Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.563
    Torget vurderinger
    24
    Har etter hvert fått mer og mer sans for Ørstedt Pedersen, her sammen med en av mine favorittpianister, en kolossal musiker i liten innpakning, the late but great Michel Petrucciani.

En fantastisk Live innspilling, og til alt overmål en såkalt "unrehearsed" en, dvs. uten forutgående øving/samspill. Allikevel låter det som om de skulle ha spilt sammen hele livet; reinspikka telepati på disse kuttene, kun mulig når to musikere av ypperste klasse kommer sammen. Magisk samspill med så utrolig mange lekre detaljer...

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.563
    Torget vurderinger
    24
    LMC skrev:
    en annen suveren innspilling
    Dick Hyman og Nils Henning Ørsted Pedersen
    i klasse med Keith jarret og Gary Peacock live@BlueNote i NYC på 90-tallet!
    fantastisk drive og samspill med kanon lyd!
    løp og kjøp!
    mvh
    Leif
    Absolutt enig, Dick Hyman er en fantastisk musiker med et repertoar uten like. Sjekk "In Recital":

Han har også sin egen webside wwwdotdickhaymandotcom og denne er MEGET bra, med en av de beste diskografiene jeg har sett på lenge. Kjøp samle-cd'en hans! VGVFM!

Vedlegg

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Du har "impeccable taste", Sluket! Jeg har Petrucciani/NHØP-skiva et sted også, men det er noen år siden den var framme sist. Tror jaggu det blir jazz til chillien på neste møte hos meg. ;) Et glitrende 2011 vtil deg, forresten!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.563
    Torget vurderinger
    24
    THX! Kledelig rødme i kinnene her nå, skyldes ikke bare snømåkingen..

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.563
    Torget vurderinger
    24
    H.R skrev:
    pengesluk skrev:
    Har ikke du snøfreser med v8 du da?
    Dersom ikke så skuffer du meg litt her Sluket.
    Chill out, man! Selvsagt har jeg nevnte freser, men den er så svær at den ikke kommer til på en del kronglete plasser så der må nok Sluket's luxuslegeme inn i bildet, i manuell modus. Hvordan kan jeg skuffe DEG, Håvard? Broken Hearts are for Assholes!! Yes yes! (tok du'n?) 8)

Sorry for OT Trond, men det vakke' meg som bynte!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.563
    Torget vurderinger
    24
    You nailed it, Leif! Ikke sikkert at Håvard kunne dette..?? ;D ;D

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Enhver med litt Zappa- mileage tar den der, Sluket! ;D Helt ok med Zappabasert OT, forresten. Du er i aller høyeste grad tilgitt.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.242
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hadde forresten Hyman spiller ragtime på RR
    og den NHØP platen før i tråden
    må skaffe den MP+NHØP duo platen
    er det vinyl eller cd du har?
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.563
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har den på CD, muligens også på vinyl, husker ikke i farta. Who cares, kicks ass anyhow..
    NHØP er en EKTE four-finger bassist, dvs. han benytter samtlige pølser på høyre hånd, og friskt med akkorder og ganske så funky melodiføringer til tider. Han var en meget sjelden fugl i og med at han kunne spille standards og nyere moderne ting med samme ekthet, musikalsk OG teknisk brilliant og med fjellstø rytme. Denne innspillingen bekrefter alt dette, nesten en slags oppsumering av NHØP's liv. Han døde jo desverre ikke så lenge etterpå, akkurat som Petrucciani også, desverre. Men allikevel, det råeste på denne skiva er samspillet, UØVD og med masse improvisasjoner, quotes og call/response happenings. Det er så gåsehuden kommer gjennom Gore-Tex'en!!

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.812
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    pengesluk skrev:
    H.R skrev:
    pengesluk skrev:
    :p
    Har ikke du snøfreser med v8 du da?
    Dersom ikke så skuffer du meg litt her Sluket.
    Chill out, man! Selvsagt har jeg nevnte freser, men den er så svær at den ikke kommer til på en del kronglete plasser så der må nok Sluket's luxuslegeme inn i bildet, i manuell modus. Hvordan kan jeg skuffe DEG, Håvard? Broken Hearts are for Assholes!! Yes yes! (tok du'n?) 8)

Sorry for OT Trond, men det vakke' meg som bynte!
    tok den - og glad du ikke skuffet meg og kom med en plausibel forklaring på hvorfor du må trå til.
    Vært opptatt med sånn jobbing så ser jo at det virker litt lite troverdig at jeg kommer med dette først nå....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.563
    Torget vurderinger
    24
    ;D ;D ;D ;D ;D

Sluket NEVER disappoints. Period. No shit guy.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    impulse skrev:
    Og apropos kaffe, jeg har drukket meg igjennom endel kopper av den beste kaffen jeg har smakt i år, en limitert stjernekaffe som muligens er å få på Kaffebrenneriet fremdeles."Olvin" fra Honduras. Smak av mørk sjokolade, haselnøtter og aprikos, med en rikhet av en annen verden. Det er prisen også, hele 550,- pr. kg. Jeg var så heldig å få endel i julepresang. Det er godt man har gode venner med god smak!
    Etter å ha lest denne anbefaling, bare måtte jeg bestille den samme kaffe. Kjøpte i samme slengen en god kaffekvern.
    Har du et godt tips for hvordan man tilbereder en slik kaffe, for å sikre optimalt resultat? Det er, etter min erfaring, ørsmå justeringer som skiller mellom besk og god kaffe.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.246
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Karma skrev:
    impulse skrev:
    Og apropos kaffe, jeg har drukket meg igjennom endel kopper av den beste kaffen jeg har smakt i år, en limitert stjernekaffe som muligens er å få på Kaffebrenneriet fremdeles."Olvin" fra Honduras. Smak av mørk sjokolade, haselnøtter og aprikos, med en rikhet av en annen verden. Det er prisen også, hele 550,- pr. kg. Jeg var så heldig å få endel i julepresang. Det er godt man har gode venner med god smak!
    Etter å ha lest denne anbefaling, bare måtte jeg bestille den samme kaffe. Kjøpte i samme slengen en god kaffekvern.
    Har du et godt tips for hvordan man tilbereder en slik kaffe, for å sikre optimalt resultat? Det er, etter min erfaring, ørsmå justeringer som skiller mellom besk og god kaffe.
    Man begynner med å kaste ut Moccamasteren ;)

Håvard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Haavard skrev:
    Man begynner med å kaste ut Moccamasteren ;)

Håvard
    Jeg hadde aldri noen intensjon om å besudle så fin råvare med Moccamaster.. ;)

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Har enda mer tro på å sløyfe filtrering helt, og heller bruke presskanne. ;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    I prinsippet er jeg enig med deg, Karma. Presskanne gir ofte en rikere og mer nyansert smak. De aller , aller fleste kaffetraktere frarøver kaffen både karakter og nyanser, og det gjelder også Moccamaster. Totalt overpriset og oppskrytt in absurdum.
    Haavard har åpenbart fulgt med i timen, jeg bruker en Miletta Aroma Exellent, den dyreste trakteren fra gutta som faktisk oppfant kaffetrakteren. Den virker! Dessuten er den såpass god at den takler kaffe som er finere malt enn "traktemaling". Dermed bruker vannet litt lenger tid gjennom kaffen, og får med seg mer smak. Å fukte filteret for å få vekk papirsmak er også viktig. Og bruk for all del hvite filtre. Jeg begriper i aller høyeste grad poenget med ublekede, men kaffen smaker hoppetau!
    Gratulerer med verdens beste kaffe og ny kværn! Lykke til! ;)

C

Cyber

Gjest
    Hadde Milletta før Moccamasteren nå, er samme greia om man bruker samme filter. Synes ikke Moccamasteren var så dyr jeg, 349,- på Elkjøps supertilbud. :)

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.259
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    Totalt overpriset og oppskrytt in absurdum.
    Hmmm. Du mener jeg har et forbedringspotensial her altså? :'( Skal teste ut tipset om å fukte filteret!

Jeg må til Moccamasterens forsvar si at en alminnelig kopp traktekaffe smaker bedre enn disse budsjett kaffemaskinene fra Siemens o.l. som kom for noen år siden da "alle" skulle ha maskin. Med for lite trykk så oppstår denne vassne smaken. Da hjelper det lite med malte bønner eller ikke.

Godt Nyttår forresten, Trond. I år blir det opp og fram! ;-)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Problemet med Moccamaster er at den ikke får med seg alt vannet ved trakting. Dermed blir det liggende gammelt, algete og dødt vann i rør og tank. Prøv å snu en Moccamaster på hue og se hvor mye som renner ut!

Du har nok oppgraderingspotensiale der ja, Petter. Spørs om du ikke burde unne deg en Melitta. ;) Så har du ensde bedre kaffe til neste ladning nøtteroser. ;) Godt nytt år til deg også ! ;D blir definitivt opp og fram på flere felter i 2011, får vi håpe. Hadde gjort seg med en lytteseanse snart, forresten!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    impulse skrev:
    Problemet med Moccamaster er at den ikke får med seg alt vannet ved trakting. Dermed blir det liggende gammelt, algete og dødt vann i rør og tank. Prøv å snu en Moccamaster på hue og se hvor mye som renner ut!
    Dette var en interessant opplysning som jeg vil sjekke ut.

Personllig tror jeg uansett at problemet med traktekaffe er at noe av smaksnyansene blir liggende igjen i filteret. Dette var vel da også den tidligere forklaring på hvorfor traktekaffe skulle være mer sunn enn kokekaffe. Man mente at de "skadelige" fettsyrer ble fanget i filteret. Senere har man heldigvis konstatert at disse fettsyrer fra kaffe slett ikke er usunne.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.246
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Har fått en ny presskanne til jul, Stelton.
    HVa kjøper jeg av kaffe.
    Hvordan maler jeg kaffen, altså hvor fint/grovt malt skal den være.

Håvard

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.355
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    1. Du maler kaffen litt finere enn til trakter og litt grovere enn espressomalt. Proffe kaffekværner har en egen instilling for presskanner.

2. Det er opp til deg å avgjøre. Selv liker jeg kaffen litt kraftig og med ikke alt for høy fruktighet.

Det virker litt rart at impulse er den eneste som har oppdaget at Moccamaster ikke holder mål. Virkelig vanskelig å finne noe negativt om den på webben.

Les siste avsnittet i denne anmeldelsen: http://coffeegeek.com/reviews/drip/technivormmoccamasterthermal/crh/6024

-Christian, Melitta bruker.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Vel, folk får mene hva de vil. Jeg kommer aldri til å delta i noe hyldningskor for Moccamaster. Kritikken min er basert på egne erfaringer,(joda, jeg hadde en på åttitallet, og var like hekta på kaffe da..)og ikke minst en direkte sammenligning mellom en mesten helt ny Moccamaster og min egen Melitta (som er maken til Christians). Jeg hadde Finger`n på besøk, og vi brygget først en kanne Yirgacheffe på Moccamasteren, og så på Melitta Aroma Excellent. Resultatet var så til de grader overlegent i Melittaen at Finger`n ble helt stille. Han meldte i alle fall at han aldri hadde trodd det var så enormt stor forskjell på kaffetraktere.......

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.246
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Med andre ord hjelper det ikke å tømme Moccamasteren for vann før du bruker den.

Håvard

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.812
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    C. Alshus skrev:
    Det virker litt rart at impulse er den eneste som har oppdaget at Moccamaster ikke holder mål. Virkelig vanskelig å finne noe negativt om den på webben.
    Mange år side jeg var å bygget om min moccamaster da den overhode ikke fungerte til å lage kaffe om man trakter en halvliter. De var meget behjelpelige hos wilfa.
    Selvsagt kan jeg nå kun bruke den trakteren når jeg skal ha en halvliter men alle har vel minst 5 traktere og et par kaffekjeler?

For ordens skyld - så lenge kaffen har koffein, mangler sjokoladesmak eller annet skvip - samt er svart som sjela - så er jeg happy...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    C. Alshus skrev:
    .. Det virker litt rart at impulse er den eneste som har oppdaget at Moccamaster ikke holder mål. Virkelig vanskelig å finne noe negativt om den på webben…
    Er det greit å være av en annen oppfatning her? Selv så er jeg veldig entusiastisk til Moccamaster etter å ha brukt forskjellige modeller siden 80-tallet, iallefall om man ikke går for billigmodellene med nedgraderte elementer for priskrig. Når man lærer seg å bruke den skikkelig (som sikkert ikke alle har gjort) så får man en kaffetrakter så god at jeg har iallefall til gode å ramle over noen bedre. Kaffen blir vanedannende god da.

