Ikke så mye snekring, men.......(basstraps)

  • Trådstarter Konrad_Johnsen
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Opprettet egen tråd under hi-fi rom....så diskusjonen kan fortsette der....Espen
     
    Ø

    ØivindJ

    Gjest
    Satt en "kontor tak-plate" i hvert hjørne i dag.

    SJOKKERT over effekten :eek:

    MYE mindre "romling". Kortere, mere presise basstoner, som en kjenner MINST like godt i kroppen.

    Må bygge noe => Et spørsmål: Bør en bass-trap være særlig høy når bassrefleksen(bak) er 30cm over bakken? Holder det med 60-70cm?
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ØivindJ skrev:
    Må bygge noe => Et spørsmål: Bør en bass-trap være særlig høy når bassrefleksen(bak) er 30cm over bakken? Holder det med 60-70cm?
    Jeg vil si det slik:
    Sett på noe basstung men tydelig bassgang og gå rundt i rommet, samt finn deg en krakk å stå på for å komme opp mot taket der du stopper.
    Tror du raskt vil høre hvor volum på bassen er hevet. ;)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    4.363
    Torget vurderinger
    1
    ØivindJ skrev:
    ...
    Må bygge noe => Et spørsmål: Bør en bass-trap være særlig høy når bassrefleksen(bak) er 30cm over bakken? Holder det med 60-70cm?
    Alle romresonanser har sine trykkmaksimum langs (dvs egentlig på tvers ...) flatene i romet (vegger, gulv og tak). Bassfeller som er tunet til romets resonanser plasseres derfor best langs de flatene hsom de er «tunet» til. Plassering av bassrefleksporter og HT elementer er i den sammenhengen av mindre betydning. Bassfeller med større båndbredde har jeg eksperimentert lite med.

    mvh
    KJ
     
    S

    Storebror

    Gjest
    Det er ikke mye mine basstraps vises på målinger, men det er greit å høre hva de gjør.
    Mulig at samme mengde av andre myke materialer hadde gjort samme virkning, men dette er mer praktisk.
    DaaD er penere dog, og kunne vært moro å prøvd.

    R
     
    Ø

    ØivindJ

    Gjest
    Storebror skrev:
    Det er ikke mye mine basstraps vises på målinger, men det er greit å høre hva de gjør.
    De som lytter med øynene får bare la det være :)

    Her blir tak-platene stående inntil de blir byttet med noe litt mere forseggjort.
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.091
    Byggebeskrivelsen i denne tråden ga meg inspirasjon til å prøve samme oppskrift (med enkelte justeringer), og det har jeg ikke angret på!

    Mine selvlagde «traps» dempet en noe overeksponert bassgjengivelse i et rom på 4,45 x 3,57 meter. Resultatet er tett, kjapp bass i riktig dosering – og på kjøpet fikk jeg en langt mer utstrakt, tredimensjonal romgjengivelse. De stofftrukne rørene hadde ingen uønsket dempeeffekt på diskanten. Vel verdt den meget beskjedne investeringen, altså.

    Jeg benyttet rørskåler med indre diameter 159 mm og isoleringstykkelse 40 mm, altså 239 mm total diameter. Dette er 10 mm smalere enn den dimensjonen som er brukt i byggebeskrivelsen her.

    Jeg har én pakke med tre rør på 1m lengde til overs som jeg trolig ikke vil benytte. Den selger jeg gjerne for kostpris til andre som vil prøve det samme. Pakken holder altså til tre traps.

    Er du interessert, så ta kontakt på PM eller mobil 90 73 80 51


    Hilsen Egil E.
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Moro å høre, erlandsen!

    Jeg også synes mine ga en velkommen endring, selv om noen forståsegpåere her på HFS mener det annerledes. ;)

    Ikke ser de så aller verst ut heller, og fikk faktisk greit innpass hos overkommandoen her i stua. ;D

    Mvh
    Rolf
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn