Impulse H6 - et forsøk på en clone.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Dette hørtes ut som en utfordring ja. Er det noen med h2 i Norge som er villige til å måle kassene sine. Dette er kanskje utforsket med tanke på att denne tråden er flere år (og no inni h*$#&@e mange innlegg) gammel ;-)

    Men jo større en utfordring er, bo større er gevinsten om man kommer i mål sier de lærde... Haavard er jo en av dem har jeg forstått ;-)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.967
    Antall liker
    10.867
    Torget vurderinger
    10
    Fint innspill impulse.
    Jeg har tegninger på basshornet. Mellomtonehornet har jeg ikke tegning på.

    Elementer er en utfordring, en kan alltids gjøre som med H6, finne elementer som kan passe inn. Diskant kan nok erstattes med et nyere Focal elelment, som jeg også mener at er bedre enn originalen. Bassen og mellomtone er større utfordringer. Kan hende Audio Note elementer kan brukes, og Seas ca21rex er vel erstatnings element sies det på en side jeg ikke kommer på i farten. Mellontone elementet er kanskje det som blir vanskeligst å finne.

    Haavard
    Hadde vært moro å lage en ultrakompakt H2-Hybrid hvor man kun bruker bassen mot en 1,5 tommers kompresjonsdriver delt ved ca 1000 Hz i dette hornet. Men hvordan låter H2 clone bassen Haavard, funker det?
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.967
    Antall liker
    10.867
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har aldri sett komplette H-2-tegninger, nei. Ellers hadde det nok vært minst like populært å bygge H2 som sekser´n .Diskantene er vanskelige å finne, mellomtonene finnes det bare noen ytterst få par av, og bassene er heller ingen lett sak å få tak i, meg bekjent.
    Mulig man kan bruke andre mellomtoner som passe til horn. Denne closed back varianten fra Celestion er brukt av Red Spade Audio:
     

    Vedlegg

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.035
    Antall liker
    2.129
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    H2 clone bassen fikk jeg aldri til med Jantzen element.
    6bm8 mener at Audio Note kunne passe i kassen. Felles for AN og Jantzen er at det er Seas som lager elementene. Dessverre lager ikke Seas elementer på gamlemåten lengre.

    nikko har h2 kasser stående. Jeg mener faktisk at man kan lage en toveissak med bass og focal. Ikke en klone, men en god høyttaer. En hybrid med bass og horn kan også gå, det var slik i,pulse tenke med h5.

    haavard
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Nå veg jeg ikke om jeg har vært heldig, eller skikkelig dum.
    Har nettopp kjøpt ett par Focal TC90K. Var dette no lurt?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.035
    Antall liker
    2.129
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Tja. Originalen hadde 90 med 120 frontplate. Går nok bra.
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    @HEL ser ut som den har gått ut ;-(

    Her er salgsbilde av de et nettopp har dratt kortet på. Håper de er like pene når de kommer 😱
    IMG_20150725_132348.jpg
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    @HEL - Nå ser det ut som jeg skal hente ett par Dali 104 i morra. Så da blir det elementer på deg HEL. ;-)
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Det ble det vet du :) Har to par liggende her, så HEL er også den lykkelige eier av ett sett bass elementer sammen med undertegnede.
    HEL har også vært så elskverdig å tilby seg å skaffe ferdig kappa plater til kassene, så dette må jo bare bli bra ;-)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.035
    Antall liker
    2.129
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det ble det vet du :) Har to par liggende her, så HEL er også den lykkelige eier av ett sett bass elementer sammen med undertegnede.
    HEL har også vært så elskverdig å tilby seg å skaffe ferdig kappa plater til kassene, så dette må jo bare bli bra ;-)
    Da er det bare å handle inn rød Jantzen og foliepsoler, ingen grunn til å ikke bruke penger på filter. Spolene kan godt være 12 awg.

    haavard
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Hehe.noen som har tips til hvor det er billigst å kjøpe kondisser og spoler?
    Delefilter er viktig ja...
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Ser de selger 14awg folkeskoler på 0.47 mH. Vikler du disse ned, eller bruker du 0.47?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.967
    Antall liker
    10.867
    Torget vurderinger
    10
    Man kan vikle hvis man har LCR meter.

    Her er filteret ditt, ferdig viklet luftspole, Jantzen PP samt mirakel-bypass konsensator:
     

    Vedlegg

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Dette er vakkert! Begynner klø i fresehanda nå ja. Har lenge lurt på ett LCR meter. Hva anbefales her som ikke koster hele klesskapet?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.035
    Antall liker
    2.129
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Send en epost med hva du trenger, de vikler ned til eksakt verdi.

    håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.035
    Antall liker
    2.129
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Men ikke bestill før jeg har fått sjekket diskanten din, om den går med sammme filter

    håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.035
    Antall liker
    2.129
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Beklager å si det hel, men dette er for kjipe deler i en H6. Det er mye å hente på større og bedre spoler. Han som kjøpte dine opplevde store forskjeller etter at jeg bygde om filteret med andre komponenter.
    Hva slags superkondis er det du tenker på.

    Haavard

    Man kan vikle hvis man har LCR meter.

    Her er filteret ditt, ferdig viklet luftspole, Jantzen PP samt mirakel-bypass konsensator:
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.967
    Antall liker
    10.867
    Torget vurderinger
    10
    @ Haavard
    Det er den lille blå som bypass over den "store" blå Jantzen kondensatoren:

    Humble Homemade Hifi

    Og ja, det finnes ikke grenser for hvor dyre komponenter man kan bruke. Selv har jeg ikke gull-ører og legger ikke noe særlig vekt på superkomponenter og ingen vekt på kabler. Fordelen med H6 er at det er få og moderate komponenter hva størrelse angår så her er det bare å gønne på med gull, sølv og grønne skoger.

    Spoler er jeg enig i at bør dimensjoneres godt.
    Jeg har også grovere luftspoler jeg kan vikle ned hvis du vil ErikS


    Her er Humbles beskrivelse som jeg ikke aner om det er hold i:

    Vishay MKP1837 / 0,01uF MKP 100VDC - 1% tolerance
    Technical specifications: Metallised polypropylene, radial capacitor, designed for LC/RC filter circuits, coupling and de-coupling at high frequencies.
    Sound: Many years ago I was tipped by Klaus Witte of Germany to try this capacitor as a small parallel cap for the Mundorf MCap Supreme. I tried them as a parallel cap for the tweeter series caps in my Progress speaker and I must say I was very impressed! To get straight to the point they don't change a Supreme into a Supreme Silver-Oil but they really do clear things up. I must admit I was sceptical at first as the value is only 10nF (0,01uF) - and the caps I was using at the time totalled to 12,6uF. The difference is most noticeable with classical music but also good quality recordings of jazz and fusion benefit: No change in sound stage width or depth but there is more concert-hall acoustics that let you get into the recording more. Not as liquid as a Mundorf Silver Oil but they did take away the slightly grainy edge from the Mundorf Supreme's. A noticable gain in clarity and transparency making instruments better separable from each other, the violins in an orchestra become a group of individual violins instead of one mass. Jazz drum brushes sound more like a brush than a "shush".
    Verdict: 8
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.035
    Antall liker
    2.129
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det var spolen jeg tenkte mest på.
    Kjenner ikke vishay kondiser, men tviler ikke på at det er bra.

    Du trenger ikke gullører for å høre fordelen med litt påkostede deler.
    Blir sikkert bra, har spoler liggende jegog med eksakt verdi om noen vil ha.
    Ellers har jeg god erfaring med noen russiske kondiser i teflon til bypassing.

    Gleder meg til å se resultatene.

    Haavard
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.967
    Antall liker
    10.867
    Torget vurderinger
    10
    Skal finne en større spole.

    I mens kan vi glede oss over disse:

    1.jpg


    2.jpg


    3.jpg


    4.jpg


    5.jpg
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.035
    Antall liker
    2.129
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Tc90 har 1.5db lavere følsomhet.
    Krever endring I L-pad.

    Haavard
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.967
    Antall liker
    10.867
    Torget vurderinger
    10
    Er de to driverne like mtp respons? Skal godt gjøres. Da kan man risikere feil summering med fasefeil og hengekøye som resultat.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.035
    Antall liker
    2.129
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Prøv. Norbert nevnte ikke noe om det da jeg spurte om råd. Kan spørre igjen.
    Alternativt bruke det opprinnelige h6 filteret. Det er et 6/12 db filter.

    håvard
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Da har diskantene kommet i posten. Databladet sier att disse er 8 ohm, så får måle å se om dette stemmer.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.035
    Antall liker
    2.129
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp snakket med Norbert. De to diskantene er så like med henhold til frekvensrespons at samme filter kan brukes. L-pad må korrigeres. Vil tro at du kan kjøre en test uten l-pad i første omgang. Din focal vil ha en følsomhet på 92 db o mjeg ikke tar feil. Vifa elementet ligger vel på 90 eller 91 vil jeg tro.

    En annen ting er at de nye focal 120 diskantene er 6ohm. Dere får le etter dere har satt i filter.

    haavard
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.967
    Antall liker
    10.867
    Torget vurderinger
    10
    Når du måler med et multimeter så er de rundt 6 ohm tenker jeg. Det er resistansen i voice coilen.

    Det er forskjell på impedansen som er oppgitt i databladet og DC resistanse.

    Impedansen derimot er aldri konstant, den varierer ved forskjellige frekvenser. Jfr datablad på et hvilket som helst element så ser du at impedansekurven ikke er jevn. Etter det jeg har forstått så er f eks 8 ohm en middelverdi som forteller grovt sett at aktuell driver passer til forsterkere som takler nettopp 8 ohm.

    Det er derfor delefilterkalkulatorer er høyst upålitelige.

    Man kan lykkes bedre med delefilterkalkulatorer ved først å sette inn et zobelfilter (impedansekorreksjonsfilter) men uansett mø man måle med ARTA, REW, Clio eller lignende og teste flere komponentverdier. Det beste er å datasimulere og å måle impedansen på driverne med dataprogram.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.967
    Antall liker
    10.867
    Torget vurderinger
    10
    Svaret mitt var til Erik S.

    Og ja Haavard, det er bare å putte inn diskanten og måle / korrigere L-Pad ja. Jeg har også sansen for å ha en alternativ L-Pad verdi via en bryter, jumper eller et ekstra sett terminaler som demper 1-2 dB som man kan bruke når man lyttet til harde innspillinger.
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    @HEL - I følge databladet skal DC resistans være 5.9. Så med intern motstand i mitt billige millimeter håper jeg på å lese 6 ;-)

    Jeg har alltid likt prosessen etter selve bygget. Tweake og lytte er morro. Likte ideen din om to sett terminaler.

    Lurer på å kjøpe Dayton høyttalermåler. Har du noe erfaring med denne? Eventuelt hva annet er brukbart til en ikke alt for stor slump med penger?
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    @haavard - Vi får se da vet du ;-) Prøve og feile er jo halve morra. Men prøve og lykkes, det er det som gjør hverdagen litt artigere ;-)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.967
    Antall liker
    10.867
    Torget vurderinger
    10
    Den måler altså TS parametre og avslører defekter.
    Så kan man eksportere impedansemålinger til simuleringssoftware?
    Kjekt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn