IKEA - Helvetes forgård?

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Innlegg
790
Antall liker
6
steinost skrev:
Paal Iksom skrev:
Endelig en støttegruppe.

For meg er det lyden. Jeg klarer ikke å stenge ute den konstante summingen og duringen. Sist gang prøvde jeg ørepropper, men det hjalp lite da jeg hele tiden måtte ta dem ut for å svare "den ser jo grei ut den".

Jeg tok vare på denne skruen. IKEA i et nøtteskall.

Dette sier ingenting om ikea, dette finner du i esker fra Tingstad også.
(har hvert i det mekaniske faget i 27 år)
Skruen bar da heller ikke noe statistisk poeng. Men derimot har den en kurant symbolverdi.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.528
Antall liker
9.972
Desverre så har jeg fått Ikeafobi. En meget sjelden diagnose, men de greide å stille den tilslutt. Min meget forståelsesfulle kone har tatt konsekvensen av dette og tar med seg en venninne når hun drar til IKEA.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.528
Antall liker
9.972
Jepp. Anfallene er værst når fruen begynner å prate om oppussing og nye møbler og annet stæsj. Men hun er forståelsefull. Når engang situasjonen er slik så må jeg desverre forsake evinnelige runder på IKEA.
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Jeg synes ikke IKEA er noe verre enn et hvilket som helst annet kjøpesenter. Men du trenger bare ta en sitterunde i sofaer på Bohus, Skeidar elller Living for å få bekreftet at du får hva du betaler for. Men for all del - min leilighet bærer tydelig preg av IKEA-handling, ettersom møbler er noe jeg ikke gidder å bruke mye penger på.

Jeg prøver alltid å samle opp flest mulig ærend på én tur, enten jeg skal på IKEA, eller en runde i Oslo sentrum, og selvsagt legger jeg alltid en gulrot i enden av turen - en bedre lunch etc. Jeg er dessuten så heldig å bo midt på Majorstua, så veldig mye kan ordnes innenfor en radius på under 500 meter.

Men å bruke kjøpesentra som kosearena er en ting jeg aldri har skjønt. Hvorfor småbarnsfamilier og ungdom drar dit for å gå rundt og fordrive tid når det finnes så mange andre og bedre ting å ta seg til er for meg en gåte, men samtidig et symptom på folks elendige fantasi. Dessuten er disse kosemenneskene konstant i veien for oss effektive, som raskest mulig ønsker å få unnagjort våre beskjedne ærend.

Snart er det julehandel, men jeg gruer faktisk meg ikke. Innkjøpene er unnagjort på 2 timer, i morgentimene, før "folk flest" er ute i gatene. Og i enden av løypa ligger en god lunch.
 
N

nb

Gjest
-HP- skrev:
Jeg synes ikke IKEA er noe verre enn et hvilket som helst annet kjøpesenter. Men du trenger bare ta en sitterunde i sofaer på Bohus, Skeidar elller Living for å få bekreftet at du får hva du betaler for. Men for all del - min leilighet bærer tydelig preg av IKEA-handling, ettersom møbler er noe jeg ikke gidder å bruke mye penger på..
Markupen på litt finere (men ikke de aller fjongeste) møbelbutikker er rundt 100% så langt jeg har sett (fått kjøpt litt saker til grossistpris), så man betaler langt på vei for fjonge lokaler, mer betjening, fin adresse osv osv. Selve produktene koster nok fint lite nesten uansett hva det er snakk om og hvor de er kjøpt. Alle burde skjønne at når en sofa koster 5k eller 35k så er det andre ting enn produktets beskaffenhet som styrer prisen.

Skal man ha value for money, så er gamle saker fint å kjøpe. Håndtverk som har holdt i 70-80 år og holder i 70-80 til lett. Snappet opp et antikk hjørneskap på finn.no for 8000. Slike finnes ikke lengre, og jeg regner med en møbelsnekker hadde tatt en 40-50 lapper for å lage noe tilsvarende. Antikk spisestue i heltre eik med seks stoler for 1000 kroner. Osv, osv.
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Jada, jeg er enig i dette med gamle ting. Har to ganske så enkle lenestoler fra 50-tallet, som jeg har arvet, og de er veldig behagelige å sitte i. Solide er de også.