I tillegg er de stille og smooth, kjapp og driftssikker, man får kjøpt reservedeler ved behov, og de er beint frem svinebillige ift prisen på den kaffen man trakter via de ila f.eks en tiårsperiode eller mer.

Joda, jeg synes faktisk at Moccamaster er et produkt det blir helt feil å disse som noe nedrighet… man burde funnet seg andre kaffetraktere som eksempler på dårlige produkter.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Helt ok at du er uenig og liker Moccamaster`n din, Vidar. Mitt poeng er at jeg personlig mener den er overvurdert, i og med at i min bok finnes det traktere i det samme prissegmentet som lager tildels mye bedre kaffe. Men det er meg. Det er et stykke derfra til å hevde at det er snakk om nedrighet. I aller beste mening, selvsagt.

Jeg er altså ikke ute på noen som helst slags vendetta i forhold til Moccamaster og de som måtte bruke sånne. Bare så det er sagt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Helt klart interessant Karma; det belyser at en enkel inndeling som i graderinger av "god" blir for enkelt.
    Her er det snakk om at forskjellige traktere gir et sett av kvaliteter, og de kvalitetene (hvorvidt det er mye eller lite bitterhet, syre etc) må veies opp mot individuelle preferanser. Dvs at det er alltids noen som liker ethvert sett av kvaliteter, mye som i hifi kanskje.

Moccamaster sitt sett av kvaliteter, som var og er jevnt høyt i nivå forresten, synes å treffe en stor andel kaffedrikkere. Det er ikke dermed sagt at de treffer alle, og det er som forventet.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.355
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    eg hadde Finger`n på besøk, og vi brygget først en kanne Yirgacheffe på Moccamasteren, og så på Melitta Aroma Excellent. Resultatet var så til de grader overlegent i Melittaen at Finger`n ble helt stille. Han meldte i alle fall at han aldri hadde trodd det var så enormt stor forskjell på kaffetraktere.......
    Høres ut som om dere testet kabler... ;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    C. Alshus skrev:
    eg hadde Finger`n på besøk, og vi brygget først en kanne Yirgacheffe på Moccamasteren, og så på Melitta Aroma Excellent. Resultatet var så til de grader overlegent i Melittaen at Finger`n ble helt stille. Han meldte i alle fall at han aldri hadde trodd det var så enormt stor forskjell på kaffetraktere.......
    Høres ut som om dere testet kabler... ;)

Jøss, Christian. Synes du det? Ikke rart du ikke tar ledninger så alvorlig, da. ;)

Vel, det var ukens kaffeslaberas.
    I dag , for en halvtime siden omtrent, ble det klart at Karl Seglems tidligere omtalte "Ossicles" er nominert til Spellemannsprisen i åpen klasse. ;D

Det gratuleres og krysses fingre.

Vedlegg

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.654
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det var en hyggelig nominasjon som minner meg på en meget spesiell stand-alone-Ossicles-minikonsert og
    platesignering for OAS/OVK i regi av Big Dipper:

"Spellemann" er han ihvertfall:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Der skulle jeg selvfølgelig vært, Grumpy. I stedet lå jeg hjemme med lungebetennelse. Vel, han kan forhåpentligvis oppleves live flere steder etterhvert. Griselekre bilder, forresten! ;D

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Da kan det jaggu se ut som om det er mer utstyr på vei inn i heimen. Ikke til test denne gangen, men for permanent opphold. Den kommer muligens ikke (ok, jeg sier muligens, men vi får se og høre...) til å rigges opp i stedet for noe av det som står i lytterommet nå, det er kanskje mer snakk om i tillegg til... Jeg har hørt endel på det det er snakk om i det siste, og ble noe helt avsindig imponert. Jeg hadde riktignok noen fordommer mht konstruksjonsprinsipp, men de ble gjort ettertrykkelig til skamme. ;)
    Det dreier seg om noe som er produsert på "køløya", som en av mine venner sier.......

Foreløpig er det snakk om en tilleggsanskaffelse. Så får vi se om det dreier seg om en oppgradering.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn