Ikea Liatorp tv-benk - Noen som vet om man kan fjerne midtre skuff?

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
6.250
Antall liker
9.531
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Driver å kikker etter en ny tvbenk.

Har kikket litt på Ikea Liatorp
liatorp-tv-benk__76196_PE195675_S4.jpg
Problemet mitt er at jeg tror min Denon 3808 er akkurat for høy (ca 1 cm) til å få plass i en av de tre hyllene.
Det er lurte på da er om noen vet om jeg kan la vær å sette i den midterste skuffen og sette receiveren på bunnplata (hvis den har det)?

Svar tas imot med takk!
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.908
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Går man nøye gjennom monteringsanvisningen, ser man at denne TV-benken ikke har noen bunnplate. Den har heller ikke noen bakvegg bak skuffen - hvilket i og for seg ikke burde være noe problem. Snarere tvert i mot: uten bakvegg blir det antageligvis bedre lufting.

Uten midtre skuff og hylleplate, får man også en hel del synlige hull i sideveggene - men de skjules antageligvis ganske godt av receiveren.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.998
Antall liker
6.229
Torget vurderinger
32
Huff, det la jeg ikke merke til. Jeg var så opptatt av om hylla kunne fjernes, at jeg ikke så at det ikke var noen bunnplate.

Roy
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
6.250
Antall liker
9.531
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Går man nøye gjennom monteringsanvisningen, ser man at denne TV-benken ikke har noen bunnplate. Den har heller ikke noen bakvegg bak skuffen - hvilket i og for seg ikke burde være noe problem. Snarere tvert i mot: uten bakvegg blir det antageligvis bedre lufting.

Uten midtre skuff og hylleplate, får man også en hel del synlige hull i sideveggene - men de skjules antageligvis ganske godt av receiveren.
Godt observert!

Hullene på innsiden av veggene kan jeg leve med da disse som du sier ikke vil synes pga receiveren, men jeg er mer usikker på hvordan jeg skal få til noe som receiveren står støtt på. Mulig jeg kan bruke hylleplata som en slags bunnplate på midten også skru mellom de to midtveggene og inn i hylleplata?
 
Sist redigert:

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.109
Antall liker
1.839
Sted
Horten
Mulig jeg kan bruke hylleplata som en slags bunnplate på midten også skru mellom de to midtveggene og inn i plata?
Kan ikke se noe annet enn at det burde fungere? Alt som trengs er vel å borre et par ekstra hull i midtveggene og bruke pluggene som følger med.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.908
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Går man nøye gjennom monteringsanvisningen, ser man at denne TV-benken ikke har noen bunnplate. Den har heller ikke noen bakvegg bak skuffen - hvilket i og for seg ikke burde være noe problem. Snarere tvert i mot: uten bakvegg blir det antageligvis bedre lufting.

Uten midtre skuff og hylleplate, får man også en hel del synlige hull i sideveggene - men de skjules antageligvis ganske godt av receiveren.
Godt observert!

Hullene på innsiden av veggene kan jeg leve med da disse som du sier ikke vil synes pga receiveren, men jeg er mer usikker på hvordan jeg skal få som receiveren står støtt på. Mulig jeg kan bruke hylleplata som en slags bunnplate på midten også skru mellom de to midtveggene og inn i plata?
Én mulighet er å lage deg et skreddersydd underlag som står direkte på gulvet, og bygge dette opp til passende høyde. Da kan du t.o.m. legge inn en demping mellom gulv og underlag - hvis du vil.

Men det enkleste er vel å gjøre som du sier - å bruke den tiloversblevne hyllen i bunnen. Den kan i og for seg bare ligge løst oppå fire vinkelbeslag - noe slikt: https://www.google.no/search?q=vink...gSq4YDwAg&sqi=2&ved=0CDAQsAQ&biw=1680&bih=879 - som du skrur fast i passende posisjon nederst på de to sideveggene som vender mot midten. Fås kjøpt på Clas Ohlson etc. og i enhver jernvarehandel.
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Går man nøye gjennom monteringsanvisningen, ser man at denne TV-benken ikke har noen bunnplate. Den har heller ikke noen bakvegg bak skuffen - hvilket i og for seg ikke burde være noe problem. Snarere tvert i mot: uten bakvegg blir det antageligvis bedre lufting.

Uten midtre skuff og hylleplate, får man også en hel del synlige hull i sideveggene - men de skjules antageligvis ganske godt av receiveren.
Godt observert!

Hullene på innsiden av veggene kan jeg leve med da disse som du sier ikke vil synes pga receiveren, men jeg er mer usikker på hvordan jeg skal få til noe som receiveren står støtt på. Mulig jeg kan bruke hylleplata som en slags bunnplate på midten også skru mellom de to midtveggene og inn i hylleplata?
Sånne kjøkken monterings vikler eller små hylle vinkler skulle gjøre susen tror jeg.

VINKEL - Vinkler
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.602
Antall liker
7.154
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Spørsmålet blir vel om den benken blir lealaus sidelengs om man fjerner den ene skuffa?
 

ketped

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
170
Antall liker
4
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg har selv bygd om denne. Eller litt usikker om den heter hemnes. Hvertfall er det som ulf-b sier ikke bånn i denne men jeg brukte mellomplata og la den nepå. Trengte ikke feste den. Men forsterkeren din er sikkert dypere også så du må tilbasse veggen bak også. Ikke kutt ut hele platen for da blir den veldig skjelven.
 

haavardnk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.07.2012
Innlegg
56
Antall liker
42
Torget vurderinger
1
Har gjordt akkurat det samme eg og. Var litt styr, siden den orginalt ikke har plate nede. Måtte bruke midtplata og feste den nede, måtte borre litt nye hull og noen ekstra skruer. Er litt vaklete siden jeg ikke har på bakplata
2014-01-25 01.43.05.jpg
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.602
Antall liker
7.154
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Et lite triks som kan gjøres for å stabilisere benken. Kjøp hobbyplater i bredde på 14-15cm og tilsvarende 4 ggr benkens høyde. Kapp i fire biter like lang som benken er høy. Skru de fast på baksiden av benken, slik at det er en på hver side som dekker sidevange, topp og bunn. Husk å forborre med en birr litt mindre enn skruene du skal benytte. Fest to plater, slik at de skilleveggene inni benken ligger midt på en plate, og platen i tillegg skrus fast i topp og bunn. Etter dette bør benkrn være stabil og fin.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
6.250
Antall liker
9.531
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Har gjordt akkurat det samme eg og. Var litt styr, siden den orginalt ikke har plate nede. Måtte bruke midtplata og feste den nede, måtte borre litt nye hull og noen ekstra skruer. Er litt vaklete siden jeg ikke har på bakplata
Vis vedlegget 239505
Det der så veldig pent ut!
Kanskje man kan bruke noen smale "sløyfer" som man spikrer til banken bakpå i stedet for bakplata? (i forhold til å stive opp benken)

Noen som vet om man muligens kan få bestilt en ekstra hylleplate slik at man kan ha både hylle og "bunnplate"?
 
Topp Bunn