Joda, den har jo et klassisk, britisk utseende, men er en mer høyteknologisk tilnærming enn Rega, Roksan og Linn med sin utstrakte bruk av karbonfiber. Jeg har alltid likt "understated elegance", og i mine øyne er WB ACT noe av det cleaneste og peneste jeg vet om hva platespillere angår. Dessuten er armen en av de aller beste radialarmer som er laget noen gang.
Den har en utrolig ren, rytmisk og åpen signatur, sikkert fordi det er så kontroll på både resonanser og bevegelser i armen og selve drivverket.Samtidig er det klang og genuin , ekte og resonant instrumentlyd her. Akkurat sånn jeg vil ha det.Jeg har aldri hørt akustiske instrumenter gjengis bedre på vinyl, men jeg har jo i rettferdighetens navn ikke hørt alt heller.

Jeg uttalte til en kamerat for noen år siden at jeg aldri ville eie en flytende opphengt spiller igjen, men det var mest fordi jeg aldri regnet med å finne en ACT igjen (Jeg eide en fram til 1999, den ble stjålet..) Den har rytmen, åpenheten og atakket samtidig med fundamentet, størrelsen og skalaen. Alt den skal ha. Jeg savner ingenting! Den er min "Holy Grail" hva platespillere angår.
Den varter opp med baller som bare pokker, store mengder ro, den er lynrask og samtidig helt umekanisk, og har en større grad av oppløsning enn noen annen platespiller jeg har hørt mye på. Det låter uhyre musikalsk og ekte.. PD 350 er fremdeles en av mine favoritter, og har et veldig driv, voldsom soliditet og kvaliteter som det er umulig å ikke bli fascinert av, men WB har nok et hestehode på den, ja.

Men det har den på mye. Linn LP 12, for eksempel. Rått parti.
Den hadde bare et problem, den var såpass forut for sin tid at den forsvant under radaren til store deler av pressen. Det var først noen år etter lanseringen at den ble referanseverk både i Tyskland, Frankrike og Japan. Nå er den gått ut på grunn av høye produksjonskostnader og små marginer. I dag ville den kostet i retning av 13000 GBP, i følge en prominent anmelder jeg vet om.
Det morsomme er at den rimelige lillebroren, med nennsom oppsetting og virkelig god nettkabel har veldig mye av det ACT har, og det til en brøkdel av prisen.
Igjen noe store deler av verden ikke har fått med seg..
Man
kan lage platespillere hos disse gutta i Sheffield..