Johan59
Hi-Fi interessert
- Ble medlem
- 27.11.2015
- Antall liker
- 25
Hvordan endres høyttalerimpedansen når man går fra singel til biwireing?
Jeg har opplevd selvsving ved biwiring og biamping. Når ting hovedsakelig skjer i MHz området er jeg alltid nervøs.Kan vel ikkje vere så plagsomt, det der? Fyrst og framt ut frå at høgtalarkonstruksjonane har gjort det nødvendig har eg biwira (og før det biampa) i fleire oppsett, utan å registrere spesielle lydlege eller tekniske problem.
Her regner jeg med at du forutsetter at kortslutningsbøylene på høyttalerterminalene fjernes, som ved biamping?Impedansen vil være tilnærmet lik 20-20k sett fra amp, men du danner i prinsippet en stjernekobling som nok vil endre litt på frekvensresponsen siden du på en måte "skjermer" diskant fra bassens impedanseforløp. Da snakker vi om høye frekvenser, 100+k området, så langt utenfor hørbart. Hvis det skjer en faseendring høyt der opp, som det sannsynligvis gjør, ville jeg kanskje vært forsiktig. Husk at mye skitt kan skje hvis forsterkeren er svært bredbåndet. Spør meg hvordan jeg vet det?
Så som konklusjon: Med mindre du har 100% kontroll på alle parametrene, ville jeg latt det være. Den neglisjerbare lydmessige gevinsten eller like sannsynlig tapet, er ikke verdt den ekstra utgiften eller risikoen for en forsterker som begynner å ryke.
mvh
André
8 ohm nom?Ja, den vil se 8 ohm nom.
Ikke rart den er billig.....dårligere kabel for lyd er det antagelig ingen som produserer.....Dermed kjører jeg 5mm2 solid core singlewire....
Mener du at ikke forsterker fortsatt ser oppgitt nominell impedanse om du har to kabler som samles i et punkt på forsterkerterminalen? Forklar!8 ohm nom?Ja, den vil se 8 ohm nom.
Det kan i ekstreme tilfeller variere fra 2 ohm til godt over 15 ohm.
Har du impedanskurver for de aktuelle ht?
Det er en C 2.Hvilken Snell er det snakk om ?
Eller snarere to stk. C 2.Det er en C 2.Hvilken Snell er det snakk om ?
Jeg tror han misforstår og tenker på impedanskurver generelt som vi vet kan ha ganske store svingninger både i impedanse og fase på enkelte frekvenser.Mener du at ikke forsterker fortsatt ser oppgitt nominell impedanse om du har to kabler som samles i et punkt på forsterkerterminalen? Forklar!8 ohm nom?Ja, den vil se 8 ohm nom.
Det kan i ekstreme tilfeller variere fra 2 ohm til godt over 15 ohm.
Har du impedanskurver for de aktuelle ht?
Og nå er det koblet opp og prøvd ut - og du har helt rett etter mine ører.Ja, den vil se 8 ohm nom.
5 kvmm solid core finsølv med teflonisolasjon funker utmerket...Ikke rart den er billig.....dårligere kabel for lyd er det antagelig ingen som produserer.....Dermed kjører jeg 5mm2 solid core singlewire....