HeiHei
På en Polsk bruktside. Noen venner fra Polen hentet dem for meg.
Da må vi nesten putte dem inn i et H6 kabinett
NB! Jeg kjenner en som har Focaldiskanter til salgs
Hvor har du fått tak i denne?
Vil den gå like dypt nedover
Håvard
Hei Haavard,Tegninger
Under ser dere kassetegning av H6. Denjeg bygger etter og som er sendt ut til alle.
Etter at jeg hadde bygd et par, så dukket det opp andre tegninger også. Den er ikke helt identisk med den originale H6, men det er lite som skiller.
Jeg pleier å bygge fronten inn mellom sideplatene. Det samme med topp og bakplate. Det medfører "striper" ved maling, men en solid kasse. Hel har vel sendt meg noe wunderstuff som skal kurrere dette. Vi får se, Roberten sine skal testes ut med den nye sparkelen. Bruker forøvrig kjeks ved liming. Lett å lime da.
Husk at fresemål ikke stemmer. Det er ulik diameter på de ulike elementen som er brukt.
Håvard
Svarer i kveld. Sitter i bilHei Haavard,
Ut fra denne tegning så oppfatter eg det som innvendig bredde skal være 154mm, ref til "Horn throat 75x154mm" som nevnt på tegning, er det ut i fra det dere har bygget. Da vil sideplater komme tett inntil bass/mid element bak frontbaffel? Eller bruker dere andre mål ut i fra opparbeidet erfaring.
Hører fra deg eller andre, takk
Tillegg:
Så nå at du har nevnt at du bruker sideplater utenfor baffel/Top og bakplate, lager du da dei smalere, dvs 154mm i staden for 184mm?
/Helge
Hei, det er innvendige mål som er viktig. Noen bygger med ulik platetykkelse. Jeg legger sideplatene utenpå front og bakplate. Den blir da ca 19cm bred. Plenty plass til elementSvarer i kveld. Sitter i bil
Det er total bredde på ca 19cm, og sidene er da 15 eller 16mm tykke antar eg. Og da har ein frontbaffel med bredde 16cm?Hei, det er innvendige mål som er viktig. Noen bygger med ulik platetykkelse. Jeg legger sideplatene utenpå front og bakplate. Den blir da ca 19cm bred. Plenty plass til element
Jeg har diskant liggendeDet er total bredde på ca 19cm, og sidene er da 15 eller 16mm tykke antar eg. Og da har ein frontbaffel med bredde 16cm?
Høres bra ut, og da blir horn porten ca det som står på tegninga.
Det var det at du hadde nevnt at du hadde baffel mellom sidene som forvirret meg litt. Men er OK nå
Det blir å få fatt i egnede materialer nå, har4stk Vifa element fra Dali104 (to må repareres) er med gummi oppheng, og skumoppheng er vel det som anbefales? Fikk link til firma i Holland som selger de rette bitene så det bør bli bra. Da er det diskant som gjenstår å finne/søke
Har sent en PM.Jeg har diskant liggende
Hei, sjå på side 68 - det er innlegg #2023 og #2024Hvilken side står speccer og tegninger på nå?
Gidder ikke linke til en YT video.. men burde muligens hatt en GIF der hunder løper i ring etter og bite i halen sin......
ENTEN så bygger du deg skikkelige HT, eller så bruker du et bredbåndselement /Coax i konsol.. ikke gjør det mer problematisk enn det allerede er.. INGENTING blir perfekt allikevel, det vet du
Kanskje denne ?
Les mer her:
PDF - BMS12C382
Slik opplevde jeg CA18RNY i den såkalte ulta big horn også, H6 som var 20cm høyere og lengre hornC17WH 27 04 er brukt i QLN 121, 222 og som mellomtone i 929. Funker som ei kule i H6 kassa. Lavere fs enn skumoppheng brødrene sine, så kan gå en del dypere (i en gitt kasse, hornet i H6 avgjør hvor dypt den går uavhengig av bassmellomtone)
Men ett ørlite grann mindre frigjort og dynamisk i mellomtonen.
Tja, hvorfor skulle det ikke gå?
Det er jo ingen kvartbølgesak. Snarere en big vented reflexForegår det noen kvartbølgeeffekter i H6 eller er det volum inni kassa, bassportens tverrsnitt samt hornløpet som er selve konstruksjonen?