Parelius skrev:
Avhenger jo av hvilket nivå du sikter inn på, og ikke minst hvor store mengder det er snakk om. Liten vits i å investerer tungt hvis det bare er små kvanta eller vinylriggen er en Dual (!). (Ved guder, det er lenge siden jeg skrev «Dual» her på asylet.)
Bruker selv en MH ULN8 (innkjøringsfase), men den er ment å være hjerne og hjerte i anlegget mitt, så det er vel uinteressant.
Husk bare på at om du digitaliserer til 96 (eller høyere) 24 bit, så trenger du ikke legge på noe dither. Skal du lage lossy formater av det, så skal du heller ikke legge på dither. Har du derimot tenkt å brenne dem til CD (eller har dem på HD 44/16, så skal det legges inn dither.
(Alt dette vet jeg fordi folk som vet bedre enn meg vet det. Jeg har det med å høre på folk med profesjonell erfaring i bransjen - ikke selgere da.)
Jeg har ikke profesjonell erfaring i bransjen men likevel:
Man legger ikke på dither samme hvilken bitdybde eller frekvens opptaket måtte ha. Selv hvis du digitaliserer i 16/44 hverken skal,trenger eller er det mulig å legge til dither.
Dither kommer først inn i bildet når man skal konvertere høyere bitdybde ned til 16bit.
Hvis man ikke tar opp i hi-rez og ikke har tenkt å konvertere dette ned til 16/44, så er dither en ikke-sak.
Tar man opp i hi-rez fordi man bruker PC/mac som musikkavspillere, og har bruk for å brenne ut en og annen CD til bilen, så er iTunes sin innebygde cdbrenningsfunksjon mer enn bra nok. Man kan selfølgelig konvertere filene fra ALAC til AIFF med XLD eller MAX, så konvertere filene fra hi-rez til 16.44 sample manager (beste og raskeste metode), for så å importere filene og brenne de ut med Toast, og hvis man vil ha med CD-text så må man skrive inn dette manuelt. Hvem gidder dette når man istedet kan brenne ut v.h.a med iTunes med et par museklikk?
I praksis er altså dither en ikke-sak nesten uansett.