Impulse H6 - et forsøk på en clone.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Skal disse komponentene byttes ut med hva da?

Hørte rykter om at det var noe dritt å lodde..... disse Oblivion kablene ;)

Hvem sine kloner oppgraderes?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    FallenA skrev:

Den røde er byttet ut med en pinglete sort kondensator. og kobberdingsen med en tilsvarende liten. De nye delene er tilsvarende det du får FallenA. Det var et umiddelbart løft lydmessig

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    65finger skrev:
    Roberten skrev:
    65finger skrev:
    Drillen er ikke så dyr!!!
    Jeg vet, jeg har to attenkommaetellerannet selv. Og en kjempestilig batteridrevet slagbormaskin på enogtyvekommanoe volt. Men jeg synes det var artig at du dro det helt ut, sånn prismessig. Dessuten så er Hitachi Koki så flott navn. Nesten like fint som Powell Peralta og Massey Ferguson.
    Hitachi Koki (spesielt Koki) er tøft! Massey Ferguson etterfølger svartrotta som kjøretøy det er sikkert
    Tidenes kjøretøy plan ! Gråtass eller knallrød 135 fra '65. Det blir greier ! Perfekt pendlerredskap Oslo-Lysekil.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    65finger skrev:
    FallenA skrev:

Den røde er byttet ut med en pinglete sort kondensator. og kobberdingsen med en tilsvarende liten. De nye delene er tilsvarende det du får FallenA. Det var et umiddelbart løft lydmessig
    Spennende!!
    Er også spent på hvordan Monacor elementet leverer. :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    FallenA skrev:
    65finger skrev:
    FallenA skrev:

Spennende!!
    Er også spent på hvordan Monacor elementet leverer. :)
    Det blir spennende! skal ikke det testes i disse dager mon tro. delefilteret må spilles inn. Høytalerene var litt tamme men det har kommet seg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    FallenA skrev:

Det er en kompis av meg som kjøpte det første parret mitt. det hadde ikke så bra delefilterkomponenter. Det gikk fint å lodde kablene. Kong H hadde skikkelig utstyr 8)

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jada 65finger.
    Din alltids humoristiske tunge har nådd fingrene dine.
    Det gikk fint å lodde, men tok vi tida på å oppgradere dette?

Håvard

nossnarf

Fersking
    Ble medlem
    04.01.2010
    Antall liker
    0
    Takk for fin oppgradering av delefilter på H6 Haavard.

Hilsen eier av H6 (med Oblivion int kabling :p)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.962
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Lang tråd dette.

Kort spørsmål: Hvor gode er disse H6 egentlig? Sammenlignet med hva?
    Hva er de sterke sidene og hva er de svake?

mvh

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    bambadoo skrev:
    Lang tråd dette.

Kort spørsmål: Hvor gode er disse H6 egentlig? Sammenlignet med hva?
    Hva er de sterke sidene og hva er de svake?

mvh
    impulse skrev:
    Jeg har hørt dem nok til å kunne utdype, Nikko. de spiller uhyre åpent, klanglig riktig og dynamisk som pokker.Lydbildet strekker seg langt ut over høyttalernes plassering. Det låter veldig rytmisk og med en veldig "live-følelse". Vær oppmerksom på at de er så åpne og kommuniserende at de glatt sladrer om alt ikke er på greip lenger ned i kjeden, så i korte trekk er det sånn at de spiller bedre og bedre jo bedre utstyr du bruker dem med. 65finger har en preamp til nesten 90.000,-, og det er ikke overkill, for å si det sånn. Dessuten er H6 primært laget for rør. Også lurt å ta med i betraktningen. Jeg har aldri hørt en bedre høyttaler til prisen. Ikke til det dobbelte heller.
    Jeg bruker Impulse H2, seksern´s storebror. Det er en av de beste høyttalere jeg vet om. H6-klonene låter som en nedskalert H2, rett og slett. Men regn med å jobbe litt for å få dem til å synge. Dette er ikke høyttaleren for grøftekabler, lakrissignalledning og en lurvete Nad.....
    dette innlegget langt tilbake i tråden sier det meste. De spiller etter min mening også gnistrende godt med f.eks en Nait2. det har jeg selv erfart. Også hørt de med komboen Naim Nait2 og Naim cd 3,5 med supert resultat

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Tja, hvor gode er de?
    Du kan jo spørre om du kan komme til Clintern på Karmøy, står et par der. High end hvite med Jantzen, foliespoler og sølvpåkobber kabling.

Det er vanskelig å si hvor gode de er?
    Ser en på elementene er jo ikke Focal diskanten ikke helt ueffen, den blir brukt i en del High End systemer, blant annet Wilson. Det gir vel en pekepinn på hva den er kapabel til oppover i registeret. Bassmellomtonen er lik den som sitter i Living Voice. med andre ord er det elementer i disse høyttalerne som sitter i tilsvarende systemer til en prislapp på 35000 og oppover. 65finger sa vel her en gang, ikke uten støy, at de var bedre enn Living Voice.

Det som gjør denne høyttaleren noe annerledes fra andre er at den bruker en hornløsning/kasseløsning du ikke ser brukt lenger. Det i seg selv er ikke unikt, men jeg skjønner egentlig ikke hvorfor ikke noen drar denne BLH konstruksjonen videre og konstrurer en høyttaler på dette prisnippet. Aspara Acoustics, ex Impulse, er vel de eneste som har noe i nærheten. BLH prisippet er etter min mening undervurdert, sterkt undervurdert. Det er sikkert ikke billig å lage i motsetning til en lukket kasse.

Lydmessig blir jeg dratt inn i musikken, being there, detaljerte, rytmiske, høy PRAT faktor. Klangfarger. Det låter musikk. Kom innom når som helst om du skulle være på disse kanter. Har lyst å arrangere et lite H6 treff til sommeren.

Håvar

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Haavard skrev:
    65finger sa vel her en gang, ikke uten støy, at de var bedre enn Living Voice.

når da? hva slags støy?
    dette må jeg ha gått glipp av.

bamba: siden dette er en vennetråd, så kan jeg heller sende deg en pm med mine erfaringer med impulse lali (en forfinet utgave av h6) og h2.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Gago skrev:
    Haavard skrev:

når da? hva slags støy?

bamba: siden dette er en vennetråd, så kan jeg heller sende deg en pm med mine erfaringer med impulse lali (en forfinet utgave av h6) og h2.
    Living Voice vennetråden sa jeg at jeg foretrakk H6 fremfor LV. Ikke noe sjakktrekk :(

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    65finger skrev:
    Gago skrev:
    Haavard skrev:

når da? hva slags støy?

Living Voice vennetråden sa jeg at jeg foretrakk H6 fremfor LV. Ikke noe sjakktrekk :(
    hehe, det er det jeg sier: disse vennerådene er livsfarlige.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Gago skrev:
    65finger skrev:
    Gago skrev:
    Haavard skrev:

når da? hva slags støy?

hehe, det er det jeg sier: disse vennerådene er livsfarlige.
    Sitat fra: JanOlav på mars 30, 2009, 19:17:44
    Sitat fra: 65finger på mars 30, 2009, 16:44:01
    selv om jeg ikke har LV melder jeg meg inn. Fantastiske rakkere!!

Hvordan synes du de spiller, kontra Impulse?
    Det er ikke uten grunn at jeg har H6 kloner. H6 spiller enda åpnere spesielt i bassområdet. de er kvikkere og mere dynamiske. Egenskaper jeg liker. Uansett LV er en høytaler jeg har lyst til å eie. H6 passer meg litt bedre. derfor har jeg den for øyeblikket :)LV har som H6 "Spill en plate til vær så snill" faktor

Ovenfor er innlegget. Slakter ikke LV og det er det ingen grunn til

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    trålet lv-tråden nå.
    fant ikke noe støy, jeg.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Gago skrev:
    trålet lv-tråden nå.
    fant ikke noe støy, jeg.
    Det var det ingen grunn til heller spør du meg :) Jeg digger LV litt mindre enn H6 bare

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Gago skrev:
    Haavard skrev:

når da? hva slags støy?

Dette er vel egentlig ikke en vennetråd, men en byggetråd.
    Har vel blitt en entusiast tråd. Jeg synes at dine kommentarer, betraktninger kan komme fram her, såpass takhøyde har jeg og resten her inne. Fyr løs. Klart Impulse ikke er uten skavanker.

Håvard

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Skal du forsette å frekventere denne tråden lenge Gago, ber jeg om at dette Madrid flagget ditt blir fjernet. Du burde ha kommet så langt i livet at det du skal ha skjønt at det er bare et lag som gjelder. LIVERPOOL.

Håvard

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kritikk imot H6... Det er ikke bare å komme med noe slikt ...hverken for gago eller andre... Det jeg kan si etter å ha hørt LITT av de er at til prisen så er det fint lite som matcher...Helt subjektivt ofc :)... Men at det er en høytaler for techno og death-metall vil jeg ikke si det er. Derav litt avrundet i bunn, men de fysiske lover gjelder vel og for H6... Og har du en musikksmak som den som er før nevnt er neppe H6 en formidler helt i toppen... Men H6 har en naturlighet som svært få høytalere greuer å gjøre de rangen stridig...Og det enda dette er langt dyrere høytalere..

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Gago, dette har du ikke gjort ustraffet.
    Hevne er søt, inntil videre legger vi ballen død. det gjorde jeg i 1982 ;D

Kritikk HCS kan man gjerne postulere her.
    Men det er noen tullinger jeg helst ikke ser skriver her, de som har gått i vranglås, de som er kategorisk, de som ikke evner å nyansere, de som er frelst (som jeg ;D) og de som ikke greier å argumentere, eller iallefall beskrive og gjøre rede for seg hva de mener. Denne tråden skal ikke ned på kabelnivåtråder.

Er man snill og grei med hyggelige hesikter er det bare å skrive i vei her.

Håvard

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hehe, kanskje jeg skal legge inn den der på hver eneste nye side i denne tråden.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Hva med denne. har vært i bursdag sammen med gjengen. det finnes dårligere grunner til å holde med et fotball-lag

Vedlegg

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Gago skrev:
    hehe, kanskje jeg skal legge inn den der på hver eneste nye side i denne tråden.
    Gjør du det blir du tvangssendt til Toten for å lytte på disse skapningene.
    65finger vil da opptre som mafioso.

Fra spøk til alvor, jeg jobber i det daglige i opplysningen og kunnskapens tjeneste. Skriv gjerne noen ord om Lali og H2, slik at vi andre kan få noen knagger å henge disse høyttalerne på. Jeg er av den oppfatning at det er ulike måter å gjengi musikk på. Vi må finne hver vår greie.

Håvard

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Haavard skrev:
    Gago skrev:

Fra spøk til alvor, jeg jobber i det daglige i opplysningen og kunnskapens tjeneste. Skriv gjerne noen ord om Lali og H2, slik at vi andre kan få noen knagger å henge disse høyttalerne på. Jeg er av den oppfatning at det er ulike måter å gjengi musikk på. Vi må finne hver vår greie.

Håvard
    Forman Gago! jeg konspirer ikke med Kong H!! Skån meg! ikke TANGA og blåselampa igjen. Opps nå hisset jeg Kong H på meg. Helvete!!

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    tar gjerne en tur til toten, jeg.
    får slenge meg med en gang finger skal oppover.
    da skal jeg passe på å spise bedervet mat før jeg setter meg inn i svartrotta.

skriver nok noen ord om lali og h2 (tror jeg har skrevet om de før også) ved passende anledning.
    men ikke ikveld, siden jeg har tydd til flaska igjen og hodet er relativ gjørmete.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    65finger skrev:
    Haavard skrev:
    Gago skrev:

Håvard
    Forman Gago! jeg konspirer ikke med Kong H!! Skån meg! ikke TANGA og blåselampa igjen. Opps nå hisset jeg Kong H på meg. Helvete!!

i'ma get medieval on your ass.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Gago skrev:

skriver nok noen ord om lali og h2 (tror jeg har skrevet om de før også) ved passende anledning.
    men ikke ikveld, siden jeg har tydd til flaska igjen og hodet er relativ gjørmete.
    Bakfull og dårlig kylling i skroget. Kylling har du fått av meg så takk faen. NB den fonden du fikk med er salt og smaksrik så vær forsiktig med sausen

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Gago skrev:

Hmmm... Kanskje du får hørt mine før meg? ;)
    Ellers så hadde det vært morro å høre om dine erfaringer.
    Mine utelukkende positive erfaringer med LV gjør at jeg er veeeeldig spent på hvordan H6 klonene spiller.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    HCS skrev:
    Kritikk imot H6... Det er ikke bare å komme med noe slikt ...hverken for gago eller andre... Det jeg kan si etter å ha hørt LITT av de er at til prisen så er det fint lite som matcher...Helt subjektivt ofc :)... Men at det er en høytaler for techno og death-metall vil jeg ikke si det er. Derav litt avrundet i bunn, men de fysiske lover gjelder vel og for H6... Og har du en musikksmak som den som er før nevnt er neppe H6 en formidler helt i toppen... Men H6 har en naturlighet som svært få høytalere greuer å gjøre de rangen stridig...Og det enda dette er langt dyrere høytalere..
    Veldig fint med litt slike tilbakemeldinger på hva som ikke er helt i verdensklasse. Har akkurat samme inntrykk av bassen, men var redd det hadde litt med min hjemmelagde EL34 amp å gjøre. Det kan det vel fortsatt ha, men likefullt fint om folk nå skriver både litt "pros and cons". Har et mål om å få prøvd mine med litt forskjellige forsterkere før det er så mye å gå ut med om H6 sin "egenlyd". Til nå har det bare vært ulike preamper og kilder, men samme effektamp.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Enig Andreas.
    Men jeg skjønner ikke helt hva HCS mener med "Kritikk imot H6... Det er ikke bare å komme med noe slikt ...hverken for gago eller andre... ".

Sant nok har denne tråden blitt en entusiast tråd, og det er tildels store ord som blir brukt her. Panegyriske vendinger til tider. Men dette er også en tråd der det skal være en viss takhøyde. Kritikk kan en komme med, positiv og negativ. Men la det bli en konstruktiv diskusjon, ikke synsing og skyttergraver.

Håvard

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Haavard skrev:
    Enig Andreas.
    Men jeg skjønner ikke helt hva HCS mener med "Kritikk imot H6... Det er ikke bare å komme med noe slikt ...hverken for gago eller andre... ".

Idet legger jeg at til den prisen som disse koster kjøpt av H eller lagd selv er det fint lite, om noe som holder følge. Og da er "kritikk" sett ifht pris ikke lett å komme med. Når det er sagt er jeg fortsatt meget imponert over hva du får for pengene med disse høytalerne. Musikalske og meg et deilig nærvær til musikken. De er som sagt ikke noen "rockere" og bunnen er litt tam. De er ingen referanse høytalere på noen parameter for min del, men totalt sett gir de sine eiere sikkert meget musikalsk glede. Og det uavhengig av pris. :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Her er vi faktisk ganske uenige, HCS. Jeg finner dem uhyre dynamiske og åpne, og med en bass som lett lar seg tune mht plassering. Jeg tror jeg har tilgode å høre dem tamme i bunnen, men når det er sagt, er det jo grenser for hva en sekstommer greier å få til, selv i en løsning som denne. Bassen er rask og oppløst, slik som bass gjerne er i virkeligheten. Den udefinerte romlingen mange gjerne forbinder med bass (og som skal være sånn om dietten din er trance eller annet syntetisk skrammel) får andre ta seg av. Jeg vet om veldig få høyttalere som kan oppvise så store mengder spilleglede og nærvær, nesten uansett pris. Jeg har hørt dem spille Zeppelin, Iggy Pop og Hendrix hos Finger´n i sin tid. Det var jaggu rocka nok for meg. Det er mine fem cent i dag.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    HCS skrev
    "Idet legger jeg at til den prisen som disse koster kjøpt av H eller lagd selv er det fint lite, om noe som holder følge. Og da er "kritikk" sett ifht pris ikke lett å komme med."

Greit, da skjønner jeg deg. Lurte en stund på om takhøyden var lav her inne.
    Desverre er de litt unagripelige i forhold til pris, sant nok.
    Derfor er det mer interessant å sammenligne de med andre høyttalere, og eventuellt finne ut hvordan de står seg mot for eksempel Living Voice, Harbeth, Spendor, Proac D15 eller D18, Monopulse. Andre kan sikkert føyes til, diverese modeller fra B&W og Usher. I en slik sammenligning vil det da være mest interessant å høre hva de gjør annerledes, ikke lage en fordømt krangel/kamp om hvem som er best. Der har vi alle våre preferanser. Noen mener horn er den endelige løsning, andre mener open baffel er det beste.

Og selvsagt er jeg uenig med deg HCS, at de ikke er referansehøyttaler. I det segmentet det er natulig å la de konkurrere er de en referanse på PRAT etter mitt syn. Men jeg har ikke hørt allverden da, men jeg vet bare at ingen billigere Proac eller B&W vil erstatte Impulse.

Håvard

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Akkurat det med direkte "sammenligninger" opp i mot andre høyttalere tror jeg er viktig.
    Greit å vite hvor i segmentet disse H6 klonene kan plasseres.
    har prøvd å tolke noen av inntrykkene fra de som har hørt både LV Obx-r2, og H6, men ikke helt enkelt å sitte igjen med noe konkret. Jeg vet ihvertfall at det uansett handler om preferanser. Men om H6ene spiller på nivå med nevnte Living Voice er det virkelig imponerende. Jeg tror at av de høyttalerne jeg har vært innom de siste årene er det disse jeg vil bruke som en referanse for å måle andre høyttalere. Krevde ganske mye jobbing, men du verden som de spilte. Nå er det jo samme mellomtone som benyttes, men resten er ulikt. H6 er dessuten en BLH løsning som gjør det hele meget spennende.
    Om noen tør våge seg på noen ord for å sammenligne/distansere disse høyttalerne hadde det vært veldig morro.
    LV er dog en ganske mye dyrere høyttalere om man snakker om innkjøp fra butikken, men konstruksjonen og prinsippene er jo etter hva jeg har oppfattet temmelig enkle. Men jeg kan si at prismessig henger ihvertfall LV helt på greip selv om de koster 60K. De presterer nemlig noe helt hinsides bra mtp lydgjengivelse og musikalsk nytelse :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    impulse skrev:
    Her er vi faktisk ganske uenige, HCS. Jeg finner dem uhyre dynamiske og åpne, og med en bass som lett lar seg tune mht plassering. Jeg tror jeg har tilgode å høre dem tamme i bunnen, men når det er sagt, er det jo grenser for hva en sekstommer greier å få til, selv i en løsning som denne. Bassen er rask og oppløst, slik som bass gjerne er i virkeligheten. Den udefinerte romlingen mange gjerne forbinder med bass (og som skal være sånn om dietten din er trance eller annet syntetisk skrammel) får andre ta seg av. Jeg vet om veldig få høyttalere som kan oppvise så store mengder spilleglede og nærvær, nesten uansett pris. Jeg har hørt dem spille Zeppelin, Iggy Pop og Hendrix hos Finger´n i sin tid. Det var jaggu rocka nok for meg. Det er mine fem cent i dag.
    Tror neppe vi er så uenige impulse... Du skriver om nærvær og det vil jeg og fremholde som en av denne høytaler sine sterke sider. Poenget er at denne høytaleren ikke er en fullrange, men en glimrende mellomtonegjengiver slik jeg hører det :). Samt at de har en livlig og artig diskant. Og rommet har helt klart mye å si for hvordan de spiller bass.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ingen høyttaler med en sekstommer kan kalles en fullrange,og det er det vel heller ingen som venter seg. Mitt poeng var snarere at jeg ikke kjente meg igjen i din beskrivelse av bassgjengivelsen, ei heller at de ikke kan rocke.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    impulse skrev:
    Ingen høyttaler med en sekstommer kan kalles en fullrange,og det er det vel heller ingen som venter seg. Mitt poeng var snarere at jeg ikke kjente meg igjen i din beskrivelse av bassgjengivelsen, ei heller at de ikke kan rocke.
    Som sagt, forskjellige høytalere, forskjellige rom = annerledes lyd. På tross av at det er H6 i navnet... :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn