Alt til hus og bolig Ikea komfyr og platetopp.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
vi er i ferd med å handle inn hvitevarer til kjøkkenet vårt. Bør man styre unna DE NYE hvitevarene deres?

Kvaliteten er tillitsvekkende og prisen lav. Electrolux er firmaet bak her. Har fått tilbud på hvitevarer fra Electrolux, men her er det 11.000 for komfyr, 6000 for micro og 6000 for platetopp minus noe rabatt.

De eldre kreasjonen kunne være lunefulle visstnok.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.072
Sted
Trondheim
Aner ikke hvordan det er med hvitevarene, men rørleggere advarer mot IKEAs blandebatterier. Jeg ville vært skeptisk.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Vi har full pakke fra IKEA / Electrolux (komfyr, platetopp, mikro, oppvask), disse er nå ca 2 år, har fungert helt lytefritt, hvilket for øvrig selvsagt skulle bare mangle. Byggekvaliteten oppleves som fra et hvert annet fabrikat, ikke kjipt, men brukbart solid og stabilt. Jeg er i hvertfall hittil ikke skremt på noen måte. :)

Honkey

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Har hatt full pakke på vårt kjøkken i ett år nå og har ingenting og klage på, vi og ble advart mot blandebatteriene deres så vi valgte ett annet. Når jeg tok opp det spørsmålet med kjøkkenpolitiet på ikea fikk jeg informasjon om at de hadde byttet leverandører og at kvaliteten var like god hos de som noen andre. Hvorvidt det stemmer vet jeg ikke..

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Antall liker
187
Torget vurderinger
12
Vet ikke hvordan det er med de nye, Electrolux er jo bra og burde ikke være noe å frykte.
Hadde 4år gamle IKEA hvitevarer da Whirlpool, for noe drit. Platetopp fungerte når den ville og etter service,
komfyr med meget irriterene "selvrens" funksjon som satt igang med dur og bråk hver gang, selv etter kun oppvarming av rundstykker.
Aldri mer..

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Jeg har de siste 4 årene levd med Ikea platetopper og stekeovner, og det eneste jeg klager på er at knappene på platetoppen kan reagere litt sent. Hadde tidligere oppvaskmaskin og kjøleskap derfra også, og var fornøyd med det.

De har 20% rabatt på hvitevarer nå, så jeg skal faktisk handle platetopp og stekeovn der igjen (pusser opp en hybel).

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Angående Electrolux så bør man ikke kjøpe oppvaskmaskinene deres, jeg har en 5000 kroners oppvaskmaskin som er 1 måned gammel og hvis man setter skitten oppvask rett inn blir det ikke rent i vask. Jeg må enten kjøre skylleprogram før vaskeprogram, 2 operasjoner og ingen automatikk eller skylle av for hånd før jeg setter inn i maskinen

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er meningen at man skal skylle av kjørler før de vaskes i maskin.

Ellers blir det ikke rent og man tetter til maskinen etter en stund. Latskap straffer seg.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har ganske nylig pensjonert en AEG som ble 8 år, og erstattet den med en Bosch. Aldri vært noe tema at oppvasken ikke blir ren. Eneste unntak er ris og potet i kjeler, pluss et og annet redskap/bestikk som har fått ligge for lenge til tørk.

Det skal ikke være nødvendig å vaske opp for hånd, verken før eller etter at oppvaskmaskinen gjør sitt. Plukke av biter og skylle av, ja. Men å skylle til det er fritt for synlig skitt som mange gjør, nei.

Sist redigert av en moderator:
G

Gjestemedlem

Gjest
Man trenger ikke å ta hele oppvasken før man setter i maskinen, men om man slenger inn tallerkener fulle av inntørkede matrester så er det nok en brukerfeil at det ikke blir rent.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Har en eldre Ikea platetopp, fungerer utmerket, men kommer til å modernisere litt, blir kanskje en sølvfarget Siemens istedet.
Oppvaskmaskinen er også en eldre Ikea, den fungerer fint men noen ganger tar den en omvei og oppvasken tar tre ganger så lang tid. Jeg kommer til å skifte den ut med en Miele 4280 snart.
Min ovn er en Bosch topmodell, tenkte også på en Ikea da jeg skulle bytte men likte den hvite Bosch bedre.
Så ja, ikke så mye Ikea her bortsett fra benkeplate og sofa...

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Man trenger ikke å ta hele oppvasken før man setter i maskinen, men om man slenger inn tallerkener fulle av inntørkede matrester så er det nok en brukerfeil at det ikke blir rent.
Min forrige oppvaskmaskin ga et mye bedre vaskeresultat til tross for at den kostet halvparten. Jeg tror problemet med Electroluxen er det at den er så miljøvennlig med et forbruk på bare 14-15 liter vann. Hadde den bare hatt en programmeringsfunksjon så skylleprogrammet kunne gå automatisk før vask hadde det vært greit men jeg er allerede nå drit lei av prosessen med å starte den 2 ganger pr vask.

En grovskylling/skraping foretas selvsagt før innsetting av vask.

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
373
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Aner ikke hvordan det er med hvitevarene, men rørleggere advarer mot IKEAs blandebatterier. Jeg ville vært skeptisk.
Rørleggeren som vi bruker sa at batteriene var ok, men en rørlegger idag vil helst selge varene de monterer.
It's all about the money...

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.072
Sted
Trondheim
Ikke min rørlegger. Vi bygger hus for tiden, og rørleggeren sier at vi står helt fritt om vi vil skaffe utstyret selv. Han sier rett ut at han ikke kan skaffe f.eks. servantbatterier tll de prisene mange nettbutikker selger det for, og at så lenge vi kjøper kurante batterier er det ingen problem. Har dog ikke spurt ham om IKEA sine. Jeg leste i avisen for en stund tilbake om flere husbyggere som hadde fått problemer (lekkasje) med IKEA sine servantbatterier. Det var i den sammenheng jeg leste at flere rørleggere anbefalte å hlde seg unna.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Tror faktisk det kan være noe i dette, altså. Det er fullt av IKEA kjøkken på jobben. Mange med Oras, FMM og denslags, et og annet med IKEA blandebatterier. IKEA sine gir alt annet enn godfølelse etter noen års bruk.

Har forresten fått samme advarsel om lamper fra bekjente elektrikere som ikke har vært i nærheten av en salgssituasjon.

Noen ting derfra er skikkelig bra (i hvert fall for prisen), andre ting handler man bedre hos eBayere i Taiwan og Kina.

12V spotter til overskap? Ligg unna! De spiser pærer til frokost, middag og kvelds. Forsåvidt ikke uvanlig, men når de i tillegg har bedritne sokler så det er en kamp å få byttet pærer uten å knekke pinnene....

Jeg bytta nettopp til LED fra IKEA, funker som F.

Ellers har jeg avtrekksvifte fra IKEA (Whirlpool?). Dimmetrafoen gikk. Kjapp telefon, så kom det en kar og skifta innen kort tid. Visstnok vanlig feil, og rask og god service.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Stikkontaktene på Ikea er fine, godkjent for max 13A så de er ikke egnet for kjøkken flest.

Xevious

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
221
Sted
Langhus
Torget vurderinger
3

Ellers blir det ikke rent og man tetter til maskinen etter en stund. Latskap straffer seg.
Dette er faktisk feil!

Mange oppvaskmaskiner i dag, bl.a. Siemens, så vil den ikke vaske ordentlig om man skyller av oppvasken før man setter den inn.
Dette pga sensorer innvendig som "leser" hvor møkkete vasken er og hvis man da skyller av tallerkener så vil maskinen tro at oppvasken er ren og ikke vaske ordentlig.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
900

Dette er faktisk feil!

Mange oppvaskmaskiner i dag, bl.a. Siemens, så vil den ikke vaske ordentlig om man skyller av oppvasken før man setter den inn.
Dette pga sensorer innvendig som "leser" hvor møkkete vasken er og hvis man da skyller av tallerkener så vil maskinen tro at oppvasken er ren og ikke vaske ordentlig.
Du sier altså at Siemens elektronikken feiler dersom bestikket er for rent i forkant..? Ulogisk.

Dersom du putter en teskje i rømme og skyller av i oppvaskkummen ser du hvor skittent vannet blir. Så kan du gange det med 13 kuverter for å danne deg et inntrykk av hvordan vannet som sirkuleres i maskinen og brukes til å vaske "rent" med. Dagens maskiner bruker veldig lite vann, fra 7l/vask inkl skyll.

Å ikke skylle av i forkant gjør at det ikke blir rent og man tetter maskinen. Plastpipene i en vaskemaskin sørger for det. Det er jo det Siemens vil; selge deg en ny om 5 år.

Her i huset skylles det og vaskes på hurtigprogram 1time. Rent hver gang. Og så kjøres det "kokeprogram" en gang i året for å rense litt av fettet som har satt seg.

Trådstarter burde satse på Miele eller Asko. Bruk heller 6' istedet 4' og bli fornøyd når du skal leve med greiene de neste 10 årene. Ikea, Whirlpool og Gorenje er helt jalla. Et tips er å sjekke innredning og hvordan det skal brukes. Nevnte feiler stort på disse enkle tingene.

Xevious

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
221
Sted
Langhus
Torget vurderinger
3
Du sier altså at Siemens elektronikken feiler dersom bestikket er for rent i forkant..? Ulogisk.
Ja...

Alt i dag skal jo ha "smart" elektronikk som skal gjøre ting lettere for oss, visstnok...
F.eks så har vaskemaskiner sensorer som bl.a. kontrollerer vannmengden som blir brukt utifra vekt på det du vasker.
Og som jeg skrev tidligere så har enkelte oppvaskmaskiner sensorer som leser hvor møkkete oppvasken din er og kontrollerer hvor lenge/mye den skal vaske.
Hvilke maskiner/merker som har det vet jeg ikke, men vet at noen av de litt dyrere Siemens har det. Er iallefall det jeg har fått vite av serviceteknikere fra Siemens etter klager på at oppvaskmaskinen ikke vasker ordentlig.

Jeg er enig i det du skriver om å heller legge i 6K enn 4K på enn oppvask, kvalitetshoppet der er merkbart.
Men du skriver at Asko er bra og Gorenje suger. Asko ER Gorenje nå, de ble kjøpt opp av Gorenje for noen år siden.

Men tilbake til trådstarter; Electrolux er et ok merke, midt på treet vil jeg si og langt bedre enn hva IKEA brukte før; Whirlpool. Er vel derfra hvitevarer fra IKEA har fått et dårlig stempel.

Selv foretrekker jeg produkter fra Miele på vask, tørk og kjøl. Ovn og platetopp hadde jeg gått for Siemens. Og oppvask vet jeg ikke helt, men Siemens eller Miele.

Men alt etter bruk - for en ungkar så holder Whirlpool produkter lenge, men for en storfamilie som bruker produktene oftere så må man legge i litt mer penger og kjøpe noe som tåler å bli brukt opptil flere ganger daglig.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
900
Ja...

Alt i dag skal jo ha "smart" elektronikk som skal gjøre ting lettere for oss, visstnok...
F.eks så har vaskemaskiner sensorer som bl.a. kontrollerer vannmengden som blir brukt utifra vekt på det du vasker.
Og som jeg skrev tidligere så har enkelte oppvaskmaskiner sensorer som leser hvor møkkete oppvasken din er og kontrollerer hvor lenge/mye den skal vaske.
Hvilke maskiner/merker som har det vet jeg ikke, men vet at noen av de litt dyrere Siemens har det. Er iallefall det jeg har fått vite av serviceteknikere fra Siemens etter klager på at oppvaskmaskinen ikke vasker ordentlig.

Jeg er enig i det du skriver om å heller legge i 6K enn 4K på enn oppvask, kvalitetshoppet der er merkbart.
Men du skriver at Asko er bra og Gorenje suger. Asko ER Gorenje nå, de ble kjøpt opp av Gorenje for noen år siden.
Men da ville jeg konkludert med at det er noe feil med elektronikken og altfor lav vannmengde.

Vi kjøpte hus med integrert Gorenje komfyr og topp. Helt jalla. Om Gorenje eier Asko så kommer vel fremdeles Asko fra Sverige og Gorenje fra Frankrike(?); altså to uavhengige design og produksjonbedrifter..

Og trådstarter bør kjøpe to oppvaskmaskiner så trenger man aldri rydde ut av maskin og inn i skap.

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.130
Når det gjelder hvitevarer er det kun én ting som gjelder her i huset, og det er Miele. Kollegaer snakker konstant om defekte hvitevarer og særlig vaskemaskiner. Mine foreldre kjøpte Miele vaskemaskin og den har gått hver dag i 22 år nå! Ingen feil overhodet!

Man betaler noe mer pr. vare, men har man planer om å bruke det over noen år og ikke liker å ha Elektrolux-reparatør hos seg hvert halvår, så er Miele veien å gå(Elektrolux kjøleskap jeg hadde fikk byttet kompressor på garanti 5 ganger).

Har også god erfaring med Siemens Top-Line stekeovner(kombinert mikro og stek, helt rå til å lage kjøttsteiker i) og oppvaskmaskiner.
Har aldri skylt av oppvasken sålenge jeg har levd, verken Siemens eller Miele oppvaskmaskin har klaget på det. Har en del venner som er opptatt av dette, noen skylder lett over, andre omtrent vasker opp tallerkener med såpe på forhånd :p

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.764
Jeg vil ikke ha hvitevarer som varer i en mannsalder. Jeg vil ha moderne saker som har relativt ny teknologi. Jeg vil tro at en ny "jalla"vaskemaskin vasker mye bedre enn en 20 år gammel Miele. Derfor kjøper jeg litt rimeligere produkter som varer litt kortere tid, men har til gjengjeld relativt moderne saker som er effektive og energiøkonomiske.

(Miele er forøvrig produsert i Tsjekkia og Romania)

N

nb

Gjest
Jeg vil ikke ha hvitevarer som varer i en mannsalder. Jeg vil ha moderne saker som har relativt ny teknologi. Jeg vil tro at en ny "jalla"vaskemaskin vasker mye bedre enn en 20 år gammel Miele. Derfor kjøper jeg litt rimeligere produkter som varer litt kortere tid, men har til gjengjeld relativt moderne saker som er effektive og energiøkonomiske.

(Miele er forøvrig produsert i Tsjekkia og Romania)
På min Miele oppvask kjøpt for tre år siden står det made in Germany. Riktignok en av toppmodellene.

Ikke at det er viktig for meg - min nåværende og forrige bil et lagd i Tjekkia og jeg har ikke hatt problemer med bil de siste 6 årene.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Svært mange Miele eiere er fornøyde kun fordi det var for dyrt til å være misfornøyd.

Det at bestikk i bestikkskuffen ikke blir rent i oppvaskmaskinene og det at vaskemaskinene deres vasker på langt lavere temperatur enn oppgitt betyr ikke noe.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Oppvaskmaskin har vi satt på plass. Ikea Vågad heter den. Electrolux har foresten lenger garantitid på hvitevarene sine som vask/tørk enn hva miele stiller med.

En selger viste meg en integrert kaffemaskin han anbefalte på det varmeste. Fra miele. Kaffen var god den, liker å tro gode råvarer gjorde mesteparten av jobben. Det jeg ikke likte var prisen på 36.000,- Miele vask og tørk kommer fort på 25.000,- og oppover.

Sikkert gode saker, men ikke aktuelt hos oss.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Nåja. Jeg kjøpte vaskemaskin, oppvaskemaskin, komfyr, og kjøleskap fra AEG i 2003. Varmeelementet eller et eller annet rundt det gikk på oppvaskmaskinen i fjor, så den ble bytta ut. Ellers går alt fortsatt. Kjøleskapet ble byttet til et deilig støysvakt innbyggingsskap fra Bosch i våres.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Ble fortalt at aeg og electrolux var samme vare med 2 navn. De har samme merke emblem.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.160
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg kjøpte en forholdvis kostbar platetopp for 6 år siden fra Beha som nettopp røyk. Har bare 2 plater som fungerer plutselig. Hadde håpet den skulle vart litt lengre men..

N

nb

Gjest
Oppvaskmaskin har vi satt på plass. Ikea Vågad heter den. Electrolux har foresten lenger garantitid på hvitevarene sine som vask/tørk enn hva miele stiller med.

En selger viste meg en integrert kaffemaskin han anbefalte på det varmeste. Fra miele. Kaffen var god den, liker å tro gode råvarer gjorde mesteparten av jobben. Det jeg ikke likte var prisen på 36.000,- Miele vask og tørk kommer fort på 25.000,- og oppover.

Sikkert gode saker, men ikke aktuelt hos oss.
36.000 for en kaffimaskin går under "idiotskatt". Lager neppe veldig god kaffi heller, for øvrig.

Min eneste veldig dyre hvitevare er oppvaskmaskinen til rundt 12k. Jeg har flere ganger tatt meg selv i å åpne den fordi jeg ikke hører at den går. Vaskemaskinen (også fra Miele) gav jeg vel 8-9k for. Om den klikket i morgen ville den fortsatt være et fint kjøp, har surret og godt i årevis uten krøll. Det jeg er minst imponert over er det integrerte kjøleskapet - det ble valgt ikke fordi det stod Miele på det, men fordi det var skapet med størst kjøledel i forhold til frysedel og som samtidig gikk opp med IKEA sine fronter. Alarmen som varsler om åpent skap virker ikke, og det har den heller aldri gjort.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
900
En Miele vaske og tørkekombo får man på tilbud til 8-10'. Og på Miele får man 99% med de billigste modellene som de største. Eneste som skiller kanskje kapasitet og noen fjollete funksjoner. Støvsugeren har feks radiostyrt effektregulering på skaftet; ganske så unødvendig.

På vaskemaskinen finnes det program som kjører 60 grader; det er bare miljøprogrammet hvor tempen kun er rundt 55 eller deromkring. Men det programmet bruker også 2,5t på å bli ferdig og bruker ubetydelige 0,13kwh mindre strøm, så det har vi aldri brukt.

JCP

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.04.2014
Antall liker
368
Sted
Moss
Tror Gorenje produseres i Slovenia.
Stemmer det. Gorenje var ei stund en del av BSH, de produserte bl.a. Bosch steikeovner,- også etter at de forlot BSH. Det er Gorenje som lager Smeg sine retrokjøleskap, så der er kroner å spare på å kjøpe "originalen".

For overraskende god uttelling pr investert krone, bør Zanussi vurderes. Spesielt når det gjelder kjøl og frys.

Når det gjelder oppvaskmaskin, anbefaler jeg å se på modeller med ekstra innvendig høyde, for det gjør virkelig livet enklere hva innstabling angår.
...og bestikkskuff er tull.

(Tidligere kjøkkenselger og kvitevarepusher).

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.624
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Jeg kjøpte Miele kjøleskap, komfyr og oppvaskmaskin for 25 år siden. Set ut som nytt fortsatt!

Plus Miele vaskemaskin for ca 30 år siden. Den ser ny ut og vasker som den gjorde da den var ny! Vi har hatt 2 barn i huset til nå!

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
En Miele vaske og tørkekombo får man på tilbud til 8-10'. Og på Miele får man 99% med de billigste modellene som de største. Eneste som skiller kanskje kapasitet og noen fjollete funksjoner. Støvsugeren har feks radiostyrt effektregulering på skaftet; ganske så unødvendig.

På vaskemaskinen finnes det program som kjører 60 grader; det er bare miljøprogrammet hvor tempen kun er rundt 55 eller deromkring. Men det programmet bruker også 2,5t på å bli ferdig og bruker ubetydelige 0,13kwh mindre strøm, så det har vi aldri brukt.
I test så viste det seg at 60 graders programmet vasket på 40 grader.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.072
Sted
Trondheim
Sverger til Miele på vask. Har Miele til vask, tørk og oppvask. Bare går og går, og alt blir rent og tørt. I nytt hus har vi valgt Siemens til kjøl og kok, og Miele til vask.
Ulempen med å legge i noe ekstra er jo for så vidt at ting varer "for lenge" slik at man går glipp av nye funksjoner som etter hvert blir tilgjengelig i rimeligere modeller. Så man må jo vurdere om det er lurest å betale 10k for noe som varer i 10 år eller 6k for noe som varer i 5. Personlig synes jeg det er bedre å slippe styret med å bytte noe titt og ofte.

Topp Bunn