L
larkus
Gjest
Er det noen som har sjekket hvor nøyaktig graderingen som finnes på mange kontravektlodd er?
mvh
kabelsatan
mvh
kabelsatan
Det er jo meget viktig å ha rett vekt - og om det blir avvik i moment må det rettes. Kanskje enda viktigere å vite hvilken SRA som master ble skåret med, og legge seg tettest mulig på denne, for dem som er ordentlig fanatiske.rico skrev:Er ikke så veldig opptatt av hvorfor det er sånn, er mer opptatt av at vi vet det er slik. Det er noen år siden jeg stod der med ett rart utrykk i ansiktet når jeg så hva som skjedde når jeg hevet/senket armen.vredensgnag skrev:Dersom armen var festet uten motvekt, så kan man argumentere for at tyngdekraften er en faktor, om enn på virkelig små brøkdelsplan, alt etter hvorvidt armen ble hevet eller senket (siden det er så små endringer vi snakker om). Men siden armen utgjør en balansert vektstang, med motlodd, så vil tyngdekraften ha redusert effekt på den delen som beveger seg vekk fra tiltrekningsorigo, og økt effekt på den delen som beveger seg mot - og omvendt, og disse effektene kansellerer hverandre. Det er hele poenget med å balansere armen - de to massekomponentene på hver side av balansepunktet er like, og påvirkes likt av tyngdekraften.
Avvik fra balansepunktet blir vekten vi tillater nålen å overføre mot tallerkenen/nålevekten. Det er totalmomentet som ev. ville blitt påvirket av en endring i distanse fra jordens gravitasjonssentrum.
Og siden vi snakker om at nålen skal forflytte seg et par millimeter opp og ned i forhold til dette gravitasjonssentrumet, om det er platetykkelsen vi er bekymret over ... da må jeg si jeg er imponert over måleredskapene som moderne hifi disponerer.
Er nok andre faktorer som forklarer ev. vektendringer innenfor de VTA/SRA justeringene vi snakker om.
Man kan jo alltids diskutere viktigheten av hvor nøyaktig det skal være men som et siste eksempel så kan jeg jo nevne at for den ene p/u`en jeg har så er det anbefalt en VTF på 1,65-1,75, da sier det seg selv at det er viktig at det måles på det riktige punktet. Hadde jeg da brukt vekta her i tråden hadde jeg endt opp med for lav vekt på p/u selv om den viste riktig på vekta, bruker jeg en med riktig høyde ja da ender jeg opp med å spille med riktig VTF og det er mye kjekkere.
Nå skal jeg ned å nyte noen 45`ere just arrived, med riktig vekt...Og et lite glass med Brora..
Den siste der minner meg på en historie om bokseren Ingemar Johanson som visstnok er nesten helt sann; han ble spurt om han kunne stille på en oppvisningskamp, han ble lovet 1/3 av inntektene, "Dere lurer ikke meg, jeg skal minst ha 1/4" svarte han..vredensgnag skrev:Det er jo meget viktig å ha rett vekt - og om det blir avvik i moment må det rettes. Kanskje enda viktigere å vite hvilken SRA som master ble skåret med, og legge seg tettest mulig på denne, for dem som er ordentlig fanatiske.rico skrev:Er ikke så veldig opptatt av hvorfor det er sånn, er mer opptatt av at vi vet det er slik. Det er noen år siden jeg stod der med ett rart utrykk i ansiktet når jeg så hva som skjedde når jeg hevet/senket armen.vredensgnag skrev:Dersom armen var festet uten motvekt, så kan man argumentere for at tyngdekraften er en faktor, om enn på virkelig små brøkdelsplan, alt etter hvorvidt armen ble hevet eller senket (siden det er så små endringer vi snakker om). Men siden armen utgjør en balansert vektstang, med motlodd, så vil tyngdekraften ha redusert effekt på den delen som beveger seg vekk fra tiltrekningsorigo, og økt effekt på den delen som beveger seg mot - og omvendt, og disse effektene kansellerer hverandre. Det er hele poenget med å balansere armen - de to massekomponentene på hver side av balansepunktet er like, og påvirkes likt av tyngdekraften.
Avvik fra balansepunktet blir vekten vi tillater nålen å overføre mot tallerkenen/nålevekten. Det er totalmomentet som ev. ville blitt påvirket av en endring i distanse fra jordens gravitasjonssentrum.
Og siden vi snakker om at nålen skal forflytte seg et par millimeter opp og ned i forhold til dette gravitasjonssentrumet, om det er platetykkelsen vi er bekymret over ... da må jeg si jeg er imponert over måleredskapene som moderne hifi disponerer.
Er nok andre faktorer som forklarer ev. vektendringer innenfor de VTA/SRA justeringene vi snakker om.
Man kan jo alltids diskutere viktigheten av hvor nøyaktig det skal være men som et siste eksempel så kan jeg jo nevne at for den ene p/u`en jeg har så er det anbefalt en VTF på 1,65-1,75, da sier det seg selv at det er viktig at det måles på det riktige punktet. Hadde jeg da brukt vekta her i tråden hadde jeg endt opp med for lav vekt på p/u selv om den viste riktig på vekta, bruker jeg en med riktig høyde ja da ender jeg opp med å spille med riktig VTF og det er mye kjekkere.
Nå skal jeg ned å nyte noen 45`ere just arrived, med riktig vekt...Og et lite glass med Brora..
Har opplevd en slik fanatiker, og mente bestemt at det han gjorde hadde noe for seg - men må tilstå at jeg ikke er der.
Leste at noen mente 2/100 mm høydeforskjell på armbasen opp eller ned var sterkt utslagsgivende for lyden - jeg tenkte jeg skulle foreslå at han heller skrev 1/50, men la gå.
Hvis du med dynamisk mener "on the fly justering" så var det det.coolbiz skrev:Var dette med en statisk eller dynamisk arm?rico skrev:<..>
Er ikke så veldig opptatt av hvorfor det er sånn, er mer opptatt av at vi vet det er slik. Det er noen år siden jeg stod der med ett rart utrykk i ansiktet når jeg så hva som skjedde når jeg hevet/senket armen.
<..>
Kan alle gjenta etter meg: Det heter ikke stifttrykk, det heter sporingskraft!kabelsatan skrev:Med ordet "vekt" mener jeg i denne sammenhengen "stifttrykk"
mvh
kabelsatan
Nei. Og jo høyere du roper.... Forresten kaller jeg det strikk til drivreimsentusiastenes store fortvilelse. ;DGammeln skrev:Kan alle gjenta etter meg: Det heter ikke stifttrykk, det heter sporingskraft!kabelsatan skrev:Med ordet "vekt" mener jeg i denne sammenhengen "stifttrykk"
mvh
kabelsatan
Riktig det, hadde en gang en gummikloss som var akkurat høy nok til at tilsammen med vekta (en jeg ikke har lenger..) så ble det riktig høyde, altså samme høyde som en LP oppå tallerken.RJEL skrev:Må vekta settes på tallerkenen?
Sett "ett eller annet" på plintet til rett høyde oppnåes.....
Helt enig. Sett vekta på noe ved siden av tallerkenen. Disse vektene er noe høyere enn en plate, og små avvik i høyde kan gi store avvik i, ahem, kraft. Spesielt på unipivotarmer, på grunn av at mesteparten av massen på disse ligger under lagringspunktet og dermed trekkes frem når armen løftes.rico skrev:Riktig det, hadde en gang en gummikloss som var akkurat høy nok til at tilsammen med vekta (en jeg ikke har lenger..) så ble det riktig høyde, altså samme høyde som en LP oppå tallerken.RJEL skrev:Må vekta settes på tallerkenen?
Sett "ett eller annet" på plintet til rett høyde oppnåes.....
Kall det strikk eller kjetting eller hva som helst, helt greit. Men å blande sammen fysiske begrep på denne måten gjør vondt langt inn i hjerterøttene.Zomby_Woof skrev:Nei. Og jo høyere du roper.... Forresten kaller jeg det strikk til drivreimsentusiastenes store fortvilelse. ;DGammeln skrev:Kan alle gjenta etter meg: Det heter ikke stifttrykk, det heter sporingskraft!kabelsatan skrev:Med ordet "vekt" mener jeg i denne sammenhengen "stifttrykk"
mvh
kabelsatan
Anonym skrev:Ser det med jevne mellomrom blir annonsert digital pick up vekt til salgs på bruktbørsen med pris fra 300-500 kroner.
Samme vekt eller en som iallfall svært lik koster 70 kroner med frakt fra dealextreme så jeg synes det er ufint å prøve å sko seg på sine medforumister.
Her er linken:
http://www.dealextreme.com/p/digital-precision-scale-with-leather-case-5g-max-0-01g-resolution-16269
Blir nok mange HiFi-pushere som brenner inne med vekter etter dette :RJEL skrev:Faen, jeg som betalte 750,- hos Audio Art for 3-4 år siden.
Men selv om den ser helt likt ut, er nok min mere nøyaktig, siden jeg har betalt HI-FI pris....
Si ikke det. DX-vekta har vært tilgjengelig for $14 lenge, den, og dyre (og kliss like) vekter har blitt solgt likevel. ..og alle skjønner jo at det vil låte bedre med en vekt til 700 spenn enn en til 70!TTmania skrev:Blir nok mange HiFi-pushere som brenner inne med vekter etter dette :RJEL skrev:Faen, jeg som betalte 750,- hos Audio Art for 3-4 år siden.
Men selv om den ser helt likt ut, er nok min mere nøyaktig, siden jeg har betalt HI-FI pris....
Ja selvfølgelig. Og hvis de i tillegg er innbrent med Vidar, da er de "sikkert" verdt hver eneste krone ;D ;D ;D ;DDazed skrev:Si ikke det. DX-vekta har vært tilgjengelig for $14 lenge, den, og dyre (og kliss like) vekter har blitt solgt likevel. ..og alle skjønner jo at det vil låte bedre med en vekt til 700 spenn enn en til 70!TTmania skrev:Blir nok mange HiFi-pushere som brenner inne med vekter etter dette :RJEL skrev:Faen, jeg som betalte 750,- hos Audio Art for 3-4 år siden.
Skulle ikke forundre meg om nettet vet f.eks. nøyaktig hva et kronestykke skal veie.roddis skrev:Jeg så jo denne tråden for seint og gikk for den på Bruktbørsen, det var jo kjipt... Får håpe han ikke har sendt den og går med på å anullere kjøpet. Den på DX er uten kalibreringsvekt så jeg, hvilken type kalibreringsvekt trenger jeg til den?
Helt enig! Jeg har en Pro-Ject Measure-It og den er nok mye mer nøyaktig siden den kostet mer ...... :-XRJEL skrev:Faen, jeg som betalte 750,- hos Audio Art for 3-4 år siden.
Minst like utrolig at samme produkt kan selges for 600 over disk.kabelsatan skrev:Konklusjon så langt: Fint og nøyaktig verktøy
Helt utrolig at denne ikke koster mer enn ca. 80 kroner inkludert frakt fra Hong Kong
Dazed skrev:Minst like utrolig at samme produkt kan selges for 600 over disk.kabelsatan skrev:Konklusjon så langt: Fint og nøyaktig verktøy
Helt utrolig at denne ikke koster mer enn ca. 80 kroner inkludert frakt fra Hong Kong
Nei, jeg tror ikke det meste har en 10x kalkyle fra produsent til sluttbruker. Forbrukerelektronikk er faktisk ikke så dyrt i Norge sammenliknet med mange andre land. Men sånne små "ekstrautstyr"-produsenter som har vært god drahjelp for selgere med begrensede avanser frem til nå. Nå begynner det å bli vanligere å kunne kjøpe slikt rett fra kina der det produseres superbillig. ...I noen få år til. Om 10-20 år tipper jeg kinesiske produsenter nærmer seg Japan i omdømme og pris.motoren skrev:Dazed skrev:Minst like utrolig at samme produkt kan selges for 600 over disk.kabelsatan skrev:Konklusjon så langt: Fint og nøyaktig verktøy
som med det meste innen hifi her til lands
mvh
Hifi er da i aller høyeste grad forbrukerelektronikk.motoren skrev:Ja det er rett men jeg snakket om hifi ikke forbruker elektronikk
mvh
Den er kanskje ikke samme produkt som du har avbildet der, men det er samme produkt som selges av mange andre med litt varierende farge på lyset i displayer, etc:rico skrev:Det der er ikke samme vekta som går for en haug mer penger på nettet, (ca.400,- i US og 700,- her i landet...), den ser slik ut og har auto kalibrering. Så kan man jo begynne og diskutere kalkyler, hvor de er laget, innmaten og sånn, har begge typene og vet littegranne om dem...
Stemmer, samt touch screen og en desimal ekstra i den grad det betyr noe..aair skrev:Vekta til 700 spenn har vel hus av aluminium og ikke plastikk som de billigere?
Sånn for ordens skyld, herr Satan.kabelsatan skrev:Vekta kom i postkassa i går, og jeg tok like godt og utførte noen testveiinger
Med platematte: (For høyt, sammenlignet med avspilling av plate)
Uten platematte: (5 mm lavere, og dermed horisontalt armrør) En forskjell på 4/100 gram. Jeg tviler på at det har noe å si for lyden.
Så et bilde der cantileveren er plassert litt for langt ute på vekta. Som dere ser, så er det følsomme greier!
Avviket p.g.a. litt feilplassering av nål på vekta er like stort som avviket p.g.a. forskjellig høyde.
Konklusjon så langt: Fint og nøyaktig verktøy
mvh
kabelsatan
Det kan umulig være bra når du spiller litt bulkete plater!Zomby_Woof skrev:Sånn for ordens skyld, herr Satan.
Dette vil selvsagt variere fra arm til arm. Som jeg nevnte lenger opp kan problemet være vesentlig større med unipivotarmer pga at massen på disse henger under lagerpunktet. På min VPI blir avvikene noe i størrelsesorden 0,2-0,3 gram. Det har noe å si...
Selvfølgelig ikke. Men på den annen side tror jeg dette fenomenet drukner fullstendig under en annen faktor ved avspilling av bulkete plater, nemlig akselerasjonen opp og ned og de kreftene som genereres av dette. Jeg tror ikke det er noe å bry seg om, med andre ord. Dessuten er VPI'en bedre enn de aller fleste andre på dette området, for de som har periferi-ringen.kabelsatan skrev:Det kan umulig være bra når du spiller litt bulkete plater!Zomby_Woof skrev:Sånn for ordens skyld, herr Satan.
Dette vil selvsagt variere fra arm til arm. Som jeg nevnte lenger opp kan problemet være vesentlig større med unipivotarmer pga at massen på disse henger under lagerpunktet. På min VPI blir avvikene noe i størrelsesorden 0,2-0,3 gram. Det har noe å si...
mvh
ks
Den er helt flott. Bare å kjøpe.Milenko skrev:Er vekta grei? Bedre enn å ikke ha?
Koster jo så godt som ingenting fra Dealx
Bruk et kronestykke, det er 4,35gram.digiman skrev:Fikk DealX vekte i dag og står bare på FULL hele tiden.
Dum som jeg var glemte jeg å bestille med kalibrering-vekten, så mulig det er derfor?
Finnes det noe enkelt 5gram lodd å få tak i enkelt?