Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.565
    Torget vurderinger
    24
    impulse skrev:
    De som av for meg uforklarlige grunner måtte mene at det er harry å spille klassisk musikk på en hornhøyttaler, burde begynne i terapi og få ører og sanseapparat grundig undersøkt i samme slengen. "Folk flest" vet ingenting om hva horn kan få til, ellers hadde de hatt det alle sammen. Dessuten spiser "folk flest" Grandiosa, drikker Evergood, stemmer FrP og kjører Toyota Conforma. Det kan jeg styre meg jævlig for, alt sammen. :)
    Sluket (c) Approbert

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Dere spikker fliser, mine herrer. Et piano, eller egentlig flygel, gjengis best over et anlegg med rør og horn. Det er den enkle sannheten noen bare ikke har fått med seg enda. , og en av hovedgrunnene til at jeg bruker akkurat det. Alle instrumenter gjengis forøvrig best med rør og horn. End of story.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    pengesluk skrev:
    Skal DU kverulere også nå da, Haavard??? ;D ;D Det var da faen til flisespikkere...

Gå og kjøp dere horn, SKIKKELIGE horn, deretter Michel Petrucciani's fantastiske "Sluket stranded on a Desert Island" Live dobbel cd fra Theatre Du Champs Elysses, spill igjennom og kom så ikke og fortell meg at den perkussive spillestilen ikke er slaginstrument-definisjonen verdig..
    Men bassen må vel være en dipol-løsning ? 8)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    glem ikke: "Svære transistortrinn koblet opp mot tungdrevne bokshøyttalere med mange elementer er en sykdom."

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.565
    Torget vurderinger
    24
    Dazed skrev:
    Haavard skrev:
    Dazed skrev:
    pengesluk skrev:
    HEL, klaver er et SLAGINSTRUMENT. Slag = plutselige saker. You do the math.
    Et cembalo er også et klaver. (Et strengeinstrument med klaviatur). Bare for å pirke, selvsagt. Piano og flygel er vel dermed strengeinstrumenter, der strengene blir anslått av hammere med filt på. Ikke at det gjør dem mindre "plutselige" i anslaget, men "slaginstrumenter" er vel noe annet. Trommer, pauker, cymbaler, triangel, etc? (Håper jeg ikke setter disse flisene i fingrene.) ;)
    Cembalo plukker strengene, klaver og piano slår strengene.
    Helt klart strengeinstrumenter, men mest av alt i mitt hode et slaginstrument (iallefall på noen anlegg).
    Vi snakker vel egentlig om språklige definisjoner kontra funksjonsdefinisjoner her. ;D

Håvard
    Poenget mitt var at et cembalo også er et klaver. "Klaver" er en samblebetegnelse på instrumenter med strenger og klaviatur, såvidt jeg har forstått.

Et klaver er et musikkinstrument med strenger og tangenter.

Det finnes tre klaverarter:

-der strengene blir kneppet (ikke anslått) av en fjær- lær- eller metalltunge på en liknende måte som med et plekter, som for eksempel cembalo, spinett eller virginal

-der strengene blir anslått av metalltunger, som for eksempel klavikord

-der strenger anslås med filtovertrukne hammere, for eksempel piano eller flygel.
    ...Og så stusset jeg over "slaginstrument", siden det er noe jeg assosierer med perkusjonsinstrumenter, men hvis de to kategoriene man har å velge mellom er slag- og strykeinstrumenter, er jeg enig i definisjonen. I så tilfelle er et piano eller et flygel BÅDE strenge- og slaginstrumenter. Kan godt være det er riktig. Jeg syntes bare det var en litt rar definisjon.
    Nå har vel ikke undertegnede påberopt seg patent eller leksikal etterrettelighet på definisjonen slaginstrument, var nok nærmest litt for skøy, serru...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.565
    Torget vurderinger
    24
    65finger skrev:
    glem ikke: "Svære transistortrinn koblet opp mot tungdrevne bokshøyttalere med mange elementer er en sykdom."
    Vel, og da snakker vi normalt "High-Spend" (c) Sluket og ikke High-End...

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    pengesluk skrev:
    Nå har vel ikke undertegnede påberopt seg patent eller leksikal etterrettelighet på definisjonen slaginstrument, var nok nærmest litt for skøy, serru...
    For all del. jeg kverulerer bare som hobby/rekreasjon selv, jeg. ;D

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.633
    Torget vurderinger
    10
    pengesluk skrev:
    65finger skrev:

He he. Peter Mc Grath hos Wilson sa i et Fidelity intervju at med rør etc "så løste man ett problem med et annet". Men det gjelder jammen meg andre veien også!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    HCS skrev:
    pengesluk skrev:
    Skal DU kverulere også nå da, Haavard??? ;D ;D Det var da faen til flisespikkere...

Gå og kjøp dere horn, SKIKKELIGE horn, deretter Michel Petrucciani's fantastiske "Sluket stranded on a Desert Island" Live dobbel cd fra Theatre Du Champs Elysses, spill igjennom og kom så ikke og fortell meg at den perkussive spillestilen ikke er slaginstrument-definisjonen verdig..
    Men bassen må vel være en dipol-løsning ? 8)
    Kan ikke basshorn være begge deler? Både horn og dipol? Altså et element med både bak- og frontladet horn.

Noe slikt:

Er ikke Khorn slikt bygget, f.eks.?

Vedlegg

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    HEL skrev:
    pengesluk skrev:
    65finger skrev:

He he. Peter Mc Grath hos Wilson sa i et Fidelity intervju at med rør etc "så løste man ett problem med et annet". Men det gjelder jammen meg andre veien også!
    Definitivt. Dessuten er noen problemer viktigere å løse enn andre, og det er der rørene kommer inn.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    impulse skrev:
    HEL skrev:
    pengesluk skrev:
    65finger skrev:

Definitivt. Dessuten er noen problemer viktigere å løse enn andre, og det er der rørene kommer inn.
    + at det er viktig alltid å ha noen problemer. det løses med rørutstyr

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.812
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    65finger skrev:
    impulse skrev:
    HEL skrev:
    pengesluk skrev:
    65finger skrev:

+ at det er viktig alltid å ha noen problemer. det løses med rørutstyr

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.242
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    så du mener at der er bedre å vær avhengig av en trisse designer oppe i dalom? ::)
    mvh
    Leif

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    LMC skrev:
    så du mener at der er bedre å vær avhengig av en trisse designer oppe i dalom? ::)
    mvh
    Leif
    utstyret fra dalom går ikke i stykker. alternativet er å få svart belte i lodding som deg, da løser man problemene mellom skiveavspillingene 8)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.242
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    65finger skrev:
    LMC skrev:
    mvh
    Leif
    utstyret fra dalom går ikke i stykker. alternativet er å få svart belte i lodding som deg, da løser man problemene mellom skiveavspillingene 8)
    nei det pleier å være stabilt
    det sikreste er å bygge noe selv
    om, mot formodning, noe skulle streike vet du hvor "skoen trykker"
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.565
    Torget vurderinger
    24
    impulse skrev:
    Dere spikker fliser, mine herrer. Et piano, eller egentlig flygel, gjengis best over et anlegg med rør og horn. Det er den enkle sannheten noen bare ikke har fått med seg enda. , og en av hovedgrunnene til at jeg bruker akkurat det. Alle instrumenter gjengis forøvrig best med rør og horn. End of story.
    Snart på tide med horn, da?? Noen MDF-plater randomly angled holder ikke.. 8) 8)

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.812
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    LMC skrev:
    H.R skrev:
    LMC skrev:
    mvh
    Leif
    Nei - tolket du det slik?
    den var til 65 finger som fikk det med seg.... ;D
    mvh
    Leif
    enda tidlig på morgenen her ::).
    65finger er en forkortelse for 65tommeltotter og må dermed avstå fra å bruke rørutstyr da det kan medføre rørbytter.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    LMC skrev:
    65finger skrev:
    LMC skrev:
    mvh
    Leif
    nei det pleier å være stabilt
    det sikreste er å bygge noe selv
    om, mot formodning, noe skulle streike vet du hvor "skoen trykker"
    mvh
    Leif
    det er ikke så mange som bygger sjæl og skikkelig. de fleste kjøper noe billig ræl og tror det er løsningen og veien til lydnirvana

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.565
    Torget vurderinger
    24
    Fingers egner seg best til laksenapping og filosofering i køya! Holde seg unna teknikken utover bokseåpner'n ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    H.R skrev:
    LMC skrev:
    H.R skrev:
    LMC skrev:
    mvh
    Leif
    Nei - tolket du det slik?
    den var til 65 finger som fikk det med seg.... ;D
    mvh
    Leif
    enda tidlig på morgenen her ::).
    65finger er en forkortelse for 65tommeltotter og må dermed avstå fra å bruke rørutstyr da det kan medføre rørbytter.
    rørforsterkere går i lufta på mistanke når jeg er i nærheten ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    pengesluk skrev:
    Fingers egner seg best til laksenapping og filosofering i køya! Holde seg unna teknikken utover bokseåpner'n ;D
    nå er det køya eller sofaen . nedsylta i influensa. er opp til halsen i jobb for tiden. ikke bra :(

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.565
    Torget vurderinger
    24
    65finger skrev:
    pengesluk skrev:
    nå er det køya eller sofaen . nedsylta i influensa. er opp til halsen i jobb for tiden. ikke bra :(
    Æsj, det er noe svinerei! Skal jeg komme over med varm hønsesuppe og rene håndklær :eek: :eek:

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    pengesluk skrev:
    65finger skrev:
    pengesluk skrev:
    Æsj, det er noe svinerei! Skal jeg komme over med varm hønsesuppe og rene håndklær :eek: :eek:
    Jeg ble smittet av min kollega og vi har et svært skap mellom pultene. smeller ned solbærtoddy og paracet i store mengder

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.565
    Torget vurderinger
    24
    Ikke bra. Dype tungekyss har ingen ting på en arbeidsplass å gjøre.

Hjemmekontor til alle!

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.246
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Jeg nyanserer sluket, ;D ;D
    Diplomatisk som jeg er.

Håvard

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.335
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    For en gjeng.

Med fredagsgnisten i behold, riktignok. :D

Det lakker mot helg, og det merkes her også.
    Da lengter vi som vanlig hjem til å spille vakker cembalo-musikk på transistor og tungdrevne trekasser.
    Fint skal det være, ja

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.565
    Torget vurderinger
    24
    Er vel et snev av gnist selv i dauhørte anglofile vestlandsforviste hornblåsere også...?? God helg, Otto! Skynd deg med kjeller og anlegg! Sluket kommer plutselig!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.335
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    God Helg igjen!
    Skynde seg langsomt, er det som gjelder her, sluket. Kvalitet tar tid. Blir jo aldri skikkelig bra før vi runder femti, såvidt jeg kan se her :)

Fin den enkeltmannskoppkaffetrykkerten, impulse. Sånn vill jeg ha i musikk-avdelingen. Kan den kjøpes på nett?
    Ellers: kjøpte meg akkurat opp på de siste Angela Hewitt sine Bach-innspillinger på Hyperion, sånn at jeg har alle. Min favoritt luksus-musak, perfekt til god kaffe og sånt.
    Suser avgårde med posten nå

Bare nevner det. Vet det er kjent stoff hos impulse, men jeg tar ikke et øre for å gjenta de gode ting.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.565
    Torget vurderinger
    24
    Nesten eneste grunn til at jeg hører Bach: Angela Hewitt. Den jenta har en jazz-sjel.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.335
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    pengesluk skrev:
    Nesten eneste grunn til at jeg hører Bach: Angela Hewitt. Den jenta har en jazz-sjel.
    Det er noe med anslag og klang som synger så fint hos meg.
    Hun spiller på Fazioli flygel, vet ikke hvor mye forskjell det gjør, og Hyperion produksjoner fremmer ofte utklinging og resonans på en måte jeg liker.
    Men hovedsaklig kommer det fra dama selv, sånt skinner igjennom uansett format, produksjon og selskap.
    Akkurat som menneskestemmer, du hører hvem det er, selv i telefonen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.565
    Torget vurderinger
    24
    Angela har TIMING; ofte litt mekanisk hos klassisk skolerte musikere men ikke her. Musikkglede er et annet ord som dukker opp, samt ørsmå endringer i tempi og intensitet som skaper den gløden og dynamikken som gjør musikken virkelig hørverdig. Det SVINGER av spillet til Hewitt.

Edit; Selvsagt glemte jeg å nevne hennes vanvittig fine TOUCH på tangenten. Noe av de vanskeligste.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn