Forsterkere Impedansmatching av pre og effekt ønsker råd

bia

9% Slip
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
3.849
Torget vurderinger
9
Hei,
Jeg vurderer å slå til på et nytt effekttrinn men er litt usikker med tanke på impedansematchen mellom pre og effekt.

Effektrinnet har en inngangsimpedans på 10K og min ARC har utgangsimpedans på 350. Dette er jo godt innenfor 1:10 regelen, men når jeg leser manualen til ARC så sier den at minimum på effekt bør være 20K.

Spørsmålet er egentlig om det er verdt å prøve, eller bare styre unna og spare seg tid penger og leielser?
Hva kan man forvente hvis pre ikke klarer å holde kontroll på effekt?
Hva ville dere gjort?
Mvh

Dharmabum

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.03.2010
Antall liker
1.563
Torget vurderinger
13
10k på inngangen høres lite ut ..har selv hatt mest hell med 50k eller 100k ohm med rørpre foran. Er vel avhengig av psu fra pre også? Ved mismatch har jeg opplevd at bassgjengivelsen blir mangelfull.

• Liker
Reaksjoner: bia

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
9.787
Sted
Ute i skauen i Våler i Østfold.
Torget vurderinger
39
Må bare prøves ut er min erfaring, jeg har pre/power comboer som på papiret er perfekt match, men som i virkeligheten ikke låter bra sammen og vice-versa, jeg driver faktisk nå om dagen og tester ut for og finne comboer ved lytting...... spec arkene har jeg lagt tilbake i skuffen :LOL:

wizard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
3.761
Hvilken ARC rør pre er dette?

Ref 6 SE er spesifisert til 600 ohm balansert.
Men den er målt til 670 ohm i 1k, 20k, og 1,4k i 20Hz.

Med rør pre bruker jeg 1:20, da er man mere sikker på bassen blir riktig.

Sist redigert:

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
7.683
Sted
Kongsberg
I utgangspunktet skal det ikke ha noe å si om forholdet er 1:10 eller 1:100 (eller 1:28 som hos deg). På papiret er det eneste som skjer at nivået synker bittelitt når forholdstallet blir lavere, men det kompenseres enkelt ved å skru opp en anelse.
Men så var det alle de andre greiene da... Det kan være at at andre elektriske forhold både på sender og mottaker påvirker frekvensgangen, og dette kan man ikke forutse før man har mer detaljer om hvordan dette er bygget. Alternativt kan man måle, eller lytte.

bia

9% Slip
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
3.849
Torget vurderinger
9
takker for svar alle sammen!
Det jeg er redd for er hva Dharmabum beskriver.
Det jeg har lyst til, er å bare prøve slik Rudi sier, det bare passer litt dårlig med et bomkjøp nå 😅
Preen det er snakk om er en halvgammel LS17SE som er oppgitt til 350SE og 700Balansert.
Jeg kommer til å bruke single ended.

Mvh

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.686
Sted
Ytterst i havgapet...
Du har vel ikke annet valg enn å prøve... med mindre du bruker kabler av type "sytråd nr 80" så er det resistive tapet så lite at det enkelt kompenseres med 1/10 på volumkontrollen, om i det hele nødvendig... om det blir noe mikrokrøll med frekvensgang, så har du jo både Nordost, Synergistic, Anzus m.fl. å ty til... :cool:
Det fixer jo som kjent absolutt alt fra dårlig dagsform til tjukk tåke, regn og tordenvær...

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.756
Torget vurderinger
1
Dette kan ev også testes uten å måtte kjøpe. Bruk et rca t eller y adaper e.l. og lodd en passende motstand i en løs rca-plugg, så kan en undersøke ganske enkelt hvordan forforsterkeren takler lavere last.

Mvh
KJ

• Liker
Reaksjoner: bia

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.686
Sted
Ytterst i havgapet...
Om forforsterkeren tåler en last på 10k er da ikke noe lure på.. ved 1V for full utstyring av effekt er det 100 uA. En pre som ikke tåler det bør sendes på skrothaugen... eller til meg... :cool:

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
9.787
Sted
Ute i skauen i Våler i Østfold.
Torget vurderinger
39
Et eksempel på mine feilkjøp: For en 4-5 år siden var jeg på jakt etter deen ultimate preampen til mitt store anlegg og etter og ha vært innom EAR, Parvachine, Aestetix, Lamm og flere av ARC modeller sine modeller endte jeg til slutt opp med og kjøpe ARC Ref10...... altså ARC sin topp modell, dette fordi det var den som så ut til og passe aller best til mine Hovland mono blokker......... og du verden å feil data ark kan ta for det låt alldeles ikke som noe match made in heaven, snarere som en høyst middelmådig match made in baksete på en 63 boble....... ok da..... det låt jo greit, men den siste lille prikken over "i"en og det siste av luft og utklinging var der bare ikke...... og det var en pre til 350,000 den gangen ikke bambus kroner. Faktisk hjemme hos meg så er det Roar Malmin's MI23.5 som har drevet mono blokkene mine best..... og det faktisk klart best, så testing og lytting er det eneste som hjelper, selv om veien kan bli både lang og ikke minst dyr, så er det den enste måten og komme ordentlig i mål på........ spør du meg :LOL::LOL:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.731
Torget vurderinger
1
Det sikreste er kanskje å kjøpe pre- og effektrinn fra samme produsent som er ment å fungere sammen?

Prebs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2013
Antall liker
53
Jeg har ARC ref6SE som jeg har paret med ett sett JC1+ som har 100k inngangsimpedans og det låter meget bra i mine ører:)

Topp Bunn