Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.955
    Hvis det er lov å blande seg inn i tråden, så er ikke denne listen over kammermusikkverker så dum:

100 Greatest Classical Chamber Music Works | DigitalDreamDoor.com

Dustete å rangere verkene, slik det er gjort her, men vanskelig å være uenig i utvalget. Beethoven er kammermusikkens ubestridte mester, men kan oppleves som litt "tung" til å begynne med. "Døden og Jomfruen" av Schubert er ikke noe dårlig sted å starte!

Lykke på reisen Tomz!

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Tusen takk!
    Selvsagt teit med rangering, men fint å samle så mange verk på et sted. Her er det bare å fråtse i det man ikke har fra før. :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.273
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ok
    hvor kjøper du den Hyperion platen som dobbelutgivelse enklest?
    mvh
    Leif

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Liker at du blander deg inn i tråden, Kim. Any time! ;)
    Fin liste, det der
    For de som er litt i startgropa mht klassisk, er vel en lytt i retning Mozarts pianokonserter å anbefale også.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Den finnes i nettbutikken til Naxos, (naxosdirect.no) så vidt jeg vet. Ellers kan den kjøpes over disk i den klassiske platebutikken i Eldorado bokhandel, som selvforklarende nok ligger i gamle Eldorado kinos loikaler.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Da er det bare å gratulere! Du har virkelig noe å glede deg til.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.273
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ja jeg liker musikken og vet hva du står for, så det tar jeg som en selvfølge!
    takk
    så kan du jo komme og høre den "live" :cool:
    mvh
    Leif

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hahahaiket med LMC og kjøpte den også :p
    Takk for tips!

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    77.113
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Faen, kan ikke en gang gå på do, så er den plutselig utsolgt :mad: Takk skal du faen meg ha, vinagunner :cool: Jaja, får google litt :)

Takk skal du ha Impulse og Big Swifty! Bør ha litt å tygge på her. Zappa er i bestilling. Skal bli kjekk å bryne seg på, og forhåpentligvis overraske min kone med at hun må innrømme at hun liker Zappa ;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det gjør jeg veldig gjerne! Ringer deg neste gang jeg er på dine trakter. ;D

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hehehe. Gunner kasta seg på også, ja! Bra! Bror din har en hjemmesvidd kopi allerede,forresten. Den falt i smak.

Du finner den helt sikkert, Tomz. Direkte fra Hyperion,for eksempel. Lykke til! :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    77.113
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hehehe. Gunner kasta seg på også, ja! Bra! Bror din har en hjemmesvidd kopi allerede,forresten. Den falt i smak.

Du finner den helt sikkert, Tomz. Direkte fra Hyperion,for eksempel. Lykke til! :)
    Totalt usolidarisk å passere meg i køen når broderen allerede har fått svidd en kopi!Hvilken verden er det vi lever i!!! Jeg sender pm med adressen min ;)

Ikke noe problem å få fatt i den. Utfordringen ligger i å finne dobbelt utgaven. Ser den selges mange steder med samme cover, men inneholder bare 9 spor, i motsetning til den som lå på ebay. Er den laget i enkelt og dobbelt utgave, men med samme cover ???

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    77.113
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Amazon sa jeg jo
    Der har vi jo 27 track jo :) Takker LMC, var nok litt for kjapp i avtrekkeren da jeg var innom Amazon i sted. Liker kortest mulig flash to bang, og hadde derfor håpet på UK istedenfor Amazon. Kan jo av og til være heldig med Amazon, men også måtte vente vinter og vår.... Kryper til korset :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hehe. Gunner er en solidarisk kar han, men skiver er noe for seg selv. Det ser ut som om det er noen utgaver, ja. Prøv direkte fra Hyperion!

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Herregud til mas da, bare fordi du satt lenge på do! :mad:

Ok, sett 1000 spenn inn på kontoen min (sjekk PM), så skal du få en kopi, du også.

vinagunner 1- TOMZ 0

8)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Da har det ordna seg. Bra! Dere har noe å glede dere til, alle tre.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.955
    Mr Imp. angående frk (?) Hewitt og Bach. Har stor respekt for din kammerkompetanse (og for Hewitt), men jeg har skydd hewitt og Bach-konsertene siden jeg kjøpte en fra 2000 der hun spiller med Vancouver-orkestret, som er tyngre i ræva enn Trine Skei Grande. Hewitt spiller fint, Largoen er nydelig, f.eks, men resten går til helvete pga gumpetunge tempi. Men Australienerne er altså av en annen skuffe, hvis jeg forstår deg rett?

Hadde forøvrig en kompis som i noen måneder leide en villa i fjellene over Cannes. Hver dag strømmet det nydelig klavermusikk ut av vinduene på den svære naboeiendommen. Min venn som har mer musikk- enn språkkunskaper, tok etter noen uker mot til seg og banket på døren i den store villaen. En hyggelig dame åpnet og spurte på engelsk om det var noe hun kunne stå til tjeneste med. Min venn stotret frem at han hadde satt sånn pris på musikken hun hadde spilt og lurte på om han kunne få se cd-covrene så han kunne kjøpe dem.. . Damen smilte og sa "I´m afraid that was me playing. Please come in, I´m Angela Hewitt".

De ble gode busser og min venn og familien ble invitert til mange hyggelige huskonserter.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Nydelig historie det der, Swifty. Skulle jaggu ønske det var meg! Dette er en helt annen skål, for å si det forsiktig. Det er ikke mye som minner om den digre hekken til en stortingspolitiker her, nei. Alldeles grenseløst fine plater jeg tror du får gåsehud som eggkartong av.

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Apropos, de nevnte Quator Mosaiques-platene kan kjøpes i en fin boks på Eldorado bokhandel for småpenger. Noe av historiens fineste kammermusikk under ett, spilt av et av verdens aller kvasseste ensembler for noen få hundrelapper. Alle titlene er egentlig utgått som enkeltplater, så det lønner seg å være rask.Og for de som lurer; joda, lyden er i øverste divisjon den også. Så langt fra audiofil støy som det er mulig å komme.

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Del tre av anbefalingslista: Det er ikke mulig å komme utenom Andsnes, selv om ikke alt han har gjort kan kalles kammermusikk. Jeg vet det finnes en boks med endel av de sentrale EMI-innspillingene hans som bare koster etpar hundrelapper eller noe på Platekompaniet. (I alle fall sist jeg så den der..)
    Boksen inneholder de to Mozart -platene hans, som er alldeles strålende, Schumann/Grieg-innspillingen, som er minst like fin, og ikke minst Haydn-plata Arne Akselberg insisterte på at skulle spilles inn i Lommedalen kirke. Det er en helt fantastisk plate, Andsnes spiller overjordisk, og lydmessig er det så bra at det nesten ikke er til å begripe. Hyperreferansekvalitet, intet mindre. Recording Maestro Akselbergs aller beste øyeblikk, spør du meg. At disse mesterverkene er å få til hyggelig tilbudspris, er nærmest ikke til å begripe. Noen av de fineste klassiske platene jeg vet om.

Får du med deg denne boksen og Hewitts frydefulle Bach, skulle jeg tro både husfred og klassik-glede skulle være i boks, Tomz. Og Gunner. Og alle dere andre som leter etter bemerkelsesverdig bra klassisk med kanonlyd som ren bonus. Og jeg skulle tro det er noen.

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    77.113
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Del tre av anbefalingslista: Det er ikke mulig å komme utenom Andsnes, selv om ikke alt han har gjort kan kalles kammermusikk. Jeg vet det finnes en boks med endel av de sentrale EMI-innspillingene hans som bare koster etpar hundrelapper eller noe på Platekompaniet. (I alle fall sist jeg så den der..)
    Boksen inneholder de to Mozart -platene hans, som er alldeles strålende, Schumann/Grieg-innspillingen, som er minst like fin, og ikke minst Haydn-plata Arne Akselberg insisterte på at skulle spilles inn i Lommedalen kirke. Det er en helt fantastisk plate, Andsnes spiller overjordisk, og lydmessig er det så bra at det nesten ikke er til å begripe. Hyperreferansekvalitet, intet mindre. Recording Maestro Akselbergs aller beste øyeblikk, spør du meg. At disse mesterverkene er å få til hyggelig tilbudspris, er nærmest ikke til å begripe. Noen av de fineste klassiske platene jeg vet om.

Får du med deg denne boksen og Hewitts frydefulle Bach, skulle jeg tro både husfred og klassik-glede skulle være i boks, Tomz. Og Gunner. Og alle dere andre som leter etter bemerkelsesverdig bra klassisk med kanonlyd som ren bonus. Og jeg skulle tro det er noen.
    Takk skal du ha for at du tar deg bryet :) Setter virkelig pris på det! Har bestilt Bach-saken til Hewitt på to separate cder. Kan jo ikke gå for REMA 1000 utgaven som de andre tømte Ebay for :cool: Er nok fremdeles ikke blitt voksen nok for Andsnes. Kun klaver eller piano blir for meg litt kjedelig. Kanskje jeg en eller gang kommer til sans og samling :)

Skal nå ta meg en liten pause på bestillingene. Har mange cder i bestilling, og en skal jo høre på musikken også, ikke bare tilfredsstille samlergenet. Musikken jeg har i bestilling er vel såpass på siden av det jeg vanligvis hører på at jeg sannsynligvis mister det siste jeg har av street cred hos husets tenåring :) Får slukke lyset og lytte når han er ute ;) Har skrevet ut listen fra BigSwifty så det blir nok litt smågressing derfra med tid og stunder. Kona, roper takk fra sofaen!

By the way; ga deg tidligere en anbefaling på The Spirit of Turtle. Hadde vært gøyalt om du tok deg en lytt en gang, og kom med dine synspunkter. Jeg synes det er en liten perle! Kanskje du allerede har gjort det, men av høflighet avstår fra å kommentere ;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Den har jeg ikke kastet meg over enda, men jeg lover å kommentere når jeg kommer så langt! Og bare så du vet det, ingen av Andsnes-platene er kun piano! Vi snakker piano og kammerorkester for det meste. Nydelig og lettilgjengelig musikk er det også.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.180
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Tror jag må inom Eldorado i morgon förmiddag. Stod och höll i Keyboard concertos sist jag var där, men ombestämde mig. Får bara hoppas de fortfarande har den!

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    En fin ting ved Hewitt, mosaikkene og Andsnes er super lyd på toppen av de kunstneriske perlene. Nettopp disse innspillingene av Andsnes og QM må til pers hver gang noe nytt er innom i lydkjeden min - fordi de skiller så godt på selv små justeringer. Likevel er jeg ikke lei av dem mht. musikalsk utbytte. Snarere tvert imot. Og vi snakker tross alt om kjernerepertoaret her: dette er slitesterk musikk som lytteren kan vokse med gjennom et langt liv.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det er veldig hyggelig å lese at vi er så til de grader på linje her,awe. Som om jeg skulle ha sagt det selv. Når jeg tenker meg om, har jeg nok gjort det også. ;-)

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.180
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Eldorado hade en igjen av keyboard concertos (dubbel-cd'n) och en av quator mosaiques-boxarna, men inte längre;-) tack för tips impulse! Vad är det förresten som skiljer Hewitt-dubblarna? Min har 4 spor på cd 1 och 5 spor på cd 2. Ser det blir linket till 27 spor längre upp!?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.356
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Eldorado hade en igjen av keyboard concertos (dubbel-cd'n) och en av quator mosaiques-boxarna, men inte längre;-) tack för tips impulse! Vad är det förresten som skiljer Hewitt-dubblarna? Min har 4 spor på cd 1 och 5 spor på cd 2. Ser det blir linket till 27 spor längre upp!?
    Det skyldes at disse konsertene har flere satser, så hvert musikkstykke/verk har flere fysiske spor på CDen. Det ser du på track-listingen på ebay.
    Og: hvis dere kjøper fra Amazon, velg amazon.cu.uk istedetfor amazon.com Billigere frakt og raskere levering.
    I dette tilfellet lønner det seg å kjøpe de to enkelt CDene (vol. 1 og 2) for å komme under momsgrensa.

Obs: det finnes UK forhandlere der disse er lavere priset akkurat nå.
    Jeg finner for eksempel den doble på Presto under momsgrensa
    http://www.prestoclassical.co.uk/search.php?searchString=hewitt+bach+concertos
    ...og sikkert hos mange andre, som play.com .....

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    77.113
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det skyldes at disse konsertene har flere satser, så hvert musikkstykke/verk har flere fysiske spor på CDen. Det ser du på track-listingen på ebay.
    Og: hvis dere kjøper fra Amazon, velg amazon.cu.uk istedetfor amazon.com Billigere frakt og raskere levering.
    I dette tilfellet lønner det seg å kjøpe de to enkelt CDene (vol. 1 og 2) for å komme under momsgrensa.
    Enda bedre for bestilling av musikk er etter mitt syn play.com (om ikke for denne). Samme hvor mange cder man bestiller så drysser de ned i postkassen som fraktfrie enkeltforsendelser :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ser ottone kom meg i forkjøpet der, Cross. Håper du liker musikken! ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…