iGrans Mikrokosmos

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    4.370
    Sted
    Makrokosmos
    Referanser og Farging
    Musikk i virkeligheten

20250423_165229.jpg

I respons av mitt seneste besøk har det kommet noen fler tanker kring alt dette med musikalske referanser og det vi egentlig relaterer til som hifi-entusiaster. Vi vet jo allerede at det vi driver med er å gjenskape et opptak som er gjort under helt andre premisser enn det vi har i våres lytterom, med varierende kvalitet. Vi er påvirket av komponentenes samspill og refleksjoner i rommet. Alt dette er gjentakelser som får meg selv å føle meg litt masete.

Men det å ta med en innspilling rundt i forskjellige anlegg viser jo på en måte hvilken karakter som fremtrer ved avspilling. Fordi det er jo samme fysiske media jeg bærer med meg. Denne fysiske media blir hverken forandret av høye strømpriser eller russebussfester på den lokale Shell-stasjonen.

Alt er farget eller kanske til og med manipulert på en eller annen parametere i et anlegg. Er den absolutte nøytralitet kun en korrekt frekvensrespons? Selvom det tonale og klangfargen/timbre oppleves forskjellig. Hvorfor blir de som skrur på DSP da ikke totalt fornøyd hvis alt bare ser fint ut i grafen som måles?

20250423_165627.jpg

Når noen sier "dette høres ut akkurat som mastertapen i studioet" vrir jeg litt på meg innvendig og lurer på hva de mener. De var jo ikke der ved opptaket, og eier heller ikke samme utstyr som ble brukt. Hvis det er en følelsesmessig-preferanse-perfeksjonstilknytning til lydens presentasjon som man mener så, ja greit. Men ellers er det som å spise vaffler med ketchup, det vil si det gir ikke mening for meg.

En del tweaker lyden ekstra med rør, opamper, kabler, EQ og mye annet for å finne en lyd som passer inn i deres subjektive preferanse. Det finnes vel egentlig ikke noen feil i det såfremt man selv liker det tenker jeg. Selvom man skulle gå så langt at en flygel høres ut som et spikpiano er det greit for meg, men er det da objektivt korrekt utifra hva for slags instrument som faktisk brukes. Et piano kan tas opp på mange forskjellige måter og da høres annerledes ut, men det er ikke det som det er snakk om her.

IMG_20190110_193738246.jpg

Å gå på konsert ofte er jo en ting som kan hjelpe en til viss del. Men også her er det så mange variabler, jeg kan ærlig si at jeg ikke kan ta med meg en hel symfoniorkester i minnet hjem og begynne balansere anlegget utifra alle instrumentseksjoner.

Det jeg har et ganske så godt kjennskap til er piano, både som lytter og tidligere aktiv pianiststudent. Som solist og akkompanjatør til solister og i kammermusikk. Er dette en fordel over den som kun måler eller justerer lyden sin etter hva ørene liker? Det lar jeg være ubesvart. Men det hjelper meg personlig å komme nærmere opplevelsen av det å spille når jeg lytter, hvis viktige parametere er (i følge meg) på stell i den totale lyden. Jeg solgte mitt Kawai K-500 for snart 3 år siden, men i begynnelsen satt jeg ofte å sammenlignet det akustiske pianoet med anlegget.

Anslaget av piano tangenten, klarhet ved hver ton som spilles, dynamikk - svakt til sterkt, pedalenes påvirkning, kontaktslipp fra tangenten, tonalitet, klang og utklinging av tonene i opptaksrommet. Og mer dertil. En pianist skal ikke spille Scarlatti og Brahms på samme måte, og må tilpasse alle disse delene nøyaktig.

20250423_165736.jpg

Jeg tror at de fleste har et slags toleransevindu for hva som er akseptabelt før man reagerer på noe gjeldende lyd. Hvis noen av oven nevnte parametere er for dominant eller mangler så trigges min reaksjon på det, og iblant blir det mer eller mindre forstyrrende. Med det sagt så er det ikke sikkert at andre reagerer på det, bryr seg om det eller trenger det å tenke på det en gang.

Tidligere hadde jeg en jobb der arbeidsoppgaven var å guide folk som hadde problem med bilen sin på distanse. Jeg lærte meg hvordan jeg løste forskjellige tekniske bilproblem kun i teorien, da jeg aldri vært i en slik bil. Så den manglende dimensjonen av virkelighet fantes der. På samme måte kan jeg tenke meg at folk i hifi-verden opererer kanskje, i en teoretisk tilnærming, uten kjennskap av virkelige instrument. Men allikevel klarer å nærme seg en slags forståelse av instrumentets lydkarakter utenifra.

20250423_170522-COLLAGE.jpg

Når jeg har hatt besøk av andre musiker går samtalen litt på en annen måte, man har et felles språk. Jeg vektlegger kanksje også mer hva de sier og opplever utifra mitt eget ståsted. Ikke fordi at de er übermensch, men fordi at de er i kontakt med riktige instrument til daglig. Mitt eget anlegg er farget på mange måter, av noen rør blant annet, og preampen er rød. Noen liker det andre ikke, hvilket går helt fint det og.

Iblant lurer jeg på om det gir så mye for andre å lese mine beskrivelser av det jeg hører og opplever, da det iblant blir beskrevet som nesten helt abstrakt å kunne diskutere hifi og lyd. Å kunne forstå noe som er så subjektivt og helt esoterisk.
    Men jeg vil gjerne tro at man kan det.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    77.089
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Man begynner å misforstå hverandre med en gang man begynner å skrive og med en gang man åpner munnen, men når man skriver nok/mye begynner man å danne seg en bedre forståelse av hva avsender mener (gitt at mottaker søker å forstå). Selv synes jeg at jeg får en klarere og klarere forståelse for hva du mener jo mer du skriver………trur eg 😊

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    4.370
    Sted
    Makrokosmos
    Selv synes jeg at jeg får en klarere og klarere forståelse for hva du mener jo mer du skriver………trur eg 😊
    Når jeg tenker på 1 språk, snakker på det 2:e, skriver på det 3:e, kontemplerer på det 4:e, og er forvirret på det 5:e, da er det fint at noen ihvertfall prøver å forstå hva jeg mener. Selvom jeg kanskje ikke skjønner det helt selv 😇.

Er det nå jeg burde begynne på nynorsk? 😏

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    13.349
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Når jeg tenker på 1 språk, snakker på det 2:e, skriver på det 3:e, kontemplerer på det 4:e, og er forvirret på det 5:e, da er det fint at noen ihvertfall prøver å forstå hva jeg mener. Selvom jeg kanskje ikke skjønner det helt selv 😇.

Er det nå jeg burde begynne på nynorsk? 😏
    Lurespørsmål. Svaret på det er alltid NEI :ROFLMAO:

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    5.263
    Sted
    Bartistan
    Lurespørsmål. Svaret på det er alltid NEI :ROFLMAO:
    Pøh! Vi har da utmerkede nynorskbrukere her på HFS. Jo eldre jeg blir, jo større sans har jeg for nynorsk, og jeg ser det gjerne som et motsvar til alle anglisismer som florerer over alt.
    Så når @Tweedjakke er i vranglune og dikter opp ordet han trenger akkurat her og nå, ja da stortrives jeg :love:
    I tillegg har svensk og nynorsk flere fellestrekk enn mange tror (lærte jeg på skolen, av en lærer fra Øssfoll )

NB: Dette innlegget er sponset av Språknemda, avd M13, Bartistan

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    4.370
    Sted
    Makrokosmos
    @MakkinTosken
    Siden du slettet innlegget så kan jeg ikke sitere det.
    Jeg har ikke ment at nøytralitet er en preferanse, det hadde jo gått imot ordets betydning.
    Men jeg er genuint interessert i hvis det finnes en etablert forståelse av nøytralitet.

Og til kommentaren om at du syns jeg skriver for mye til alt, og at du ikke gidder å lese.

Får kanskje tilpasse meg til 150 tegn per post. Slik at også de som sitter under poolen med vann over hodet i sosial adferd klarer å lese alle bOkStAvEr 😎.

Sist redigert:

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    48.535
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    @MakkinTosken
    Siden du slettet innlegget så kan jeg ikke sitere det.
    Jeg har ikke ment at nøytralitet er en preferanse, det hadde jo gått imot ordets betydning.
    Men jeg er genuint interessert i hvis det finnes en etablert forståelse av nøytralitet.

Og til kommentaren om at du syns jeg skriver for mye til alt, og at du ikke gidder å lese.

Får kanskje tilpasse meg til 150 tegn per post. Slik at også de som sitter under poolen med vann over hodet i sosial adferd klarer å lese alle bOkStAvEr 😎.
    Skriv så langt du vil, mange som setter pris det. :)

Hva gjelder momentene jeg kommenterte, innså jeg at du rabulerer ut i fra et eksitensielt ståsted, da blir dumt om jeg kommer snublende inn med mine "actually"...

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    4.370
    Sted
    Makrokosmos
    Syns det er trist å ikke kunne dele med seg av kunnskap i et felles interesse. I tillegg til å bli tilskrevet et spesifikt ståsted eller tilnærming, som da skulle bety at man ikke kan tilegne seg teknisk forståelse.

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    13.349
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Skriv på - du har mer enn nok bekreftelse på at mange setter pris på det :)
    Samtlige andre har en velfungerende scrollingfunksjon om det skulle bli for sterk kost eller dagsformen ikke er der..
    Ellers det Karmis sa over her.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    48.535
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Syns det er trist å ikke kunne dele med seg av kunnskap i et felles interesse. I tillegg til å bli tilskrevet et spesifikt ståsted eller tilnærming, som da skulle bety at man ikke kan tilegne seg teknisk forståelse.

Nja, du tilskriver jo litt selv egentlig. Du har åpenbart en klar oppfatning av hva DSP brukere etterstreber feks.

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Polen
    Mange interessante tanker og synspunkter, @iGran (Selv om jeg er blant dem du henviste til, som kanskje kjeder seg litt på HFS for tiden. Men det er en annen debatt.)

Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver med tanke på å spille et instrument selv. Jeg har ikke musikkutdannelse og har heller ikke virket som yrkesmusiker, men har hatt gitar og musikk (faget musikk altså) som hovedinteresse i nesten 40 år. Jeg blir ikke enig med meg selv om det er et pluss eller minus når det gjelder å lytte til musikk.

På plussiden så vet jeg hvordan god gitarlyd høres ut, både akustisk og elektrisk gitar, og det gir meg et lite kick når det formidles på en realistisk måte, selv på mitt mid-fi-anlegg. Jeg vet hvor stort og høyt (volummessig) en gitar låter som spilles tre meter ifra meg, så får jeg størrelsen riktig i lydbildet, bidrar det til økt realisme. Jeg hører også forskjell på gitarer med sarg og bunn i mahogni og i palisander for eksempel. Noe som igjen tilfører noe ekstra i muskkformidlingen. Et stort minus er at jeg også vet hvordan dårlig gitarlyd er. Akustisk gitar med innebygd elektronikk kommer aldri i nærheten av hvordan en godt oppmikket gitar låter, og jeg gremmes når jeg hører store artister spille akustisk gitar live, gjerne på custom håndlagd gitar, også låter det plikk-plikk-plikk på grunn av den innebygde elektronikken. Mange hifi-folk elsker jo Niels Lofgren og Keith Don't Go. Innebygd elektronikk og chorus-effekt oppå det hele. Pyton! Blir det mye trær og lite skog?

I tillegg er jeg jo interessert i spilleteknikk, både når det gjelder komping og solospilling, og interessante melodilinjer og harmonier. Øret er liksom alltid på vakt for noe jeg kan suge til meg selv og innlemme i mitt eget repertoar på gitaren. Men også rent komposisjons- og arrangementsmessig. Det er for eksempel interessant å registrere en kromatisk melodilinje i et klassisk stykke som kunne sklidd rett inn i en bebopsolo. Eller du hører en eller annens pianosonate nummer 3 (det går i dybden innen klassisk her skjønner du sikkert :ROFLMAO: ) og det spilles for eksempel en subdominant treklang med en dominant bass (dette skrev jeg bare for å briefe), som er en akkord jeg forbinder mye med soul og 70-talls singer-songwriter-musikk. Fascinerende absolutt, men for helheten? Trær eller skau?

På hifi-biten har jeg slått meg til ro med at det er MyFi som gjelder. Subjektive preferanser for hva som er «godlyd». Jeg sitter tett inntil bakvegg (FY!!!) for her er frekvensresponsen jevnest i mitt rom, og med den lille vindunderboksen WiiM Pro og dens EQ-funksjon kan jeg tune lyden slik jeg vil. Slik blir hifi-livet ganske behagelig, bedagelig og tweakefritt, og jeg kan konsentrere meg om de store spørsmålene:

1745439379730.png

tom-a

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Antall liker
    569
    Torget vurderinger
    1
    Tråden for litt diskusjon dette, så noen refleksjoner til....

Om nøytralitet

Interessant tema - finnes det nøytralitet? Som for eksempel nøytralitet i det å etablere en referanse for pianotone/pianogjengivelse? Eller mer generelt omformulert: finnes det objektive kriterier i hifi?

Om pianiotone: Endel år tilbake var jeg med en tidligere kjæreste som var pianist for å kjøpe nytt piano - vi kikket på ulike modeller, hun prøvespilte litt, vi så på prislapper. Jo, pianoer er forskjellige, og deres klanglige aspekter også. Prøv et Petrof, et Kawai, et Schimmel, et Steinway, et Bøsendorfer, etc. etc. De lyder forskjellig. Ser for dere Håvard Gimse velge Steinway for norsk kunde. Der står pianoene på rekke og rad i Steinway fabrikken: Hvordan plukke instrument? De lavere oktaver... diskantregisteret... den ene velger det ene, en annen det andre - likner i grunnen valg vi hifi-komponentsamlere bedriver. Nei, det finnes ingen nøytral referanse, bare egne referanser og litt preferanser. For dette er det kjedelige faktum: Det er ørene som teller! Og man trenger ikke være pianist for å ha kvalifisert oppfatning, bare gode ører. Dette er et instrument de fleste av oss møter i en pianobar, på konsert, i eget hjem. En god lydtekniker trenger ikke være pianist for å produsere god pianolyd. At pianister hører mer piano en hvermansen gjelder selvsagt - og dermed har et mer oppmerksomt og intimt forhold til instrumentet - men det er ørene som hører og som er den dominante faktoren. Og ører er broderlig og søsterlig fordelt. Ikke ment som noen fornærmelse til pianister og deres forstålese av pianoer, men det er viktig å forholde seg til det kjedelige faktum at det er ørene som ruler, ikke profesjon. Som for Wilma Cozart Fine. Eller lyden av pianoet på the Köln concert med Keith Jarret, som ble spilt på et halvruskede piano hentet inn på sparket, som nesten ikke lot seg stemme. For å stikke kniven inn: Klassisk musikkprogram på NRK hvor man skulle diskutere og finne frem til beste innspilling av Vier letzte lieder av Strauss - der satt det musikkprofessorer som ikke kunne gjenkjenne røsten til Kirsten Flagstad på en av innspillingene...- og der snakker vi signatur på den stemmen!

Finnes det objektive kriterier i hifi? Kanskje enkelte - dybde i lydbildet kan man ha en felles forståelse om, grad av transparens, bredde, høyde, grad av detaljer ... men så stopper det kanskje? Siden vi som lyttere alle er subjektive vesen, er vi i det subjektive landskapet. Heller ikke måling bringer oss til nøytralitet - mål romresponsen i REW med et målemonster eller en NOS dac - som tonalt høres veldige forskjellige ut i lytterposisjon - du vil ikke se det spøtt på grafene!

Så det filosofiske spørsmålet blir - hva av det vi hører er objektiv kvalitet og hva er smak? Et kinkig spørsmål.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.607
    Torget vurderinger
    0
    Men det å ta med en innspilling rundt i forskjellige anlegg viser jo på en måte hvilken karakter som fremtrer ved avspilling. Fordi det er jo samme fysiske media jeg bærer med meg. Denne fysiske media blir hverken forandret av høye strømpriser eller russebussfester på den lokale Shell-stasjonen.

Alt er farget eller kanske til og med manipulert på en eller annen parametere i et anlegg. Er den absolutte nøytralitet kun en korrekt frekvensrespons? Selvom det tonale og klangfargen/timbre oppleves forskjellig.
    Hold fast ved ditt kildemateriale.
    Alt annet er forskjellig.
    Forskjellene er spennende og gir innsikt i variasjoner og tolkninger.
    Er absolutt nøytralitet oppnåelig?

Hvis man kombinerer Ultra High End i et dedikert rom vil
    kildematerialet fortsatt være den kjente faktor uansett pris.

Lytt til fortelleren og musikken i dette klippet og gi en
    vurdering av det tonale og klangfargen/timbre med sine forskjeller.
    Hva er det vi egentlig hører?
    Videoen starter ved 21:15, men hør gjerne hele fra start til slutt
    for dette er en eksersis som utføres i økende grad blant HFS'ere

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.861
    Torget vurderinger
    0
    Synes det er fint å lese trådstarters lange innlegg, men også de lange utbroderende meningssvarene.
    Mitt bidrag blir som vanlig at "det ikke finnes noen fasit på reproduksjon av lyd". Så kan man håpe at man en gang i fremtiden kan endre den påstanden, men inntil videre. Både fint og frustrerende på en gang synes jeg, men synes @tom-a stiller et godt og vanskelig spørsmål når han skriver "hva av det vi hører er objektiv kvalitet og hva er smak". Den er ikke enkel den der....
    Inspirerende tråd. Keep up with the good work :)

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    40.642
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Synes det er fint å lese trådstarters lange innlegg, men også de lange utbroderende meningssvarene.
    Mitt bidrag blir som vanlig at "det ikke finnes noen fasit på reproduksjon av lyd". Så kan man håpe at man en gang i fremtiden kan endre den påstanden, men inntil videre. Både fint og frustrerende på en gang synes jeg, men synes @tom-a stiller et godt og vanskelig spørsmål når han skriver "hva av det vi hører er objektiv kvalitet og hva er smak". Den er ikke enkel den der....
    Inspirerende tråd. Keep up with the good work :)
    Når det i tillegg ikke virker å være noen fasit på produksjon av lyd heller - så står man ganske på bar bakke i forhold til å bygge opp et anlegg som er "korrekt".
    Uansett - et interessant tema . Noen ganger tar (vi) audiofile ting litt for alvorlig også kanskje. En hobby skal først og fremst være gøy - gi inspirasjon i hverdagen.
    Jeg har lært meg at å oppnå perfeksjon er en utopi , og kan godt leve med noen kompromisser. Har forlengst passert "mer enn bra nok" - så jeg følger bare
    mine instinkter og er egentlig veldig fornøyd med tingenes tilstand. Om det er korrekt eller nøytralt ? Garantert ikke , men so what ? Jeg nyter musikken i fulle drag
    og det er hva det handler om for min del.

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    13.349
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Verden trenger et langt og filosofisk innlegg der det ikke finnes svar - kun spørsmål, gjerne fulgt av målinger OG psykologvurderinger, der det tas opp et av verdens virkelig store dilemmaer.

Dilemmaet er basert på en liste med kravspecs, der alle kriteriene er både ufravikelige og sidestilte:

* Når man ønsker seg utstyr sterkt, og da primært basert på visuelt inntrykk. Utstyret må være rått og brutalt, men også nett og elegant.
    * Dette utstyret bør, men må ikke, måle godt.
    * Det bør være topp moderne, men også nostalgisk tilfredsstillende. Gjerne noen smårør i mixen.
    * Kombinasjonen som utgjør et samlet anlegg må spille rørende vakkert i akkurat det rommet man har valgt seg. Totalt uavhengig av om det måler godt i REW.
    * Og samtidig som punktet over, så bør det vise seg at det tilfeldigvis måler godt i REW etter at man har sammensatt et anlegg utelukkende etter samtlige ovenstående kriterier.

Noe å filosofere over @iGran, eller er det bare å søke profesjonell hjelp i hvit frakk med en gang? :unsure:

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.712
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Kort kommentar, (og som en selvfølge) Dere snakker om god lyd, men fremdeles har jeg ikke sett noen snakke om kompresjonsdrivere og horn :cool:

Vi er ca 35K (mis)brukere her inne, og alle har forskjellige ståsteder og økonomi, ikke minst så har vi ører som heller ikke er like, selv hjernen er med og bestemme hva vi liker av lyd, og den er neimen ikke heller lik blant de 35K. Dagsformen våres er definitivt heller ikke lik, og kommer aldri til og bli det.
    Noen dager låter det fenomenalt, og andre dager låter det nesten surt, og det er disse tingene vi må ha i mente når man er rundt og lytter hos frender.
    Det er enormt med faktorer som ikke har noe og gjøre med selve hardwaren og gjøre, at fler burde være mer oppmerksom på det enn hva enn ser forran seg når enn skal lytte.

Selv så liker jeg noe "farget" lyd, idet jeg er en horn entusiast, så liker jeg at hornet / kompdriver , blir presset forsiktig nedover (just a tiny bit) for det kan skaffe det berømte growlet og snerret som for min del føles mer riktig (sa ikke korrekt), det får frem trampefoten ;)

/JR

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    15.270
    Sted
    Sørlandet
    Finnes det noen under 40 som er veldig interessert i klassisk musikk her?
    Kanskje ikke her. Men der ute finnes dem i hopetall. Jeg kjenner flere og felles for dem jeg kjenner er at dem ikke kaster bort tiden på å finne stereoanlegg som låter som instrumentet dem spiller eller orkesteret dem spiller i. Dem har for lengst innsett at slikt ikke eksisterer.

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    4.370
    Sted
    Makrokosmos
    Jeg kjenner flere og felles for dem jeg kjenner er at dem ikke kaster bort tiden på å finne stereoanlegg som låter som instrumentet dem spiller eller orkesteret dem spiller i. Dem har for lengst innsett at slikt ikke eksisterer.
    Det har jeg også skjønt for lengst, og ikke det jeg driver med. Bare så det står veldig klart her i tekst.

Alt er en illusjon i å gjenskape lyd som er fra en annen plass, unntatt følelsene til de som blir trigget av materielle bokser, tilnærminger og investerte penger som blir så personlig at noe som ikke er i linje med det forutinntatte er et angrep på deres identitet.

Sist redigert:

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    4.370
    Sted
    Makrokosmos
    En hyggelig HiFi-prat-dag

20250424_110514.jpg

Begynte dagen med å bli plukket opp av @Cash 63 og @Sluket for en tur opp til Morten på Norsk Audio Teknikk. Her ble det litt feilsøking på Cash sitt phono-trinn som støyet en god del. Fant fort ut av at det var et rør som måtte skiftes, så heldigvis en enkel løsning på problemet. Fikk hørt litt på Bladelius Ask og PMC Prophecy 9, men mest ble det kule samtaler med disse hifi-veteranene.

20250424_215439-COLLAGE.jpg

Litt senere ble det middag sammen med @vim der vi fikk diskutert meningen med HFS og livet i stort. Veldig trivelig med mat og prat som alltid er en god kombinasjon. Etter dette vandret vi videre.

20250424_182247.jpg

Målet med den lange vandringen var OVK treff. Mange gode samtaler om platespillere, hifikjøp, nålvekter og helt andre ting. Trives godt i dette miljøet med mange hyggelige folk som har god sosial adferd. Fikk hilset på flere nye medlemmer og ser frem til neste treff allerede.

Alt i alt en god dag i forskjellige sosiale konstellasjoner.
    Fått noen nye ideer for videre utvikling av anlegget etter dagens samtaler, så blir å tenke litt ekstra fremover hva som skal prioriteres.

Ønsker alle en fortsatt fin uke!

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    13.349
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Takk for en hyggelig ettermiddag og kveld!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn