Impedansmatching (linje)

K

kbwh

Gjest
Fra en annen tråd:

Av en eller annen grunn bruker eksempelvis Krell og Burmester killer impedans på sine dyreste produkter. Og av en eller annen grunn har det vært lite fokus på denne matchingen mellom forforsterker og effekttrinn. Hvorfor ikke bare bruke et effekttrinn som passer? Det er jo ikke slik at en høy inngangsimpedans uten videre gir optimalt resultat selv om det gjør jobben enklere for en rør forforsterker.
Hva skal til? På skolen lærte jeg at tigangern var godt nok?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.184
Antall liker
5.104
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
På neste skole måtte du kanskje revurdere dette?
Dette med "matching" synes jeg er noe tull. Det er helt feil å bruke dette ordet siden det er snakk om mismatch i et forhold mellom 1:10 og 1:10000. Så lenge driverens utgangsimpedans er så liten i forhold til neste trinns inngangsimpedans at belastningen er tilnærmet null, er det lite å bekymre seg for. Det kan selvfølgelig være andre forhold som gjør at noen trinn spiller bedre sammen enn andre, men så lenge mismatch er stor nok er det ikke dette som er avgjørende.
 
K

kbwh

Gjest
Skriver du ikke det samme som jeg skrev?
Når inngangsimpedansen er 10 ganger utgangsimpedansen (resistivt) eller mer er matchen (i utgangspunktet) god nok. L og C kompliserer sakene, selvfølgelig. Utgangstrinnets evne til å levere strøm også.
Må jeg på skolebenken? Igjen?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.336
Antall liker
4.726
Torget vurderinger
1
Så lenge driveren/kilden kan drive lasten, de samlede impedansforholdene ikke medfører ufroholdsmessig mye støy og heller ikke medfører vesentlige endringer/begrensninger i den relevante båndbredden (dvs inkl. kabel og evt. koblingskondensatorerer mv.) eller signalnivå, så er egentlig matching/mismatching av impedanser i analog lyd-sammenheng relativ uvesentlig. For det meste av transistor utstyr så er dette lite å bekymre seg for, for en del rør utstyr kan det være en faktor som må vurderes, og for en del eksotisk utstyr (både rør og transistorer) kan det være innblannet noen design-ideologier som gjør impedansforholdene til et regelrett problem. Som som alltid, dette avhenger mer av det konkrete utstyret det er snakk om enn om generelle tommelfingerregler.

mvh
KJ
 
K

kbwh

Gjest
Må legge til at 600 ohms transmisjonslinjer ikke er et ukjent begrep (så du den R.Solhaug?)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.184
Antall liker
5.104
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Må jeg på skolebenken? Igjen?
Nei da. I dette tilfellet holder det lenge om du husker 10-gangen.
Riktig designet kan du se bort fra L og C. Hvilken rolle vil 1µH i serie og 30pF i parallell spille?
 
K

kbwh

Gjest
Da håper jeg inderlig at ditt siste spørsmål var retorisk. Horowitz and Hill er pakket ned et sted...
 

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
139
Antall liker
0
Må legge til at 600 ohms transmisjonslinjer ikke er et ukjent begrep (så du den R.Solhaug?)
600 ohms transmisjonslinjer har vel egentlig lite med impedansetilpasning å gjøre.
Er ikke dette en etterlevning etter tiden med linjetrafoer i balansert drift og da som
en referanseverdi for signalnivåer ? (Lydteknikerene kan svare helt sikkert på dette)
Balanserte overføringssystemer opererer i dag
innenfor et vidt område på inngangs og utgangsimpedanse , den er ikke relatert til 600 ohm
på noen måte. Kablene for balansert signaloverføring er heller ikke på noen måte standardisert for
karakteristisk impedanse på 600 ohm.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.422
Antall liker
16.684
Sted
Østfold
Fra en annen tråd:


Hva skal til? På skolen lærte jeg at tigangern var godt nok?
Det stemmer, men poenget er at de har en designfilosofi som gjør at de har "killer inngangsimpedans på effekttrinnene". Dermed må man til med rimelig heftige saker for å drive dette også.

Krell har ofte 2 innganger på sine aller dyreste komponenter. Den ene er en high current inngang, og den andre er en mer tradisjonell sak. I følge Krell skal strømsløyfa, som matcher en strømutgang på Krell forforsterkere, være en overføringsmetode som ivaretar dynamikken enda bedre og i enda større grad undertrykker støy. Impedansen i denne sløyfa er meget lav.

Burmester som jeg også nevnte skal i følge de som fører det i Norge også ha så vanskelig impedans på effekttrinnene at det kun er et fåtall forforsterkere som klarer å drive dem skikkelig.

Så din kunnskap fra skolebenken ser ut til å fortsatt gjelde ;)
 
K

kbwh

Gjest
Den er god Snickers!
Til Terjeminators innlegg: Du får fram minner fra studieetiden. Dengang alt på en miksepult var analogt og mikrofonkabler var laaange...
 
Topp Bunn