Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Midnatt og snart onsdag. Etter en usedvanlig hyggelig kveld på Lokk (obligatorisk for alle som liker gourmetmat til burgerpriser!) sammen med Broder Sluket, runder jeg av med litt musikk før dyna begynner å rope.
    Jeg nevnte at jeg hadde gått til anskaffelse av Simons ikoniske "Graceland" i 25-års-utgave, og den fikk noen runder i kveld. Den låter fantastisk fint og er en knyttneve av en skive på mange måter. Roy Halee er ingen hvemsomhelst av en studiotekniker, for dette låter fortreffelig. Det er bare det at heller ikke denne skiva på noen måte kan kalles tyst. Her er det rundetellere, et regulært hakk og mye rillestøy. Jeg hadde nær sagt "som vanlig". Fire av mine fem sist innkjøpte vinylplater har vært så under pari at det er en skam. De er på grensen til uspillelige, skeivere enn Jan Thomas, støyer som helvete og bærer preg av at bransjen ikke eier begreper om kvalitetskontroll. Fy fanken for en gjeng med bønnetellere platebransjen har blitt. De tar liv av lydkvaliteten ved å mastre like dynamisk flatt som en fregne, og vinylen, vårt siste håp i vår søken etter naturlig og troverdig lyd, presses så borti staur og vegger dårlig at det ikke er til å holde ut........

Jeg trøster meg en en innspilling fra glansdagene til Elektriske Musikalske Industrier, før de ble et tysk underbruk.

Jaqueline du Pres skånselsløst vakre versjon av Elgars cellokonsert. Den er fra den tiden da man kunne presse plater.Og da folk som gikk i platestudio hadde noe å melde.

Sist redigert:

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    32.204
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som de har følgt trenden att dynamikk døda her på 25th ann også DR Database røda tall så långt øgat kan nå

bedre var det førr DR Database
    Att dom sen til og med klarar pressa vinyl som Svenska pizza Kurder er beundrandsvært

Men mitt i allt elände kan jeg anbefale nypress av Talk T fantastiska epos "Colour of spring" Har selfølglig org av denne og den er ikke fy skam
    Men her har de klart og dra det ett varv til, og fått ut enda mer golyd av rillorna
    uten og ta død på dynamikk! og mitt ex er ivartf ikke vindskjeivt og knastrigt.
    Den medfølg bonus dvd har grønne tall. DR Database

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ah.. Den skiva skal jeg investere i, Cash! Det blir vel en tur på Dipper i morgen, tenker jeg. ;)

janomdahl

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2010
    Antall liker
    215
    Torget vurderinger
    3
    Takker for hyggelig besøk i lyttesofaen i går. God kaffe, top notch platesamling og, ikke minst, en aldeles fortreffelig platespiller. Nyttig for en relativt fersk eier av samme, sjeldne maskineri (dog med noe bedre arm ;-) å høre den med ferdig innspilt Koetsu, i et anlegg som virkelig lar den sjeldne miksen av oppløsthet, lettbent rytmisk musikallitet og bunnsolid fundament komme til sin rett. For min del ble også møtet med Impulse H2 en inspirasjon i jakten på høyttalere som fungerer bedre i mitt rom.

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Selv takk for besøket, Jan. Veldig hyggelig! Nå får til og med Bendik Hofseth-skiva et hjem hvor den settes mer pris på. Hyggelig at du likte det du hørte også, det bekrefter vel i grunnen at vi sikter i samme retning, og ikke bare når det gjelder platespillere. ;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Høytidskveld i heimen! En diger vinylsamling er båret inn i huset (evig takk til Sluket og Jan O for transporthjelp og stødig og sterk bæring!) og rent bortsett fra at det står kasser med vinyl både her og der, og ikke minst at hele kroppen skriker etter å ha slitt siden i formiddag, har jeg spilt meg gjennom noen strålende skiver jeg ikke hadde med Ry Cooder, Jan Akkerman, Phil Manzanera, BB King, Elton John, King Crimson, Zappa, Steve Hackett, ELP og John Hiatt. Det er ikke mye som topper å få huset fullt av "nye" plater!

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg fant en skive i en av kassene som har en veldig passende tittel. Tøff er den også.
    MI0001805620.jpg
    Man blir kjørt av å slepe på kasser med vinyl. Det er tungt!!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det kan aldri bli for mye musikk, har jeg funnet ut. Så selv etter å ha slept en diger vinylsamling i hus, har jeg pokker ta meg vært ute og anskaffet meg noen nye titler.Kanskje ikke helt friskt å gjøre når det står kartonger med ny musikk over hele kåken, but what the heck. Først og fremst Andsnes´første Beethovenutgivelse, tatt opp live under en musikkfestival i Prag. Mesterlig spilt, som alltid. Skala,overblikk, autoritet, varhet og ekstrem musikalitet. Jeg tror ikke det er noe denne mannen ikke fikser ved et flygel. Selv om denne er utgitt på Sony, er Arne Akselberg ved spakene. Lyden er fantastisk bra, og gir en innsikt og atmosfære til å få gåsehud av. Jeg tror nok dette blir en skive jeg kommmer til å returnere til utallige ganger. Fantastisk, rett og slett.
    Handleturen resulterte også i Ida Jenshus´nydelige "Someone to love" og Reisersruds "Gitar" på vinyl. Den siste fikk etpar runder her i stad, og gav litt inntrykk av å ha noe høy "Ry Cooder med kofte"-faktor, men den trenger nok noen flere runder....
    SCI-LOA-CD-web.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.566
    Torget vurderinger
    24
    Var det den Andsnesen du hadde dubletter av:rolleyes:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Og her: kanskje årets beste norske utgivelse. Ubegripelig bra,gripende, ektefølt og ganske så intenst. Sval country, melodiøs melankoli, mer enn et nikk i retning Nanci Griffith, John Prine, Gram Parson og Emmylou Harris, personlig, poetisk og vakkert. Det
    burde bli nok en Spelemannspris om det finnes rettferdighet i verden! Vis vedlegget 159494

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.170
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Mye klassisk på de siste sidene her.
    For en som er blank på dette, men synes piano er et vakkert instrument, vil dere anbefale å starte med Andsnes? Eller er det noe annet som er mer "klassisk for nybegynnere"?
    /POB

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    im.jpeg
    Andsnes er en god mann å starte med, Per Olav. Men kanskje hans Haydn- og Mozart-tolkninger er et lettere sted å begynne, tross alt. Beethoven krever ofte litt mer løpefart....

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk for tipset om Andsnesutgivelsen! Den skal definitivt sjekkes ut.
    Vet du forresten om hvorfor han har skiftet plateselskap?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Bare hyggelig, Trompet! Den er monumentalt bra og nesten ubegripelig musikalsk gjennomført. Jeg aner ikke hvorfor han plutselig er på Sony, men jeg kan jo gjette på at det kan ha med all uroen rundt EMI å gjøre, med derpå følgende salg til Universal...

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Bare hyggelig, Trompet! Den er monumentalt bra og nesten ubegripelig musikalsk gjennomført. Jeg aner ikke hvorfor han plutselig er på Sony, men jeg kan jo gjette på at det kan ha med all uroen rundt EMI å gjøre, med derpå følgende salg til Universal...
    Du er nok inne på det der. Synes det var litt rart med tanke på hvor utrolig godt profilert han har vært under EMI sine vinger.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg har en og annen kontakt på det huset der, så jeg må nok forhøre meg litt. Han har jo nærmest fått popstjerneprofilering hos EMI, og var etter sigende den eneste klassiske utøveren på kontrakt der......

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg ser forresten at Garammophone annonserte overgangen allerede i slutten av mars, og at Sony også har signet Emerson-kvartetten og flygelets svar på Titten Tei, Lang Lang...

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.341
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fint å se at du har fått med deg Leif Ove og LvB, impulse. Denne plata vokser på meg for hver gjennomspilling. Jeg har alltid hatt litt problemer med konsert nr.1, men her vokser den fram, jeg syns orkesteret gir denne spenning og karakter. Låter litt Harnoncourt av dette orkesteret syns jeg.
    Konsert nummer 1 og 3 denne gangen, og Leif Ove kjører over på 2 og 4 etter nyttår.
    Dere får følge med, han spiller 2 og 4 i Drammen Teater og Operaen i Oslo i februar, med Det Norske Kammerorkesteret.
    Seinere er det over på solo-recitals med Beethoven-sonater. Mye å glede seg til. Også på plate.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    God lørdagsettermiddag til deg, Ottone!

Jeg falt for eneren med Michelangeli tilbake i 79, og det har vært referansen min siden, men denne er friskere og spenstigere. Hele gjengen virker spillesugne, det er virkelig litt Harnoncourt her, ja. Jeg skal ha med meg mannen gjøre LvB live, så mye er sikkert.;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ellers må jeg gi min gamle gitarhelt Knut Reiersrud litt oppreisning her. Hans "Gitar", utgitt på Bugge Wesseltofts Jazzland-label, er langt mindre preget av "Fender Hallingkaster" enn jeg hadde fryktet, og dessuten synger til og med mannen bra! Sløyt, tilbakelent og coolere enn han noensinne har vært på plate, lyden er meget bra, og hele B-siden er noe av det tøffeste som er gitt ut av gitarbasert musikk her i fjøset på årevis.

1255605674000_30cd005_2863848978x1200r.jpg

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ok, jeg har fått opp ørene for et av landets råeste talenter. Ida Jenshus´ "Someone to love" er årets låt i min bok.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Dennne mandagskvelden har jeg brukt til å spise italiensk mat og drikke vin med veldig hyggelig og ikke minst usedvanlig vakkert selskap, og så senere på kvelden tatt med meg det samme hyggelige, vakre selskapet på konsert. Damen som sto for underholdningen var funkbestemor Chaka Kahn, som det utrolig nok fremdeles er betydelig trøkk i. Vel beveger hun seg på scenen som om hun lufter en puddel, og vel overlater hun rimelig mye av de vokale eksessene til "The Chaklettes", tre überkompetente syngedamer som har mye av det mor sjøl overveldet oss med før i verden, men dama kan enda. Folketeateret swingte tidvis enormt, folk sto nesten i stolene, bandet var så solid at jeg må tilbake til min første Crusaders-konsert i Chateu Neuf i 1979 for å finne noe som var like imponerende, og selv om Fru Kahn var utslitt etter snaue to timer, var det en opplevelse for musikkhistorieboka. Gamle heltinner er og blir gamle heltinner. Det dekker forresten både konserten og selskapet.;)

Sist redigert:

B Rasse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    477
    Ellers må jeg gi min gamle gitarhelt Knut Reiersrud litt oppreisning her. Hans "Gitar", utgitt på Bugge Wesseltofts Jazzland-label, er langt mindre preget av "Fender Hallingkaster" enn jeg hadde fryktet, og dessuten synger til og med mannen bra! Sløyt, tilbakelent og coolere enn han noensinne har vært på plate, lyden er meget bra, og hele B-siden er noe av det tøffeste som er gitt ut av gitarbasert musikk her i fjøset på årevis.
    Knuter'n har godt av å lufte seg litt utanfor dei klangrike korridorane til KKV :D

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hei, Arinbjørn!:)
    Det har du helt rett i! "Gitar"-skiva er flere reiser bedre enn alt han har gitt ut på KKV, med et mulig unntak for "Blå Koral" i 1992....
    Dessuten er det en befrielse at han ikke synger på mer enn en låt! Den glatte nestenfalsetten hans mangler omtrent fem skilsmisser, et par tusen pakker Camel uten filter, en innsjø av Bourbon og et utall assorterte livskriser før den duger til å synge blues med...

B Rasse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    477
    Hehe, ja. Stemma hans er i bestefall søt.
    Kryssar fingrane for at det ikkje kjem ein oppfølgar kalla «Voice».

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Om han er så lite preget av selvinnsikt at han utgir noe sånt, er i alle fall en ting helt sikkert. Den skiva kjøper ikke jeg !

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.566
    Torget vurderinger
    24
    Deilig å se at Fingers åpner de Fingerske Samlinger for oss!

BTW Chaka var dødsdeilig i si tid, jeg var også i Griseslottet på den tiden.... Crusaders, ZZ Top, Billy Cobham...aahhh.. TWTD.

Chaka og gruppa hennes, Rufus, var svinaktig populære i USA på tidlig 70-tall. med gull- og platinalåter om hverandre i ett eneste kjør.

Bobby Womack-låta "Stop on By" fra LP'en "Rufusized" (1974) er übercool soul/funk av beste merke, sliik bare brothers'ene kunne det på syttitallet.

De tre beste CK skiver fra de Slukse samlinger (fra h.h.vis 1974, 1974, og 1975) :

Rags_to_Rufus.jpg
    Rufus_-_Rufusized.jpg
    Rufus_-_Rufus_Featuring_Chaka_Khan.jpg

De hadde en LP før dette også, relativt kjedelig og med lite fokus på CK. Ting tok ikke av før CK ble highlighted skikkelig.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Supercoole skiver det der, Sluket.Husker jeg kjøpte mye Chaka/Rufus hos Lasse på Hot News i Hegdehaugsveien i -78. Jeg må på oppdagelsesferd i samlingen i kveld, tror jeg. Hun gjorde endel Rufus-låter i går, og selv om litt av 70-talls-grooven manglet, var det tøffe greier. Chaka har alltid hatt "it", selv i sine mest dopbefengte perioder.Og dem har det jo vært noen av.

Hun fikk et passende tilrop fra salen i går: "You look fantastic!"
    Dama svarte lynraskt. "Yeah, and you wouldn´t believe how much work went into this.."

Jaggu har hun selvironi også...

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.566
    Torget vurderinger
    24
    drooling.jpg
    Vel,best å få tråden inn i seriøse former igjen!

ch1.jpg
    ch2.png
    ch3.jpg
    ch4.jpg

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Dama ser ikke så ille ut til å være femtini, det skal hun jaggu ha! ;) (selv om det vel bare er det siste bildet som er "recent", for å være ærlig..)

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.566
    Torget vurderinger
    24
    Dessuten likner hun ganske så mye på Fru Sluk, når jeg tenker etter!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Men hun er helt sikkert ikke like flink til å male! ;)

Hjemme etter hyggelig lyttekveld hos redaktøren sammen med noen av OAS-kara. Veldig hyggelig, og nok en bekreftelse på at referanseriggen til blekka låter relativt overlegent. Men å høre "Abbey Road" i orginalpressing fra utgivelsesåret på platespilleren hjemme er pokker ikke dårlig, det heller. Den skiva låter bra!! George Martin visste jaggu hva han drev med...

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Enig! Cooleste funkgjengen ever! Her starta jeg med Rufus/Chakas "Stompin´at the Savoy" fra 1983. Dobbel liveskive. Den er til å våkne av, for å si det sånn...;)
    Måtte roe ned litt etterhvert, så da ble det ida Jenshus. Litt av en overgang.

$(KGrHqVHJ!0E8e3m0dB7BPLugcM)Rg~~60_35.JPG

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn