Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fikk lyst til å skrive en hyllest til 300B-røret i denne tråden. Opptakten er at jeg leste artikkelen din om Hovland HP 100 i Fidelity 36, der du brukte Heart Double Beat (HDB) som effekttrinn. Siden HDB spiller i mitt bibliotek for tiden, etter nok et velvillig tips fra deg, er det ikke så vanskelig å gjenkjenne noen av trekkene ved den lyden du beskriver.

Ikke mine. Bildet er googlet.

Kort sagt: For en som hører nesten utelukkende på akustisk musikk, er en brukbar 300B-forsterker (i kombinasjon med egnede høyttalere, selvfølgelig) en riktig god vei å gå. Anslaget på et klaver, strøket på en fiolin eller klangen i en stemme lever og kommuniserer uanstrengt med den lyttende. En symfoni eller en opera er ikke noe problem.

Selvfølgeligheter og gamle sannheter, vil nok mange si. Men av og til kan det falle seg slik at en stopper opp og virkelig hører etter, slik jeg har opplevd det de siste ukene. En roter frem andre, fine effektforsterkere av ymse slag, sammenligner, prøver ulike kombinasjoner osv. Smak og behag, skiftende stemning, ingen dager er like, joda, men på et tidspunkt demrer det for en hva flasketuten egentlig peker på.

Må det være tillatt å minne om at noen har skrevet flott og virkelighetsnært om dette i ganske mange år i både Audio og Fidelity? Det kan være god grunn til å minne om det i nettopp denne tråden.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    God søndag til deg, awe.
    Veldig hyggelig med en hyllest til 300B-trioden fra deg,jeg vet jo litt om hva du vektlegger, setter pris på og lytter etter. Som du sier, når det gjelder å kommunisere musikkens sjel, intonasjon, tolkning, klang og sjel, er det lite som matcher denne dronningen av trioderør. Men det gjelder å matche røret med førsteklasses trafoer og høyttalere som takler rammebetingelsene. Da er det duket for en realisme og intensitet av en annen verden. Og da er det vanskelig å gå tilbake til pentoder i klasse AB-konfigurasjon, spør du meg. Selv om det også kan ha sine veldig gode sider. 300B-trioder og single ended klasse A krever litt mer, på samme måte som en Leica gjør det, eller en klassisk bil, en virkelig god espressomaskin, en gammeldags barberhøvel, en seilbåt eller en platespiller. Men det man legger ned i arbeid, får man igjen når det kommer til opplevelse og nærvær.
    Og når vi først er inne på hyllester, Hovland HP 100 er fremdeles min definitive favorittpreamp, selv om det er lenge siden mitt private eksemplar ankom huset i desember 2008..

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: awe

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det sier vel sitt om at jeg har vært rimelig utafor det siste året at Rolf Lislevand har gitt ut en ny plate uten at jeg har fått det med meg! Han spiller heldigvis på festivalen i år også...

266.jpg

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Noen betraktninger om platekjøp anno 2015;
    Min tidligmusikkhelt Rolf Lislevand kommer med en ny, etterlengtet plate, og jeg svinger innom hovedstadens eneste klassisk-platebutikk for å få den med meg.Jeg kan jo bestille på nett, men er vel så gammal et jeg synes det er hyggelig å fremdeles kunne handle i, og dermed støtte, en butikk som er så motstrøms som Eldorado. Denne butikken er delvis eid av Naxos Norway, som representerer Lislevands label Naive. Dermed burde det vel være ganske selvfølgelig at den så vesentlig og "norsk" utgivelse finnes der. Særlig fordi Lislevand også spiller på Kammermusikkfestivalen, som begynner på lørdag. Men neida. Ikke bare er det tomt for Lislevands Naive-utgivelser, men nyheten finnes ikke, selv to mnd etter utgivelse. Forøvrig ser ikke nyhetshylla ut til å være særlig oppdatert heller. Personalet påpeker at det sikkert kommer av at Naxos leverer sent om de i det hele tatt leverer. Så da går turen til diverse av byens Platekompaniet-filialer, som heller ikke her den. Jeg hadde nær sagt selvfølgelig. En telefon til Naxos bekrefter at den ikke er på lager der heller. I likhet med en hel del av titlene til Angela Hewitt, en annen Kammermusikkfestivalartist. Naxos skal selge plater etter endel av konsertene på festivalen, men har visstnok ikke de aktuelle titlene på lager.Er det rart bransjen sliter? Løsningen jeg får foreskrevet, er tidstypisk nok. "Det er jo bare å laste ned!"

Akkurat, ja. Det begynner å bli harde tider for tilhengere av fysisk format som ikke finnes på vinyl.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Var innom Eldorado i forgårs og kjøpte en del cd'er. Utvalget har vokst seg forbi klassisk-avdelingen til Platekompaniet i City, men er mer ujevnt fordelt i forhold til hva som tas inn. Noe favoriseres, noe er tynt. Noe rimeligere, noe dyrere.

Britiske nettbutikker har "alt", til sterkt varierende priser, men med GBP like under tretten kroner, er kjøpelysten naturlig redusert.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Du får vurdere å gå over til "the dark side" da Trond. Tiden begynner å bli moden for det. Selv lever jeg veldig lykkelig med "kke fysisk" digitalis. For en stakkar langt uti provinsen der det er langt mellom platebutikkene, er flac, hirez downloads og Tidal hifi en fantastisk ting. Som å kunne shoppe plater i verdens største platebutikk som i tillegg er døgnåpen! Har aldri angret på at jeg ga avkall på cd drivverk og investerte i musikk server. Man her på sentralen har blodtweaka et Linux OS med en MPD player til meg. Dette fungerer som hjerne for all digitalis som fores inn i dac. Kan enten streame fra lokal server eller bruke airplay fra iPad eller PC (for Tidal hifi). Kjøres fra en vifteløs intel NUC til noen skarve lapper. Lydmessig står dette ikke tilbake for noe drivverk jeg har hørt her hos meg..

Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.852
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Men impulse, du bør snart lære deg at det som ikke finnes på vinyl eller hos streamingtjenestene, er ikke noe verdt å lytte til - med mindre man er sær og rar, selvsagt. Da fortjener man sin plass mellom barken og veden, to stoler, og pølser og vev :p :cool:

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.205
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Tøft awe
    Jeg vet ikke hvor mange par med Heart det er i landet her. Men morsomt å se en til med HDB. Jeg sitter selv på et, og en kompis av H.R har et, mine gamle LMC modifiserte. Kan jeg spørre hvor du fikk tak i dine? Forøvrig funker mesh plate veldig godt på disse

Håvard
    Jeg fikk lyst til å skrive en hyllest til 300B-røret i denne tråden. Opptakten er at jeg leste artikkelen din om Hovland HP 100 i Fidelity 36, der du brukte Heart Double Beat (HDB) som effekttrinn. Siden HDB spiller i mitt bibliotek for tiden, etter nok et velvillig tips fra deg, er det ikke så vanskelig å gjenkjenne noen av trekkene ved den lyden du beskriver.

Ikke mine. Bildet er googlet.

Kort sagt: For en som hører nesten utelukkende på akustisk musikk, er en brukbar 300B-forsterker (i kombinasjon med egnede høyttalere, selvfølgelig) en riktig god vei å gå. Anslaget på et klaver, strøket på en fiolin eller klangen i en stemme lever og kommuniserer uanstrengt med den lyttende. En symfoni eller en opera er ikke noe problem.

Selvfølgeligheter og gamle sannheter, vil nok mange si. Men av og til kan det falle seg slik at en stopper opp og virkelig hører etter, slik jeg har opplevd det de siste ukene. En roter frem andre, fine effektforsterkere av ymse slag, sammenligner, prøver ulike kombinasjoner osv. Smak og behag, skiftende stemning, ingen dager er like, joda, men på et tidspunkt demrer det for en hva flasketuten egentlig peker på.

Må det være tillatt å minne om at noen har skrevet flott og virkelighetsnært om dette i ganske mange år i både Audio og Fidelity? Det kan være god grunn til å minne om det i nettopp denne tråden.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Da var vi der i det minste på samme dag, awe. Du får ringe neste gang du er i hovedstaden, så tar vi en kaffe. ;)
    Joda, utvalget er i og for seg ok, men det synes mye skrinnere enn ambisjonene var da butikken åpnet. Det er jo etpar år siden, og at det utvalgsmessig står litt på vent fremdeles er mildest talt uheldig for butikkens omdømme.

Det ser ut som om du har helt rett, gutty. Det er nok sånn at tiden er moden. Jeg får jo nupper på sjelen ved tanken, men ser poenget. Det som er skremmende, er hva som trengs utover en dedikert maskin og en dac. Det har jeg, i og for seg. Men å få til et bombesikkert og støyfritt oppsett virker litt komplekst, basert på hva jeg har hørt av opplevelser fra venner som er på "the dark side". Tror jeg trenger litt konsultativ bistand der.

Vinagunner, kjære kompis, jeg er sær og rar som pokker, og ikke minst er jeg stolt av det. 8) Om jeg fortjener min plass mellom barken og veden i pølsevannet må jo gudene vite. Men det er jo mulig du har rett. Eller noe.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Synes det er bra du holder stand Impulse. Trodde hemligheten for god business for lengst var allemannseie med å være tidlig ute med både/og tankegang. Eldorado virker å ha muskler til dette, så jeg tror ikke det er her det ligger.
    Trøsten får kanskje være at det ikke er sikkert det hadde vært økonomi for å utgi Lislevand-platen i det hele tatt hvis man skulle hatt fysisk opplag og distrubisjon.
    Ellers er det veldig hyggelig å se at du er tilbake på musikkmarkedet igjen.:)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Takk skal du ha, Atle! Vanskelig å holde seg unna musikken, siden det har vært hovedinteresse i over førti år. Og heldigvis er hørselen tilbake, så da gir det seg selv at jeg er sulten på noen nye skiver. Ellers har du et skremmende godt poeng mht tilgjengelighet, marked og økonomi. Det er vel bare å bite i det berømte eplet og klargjøre for streaming først som sist.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.679
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Jag har bestämt mig for å stå emot en stund till, orkar helt enkelt inte tanken på fler boxar, datatröbbel, nettverk å allt vad det heter och för med sig!

Får inte ro i själen av streaming. (Märker det fort när jag står med Sonos-kontrollen på köket)

Men frågan är väl hur länge man kan stå emot?!

• Liker
    Reaksjoner: SAL

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Vi har nok mye av de samme tankene og følelsene omkring streaming og harddisk, cross. Jeg får heller ikke ro i sjela. Det er noe for lettvindt og motstandsløst over tilgjengeligheten, rett og slett. Nå fikk jeg akkurat løst problemet ved å bestille både Lislevands siste og en Mozart-utgivelse med Hewitt jeg ikke hadde, direkte fra Naxos.DE hadde dem plutselig på lager likevel. Riktignok støtter jeg ikke Eldorado Klassisk på den måten, men ettersom Naxos holder til ti minutter unna i Son, og sjefen sjøl bor her i Hølen, fem minutters gange fra døra her, føler jeg i det minste at jeg bekrefter det gamle ordtaket "All business is local". ;)

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    ....og når det gjelder hvor lenge man kan stå imot, tror jeg svaret egentlig er som hentet fra en Star Wars-film;

Resistance is futile !

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Noen av oss har hatt så fine opplevelser i platebutikker at vi et sted dypt inne i oss alltid søker tilbake til en svunnen tid. Drømmen om det forjettede land lar seg ikke fullstendig fordrive av praktiske og rasjonelle hensyn, som kjent. Vårt emosjonelle kompass peker ut retninger vi ikke kan forsvare med høy og tørr fornuft. Derfor kan de verst angrepne av oss i ren dårskap legge ut på reiser og slepe rundt på vanvittig tunge poser og pappesker med brukt vinyl istedenfor å streame nøyaktig den samme musikken. Vi stiller oss lagelig til for allslags velberettigede hugg, betaler prisen - og er lykkelige.

Noen ganger er jeg inne på tanken om at en dose veloverveid dårskap er nødvendig for det gode liv.

Litt slik er det med 300B også. Hvordan er det mulig for et opplyst, fornuftig menneske å kjøpe en 300B-forsterker i 2015? Jeg kan tåle flust med oppmuntrende tilrop av typen narr og fjols så lenge musikken klinger slik. Selgeren av HDB var en kar i Asker, Haavard, og hadde du truffet ham, ville du husket det, for triveligere kar skal en lete lenge etter. Dessuten har han passet vel på disse éntakters énkanalerne. De spiller fortreffelig.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vi har nok mye av de samme tankene og følelsene omkring streaming og harddisk, cross. Jeg får heller ikke ro i sjela. Det er noe for lettvindt og motstandsløst over tilgjengeligheten, rett og slett. .......
    Som å fiske med garn for oss fluefiskere.
    Generelt er jeg (igjen) helt på linje med de siste talere.
    Og det skrives i lett elevert modus, her sørvest hvor kammermusikkfestival preger den første jobbuken etter ferien. Ikke farlig å komme tilbake til en slik virkelighet, der musikkhandleren, vår kjære, er til stede og følger opp både før og etter.
    Jeg må prioritere hardt, og styrter avgårde for å høre Quator Ebene. Mer om det senere, tenker jeg :)

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.205
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Litt slik er det med 300B også. Hvordan er det mulig for et opplyst, fornuftig menneske å kjøpe en 300B-forsterker i 2015? Jeg kan tåle flust med oppmuntrende tilrop av typen narr og fjols så lenge musikken klinger slik. Selgeren av HDB var en kar i Asker, Haavard, og hadde du truffet ham, ville du husket det, for triveligere kar skal en lete lenge etter. Dessuten har han passet vel på disse éntakters énkanalerne. De spiller fortreffelig.
    Ja, det kan virke som man må ha guts for å kjøpe en slik forsterker i dag. Har hørt det alt for ofte at de er bassvake og mangler noe nedover. Wattsvake er heller ingen fordel sies det. På tross av dette er jeg tilbake til 300b. De ble nesten solgt, og var ute av systemet i mange år. I mellomtiden var 845 innom, kt88 og f5. Til slutt kom 300b tilbake. De blir selv om jeg kommer til å ha en Aleph J her snart, og kan hende noe annet også. For hver gang jeg har tatt 300b ut av anlegget, så har jeg etter en stund savnet noe. Gleder meg på dine vegne awe.

Fint å se liv i tråden igjen impulse.
    Skal stikke oftere innom. I morgen bærer set av sted for å kjøpe Miele kaffekvern. Fikk den anbefalt av en tidligere elev og nå barrista.

Haavard

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    awe, din lille epistel om en musikkelskers motsrøms vandring er ren poesi på morgenkvisten! Jeg kjenner meg igjen, for å si det forsiktig!

Jeg tror forøvrig også at vi trenger en dose veloverveid dårskap i det daglige, lykkelige liv. Å ha tellekanter på sjelen er derimot den raskeste veien til Valium.

ottone, garnfiskeparalellen er åpenbar. Det blir for lett. Det koster liksom ingenting. Og da tänker jeg ikke på utleggene for å få tilgang til musikken.
    Jeg er tilhenger av at folk som gjør en så lysende og samfunnsnyttig jobb som musikere gjør, skal ha litt igjen for slitet. Hvordan ståa er i nedlastingens tidsalder kan best beskrives med opplevelsen til en musiker jeg kjenner som tydeligvis har endel tilhengere i Asia. Det var ikke et fåtall nedlastinger hans musikk var blitt til del, men honoraret ? Nittien kroner.
    Oppsiden er selvfølgelig at det blir flere turneer og flere muligheter til å få hørt musikk live, men hvordan ser fremtiden ut for en bransje som ikke tjener penger? Studioer legges ned, lydhåndtverkere mister jobbene, kun døgnfluer promoteres, platebutikkene har snart flere spill og bøker enn plater...
    Det høres uansett ut som du koser deg med kammermusikk, ottone. Det er deg vel unt. Det skal jeg snart også !

Haavard, det er hyggelig at du fremdeles har et sett HDB. Det er en fantastisk fin forsterker. Mange av de som uttaler seg om 300B er forøvrig enten angstrock-huer, som aldri skulle kjøpt en uansett, eller de har ikke hørt en skikkelig en. Nei, er det viktig å spille så tapeten krøller seg på veggen og øra møtes i nakken, er det ikke en 300B man skal ha. Men med riktige arbeidsbetingelser som lettdrevne høyttalere uten hysteriske impedanseforløp er det lite eller ingenting som kommer i nærheten. Jeg har til og med levd i årevis med en 18w JJ 300B og et par Totem Model 1 Signature. Ikke en optimal kombinasjon på papiret, men jøsses, så vakkert det spilte!
    Hyggelig at du stikker innom, forresten ! Jeg synes også det er hyggelig med fart i tråden. Men det betinger netopp at folk kommer innom, mener noe, deler, deltar og er med å holde den oppe. Så takk til dere alle sammen!

Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.852
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    ....og når det gjelder hvor lenge man kan stå imot, tror jeg svaret egentlig er som hentet fra en Star Wars-film;

Resistance is futile !
    *host*Star Trek*host*

Sitter pt på jobben og lytter til en skive på Spotify som jeg vurderer å hanke inn ;)

Driver forøvrig med fluefiske og har opptrekks-ur. Samt rør og vinyl. Nei, hvorfor gjøre det enkelt?!:confused:

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Opptrekksur er undervurdert, gunner! Jævlig dyrt når det skal på service, men det har sjel! Hva er det du hører på?

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.852
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Åh, tror du har den...og snart jeg også;)

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Takk skal du ha, Stein Arne! Fortsatt god sommer til deg også. Nå kan det jo virke som om temperaturene tar seg opp litt, så kanskje sommeren endelig kommer, sånn omtrent åtte uker på overtid? Stikk innom når du måtte være på disse kanter! Kaffen venter!

Veldig hyggelig at du kikker innom tråden og legger igjen noen ord, forresten. Jeg har mistet litt interesse for HFS sett under ett, må jeg nok si. Målehysteri, angstlytting, skråsikkerhet og et evig gnål om blindtesting har nesten tatt over fullstendig, og det er ikke min bag, for å si det sånn. Jeg er for resirkulering sånn i det daglige, men her inne resirkuleres kun kabeldebatter, og det med en kvalmende høy takt. Men jeg prøver å holde liv i denne tråden, i det minste. Når den legger seg ned og dør, logger jeg ut for godt. Så mye er sikkert.

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Nå som kammermusikkfestivalen starter, er det noen som kunne være interessert i å møtes og gå på konsert? Det er et sterkt program i år, og mye som enda ikke er utsolgt..

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.852
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er med, impulse. Du ordner og fikser, jeg stiller opp og nyter:D

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Bra! ;) Da skal jeg sjekke noen aktuelle konserter, så legger jeg ut noen alternativer.

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.662
    Torget vurderinger
    10
    Takk skal du ha, Stein Arne! Fortsatt god sommer til deg også. Nå kan det jo virke som om temperaturene tar seg opp litt, så kanskje sommeren endelig kommer, sånn omtrent åtte uker på overtid? Stikk innom når du måtte være på disse kanter! Kaffen venter!

Veldig hyggelig at du kikker innom tråden og legger igjen noen ord, forresten. Jeg har mistet litt interesse for HFS under ett, må jeg nok si. Målehysteri, angstlytting og et evig gnål om blindtesting har nesten tatt over fullstendig, og det er ikke min bag, for å si det sånn. Men jeg prøver å holde liv i denne tråden, i det minste.
    Takker så mye for det Trond!
    Har ikke vært mye Hi-Fi her heller, det går i bil, garage og hus!
    Sommeren har stått i restordre lenge nok nå, nå kommer den snart for fullt får vi håpe.......

Mvh.
    Stein Arne

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    "Sommer i restordre" er et veldig presist uttrykk! ;)
    Det er vel i grunnen betryggende at det ikke dreier seg om hifi hele tiden. Det har vært mye bil, hus og andre greier her også. Heldigvis. Da blir liksom musikkopplevelsene så mye sterkere når vi har tid til dem igjen.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk skal du ha, Atle! Vanskelig å holde seg unna musikken, siden det har vært hovedinteresse i over førti år. Og heldigvis er hørselen tilbake, så da gir det seg selv at jeg er sulten på noen nye skiver. Ellers har du et skremmende godt poeng mht tilgjengelighet, marked og økonomi. Det er vel bare å bite i det berømte eplet og klargjøre for streaming først som sist.
    Veldig godt å høre at hørselen er tilbake. :)
    Vet jeg ikke helt når det gjelder plater, synes mye er lettere nå. Selv om man ikke får gått i platebutikker som før, kan jo i dag mye bestilles på nett, prøvehøres før kjøp og ikke minst kjøpes brukt (nesten miljøvennlig til og med). Jeg leser mer bakgrunnsinfo om platene i dag enn jeg gjorde før. Koser meg med å søke litt om musikken før lytting og da kan finner man som du vet det utroligste.
    Sjøl streamer jeg ikke på stueanlegget, men har dog konvertert til hardiskavspilling og begynner å venne meg til det. For en datakrøkke som meg så var læringskurven bratt nok, men fordelen er at man kan laste ned mastere i orginalformat hvis man vil (og plater som ikke kommer ut i butikken ;) ).
    I bil og på jobb ville livet i dag vært mye vanskeligere uten Spotify rett og slett og for junior er det helt uvurderlig. Skulle ønske jeg hadde den samme tilgangen da jeg var ung, og han er mye flinkere enn meg til å fordype seg i hvert enkelt spor før han går videre.
    Elsker tankegangen til awe mot "høy og tørr fornuft", jobber daglig med å blir mindre fornuftig og skulle gjerne vært en mil lenger den veien, så kanskje jeg en gang sitter med vinyl og rør jeg og. :)

Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.852
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Veldig godt å høre at hørselen er tilbake. :)
    Vet jeg ikke helt når det gjelder plater, synes mye er lettere nå. Selv om man ikke får gått i platebutikker som før kan jo i dag mye bestilles på nett, prøvehøres før kjøpt og ikke minst kjøpes brukt (nesten miljøvennlig til og med). Leser jeg mer bakgrunnsinfo om platene i dag enn jeg gjorde før. Koser meg med å søke litt om musikken før lytting og da kan finner man som du vet det utroligste.
    Sjøl streamer jeg ikke på stueanlegget, men har dog konvertert til hardiskavspilling og begynner å venne meg til det. For en datakrøkke som meg så var læringskurven bratt nok, men fordelen er at man kan laste ned mastere i orginalformat hvis man vil (og plater som ikke kommer ut i butikken ;) ).
    I bil og på jobb ville livet i dag vært mye vanskeligere uten Spotify rett og slett og for junior er det helt uvurderlig. Skulle ønske jeg hadde den samme tilgangen, og han er mye flinkere enn meg til å fordype seg i hvert enkelt spor før han går videre.
    Elsker tankegangen til awe mot "høy og tørr fornuft", jobber daglig med å blir mindre fornuftig og skulle gjerne vært en mil lenger den veien, så kanskje jeg en gang sitter med vinyl og rør jeg og. :)
    Just do it, AtleT. Hva er det verste som kan skje, egentlig?;)

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.679
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Da har FoQ-mattan ankommit och blev straks lagt på plats och fotografert. Fick ingen tid till test idag och helgen ser också dålig ut på grund av jobb, men efter helgen ska det finlyttes. Ser den är noe tunnare än orginalmattan, så noe justering av VTA må eventuellt till. Vi får se.

image.jpg

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.852
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Grattis, crosswind! Veldig interessant matte. Skulle gjerne ha sammenlignet den med mine Boston Audio Mat-1 og Oyaide BR-12 (som snart blir impulse sin;)).

Da har FoQ-mattan ankommit och blev straks lagt på plats och fotografert. Fick ingen tid till test idag och helgen ser också dålig ut på grund av jobb, men efter helgen ska det finlyttes. Ser den är noe tunnare än orginalmattan, så noe justering av VTA må eventuellt till. Vi får se.

Vis vedlegget 333534

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.679
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Tack gunner! Får komma tillbaka med mer info etter test! :)

Får du ikke testet mot impulse sin FoQ-matta da?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Lånt bort, Cross. Da jeg ba om å få den igjen, kunne ikke vedkommende huske å ha lånt den. Lang historie som ikke er avsluttet, kan du si.

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Til alle dere som gjerne vil oppleve fantastisk, akustisk musikk live (og finne ut om anlegget spiller naturlig i samme slengen!), i dag startet Kammermusikkfestivalen med et brak. To strålende konserter på Oscarshall på Bygdøy, et av de mest intime og fineste konsertlokalene som finnes i byen.. Den store åpningskunserten med Akademie für Alte Musik Berlin finner sted i kveld, i morgen spiller Rolf Lislevand på Akershus festning, og mandag og tirsdag er blant annet superstjerne Angela Hewitt mulig å høre i Aulaen.På onsdag er det jubelkonsert med Hewitt, Grieg Trio, Arve Tellefsen, Charlie Siem, Vilde Frang, Lislevand, Truls Mørk, Brodsky Quartet..... Jubelkonserten i fjor varte i fem og en halv time, og er noe av det råeste som er servert av akustisk musikk fra noen norsk konsertscene. Det er bare å kjenne sin besøkelsestid!

Det er utrolig nok ikke sååå lenge til dene mannen blir 79....!

Foto : Kristin Bolgård, Oslo Kammermusikkfestival

11058665_1042499072426969_3061572055671530305_n.jpg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn