Politikk, religion og samfunn IKT i barneskolen - Noen som vet om ungene får låne pcer?

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.780
Antall liker
8.060
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Har en datter i 1. klasse hvor vi har fått en IKT-plan for hele barneskolen.
Det er da mange ting de skal lære seg på pcen allerede i første klasse, men spesielt i andre klasse.
Blant annet å sende mail til hverandre i klasserommet og til læreren for eksempel.
Man er jo da avhengig av å sitte med en egen pc til de fleste av oppgavene som står at de skal kunne i løpet av skoleåret.

Er det noen her som nylig har hatt barn i 1-3 klasse på barneskolen som vet om de får låne pcer av skolen eller om man kjøper dette selv?
Med så mange barn på skolen kan jeg ikke skjønne at man har pcer til utlån til alle klassetrinn?

Takker for tilbakemeldinger :)
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.770
Antall liker
9.417
Sted
Trondheim
På så lavt trinn bruker man ofte nettbrett - enten iPad eller et android-brett. Skolen har vel ikke lov å kreve at foreldrene kjøper inn slikt utstyr (like lite som at de har lov å kreve foreldrebetaling for skoleturer litt høyere opp i klassene), så her må nok skolen stille opp selv.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
På skolen til mine barn har de hvertfall et datarom som de benytter i undervisning.
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Eneste erfaring jeg har her i Oslo, Bjølsen, er at enkelte foreldre har mottatt "melding" om at barna må bli bedre til å bruke mus...
Underforstått at foreldre må sørge for at barna har tilgang tilgang til pc hjemme.

-J
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.780
Antall liker
8.060
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
I klasserommene på skolen har de en stor skjerm, såkalt smartboard. Skjermen har touchpanel og bilde lages av en prosjektor.
I IKT-planen stod det der at elevene skal sitte og gjøre ting på pcen som læreren viser på smartboard'en for eksempel, men kan jo selvfølgelig hende at de har datarom med smartboard og pcer i tillegg. Det vil jo uansett være en billigere og enklere ordning enn utlån av masse pcer..
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.215
her er det store variasjoner mellom kommuner og enkeltskoler.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.584
Antall liker
2.787
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Mange skoler har egne datarom, og noen har i tillegg et arsenal av bærbare pc`er, som enten fordeles på de ulike trinnene (dette gjør vi på "min" skole, og vi ender da opp med roughly 5-6 pc`er pr trinn - alternativt 5-6 pc`er til fordeling på 75 elever) - så med datarommet er vi ikke så aller verst skodd. Det kan også være snakk om å ha stående et "lager" av pc`er som kan reserveres. Således er det gjennomførbart å oppfylle læringsmålene i IKT-planen. Utfordringen er gjerne kvaliteten på pc`ene. Her er det ofte yesterdays news som råder, og da sitter man igjen med en rekke pc`er som ikke har maskinvare som holder mål. Programvaren er brukandes.

mvh
Proffen
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.528
Antall liker
6.946
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det varierer litt rundt om. Skolelinux (Debian Edu) og andre linux-løsninger er en del brukt. Debian Edu tilbyr en veldig attraktiv pakke, men det krever sitt av den som skal drifte dette.

På mindre skoler er det gjerne en utfordring med "Yesterdays news" på maskinvaresida, som Proffen nevner. Debian Edu og nyere maskiner kan være litt variabelt - jeg har bannet mye på Debians Realtek-drivere i kombinasjon med billige bærbare PCer og trådløst nett.

Google for Education tilbyr en del på platformsiden som ser interessant ut - har akkurat begynt å se på dette...

Et problem er at en god del av utdanningsløsningene er laget med yesterdays news som platform, og krever derfor flash og/eller java for å virke.

Johan-Kr
 

Cooper1

Medlem
Ble medlem
12.02.2012
Innlegg
34
Antall liker
3
Dette er nok veldigforskjellig fra kommune til kommune, her jeg bor, Time kommune, så deler kommunen ut iPad til alle 1. klassinger. Elevene har også tilgang til PC hvis det trengs.

Inge
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.780
Antall liker
8.060
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Jøss, er store forskjeller ja :)
Enkleste er vel å spørre skolen
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.780
Antall liker
8.060
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Fikk høre av leder for 1-3. klasse at ungene får låne bærbare pcer i timene på skolen når de skal ha om dette, og at de i hovedsak gjorde dette på skolen. Men at det kunne være noen hjemmelekser som gikk på å øve seg mer på det de har gjort på skolen.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.836
Antall liker
13.315
Datteren min i 1. klasse (i Oslo) får innimellom "datalekse" som består i å gjøre oppgaver på et par nettsider. Sånn sett forutsetter skolen at alle har tilgang til datamaskin og internett hjemme. Når de har noe på data på skolen er de på et datarom, det har i alle fall aldri vært snakk om å har med laptop/nettbrett på skolen.
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
På skolen her deles det ut iPad eller bærbar ved behov. Dvs de har kanskje et klassesett, og ikke en pc til hver elev.
Og det er ikke lov å ta med egen pc/nettbrett/mobil på skolen.
 

Cooper1

Medlem
Ble medlem
12.02.2012
Innlegg
34
Antall liker
3
Elev lærer jo via papir og skriver løkkeskrift, men elevene sin egen bruker som de logger seg på med og tar lesing, skriving og matte via iPad/nett. Det er etter det jeg vet lagt opp slik at for at eleven skal få gå videre, så må man ha rett på oppgavene. Viser det seg at eleven blander b og d, så vil det komme flere oppgaver med dette før man slippes videre. Lærer kan så få ut hva som må vektlegges mer i undervisning, og om noen har lese- og skrivevansker.
 

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Innlegg
345
Antall liker
86
På skolen til mine unger så har de tradisjonelt hatt bærbare pc ungene fikk låne på skolen. Nå har hver elev fra 1. til 6. fått iPad. Unger med spesielle behov har fortsatt PC som de får låne med hjem. IPad'ene er leaset.
 
C

Cyber

Gjest
Varierer veldig. Ut i fra skolens gratisprinsipp skal du aldri betale for annet enn det poden ødelegger eventuelt.
 
Sist redigert av en moderator:

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.056
Antall liker
6.347
Slikt er da alt for viktig til å overlate til skole og kommunebudsjett.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.180
Antall liker
9.506
Gi beng i hva skolen sier, dra og kjøp en PC i den øvre prisklasse. Man vil da ikke at avkommet skal fremstå som om foreldrene er fattige? Kan bli mobbet for det.
 
Topp Bunn