I 2003 kjøpte jeg sofaen Laholm fra IKEA. Til prisen, underkant av 7.000, er den svært komfortabel både å sitte i og ligge i. Dessverre er denne modellen nå ute av sortimentet, og IKEA har ingen sofaer for øyeblikket som er like gode. Skeidar, derimot.... Men da må man som sagt litt opp i pris.

Men for all del; ingen skal komme å innbille meg at en sofa under noen omstendighet KAN ha en reell verdi på 35.000.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.823
Antall liker
23.908
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Apropos prising. Jeg er veldig glad i Montanareoler, men hva er det man betaler for?

12mm MDF
En haug standarddimensjoner
Ferdigsnekret i Danmark
Et stort utvalg farger og finerer
Distribusjon gjennom poshe møbelforretninger (Tannum f. eks.)

Kvaliteten er ikke bedre enn Ikea, men prisen er like hysterisk som på hifimøblene Clic og Argon.  ;)
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Jeg tar poshe møbelforretninger over IKEA any day. Det jeg har prøvet av møbler, bl.a. fra italiendske Cassina knuser IKEA både i utseende, sittekomfort, kvalitet, slitestyrke, presisjon, teknologi, idéer, service, ja alt. Til en relativt sett astronomisk høyere pris også selvsagt, men for å låne et uttrykk fra Vidar P: Rørende billig i forhold til hva man får.

Var en tur på IKEA her om dagen. I Bergen er det slik at vareuleveringen befinner seg et annet sted enn varehuset. Borte er burgerflipperne, erstattet med trauste lagerarbeidere i et trist lokale, en mann som skal betjene en kø som står ut døren, så hele formiddagen går med. Sinte folk gir uttrykk for frustrasjon. Alt man gjør for noen billige sponplatemøbler.
 
N

nb

Gjest
Bach_Man skrev:
Jeg tar poshe møbelforretninger over IKEA any day. Det jeg har prøvet av møbler, bl.a. fra italiendske Cassina knuser IKEA både i utseende, sittekomfort, kvalitet, slitestyrke, presisjon, teknologi, idéer, service, ja alt. Til en relativt sett astronomisk høyere pris også selvsagt, men for å låne et uttrykk fra Vidar P: Rørende billig i forhold til hva man får.
Mitt salongbord er håndlaget i Danmark i heltre eik og kostet rundt 6k NOK ferdig levert på døren i Oslo (kjøpte i Strømstad). Jeg ser ikke noe punkt hvor holdbarheten eventuelt skulle forbedres på det, produktet i seg selv er ganske enkelt og rent håndverkteknisk ser jeg ikke hva som skiller det fra ting som koster 5-10 ganger så mye. Siden det er bygget i høykostland på bestilling og med ordentlig materiale er min enkle logikk at alt som er særlig dyrere enn dette er kun design, butikk, shoppingopplevelsen osv som driver prisen opp. Forsåvidt greit nok det, men ett eller annet sted flater kvalitetskomponenten definitivt ut, og jeg tror det er ganske tidlig.

God design er dessuten ikke nødvendigvis dyrt - og særlig ikke når kostanden ved den spres over mange enheter, men dyrt blir det gjerne når man skal henvende seg til ønsket målgruppe og gi denne den riktige følelsen.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Hver får finne ut hvor mye som skal legges ut. En big-name designer er dyr, det samme er merkenavn som Cassina, Zanotta, Minotti, Poltrona Frau (som laget stolene til Operaen), Cappelini og Fritz Hansen. Dette er produsenter som står for innredning i verdens flotteste hoteller og kontorbygninger.

Om man ikke er villig til å legge ut er det en helt grei sak, og det finnes jo mye bra kvalitet i mellomprisklassen. Bare ikke kom og si at Ikea og møbelkjedene er like bra, det er det i min erfaring ikke. Et blikk er stort sett nok til å se at big-name produkter stort sett er mer elegant og velproporsjonert enn Ikeas sponplater og pappmasje og møbelkjedenes sjelløse "designmøbler".
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Problemet med IKEA er hverken varene, varehusene eller påliteligheten i forhold til levering og rett antall skruer. Problemet er at folk har fått det for seg at det er fint å gjøre ting sammen, og at kvinner i heterofile forhold generelt synes at å gå på IKEA er en fin ting å gjøre nettopp sammen. Kommandoraidhandling, sammenskruing av flatpakkede varer etc. hadde neppe vært forbundet med uhygge av særlig mange menn om de ikke hadde fått ødelagt sitt forhold til IKEA av koselige utfukter i sammen.
 

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Innlegg
432
Antall liker
44
Er helt enig med de som synes IKEA er et hælvete!

Det er elendig med parkering, det er kø, det er hysteriske kjærringer overalt, vi blir ledet rundt med piler på gulvet som hjernedøde sauer på meningsløs shoppingrunde, jeg blir sur, kjærringa blir sur, alle er ufordragelige på IKEA. Det lages billig drit med egne navn(det blir litt personlig, vet du) det er jo så billig at det bare er å kaste og bytte om 6mnd når motefargen eller stil har forandret seg. IKEA prøver å være miljøvennlig, ingen utnyttelse av billig arbeidskraft der i gården. Neida! IKEA er en nøye planlagt shoppingindustri som har gjort eierne til noen av verdens rikeste.

Og jeg er en av idiotene som handler og dermed støtter dette hælvete.

Jeg, en idiot!
 
N

nb

Gjest
Bach_Man skrev:
Hver får finne ut hvor mye som skal legges ut. En big-name designer er dyr, det samme er merkenavn som Cassina, Zanotta, Minotti, Poltrona Frau (som laget stolene til Operaen), Cappelini og Fritz Hansen. Dette er produsenter som står for innredning i verdens flotteste hoteller og kontorbygninger.

Om man ikke er villig til å legge ut er det en helt grei sak, og det finnes jo mye bra kvalitet i mellomprisklassen. Bare ikke kom og si at Ikea og møbelkjedene er like bra, det er det i min erfaring ikke. Et blikk er stort sett nok til å se at big-name produkter stort sett er mer elegant og velproporsjonert enn Ikeas sponplater og pappmasje og møbelkjedenes sjelløse "designmøbler".
Slevsagt er det opptil hver enkelts smak, ønsker og lommebok - her som ellers. Vi er heller neppe veldig uenige om hva som gjør ting dyre. Men også topp designnavn blir rimelige når varene selges i store kvantum, H&M har vel hatt en del kolleksjoner laget av noen av sluggerende i klesbransjen uten at de kostet allverden i salg.

Jeg bor i et område hvor det finnes en del fancy interiørbutikker. Bak fasaden på svært dyre kjøkken skjuler deg seg ikke annet enn 19 eller 16 millimeter sponplater av det jeg har sett i alle fall. Akkurat som IKEA eller hvemsomhelst andre. På et byggforum var det en gang en fyr som sa at den trelastprodusenten han jobbet for leverte til absolutt alle de store kjøkkenprodusentene i Sverige, så materialene var de samme uansett om man la ut 30 eller 300k for innredningen. Jeg måtte kjøpe en kjøkkenmaskinheis fra en annen leverandør siden det ikke fantes på IKEA. Det er den suverent dårligste delen jeg har på kjøkkenet mitt - måtte frem med håndoverfresen for å justere den og det er klim umulig å få den til å henge bent.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Bach_Man skrev:
Om man ikke er villig til å legge ut er det en helt grei sak, og det finnes jo mye bra kvalitet i mellomprisklassen. Bare ikke kom og si at Ikea og møbelkjedene er like bra, det er det i min erfaring ikke. Et blikk er stort sett nok til å se at big-name produkter stort sett er mer elegant og velproporsjonert enn Ikeas sponplater og pappmasje og møbelkjedenes sjelløse "designmøbler".
Hva er "mellomprisklassen"?
Vi har lite møbler og det lille vi har er stort sett Erik Jørgensen og IKEA. Erik Jørgensen er veldig mye bedre og dyrere enn IKEA. Mitt inntrykke er at møbelkjedevarer er ganske mye dyrere enn IKEA, men ikke bedre i det hele tatt.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
vredensgnag skrev:
Mitt IKEA. De kjører til døren. Deltar i budrunder på nettet - vinner jeg, får jeg det kjørt hit for en billig penge.

http://lauritz.com/ItemList/ItemLis...0&FLId=5&FCId=6&FText=&LLan=s&Vat=0&sflang=no
Lauritz i Norge har dessverre konket. :-\

Men enig, mye morsomt der.

Selv liker jeg litt fra hver leir. De møblene og tilbehør jeg er mest fornøyd med, er gjerne designobjekter kjøpt på bruktmarkedet. (auksjon/loppis/spesialsjapper).

Kunsten er å blande nytt og gammalt.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
totte skrev:
Hva er "mellomprisklassen"?
Vi har lite møbler og det lille vi har er stort sett Erik Jørgensen og IKEA. Erik Jørgensen er veldig mye bedre og dyrere enn IKEA. Mitt inntrykke er at møbelkjedevarer er ganske mye dyrere enn IKEA, men ikke bedre i det hele tatt.
Lite spesifikt begrep ja. Sofa mellom 8 og 20 tusen f.eks.. Prestisjeprodusentene jeg nevner tar jo gjerne fra 40 tusen og oppover for en sofa, og mye av dette skyldes verdensberømte designere og anerkjent merkenavn, ikke nødvendigvis bedre kvalitet enn mindre produsenter. Men endel slike møbler er jo også rett og slett klassikere, andre kommer til å bli det.

At det ikke alltid benyttes dyre materialer i dyre møbler er en grei nok sak, sponplater kan være veldig bra med riktig overflatebehandling, man betaler vel for helheten og ofte servicen i forbindelse med kjøp. Akkurat som en high end stereokomponent ikke bare er prisen for delene.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
vredensgnag skrev:
NOK 1.603,86 for den stolen.
Hva man kan finne ut når man ikke bare ser på bildene...
Takk!
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
nb skrev:
Slevsagt er det opptil hver enkelts smak, ønsker og lommebok - her som ellers. Vi er heller neppe veldig uenige om hva som gjør ting dyre. Men også topp designnavn blir rimelige når varene selges i store kvantum, H&M har vel hatt en del kolleksjoner laget av noen av sluggerende i klesbransjen uten at de kostet allverden i salg.
Har jo eid noen av disse designplaggene til H&M, og kvaliteten ligger et hakk over H&M sine vanlige klær, men er stort sett dårligere enn hva designerene ville solgt under sitt eget merkenavn. men det er vel også litt av poenget med H&M at det ikke skal brukes for dyre stoffer. Merker som Gucci og Prada er definitivt av en helt annen kvalitet enn H&M, også i snitt, men ikke nok til å forsvare prisen på rasjonelt grunnlag.

Jeg bor i et område hvor det finnes en del fancy interiørbutikker. Bak fasaden på svært dyre kjøkken skjuler deg seg ikke annet enn 19 eller 16 millimeter sponplater av det jeg har sett i alle fall. Akkurat som IKEA eller hvemsomhelst andre. På et byggforum var det en gang en fyr som sa at den trelastprodusenten han jobbet for leverte til absolutt alle de store kjøkkenprodusentene i Sverige, så materialene var de samme uansett om man la ut 30 eller 300k for innredningen. Jeg måtte kjøpe en kjøkkenmaskinheis fra en annen leverandør siden det ikke fantes på IKEA. Det er den suverent dårligste delen jeg har på kjøkkenet mitt - måtte frem med håndoverfresen for å justere den og det er klim umulig å få den til å henge bent.
Synes kjøkken er en av IKEAs sterkeste sider, om man kan holde ut marerittet det er å kjøpe et. Vi har et på hytten, og det fungerer storartet.
 
V

vredensgnag

Gjest
totte skrev:
vredensgnag skrev:
NOK 1.603,86 for den stolen.
Hva man kan finne ut når man ikke bare ser på bildene...
Takk!
;D

Har brukt dem en del ganger, og vært meget fornøyd. Lønner seg å kikke grundig på bildene, og å ev. spørre om det er skader o.a.
Fikk tak i en utrolig fin Wegner chaise longue derfra. De har også en del bra hifi - som folk ikke vet er bra, men det er sånn innimellom.

Du finner alt der.
 

Vedlegg

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Bach_Man skrev:
Synes kjøkken er en av IKEAs sterkeste sider, om man kan holde ut marerittet det er å kjøpe et.
Jeg liker Invitas reklamekampanje fra i år som uten ironi sier nettopp dette: IKEA er like bra og uomtvistelig billigere. Kjøper man Invita betaler man for mer fleksibilitet og mindre av marerittet. En ordentlig sympatisk kampanje, og jeg fikk lyst til å kjøpe et av hver.
 
N

nb

Gjest
Bach_Man skrev:
Synes kjøkken er en av IKEAs sterkeste sider, om man kan holde ut marerittet det er å kjøpe et. Vi har et på hytten, og det fungerer storartet.
Det er vel det eneste jeg har fra IKEA og jeg er også veldig fornøyd. Litt pes å bestille, ellers ok. jeg har mye innredning og tror jeg betalte 35k for alt. Et kjapt overslag tilsa at tilsvarende fra Kvänum som hadde looken vi så etter ville loppet meg for et sted mellom 300 og 400.000 bare for innredningen. En av naboene hadde sett på Bulthaup som ligger rett rundt hjørnet, mener å huske han sa at det hadde kommet på en halv mill det han hadde tenkt på.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Men look & feel til et kjøkken eller baderom fra Boffi får man ikke på IKEA.
 
N

nb

Gjest
Bach_Man skrev:
Men look & feel til et kjøkken eller baderom fra Boffi får man ikke på IKEA.
;) Jeg bor 100 meter unna Boffi, men det var ikke helt med i vurderingen for å si det slik...
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Dere som er så opptatt av pris. Ikke glem at tidløse designmøbler holder seg langt mer i verdi. En stol fra Ikea halveres gjerne i verdi bare du tar av plasten og setter rævva di ned i den, det gjør ikke en Eames.

Forøvrig har Ikea bestandig vært flinke til å følge trendene og ta design. Så skeptikerne bør ikke snu ryggen helt til.
Selv har jeg bl.a bøttestoler made by Ikea i 1969 på platerommet (40 år gamle faktisk)
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.823
Antall liker
23.908
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Og Poäng kunne godt fått vært med over i vakre møbler-tråden (jadda, jeg vet at den tråden heter noe annet).
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
nb skrev:
Bach_Man skrev:
Men look & feel til et kjøkken eller baderom fra Boffi får man ikke på IKEA.
;) Jeg bor 100 meter unna Boffi, men det var ikke helt med i vurderingen for å si det slik...
Jeg bodde 50 meter unna Boffi for noen år siden og var innom og tittet en gang (av nysgjerrighet, kun). Ett av utstillingskjøkkenene hadde et integrert wok-bluss og jeg spurte om hvilken effekt dette ga. Herren i butikken kunne opplyse om at det ikke var han som hadde spisskompetanse på akkurat det. Yadda!
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
På bildet, bøttestol fra Ikea (ca 1969), kr 500.- på loppis


På bildet, Ovalia by Henrik Thor-Larsson (ca 1968) kr 25.000.- på loppis


Begge deler gir undertegnede stor eierglede. 8)




Litt trivia til sist.
I Ovalia sitter en kompis med singelen The Swinging Machine - Do you have to ask på S.P.Q.R
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.823
Antall liker
23.908
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Stort band. Ikke veldig tight, men stort!
God smak har du Eros, det er sikkert.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Valentino skrev:
Stort band. Ikke veldig tight, men stort!
God smak har du Eros, det er sikkert.
takktakk.

Har elsket den singelen siden vi snublet over den for noen år siden. Som du sier ikke så veldig tight, men for en låt!
 
N

nb

Gjest
totte skrev:
Jeg bodde 50 meter unna Boffi for noen år siden og var innom og tittet en gang (av nysgjerrighet, kun). Ett av utstillingskjøkkenene hadde et integrert wok-bluss og jeg spurte om hvilken effekt dette ga. Herren i butikken kunne opplyse om at det ikke var han som hadde spisskompetanse på akkurat det. Yadda!
Importøren av Boffi var også i en rettsak ifjor(?) fordi de hadde endret på leveransen til en kunde uten å si ifra om jeg husker rett. Ganske drøyt, når vedkommende hadde betalt over 400k for et kjøkken og ikke får det som var bestillt. Importør/butikk tapte selvsagt.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
nb skrev:
totte skrev:
Jeg bodde 50 meter unna Boffi for noen år siden og var innom og tittet en gang (av nysgjerrighet, kun). Ett av utstillingskjøkkenene hadde et integrert wok-bluss og jeg spurte om hvilken effekt dette ga. Herren i butikken kunne opplyse om at det ikke var han som hadde spisskompetanse på akkurat det. Yadda!
Importøren av Boffi var også i en rettsak ifjor(?) fordi de hadde endret på leveransen til en kunde uten å si ifra om jeg husker rett. Ganske drøyt, når vedkommende hadde betalt over 400k for et kjøkken og ikke får det som var bestillt. Importør/butikk tapte selvsagt.
Ja, jeg fikk med meg den. Boffi lager nok gode kjøkken, men IKEA-plundring kan man få til 10% av prisen.
 
Topp Bunn