Juss og økonomi Import for eksport.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.339
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Utfordringen din her er i grunnen at det sveitsiske selskapet har solgt et produkt og eksportert dette produktet. Eksportverdien på dette produktet motsvarer verdien som er innbetalt til selskapet og må pares med en tilsvarende importverdi. Pr i dag så står produktet på tollager - altså det er ikke tatt inn til noe land. Dersom verdien på produktet skal endres - betyr det at en bedrift enten taper eller tjener penger, og så lenge denne bedriften ikke er en avsender bedriften fra sveits - så må varen tolles inn til oppgitt verdi og eksporteres igjen for en annen verdi - differansen er fortjenesten/tap for selskapet som gjør transaksjonen - og en slik fortjeneste skaper merverdi og skatteinntekter for landet det skjer i.

Mvh
OMF

R

Roysen

Gjest
Det er riktig, OMF. Det bør imidlertid være klare regler for hvordan dette skal håndteres vil jeg tro. Jeg har ingen tro på at det svenske selskapet i dette tilfelle kan velge om de vil infortolle varene til Sverige eller ikke. Her må det finnes en regel de i utgangspunktet skal forholde seg til tror jeg.

I mitt hode skal all omsetning regnskapsføres og skattelegges tilsvarende. I så fall finner jeg det også naturlig at de må infortolle varene de har solgt. Dersom de ikke gjør det ser det for tollmyndighetene ut som om varene aldri har vært det svenske selskapets eiendom og kun har vært i transitt gjennom Sverige med sveitsisk selger og norsk kjøper. Dette er jo i så fall ikke i henhold til regnskapsbøkene til det svenske selskapet dersom de har regnskapsført salget til Norge.

Jeg ser ingen mulighet for at det svenske selskapet kan unnlate å regnskapsføre salget til Norge fordi de jo må ha regnskapsført kjøpet fra den sveitsiske produsenten da det er foretatt en betaling og når varene da ikke lenger er i det svenske selskapets hender vil ikke regnskapsbøkenes verdi av varelager stemme overens med virkelig verdi av varelager dersom de ikke regnskapsfører salget.

Mvh,
Roysen

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.498
Hvorfor ikke la det svenske selskapet ta seg av dette? De har sikkert mer peiling på svenske toll og momsregler enn ekspertene på HFS.

R

Roysen

Gjest
Hvorfor ikke la det svenske selskapet ta seg av dette? De har sikkert mer peiling på svenske toll og momsregler enn ekspertene på HFS.
Da må jeg også overlate frakten til det svenske selskapet som de skal ha betalt i bøtter og spann for. Det er årsaken til at jeg ønsker å organisere frakten selv og da følger dette papirarbeidet med. Som Gjestemedlem skriver, så kan jeg jo ordne innfortolling selv. Så selve utfordringen er i seg selv løst.

Det vi nå diskuterer er hvorvidt det svenske selskapet opptrer i henhold til svenske lover og regler dersom de ikke innfortoller varene til Sverige. Jeg syns det er en interessant og lærerik problemstilling.

Mvh
Roysen

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.339
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det er riktig, OMF. Det bør imidlertid være klare regler for hvordan dette skal håndteres vil jeg tro. Jeg har ingen tro på at det svenske selskapet i dette tilfelle kan velge om de vil infortolle varene til Sverige eller ikke. Her må det finnes en regel de i utgangspunktet skal forholde seg til tror jeg.

I mitt hode skal all omsetning regnskapsføres og skattelegges tilsvarende. I så fall finner jeg det også naturlig at de må infortolle varene de har solgt. Dersom de ikke gjør det ser det for tollmyndighetene ut som om varene aldri har vært det svenske selskapets eiendom og kun har vært i transitt gjennom Sverige med sveitsisk selger og norsk kjøper. Dette er jo i så fall ikke i henhold til regnskapsbøkene til det svenske selskapet dersom de har regnskapsført salget til Norge.

Jeg ser ingen mulighet for at det svenske selskapet kan unnlate å regnskapsføre salget til Norge fordi de jo må ha regnskapsført kjøpet fra den sveitsiske produsenten da det er foretatt en betaling og når varene da ikke lenger er i det svenske selskapets hender vil ikke regnskapsbøkenes verdi av varelager stemme overens med virkelig verdi av varelager dersom de ikke regnskapsfører salget.

Mvh,
Roysen
Internasjonal handel er såpass vanlig i dag at dette er det soleklare regler for. Det er jo også en grunn til at varene ikke er fortollet og befinner seg på et tollager.

For meg synes det i grunn ikke å være en strid om toll og frakt, men snarere om hvem som faktisk eier hva og hva slags avtale som er inngått.

Dersom du har kjøpt en vare fra et svensk selskap, som står på et tollager i Sverige og du har påtatt deg fortolling og frakt av varen - så er jo det mildt sagt et noe risikabelt kjøpt - men like fullt bør man jo da forvente at selger skaffer til veie fraktseddel og proforma faktura på avtalt beløp.

Jeg har også vanskelig med å skjønne svenskenes motvilje mot å ordne papirene på dette ved å fortolle inn til Sverige og videre eksportere til Norge - med mindre de ønsker å lure unna noen kroner. De store spedisjonsfirmaene ordner også fortolling mot noen hundrelapper (Type Martens...).

Så - hvis partene hadde vært enig om å gjøre dette etter boka og betale den moms og skatt som påløper, er dette en sak som burde vært fikset på godt under 1 time....så spørmålet man står igjen med er i grunn hva som er avtalt og hvem det er som ønsker å gjøre noe triksing. Og som tidligere påpekt og erfart - så sitter man som sluttbruker med eneansvar for riktig fortolling. Og Tollvesenet har tilgang til alle utenlandstransaksjoner og man kan få et brev i posten fra tollvesenet med oppføring av alle VISA kjøp i utland, alle bankoverføringer til utlandet og alle paypal transaksjoner med en forespørsel etter tollpapirer hvis det dreier seg om varekjøp.....

Mvh
OMF

V

vredensgnag

Gjest
Ja, skatte- og tollmyndigheter har kontotilgang for alle transaksjoner man foretar seg, og man kan bli bedt om å forklare ulike inn- og utbetalinger i tilfeller der det oppstår tvil.

R

Roysen

Gjest
For meg handler dette ikke om triksing eller unndragelse av noe som helst. Jeg er som du korrekt påpeker ute etter å ikke være med på noe som virker suspekt når det til syvende og sist er jeg som har ansvaret. Derfor ønsker jeg å vite hvordan lovene og reglene egentlig fungerer. Verdien på varen er ikke så stor at risikoen er av nevneverdi art ved å påta seg frakt og fortolling selv. Grunnen til at jeg ønsker å gjøre det skyldes at den svenske selgeren skulle ha blodpris for at de skulle stå for frakten. Som Gjestemedlem påpeker kunne jeg jo i prinsipp foreta innfortolling selv uavhengig av hvem som foretar frakten. Så det er ikke der skoen trykker. Jeg ønsker å vite at dette går riktig for seg og at jeg ikke er med på noen lysskye aktiviteter som jeg senere kan stå ansvarlig for ved at jeg burde ha visst bedre etc.

For øvrig er jeg enig i at dette også er et eier spørsmål. Jeg ville imidlertid tro at dersom den svenske forhandleren er eier og varen er sendt til de som mottaker i Sverige, så skulle de ha innfortollet varen til Sverige. Dersom varen skal ansees som min eiendom ville jeg tro at den skulle vært sendt direkte til min adresse. I så fall forstår jeg ikke hvordan forsendelsen har havnet i Sverige. For meg virker den svenske forhandlerens aksjoner noe suspekte og det er årsaken til at jeg startet denne tråden.

Mvh
Roysen

Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Ja, skatte- og tollmyndigheter har kontotilgang for alle transaksjoner man foretar seg, og man kan bli bedt om å forklare ulike inn- og utbetalinger i tilfeller der det oppstår tvil.
Ok, det spiller for så vidt liten rolle i denne sammenhengen.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
Jeg har dog sendt en henvendelse til tollvesenet, forklart situasjonen og forespurt hvordan jeg skal forholde meg. Så får vi se hva de svarer.

Mvh
Roysen

Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Internasjonal handel er såpass vanlig i dag at dette er det soleklare regler for. Det er jo også en grunn til at varene ikke er fortollet og befinner seg på et tollager.
Det er nettopp dette jeg ikke forstår. Hvorfor er den satt på tollager og ikke innfortollet til Sverige?

Mvh
Roysen

V

vredensgnag

Gjest
Det er nettopp dette jeg ikke forstår. Hvorfor er de satt på tollager og ikke innfortollet til Sverige?

Mvh
Roysen
Fordi de skal videre til et annet land.

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.804
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Hadde jeg vært i så stor tvil om hvem jeg handlet med og troverdigheten til disse ville jeg trukket meg unna hele handelen om det var mulig.

R

Roysen

Gjest
Det er nettopp dette jeg ikke forstår. Hvorfor er de satt på tollager og ikke innfortollet til Sverige?

Mvh
Roysen
Fordi de skal videre til et annet land.
Ja, selvsagt. La meg omformulere meg en smule.

Det er nettop dette jeg ikke forstår. Kan det være i henhold til lover og regler at varen står på tollager og ikke blir innfortollet til Sverige?

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
Hadde jeg vært i så stor tvil om hvem jeg handlet med og troverdigheten til disse ville jeg trukket meg unna hele handelen om det var mulig.
Årsaken til at jeg ikke trekker meg ut fra handelen er at betalingsbetingelsene er 50% betaling ved bestilling og 50% rett før levering. Varen er altså 50% betalt. Restbetaling vil jeg ikke foreta før dette er avklart. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg kanskje har vært noe naiv i forhold til denne forhandleren.

Mvh
Roysen

V

vredensgnag

Gjest
Syns det virker helt kurant, jeg.

Sveitserne ville ikke selge til sin utpris, men til sin agents pris i regionen denne har lisens på.
Denne agenten ønsker å spare seg bryet med inn- og uttolling i Sverige, siden varen skal rett til deg i Norge.
Prisen vil jo ikke endre seg, siden du har godtatt å kjøpe gjennom agenten.
Så det står om frakten, der du mener de skal ha altfor mye for å kjøre varen hjem til deg. MEN - siden jeg regner med at det er snakk om kilotonn-HiFi, er det kanskje en idé å la dem kjøre varen helt til trappen din. Om noe har skjedd med den, eller skjer med en speditør de ikke står bak, så vil de bare påstå at det var din uautoriserte fraktløsning som skapte problemene.

Men om de kjører varen til din dør, er det også de som har ansvaret.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er nettop dette jeg ikke forstår. Kan det være i henhold til lover og regler at varen står på tollager og ikke blir innfortollet til Sverige?

Mvh
Roysen
Kan ikke de noe galt med det. Så lenge varen skal eksporteres skal det ikke betales MVA til Sverige. Du betaler jo heller ikke noe svensk MVA til forhandler.

Hadde den blitt solgt og tatt i bruk i Sverige ville det vært noe helt annet.

R

Roysen

Gjest

Mvh
Roysen
Kan ikke de noe galt med det. Så lenge varen skal eksporteres skal det ikke betales MVA til Sverige. Du betaler jo heller ikke noe svensk MVA til forhandler.

Hadde den blitt solgt og tatt i bruk i Sverige ville det vært noe helt annet.
Ok, mulig du har rett i det.

Mvh
Roysen

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg går ut i fra at en av disse metodene er benyttet, og at regelverket er det samme i Sverige.

§ 4-21 Sending av ufortollet vare - forpassing - Tollvesenet

§ 4-22 Sending av ufortollet vare - transittering - Tollvesenet

eller i alle tilfeller denne:

§ 4-26 Rett til gjenutførsel, avståelse mv. - Tollvesenet

Generelt om gjenutførsel og avståelse

De vanlige bestemmelsene om deklarering og tillatelse til utførsel i §§ 4-11 og 4-23 kommer også til anvendelse dersom varer som tidligere er innført og tollekspedert, skal utføres. I enkelte tilfeller kan det imidlertid være aktuelt å gjenutføre en vare allerede før den er blitt tollekspedert i forbindelse med innførselen.

Det kan f.eks. være at varemottakeren ikke finner det regningssvarende å fortolle varen pga. uventet høye avgifter eller toll. Det kan også være at varen for å kunne fortolles må gjennomgå tilpasninger, eller at det må skaffes tillatelser o.l. som vil gjøre det uaktuelt med innførsel. Varemottakeren kan også ha ombestemt seg av andre grunner.

Så lenge varen ikke er blitt tollekspedert, foreligger det en rett til gjenutførsel uten at toll må betales. Det er imidlertid en forutsetning at tollregelverket er overholdt.

Litt mer paragrafer

http://www.toll.no/templates_TAD/GuideArticle.aspx?id=175875&epslanguage=no

Dersom en vare innføres til Norge for en kortere periode med tanke på senere gjenutførsel, vil innførselen i en del tilfeller kunne skje tollfritt i medhold av §§ 6-1 og 6-2.

N

nb

Gjest
To tusen.

Mvh
Roysen
Det var en ganske stiv pris, ja. Men er mye av det forsikring ? Dvs kostnader som vil/bør/kan påløpe uansett hvem du bruker? Det er jo også en mulighet for at den litt spesielle situasjonen medfører en del papirarbeide og at det er defor det koster en god del mer enn man skulle forvente.

R

Roysen

Gjest
Mye god informasjon der, Gjestemedlem. Det jeg stusser på står det dog ikke noe om. Det vil si muligheten til å la varen stå ufortollet på tollager når varen er videresolgt for en annen verdi. I mitt hode skal verdien varen fortolles ut av avsenderlandet for være den samme som den videre innfortolles for i mottakerlandet når varen kun har stått i transitt.

Mvh
Roysen

Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
To tusen.

Mvh
Roysen
Det var en ganske stiv pris, ja. Men er mye av det forsikring ? Dvs kostnader som vil/bør/kan påløpe uansett hvem du bruker? Det er jo også en mulighet for at den litt spesielle situasjonen medfører en del papirarbeide og at det er defor det koster en god del mer enn man skulle forvente.
Vel, det er uansett en pris jeg finner uakseptabel.

Mvh
Roysen

Topp Bunn