄ enkeltinstrumenter i innspillingen enn helheten i begynnelsen og kjente at det bÄde engasjerte og fikk frem lyttemuskelen. Det er god plass mellom instrumentene og man kan enkelt fÞlge bevegelser i enkeltinstrumenter. Mange oppsett har litt utfordringer Ä skille fiolin og bratsjklang og cello/kontrabass. Dette er ikke et slikt anlegg, her kommer det meste tydelig frem. Bassen er ogsÄ ganske tÞrr og detaljert. Suben klarer jeg ikke Ä detektere, men da vi prÞvde Ä slÄ den av viste det seg at suben har mye av Êren for det organiske og klanglig spennende lydbildet. Klassisk musikk er vanskelig om ikke umulig Ä gjengi 100%, derfor mÄ anlegget fokusere pÄ deler av lydbildet og det er nÞdt til Ä vÊre musikalske deler av lydildet for at det skal fungere. Det synes jeg Igran har fÄtt til her. For meg er det veldig viktig at det ikke faller sammen i de store symfoniske hÞydepuntkene. PÄ flere av stykkene vi spilte lÄ det gjennomgÄende slag i for eksempel pauke som var helt uaffektert av utsvingene i resten av orkesteret. Det gjÞrt det for meg til et veldig godt oppsett for Ä dykke ned i den klassiske musikkens verden. Jeg ser at noen tidligere besÞk har Þnsket Ä flytte pÄ lytteposisjonen fremover. For meg var lydbildet nÊrmere enn jeg er vant til sÄ jeg hadde ikke det behovet.

Anlegget fra et akustisk perspektiv

IMG_4607.jpeg

IMG_4608.jpeg

Og en stor og deilig platespiller. Akkurat passe stor nok.

IMG_4609.jpeg

Jeg fikk servert deilig indisk mat (kan jeg fÄ oppskriften pÄ Raitaen du sÄ enkelt mikset sammen? ) og samtalen flÞt lett og fint. Jeg har fÞlelsen av at det ikke blir siste gang veiene vÄre krysses. Tusen takk for servering og tusen takk for meg:)

Sist redigert:

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    4.325
    Sted
    Makrokosmos
    Takk for veldig hyggelig besÞk @TrompeteN ! Jeg mÄ si at det stÄr respekt til deg som har god erfaring og er vant til Ä stÄ pÄ begge sider av instrumentet, som musiker og opptakstekniker. Som kan akustikk og audiolense pÄ profft nivÄ, men som fortsatt er ydmyk ovenfor forskjellige tilnÊrminger. Tror flere kan lÊre seg av dette.

Jeg er jo egentlig en amatÞr nÄr det kommer til musikk i praksis, men allikevel sÄ fÞlte jeg meg godt forstÄtt ikke bare i hva jeg mener, men ogsÄ i hva som vektlegges i anlegget. Hvilket du fint beskriver syns jeg, uten at jeg har trengt Ä si sÄ mye om det.
    HĂ„per vi sees snart igjen! 😊

Sist redigert:

TrompeteN

BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.849
    Torget vurderinger
    0
    Takk skal du ha! Det satser vi pĂ„đŸ˜Š

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    4.325
    Sted
    Makrokosmos
    Tilbake til Vinylen
    Analog kalibrering og fundering

20250416_190537.jpg

I prosessen med de ökÀnda gardinenes opphold i vinduene, sÄ ble ogsÄ Kuzma Stabi M flyttet pÄ en del slik at den nÄ stÄr enda mer stabilt pÄ hifibenken. Da gulvet er like jevnt som bÞlger pÄ Ishavet sÄ ble det til Ä vatre det opp i dag slik at ikke pickupen fÄr samme skjebne som Titanic.

20250416_190620.jpg

Jeg har bÄde blitt nevnt og omtaler meg selv som nybegynner i hifi-verden, befriende pÄ mange mÄter. Det samme gjelder ogsÄ med platespillere. Jeg har ikke mye erfaring av Ä skru og mekke med instillinger pÄ vinylriggen. Og syns ikke det er det mest underholdende. Eier heller ikke en samling med testplater og mÄler ikke stÞy i rillene. Men jeg har nok derimot ikke en nybegynner-spiller, som heldigvis er lett Ä finjustere ting pÄ. StÞdig er den ogsÄ da den veier 78% av min egen vekt.

20250416_192344.jpg

Har spilt en hel del vinyl her i kveld og har da tenkt en del over hvorfor jeg egentlig liker det. Samler jo ikke pÄ audiofile plater Ä spiller ofte veldig gamle LPs som ikke alltid er fri fra hverken knitter eller stÞy.

Det digitale mediet sies jo vÊre perfekt i henhold til nevnte svakheter, rÞmmer mer lydinformasjon og er ofte mer polert. Men kan det bli for polert? SÄ feilfritt at det kan oppleves som litt syntetisk, kunstig og utenfor vÄres ellers menneskefeilende parametere, hvis det gir mening.

Vinylen i sin variable imperfeksjon fÄr meg ofte inn i en annen slags lytte-modus. En dypere mer reflektert lytting med tilhÞrende tilstedevÊrelse. FÄr meg Ä til Ä tro at det finnes en annen dimension i avspillingen som gjÞrer lyden mer levende, og organisk i den forstanden at den oppholder seg av en mer fysisk karakter i rommet. Selvom dette muligens kun er i mitt hode, lar jeg det fÄ eksistere videre.

20250416_192714.jpg

Minner meg om en samtale jeg hadde med en god venn som er doktor i antropologi, om hvordan den sirkulÊre formen av ting har preget mennesker pÄ forskjellige mÄter gjennom den lange historien. Her flere tusen Är senere sitter jeg med en rund vinyl og blir fanget av dess iboende egenskaper, musikken.

Ja, jeg vet at CDs ogsÄ er sirkelformet, men de er jo sÄ smÄ.

Knottene pÄ Luxman CL-1000 er ogsÄ runde. Har noen planer pÄ hva som skal skje videre med denne preampen, men jeg tar min tid.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    21.529
    Sted
    Der det finnes okser i Oslo
    Torget vurderinger
    10

Det digitale mediet sies jo vÊre perfekt i henhold til nevnte svakheter, rÞmmer mer lydinformasjon og er ofte mer polert. Men kan det bli for polert? SÄ feilfritt at det kan oppleves som litt syntetisk, kunstig og utenfor vÄres ellers menneskefeilende parametere, hvis det gir mening.

Vinylen i sin variable imperfeksjon fÄr meg ofte inn i en annen slags lytte-modus. En dypere mer reflektert lytting med tilhÞrende tilstedevÊrelse. FÄr meg Ä til Ä tro at det finnes en annen dimension i avspillingen som gjÞrer lyden mer levende, og organisk i den forstanden at den oppholder seg av en mer fysisk karakter i rommet. Selvom dette muligens kun er i mitt hode, lar jeg det fÄ eksistere videre.
    Fint med enda flere av dine refleksjoner @iGran (y)Vinyl er som livet og kanskje derfor oppleves lyden mer levende og organisk;)

IMG_6366.jpeg

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    24.482
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kjenner meg godt igjen her. FĂžler det er veldig urasjonell med vinyl, men det er noe tiltalende med Ă„ spille platersom jeg nesten ikke helt klare Ă„ sette ord pĂ„. FĂžles som velvĂŠre hver gang jeg setter pĂ„ en plate😀

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    69.228
    Sted
    BlÄskogen
    Torget vurderinger
    1
    Vinyl lÄter ofte veldig bra. Er enig med @ou812rh og @iGran der.

-Men det er IKKE pga overflatestĂžyen!

MĂ„ si jeg oppfatter det som overkill Ă„ bruke Kuzma og Brinkmann til det formĂ„let. 😆😉
    Crosley har veldig gode spillere til den slags bruk 😆

God vinylpĂ„ske., 😊🐣

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.400
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener Ä huske jeg skrev noe lignende for en god stund siden i en trÄd ( Rudis? ) om at det digitale har mange fordeler, men selv med min beskjedne platespiller gir det analoge en ro over gjengivelsen som det digitale ikke helt fÄr til.

Edit: En fÞlelse av velvÊre som avvikeren beskriver for 2-3 innlegg siden inngÄr ogsÄ i opplevelsen.

Sist redigert:

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    4.325
    Sted
    Makrokosmos
    MĂ„ si jeg oppfatter det som overkill Ă„ bruke Kuzma og Brinkmann til det formĂ„let. 😆😉
    Crosley har veldig gode spillere til den slags bruk 😆
    God vinylpĂ„ske., 😊🐣
    Slik Lazarus kom tilbake fra de dĂžde, gjĂžr dessverre ikke plater som blitt spilt pĂ„ Crosley det. Hverken vievann eller eksorsisme hjelper der 😇.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    69.228
    Sted
    BlÄskogen
    Torget vurderinger
    1
    Slik Lazarus kom tilbake fra de dĂžde, gjĂžr dessverre ikke plater som blitt spilt pĂ„ Crosley det. Hverken vievann eller eksorsisme hjelper der 😇.
    Det er helt riktig, men jeg mener at Crosley er noe av det beste hvis man liker lyden av overflatestĂžy.
    Det er jo mange som spiller vinyl for Ä kunne hÞre sÄnn der nostalgisk og romantisk lyd som mange hygger seg med.
    Det som ogsĂ„ ogsĂ„ kalles peiskos. 😉😊

NÄr en hÞrer fra folk "pÄ gata" hvorfor de liker Ä spille vinylplater, sÄ trekkes det ofte fram at det er sÄ hyggelig og levende /analogt nÄr det er litt knitring ved avspilling.
    Neimen ikke rart at platebransjen aldri gidder Ä skjerpe seg nÄr det er dÄrlige pressinger og vinyl full av produksjonster og papp fra dÄrlige inmrrvover mange foretrekker.
    Hadde ikke tenkt at dette skulle bli sĂ„ alvorlig. Huff â˜č

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    32.391
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Band som Hellacopters Nomads Hives som gav ut sina beste plater nÄr allt skulle gis ut digitalt fortsatte og gi ut albumene pÄ vinyl og flere med dem.
    Nicke Andersson i Hellacopters sier i dokumentaren om bandet att han ikke likte sig i studio ville helst skrive musikk turnere og spille lÄtene live, vÊre kreativ og utviklende det att fÄ skape ett cover til neste plata var en inspirasjon som nÄr han selv satt med sine Kiss album i ungdommen og drÞmte om og fÄ spille og leve med rock musikk.
    Dem fikk kontrakt tilbud i US med muligheter og spille inn store penger men det var helt uintresant for dem. Btw idag skulle den kuleste rock gitaristenđŸ€© blitt 49Ă„r Rip StrĂ€ngen.
    images (4).jpg

vinyl er kultur:love: Streaming teknologi:censored:

Sist redigert:

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    4.325
    Sted
    Makrokosmos
    Det er helt riktig, men jeg mener at Crosley er noe av det beste hvis man liker lyden av overflatestĂžy.
    Det er jo mange som spiller vinyl for Ä kunne hÞre sÄnn der nostalgisk og romantisk lyd som mange hygger seg med.
    Joda jeg forstod det, selvom barndommen min tok plass etter vevgrammofonen sin tid, men fÞr de digitale iPod-Ärene.

Mennesker som finner nostalgi i peiskos-lyder blir ikke like nostalgiske nĂ„r jeg endrer fargene pĂ„ Netflix til sort/hvitt nĂ„r vi ser pĂ„ Stranger Things, Ă„ minner dem om den gamle gode TV-tiden. Da blir de irritert og sutrer 🙃.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    21.529
    Sted
    Der det finnes okser i Oslo
    Torget vurderinger
    10
    I fare for Ă„ repetere meg selv sĂ„ handler vinyl for meg delvis om litt nostalgi, gleden av Ă„ ha et fysisk format og cover i hĂ„nden og hyllene, og gleden av Ă„ behandle og spille vinyl. NĂ„r det kommer til lyden sĂ„ kunne jeg isolert sett godt levd like godt med kun digital medie. Min erfaring opp gjennom Ă„rene er at analog og digital lyd har generelt blitt mer lik nĂ„r det kommer til kvalitet. Det kommer an pĂ„ hvor mye penger du putter inn i avspillingen av de to formatene. Hadde jeg brukt like mye penger pĂ„ digitalriggen som pĂ„ vinylriggen sĂ„ er jeg overbevist om at digital lyden hos meg hadde vĂŠrt det beste formatet. Det er kun blitt en prinsippsak for meg at vinyl skal lĂ„te best hos meg, ref det jeg skriver i fĂžrste setning😊 Lidenskap og hobby er noe jeg ikke skal spare/tjene penger pĂ„, men gjerne vĂŠre irrasjonelt og sist men ikke minst, GØY!

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    4.325
    Sted
    Makrokosmos
    Band som Hellacopters Nomads Hives som gav ut sina beste plater nÄr allt skulle gis ut digitalt fortsatte og gi ut albumene pÄ vinyl og flere med dem.
    Takk for at du deler @Cash 63 ! Dette er det som er kult med forumet, jeg fĂ„r vite ting som ellers hadde gĂ„tt meg forbi. Ser frem til nĂ„r vi skal spille punk sĂ„ gardinerna fladdrar en dag fremover! 😎

PederP

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    24.976
    Sted
    Nordvest pÄ JÊren
    Torget vurderinger
    5
    I fare for Ă„ repetere meg selv sĂ„ handler vinyl for meg delvis om litt nostalgi, gleden av Ă„ ha et fysisk format og cover i hĂ„nden og hyllene, og gleden av Ă„ behandle og spille vinyl. NĂ„r det kommer til lyden sĂ„ kunne jeg isolert sett godt levd like godt med kun digital medie. Min erfaring opp gjennom Ă„rene er at analog og digital lyd har generelt blitt mer lik nĂ„r det kommer til kvalitet. Det kommer an pĂ„ hvor mye penger du putter inn i avspillingen av de to formatene. Hadde jeg brukt like mye penger pĂ„ digitalriggen som pĂ„ vinylriggen sĂ„ er jeg overbevist om at digital lyden hos meg hadde vĂŠrt det beste formatet. Det er kun blitt en prinsippsak for meg at vinyl skal lĂ„te best hos meg, ref det jeg skriver i fĂžrste setning😊 Lidenskap og hobby er noe jeg ikke skal spare/tjene penger pĂ„, men gjerne vĂŠre irrasjonelt og sist men ikke minst, GØY!
    Eg siter min far, som etter Ă„ ha kjĂžpt ny dreiebenk uttalte; Det er ikkje ein skikkeleg hobby viss det ikkje koster litt.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    32.391
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Takk for at du deler @Cash 63 ! Dette er det som er kult med forumet, jeg fĂ„r vite ting som ellers hadde gĂ„tt meg forbi. Ser frem til nĂ„r vi skal spille punk sĂ„ gardinerna fladdrar en dag fremover! 😎
    DĂ„ skal du fĂ„ en liten hem lĂ€xa och göra tills jag kommer pĂ„ besök😉
    Lytte deg opp pĂ„ det album som jeg nok setter fĂžrst som beste punk rock album helstĂžpt med en fantastisk bra A-sdeđŸ€© (i sterk konkurranse med
    fĂžrste Clash/Ramones)
    Stiff little fingers fra Belfast pĂ„ den tiden konflikten stod pĂ„ som verst mellom Katoliker&Protestanter😛 dem hade sterke uttrykk i sine tekster men stillte sig uavhengig til begge parter av konflikten.
    Funker fint pĂ„ Luxman😁👍
    20250417_175500.jpg

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    4.325
    Sted
    Makrokosmos
    Musikkdag med Soundscape
    DAC-test og frÄtseri

20250417_133711.jpg

En dag nÄr tÄken ligger som et tykt teppe over himmelen sÄ er det en lysglimt Ä fÄ besÞke en god venn for mat og musikk. De som fÞlger med her vet jo at jeg og @soundscape treffes jevnlig for dette formÄlet, og sÄ er det jo i tillegg hyggelig ogsÄ. Vi har helt forskjellige komponenter i anleggene vÄres, men finner flere felles ting i hva for lydkarakter vi foretrekker. Det gjÞr det ogsÄ da lettere Ä diskutere musikk og lytteopplevelser. Hifi lingua franca.

20250417_215905.jpg

Da jeg for noen dager siden fikk en stor pakke med CDs, men ikke har noe drivverk plukket jeg ut noe av det jeg Þnsket Ä hÞre nÊrmere pÄ. Heldigvis hadde alle innspillinger god lyd, siden ikke annet er akseptabelt ved hifi-nerding. Vi spilte gjennom Schumanns cello konsert, Bach konser for 2 cembalos, litt dansemusikk av Vivaldi og en del av Liszts Missa Choralis (grunnet pÄskehelg). Kult nok hade ogsÄ @soundscape plukket frem en del klassisk til min pÄskete ankomst, med Mutter og Emerson Quartet blant annet.

20250417_223304-COLLAGE.jpg

FrÄtseriet begynte med lunsj, indisk daal med anleggseiers spesial mangolassi. Man mÄ ha mat i magen nÄr man skal nerde musikk for ellers sÄ forstyrres lyttingen av romlende basslyder fra en tom kropp. Slik Þnsker ingen forstyrres i en hellig stund. For Ä vekke synapser i hjernen pÄ en adekvat mÄte tilfÞrer man gode mengder med sukker og te. Dette resulterer i et skarpt lytteÞre med forhÞyet evne til Ä blant annet kunne skille mellom DACer.

20250417_195614.jpg

Mola Mola Tambaqui er kongen pÄ tronen i det digitale leddet, som videre dikterer euforiske eller deprimerende lydresultat avhengig av hva som blir matet inn. For det meste blir det bedre enn bra heldigvis, sÄfremt man ikke lytter til musikk à la Rigmor Gustafsson og Sigrid. Denne DACen har jeg nok hÞrt pÄ flere timer enn den jeg har hjemme til nÄ, sÄ jeg kan vel si at jeg er ikke helt uvant signaturen i dess iboende egenskaper.

20250417_145534.jpg

Gustard X26 ble koblet opp som David mot Goliat, mest for at det er kult og at Soundscape har en arsenal av DACer i huset. Men ogsÄ for Ä hÞre hva som skjer. Samme inngang ble brukt pÄ begge, lydnivÄ ganske sÄ likt. Vi koblet inn og ut ting helt blind folded og fÞlte oss frem med det indre hifi-Þyet Äpent, i linje med alle chakraene som lyste opp det sukkerdopete hÞrselsorganet.

Da vi hÞrte pÄ Liszt korverk sÄ ble det fÞrst tydelig at alle pÄ den illusoriske scenen ble trykket mer sammen. Luften mellom de forskjellige stemmene ble tightere og förnimmelsen av att de stod mer separat ble litt borte. De fremstod mer som en stemme istedenfor flere, som en Hydra med sine flere hoder nÊrmere hverandre. Utklinging av toner ble kortere, som om de ble skrudd av fÞr de var ferdige i rommet der koret er. Rominformasjon ble mer blasse.

Det samme skjedde pÄ instrumentell musikk, symboler og anslag ble litt mer kort og tidvis syntetisk. Tambaqui puster bedre, med sin fisklunge. Samtidig sÄ er X26 en bra DAC til prisen, og fÄr frem ting pÄ en god mÄte til hva den klarer. Jeg skjÞnner at jeg nÄ har en bevisbyrde, et tungt ansvar pÄ min Quasimodo-rygg. Men siden det er pÄsketid er mitt avlatsbrev mer enn gyldig i dette tilfelle, for Ä sone en synd av slik grad.
    Förbarma eder över mig, mina kÀra hifi-frender.

20250417_200533.jpg

Soundscape og jeg har jo lik tilnÊrming til lyd og hifi i stor grad. Men ogsÄ gjeldende gardiner har det vist seg. Gardiner som ikke er 242cm, ikke strekker seg til gulvet og i tillegg er montert for Ä glede den pÄ innsiden av huset mest. I en kald og hard verden stÄr vi sammensveiset i vÄres vinduer for Ä mÞte fremtidens utfordringer og internett-folkets meninger om design, interiÞr og hifi.

Pax super omnia cortinarum.
    Frid over alle gardiner.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    40.596
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Musikkdag med Soundscape
    DAC-test og frÄtseri

FrÄtseriet begynte med lunsj, indisk daal med anleggseiers spesial mangolassi. Man mÄ ha mat i magen nÄr man skal nerde musikk for ellers sÄ forstyrres lyttingen av romlende basslyder fra en tom kropp. Slik Þnsker ingen forstyrres i en hellig stund. For Ä vekke synapser i hjernen pÄ en adekvat mÄte tilfÞrer man gode mengder med sukker og te. Dette resulterer i et skarpt lytteÞre med forhÞyet evne til Ä blant annet kunne skille mellom DACer.

Mola Mola Tambaqui er kongen pÄ tronen i det digitale leddet, som videre dikterer euforiske eller deprimerende lydresultat avhengig av hva som blir matet inn. For det meste blir det bedre enn bra heldigvis, sÄfremt man ikke lytter til musikk à la Rigmor Gustafsson og Sigrid. Denne DACen har jeg nok hÞrt pÄ flere timer enn den jeg har hjemme til nÄ, sÄ jeg kan vel si at jeg er ikke helt uvant signaturen i dess iboende egenskaper.

Gustard X26 ble koblet opp som David mot Goliat, mest for at det er kult og at Soundscape har en arsenal av DACer i huset. Men ogsÄ for Ä hÞre hva som skjer. Samme inngang ble brukt pÄ begge, lydnivÄ ganske sÄ likt. Vi koblet inn og ut ting helt blind folded og fÞlte oss frem med det indre hifi-Þyet Äpent, i linje med alle chakraene som lyste opp det sukkerdopete hÞrselsorganet.

Da vi hÞrte pÄ Liszt korverk sÄ ble det fÞrst tydelig at alle pÄ den illusoriske scenen ble trykket mer sammen. Luften mellom de forskjellige stemmene ble tightere og förnimmelsen av att de stod mer separat ble litt borte. De fremstod mer som en stemme istedenfor flere, som en Hydra med sine flere hoder nÊrmere hverandre. Utklinging av toner ble kortere, som om de ble skrudd av fÞr de var ferdige i rommet der koret er. Rominformasjon ble mer blasse.

Det samme skjedde pÄ instrumentell musikk, symboler og anslag ble litt mer kort og tidvis syntetisk. Tambaqui puster bedre, med sin fisklunge. Samtidig sÄ er X26 en bra DAC til prisen, og fÄr frem ting pÄ en god mÄte til hva den klarer. Jeg skjÞnner at jeg nÄ har en bevisbyrde, et tungt ansvar pÄ min Quasimodo-rygg. Men siden det er pÄsketid er mitt avlatsbrev mer enn gyldig i dette tilfelle, for Ä sone en synd av slik grad.
    Förbarma eder över mig, mina kÀra hifi-frender.

Soundscape og jeg har jo lik tilnÊrming til lyd og hifi i stor grad. Men ogsÄ gjeldende gardiner har det vist seg. Gardiner som ikke er 242cm, ikke strekker seg til gulvet og i tillegg er montert for Ä glede den pÄ innsiden av huset mest. I en kald og hard verden stÄr vi sammensveiset i vÄres vinduer for Ä mÞte fremtidens utfordringer og internett-folkets meninger om design, interiÞr og hifi.

Pax super omnia cortinarum.
    Frid over alle gardiner.
    Amen 👏

Dette ble kanskje sterk lesing, men ja - her hevder vi vÄr rett til Ä holde gardinene godt over knehÞyde. Aner vi et opprÞr lik innfÞringen av miniskjÞrtene her ?

Og er det ikke forskjell pĂ„ dac’er sier du ? Visst pokker er det forskjeller - med eller uten bind for Ăžynene.đŸ«Ł

Det sagt sÄ synes jeg Gustard X26 klarte seg ganske bra - bedre enn forventet egentlig. Det var fÞrst nÄr Tambaqui ble koblet opp igjen
    at den tross alt mÄtte finne seg i Ä tape pÄ de fleste parametere. Men , til prisen er fremdeles X26 en verdig musikkformidler - og
    det er langt fra alle oppsett som er like avslĂžrende som hovedanlegget her heller.

Hyggelig var det uansett , maten gikk ned pĂ„ hĂžykant og timene lĂžp avsted til god musikk som spilte pĂ„sken inn. đŸŽ¶

Takk for hyggelig innvielse av pĂ„sken !​

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    69.228
    Sted
    BlÄskogen
    Torget vurderinger
    1
    Man skal altsĂ„ ha gooood lengde og afstand fra sine hĂžyttalere, men korte gardiner?đŸ€”

Enda sĂ„ langt ut pĂ„ landet jeg befinner meg, sĂ„ gĂ„r jeg ikke pĂ„ DEN hypen... 🙈đŸ€Ș

Ellers overbeviser det hyggelige innlegget meg, om at dere hadde en koselig dag. 👍😊

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.373
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kortet ikke inn gardinene i stuen nok i sin tid, og vi har snakket om Ă„ bytte dem ut om ikke lenge.
    NÄr nÄ @iGran lyser fred over alle gardiner blir det ikke med det fÞrste, og som alltid: Sammenlikning av DACer gÄr faen ikke an hos meg. HÄplÞse greier.

Tusen takk for herlig rapport!

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    4.325
    Sted
    Makrokosmos
    Jeg fĂžlger nok ikke med i tiden😁. Herlig trĂ„d og fĂžlge, mye god stemning 👍
    Velkommen skal du vÊre! Til alle nyankomne i denne trÄden er alle velkommen uansett gardintype, hifianlegg, om man kan hÞre forskjell pÄ DACer eller kvinne- og mansstemmer, lyttestolsavstand og musikksmak.

Man fĂ„r gjerne bidra med egne erfaringer og refleksjoner. Alt pĂ„ en trivelig og sivilisert mĂ„te 😇.

• Laster inn

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• Laster inn

Topp Bunn