Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ikke alltid lett å få sove. Her ruller Elton Johns selvforklarende "Elton John" fra 1970. "Your Song" er en av de fineste balladene som er skrevet noen gang. Jeg blir alltid sentimental når den fyller stua. Selv førti minutter over midnatt i våte og mørke November.Min gamle 70-tallshelt Elton var aldri nærere Nick Drake i kvalitet og uttrykk enn akkurat her.

Jeg har fremdeles ikke fått platespillerbordet mitt i hus. Tiden har ikke helt vært på min side de siste dagene, så om det er noen som skal traffikere Hamar-Oslo en av dagene og kunne tenke seg en meget solid flaske vin og en musikalsk overraskelse som betaling for jobben, si ifra, for all del...:)

Seint hjemme etter nok en flyttedag (Jeg flytter ikke, for de som lurte på det, men jeg hjelper til.) Den ekstremt repeterende "Skeptiker"-tråden er det gudhjelpemeg liv i enda, og de vanlige skråsikre, selvhøytidelige sjelene som dypest sett mener det ikke er mulig å høre forskjell på noen ting, klapper hverandre karslig på ryggen og bedriver verbal kakepynting så det holder.
    "Er det forskjell på noe, må det bety at det er feilkonstruert." ABX, ABX, ABX !! synes å være mantraet.

Unnskyld meg, men det er til å få nupper på sjelen av.

Var Sisyfos audiofil, tro?

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg er nok veldig på Peter Gabriel- bag´en om dagen, og kom over et ganske langt intervju med mannen hos Google. Her snakker han lenge og vel om den pågående turneen, "So", jubileumsutgaven, vinyl, Martin Scorsese.... blant annet...

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Så har landets mest elegante humorist fortøyd for siste gang. For meg har Odd Børretzen alltid vært en gigant. Han viste meg hva man kunne bruke ordene til da jeg var ellve år og oppdaget ham på radioen, og han fortalte verden hva han la i alt fra bytrafikk, redsel for mørket, måker, alderdom, flaskepanting, kjærlighet og innvandring, blant annet.. Tydelig, ettertenksomt,varmt, alvorlig, hysterisk morsomt og rett i hjertet. Ikke minst hadde han en usannsynlig musikalitet i seg. Han var en ordenes Chet Baker. Bare hør på den avsindige timingen! Vi har mistet vår største skald, og jeg er ikke i tvil om hva jeg skal spille i dag.
    Det er ikke så ofte jeg skriver med en klump i halsen og en tåre eller to i øyekroken. Det gjør jeg nå. Jeg husker fremdeles hvor glad jeg ble da jeg sto i den nå forlengst nedlagte platebutikken i Glassmagasinet og hørte "Noen ganger er det all right" for første gang. Odd var tilbake!
    Eller da vi så ham på brygga i Son en sommerdag, og Thea, som da var fire, løp bort og ropte "Heia Odd!". Hun fikk et veldig varmt smil i retur, og et "Heia deg også!".Det kommer jeg til å huske til den dagen jeg parkerer tøflene.

Som Trondmeg skrev i en annen tråd, jeg trodde liksom du skulle leve evig. Det var noe ved deg som kunne trosse hva som helst. Men mannen i den svarte frakken hentet deg også.
    Her er du hele tiden uansett.

Husk , nå som det er mørkt, det er bare en stålampe.

Takk skal du ha for alt sammen.

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ah. Den skal innhandles, ja!Enhver ny Angela-skive er en diger begivenhet.

Ellers er jeg ute av bingen forlengst, sitter og lytter mens morgenkaffen inntas. Jeg er mildest talt sjokkert over hvor utrolig mye bedre det låter her etter at jeg lånte et digert og avansert strømfilter i går! Fy fanken, så mye dritt vi har på strømnettet,og som vi forer anleggene våre med!!

Jeg trodde det holdt med filteret jeg bruker til vanlig, men der tok jeg skammelig feil, gitt!!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.567
    Torget vurderinger
    24
    Kjøpte min første PS Audio P600 for fire år siden, har ikke sett meg tilbake siden. Nå står det fire stk. her og de er de siste komponentene som ryker ut. Måtte kjøre et par forsterkere utenom her en kveld (manglet noen kabler) og jeg lå¨kvalm i tre dager etterpå!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.567
    Torget vurderinger
    24
    BTW, den Angela Debussy saken må du ta som hastesak; er så bra at det er helt skummelt. Aldri hørt Debussy tolket så til de grader bra før.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hehehehehe. Forstår hva du mener. Det blir vanskelig å gå tilbake til hverdagen når denne boksen returnerer til eieren sin! Tror jeg må legge inn en strømfilteroppgradering på sikt, ja!;)

Angelas Debussy er satt på hastelista! Hun har det med å flytte grenser, den dama. Husker da jeg hørte henne spille Beethoven forste gang. Det var et sjokk. Nå venter jeg bare på at hun starter på det eneste logiske prosjektet. Hele Mozarts pianokonsertserie. Gjerne med en gang!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Nå for tiden domineres jo sentralen noe av folk som ikke tror på noe de ikke kan måle, og de ville vel nærmest hevde jeg innbiller meg alt sammen, men det tar jeg lang fart og driter i.
    Hva gjør et digert og kostbart strømfilter av eksotisk opprinnelse med lyden og anlegget?
    Vel, alt blir større. Det er mye mer plass og luft mellom hver utøver og hvert instrument, detaljeringen er flere hakk bedre, uten at det på noen måte er påtrengende.Alle instrumenter har mye mer kropp og tilstedeværelse. Alt som skjer har mye mer substans, det låter åpnere, med mye større autoritet og trøkk.Det er samtidig roligere og mer naturlig. Jøsses! Dette er nok et av de mest imponerende komponentene jeg har hatt i hus.Det sier litt om hvor viktig det er å ha kontroll på strømmen. Fra før av har jeg dedikerte strømkabler, egen kurs til anlegget og et meget kompetent nettfilter. Men dette er likevel rått parti.
    Hører man ikke forskjell på dette og et mer beskjedent filter, er det bare å selge anlegget og begynne med modelltog,puddeloppdrett, makramé, servietter eller Kinderegg-figurer.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nå for tiden domineres jo sentralen noe av folk som ikke tror på noe de ikke kan måle, og de ville vel nærmest hevde jeg innbiller meg alt sammen, men det tar jeg lang fart og driter i.
    Støy og overharmonisk forvrengning i strømnettet er vel ganske målbart, så at strømfilteret hjelper ville de sikkert ikke ha noe problem med, i så fall. ;)

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Er det vår felles "strømgeni" venn fra Fagernes som har tryllet litt igjen, Impulse ?

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ikke overraskende. Husker som om det var i går når strømkablene fra samme mann ble koblet opp. Mye av det samme som du beskriver stemmer også for disse fantastiske kablene.

Vet forresten om andre som har samme erfaring som meg selv, bla, profilerte og erfarne entusiaster. Men det som undrer meg er at de ikke vil stå frem her inne. Men, kanskje forståelig likevel slik sentralen har dreid når det kommer til dette tydeligvis ømtåelige tema som kabler/filter er.

Det er jo bare å kaste ett blikk på den tråden som har fått 39 sider på kort tid. Du vet garantert hvilken tråd det er snakk om.

Mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ja, jeg er vel ikke akkurat i tvil om tråden du sikter til. Jeg tror man snakker for døve(!) ører der, i tilfelle. Jeg orker ikke gå flere runder i de trådene,jeg heller. Det er livet rett og slett for kort til.

Joda, mye av det som kan sies om filteret, stemmer også for kablene. Det er helt på linje med mine erfaringer, og det er netopp derfor jeg bruker dem, og ikke ser meg tilbake.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.567
    Torget vurderinger
    24
    Dette med å ta lang fart og drite i er sunt. Jeg har til og med gått så langt at jeg har fått produsert eget dasspapir til formålet... med BS-filter!!

Follow your heart. Musikk er en emosjonell greie, og kan ikke alltid styres av akademiske øvelser.

Et'n mye så drit'n mye! sa bestefar min. Eneste han var helt sikker på etter et langt liv.
    Men han MÅLTE ikke.

EiK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Antall liker
    745
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    4
    Har også nå nylig tilsvarende opplevelser som deg, Impulse.

Har nå hatt to passive strømrensere i anlegget. Ytelsene på disse har gått langt utover det jeg trodde med slik bokser. Har prøvd andre filtere og regeneratorer, men disse gir mer musikk. Desverre så er prisen også mye høyere (surprise..:rolleyes:). Men det ene filteret fant ikke veien ut av anlegget (heldigvis).

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det er skremmende store forskjeller ute og går, så det er vel ikke rart om man tar seg i å lure på hvor mye dritt og grums vi forer anlegget med gjennom strømmen.
    Her i huset gjorde det sist ankomne filteret aller mest for digitalriggen, og minsket nok avstanden litt opp til WB/Koetsu-kombinasjonen.

Den spiller fremdeles ganske overlegent best, men APL-dacen hadde godt av enda bedre filtrering, og våkna virkelig.

Sist redigert:

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Spennende å lese at det er enda meir å gå på uten å skifte "hovedkomponenter".
    Ulempen å lese om slikt er at det blir enda ein ting på ønskelista.

Her i gården er det tanngarden og bilen som har fått sitt av nødvendig service,så det nermeste eg kjem nytt filter må bli kaffifilter.
    (viktig det og,sjøl om det ikkje hjelper på lyden:)

Strøm er nok viktigere enn mange forstår tipper eg,men det kan vere vanskelig å få rett type filter til hver komponent,og ikkje minst korleis filteret er konstruert.

Mvh.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Er på vei til å begynne å undersøke forskjellig strømprodukter. Hva er det du har fått inn døra nå sa du!?
    Gjør mitt for å forsøke å få litt balanse i debatten om hørbare forskjeller for tiden. Det er forsøket verdt synes jeg.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Du skal ikke kimse av kaffefiltre, samlanes! Viktig for å komme igang om morra´n, det!
    Strømkvalitet er viktigere enn mange er klar over, ja. Skremmende stor forskjell på hvordan anlegget yter med og uten kontroll på strømmen! Et skikkelig nettfilter er viktig. Det jeg fikk inn døra i går er det overlegent beste jeg har hørt, og står i en klasse for seg sammen med et fra Burmester som pt. står i Fidelitys referanserigg.

Du gjør en imponerende jobb i skeptikertråden, Trompet. Det skal du jaggu ha. Men å oppnå balanse i et felt fullt av forhåndsprogramerte skeptikere som synes det ikke er lydmessig forskjell på noen ting, og at alt dypest sett er placebo, er pokker ta meg litt av en jobb....

Filteret jeg fikk inn til låns er laget av Oblivion. Den mannen kan mer enn de fleste om strømforsyninger og filtre. Blant mye annet. Det er på størrelse med en effektforsterker, har seks uttak og koster det samme som en rimelig god bruktbil. Jeg vet i alle fall om en 2006 Saab 95 turbo til samme pris. Men de går jo rimelig om dagen, da... 8)

Sist redigert:

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.812
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Fatter ikke at du tør prøve dette filteret, jeg vet jeg vil, men tørs ei. Vel opplevde vel det samme med dacen jeg steller med, at for mye av det gode er rett og slett digg og livet er for kort til å ikke ha det digg. Selv om dere fjaser vel mye med den derre klassiske musikken, og da mener jeg dessverre ikke ac/dc så er det godt med oaser fritatt med emner og som tapper en for energi og får'n til å tenke på at det er ufattelig mange måter å si ingenting på.

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Strømkvalitet er viktigere enn mange er klar over, ja. Skremmende stor forskjell på hvordan anlegget yter med og uten kontroll på strømmen! Et skikkelig nettfilter er viktig. Det jeg fikk inn døra i går er det overlegent beste jeg har hørt, og står i en klasse for seg sammen med et fra Burmester som pt. står i Fidelitys referanserigg.

Du gjør en imponerende jobb i skeptikertråden, Trompet. Det skal du jaggu ha. Men å oppnå balanse i et felt fullt av forhåndsprogramerte skeptikere som synes det ikke er lydmessig forskjell på noen ting, og at alt dypest sett er placebo, er pokker ta meg litt av en jobb....

Filteret jeg fikk inn til låns er laget av Oblivion. Den mannen kan mer enn de fleste om strømforsyninger og filtre. Blant mye annet. Det er på størrelse med en effektforsterker, har seks uttak og koster det samme som en rimelig god bruktbil. Jeg vet i alle fall om en 2006 Saab 95 turbo til samme pris. Men de går jo rimelig om dagen, da...
    Det var da som søren... Vet ikke helt hva kona ville si om jeg igjen kjøper en "ny bruktbil" til anlegget i stedet for å fornye bilen vår.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg forstår veldig godt hva du mener, Håvard. Det er farlig å prøve sånt, fordi det fører til oppgraderingsplaner. Men noen ganger er forbedringene så store at det bare ikke er noen bønn.
    Fint at du har fått dac´en til virkelig å synge! Den strømforsyninga så rimelig voksen ut. Ser ut som om mottoet under konstruksjonen var noe i retning av "When you think it´s enough, add more!". Blir spenende å høre resultatet! Det låt veldig bra oppe hos deg sist, og det har visst skjedd endel..
    Jeg møtte forresten konstruktøren da OAS var innom for å høre på Fidelitys referanserigg. Veldig hyggelig fyr som tydeligvis vet hva han driver med.
    Det trengs oaser uten for mye blindtestingsgnål, så da er det hyggelig at du titter innom og tåler alt maset om den klassiske musikken! :cool:

Noen ganger koster de store forbedringene litt mere penger enn vi kanskje er komfortable med, Trompet. Trøsten får jo være at det finnes rimeligere strømfiltrering som også funker veldig bra. Bare ikke på det nivået her...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Det er ikke spesielt morsomt å koble det filteret ut av anlegget. jeg har forsøkt det noen ganger

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg gruer meg allerede. Kommer til å være kvalm i dagesvis etterpå, akkurat som Sluket opplevde. Selv om jeg har et mindre fra samme mann å gå over til.

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Trompet, i dag spiller jeg musikk til morgenkaffen som jeg regner med at du liker. Håkan Hardenbergers tolkning av Telemanns trompetkonserter med St. Martin og Iona Brown. Fantastisk!

Det er ingenting som veplasserte trompetfanfarer til morgenkaffen! Det får meg virkelig til å tro på at hver dag kan være en fest. I alle fall denne! ;)

Sist redigert:
    M

musicus

Gjest
    God "morgen" impulse, har presis hatt en gjeng flyttefolk innom med kartonger for pakking, da kan det smake med noe bek svart espresso og denne musikken, den lyser iaf opp litt i min hverdag, liker denne trommisen ganske så godt, settingen her er annerledes enn tidligere men det svinger alikevel på en umiskjennelig spennende måte, imo, ha en fortreffelig dag og la ikke disse brønnpisserene ta fra oss meningen med og gleden over, det vi hører og liker :cool:

Selv er jeg på ht kabel jakt om dagen og har fått en gammel kjenning på besøk, som igjen imponerer, men mer om det etterhvert :D

31IYS6tXW3L._SL500_AA300_.jpg

51Gye5orJZL._SS400_.jpg

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hei og god formiddag, Musicus! Takk for at du minner meg på Katché, han er et eventyr av en trommis. Hørte på ham i går, faktisk. Den nye skiva må sjekkes ut i dag. Den har jaggu gått under radaren. Liker laget han har med seg her!
    Spent på hva du ender opp med av kabler, selv om det fort kan ende med Cardas, regner jeg med....

Effekten av en god kopp espresso kan aldi undervurderes, forresten.

Lykke til med flytting, og husk på hva vi har snakket om i den forbindelsen! :)

M

musicus

Gjest
    Hei og god formiddag, Musicus! Takk for at du minner meg på Katché, han er et eventyr av en trommis. Hørte på ham i går, faktisk. Den nye skiva må sjekkes ut i dag. Den har jaggu gått under radaren. Liker laget han har med seg her!
    Spent på hva du ender opp med av kabler, selv om det fort kan ende med Cardas, regner jeg med....

Effekten av en god kopp espresso kan aldi undervurderes, forresten.

Lykke til med flytting, og husk på hva vi har snakket om i den forbindelsen! :)
    Hei igjen...

Det er annet enn Cardas denne gangen, den Cardas jeg vil ha er for dyr ny og ikke lett å finne brukt i passende utförelse og lengde, så det kommer inn en annen kandidat som jeg har gode erfaringer med fra tidligere, PAD (Purist Audio Design) Venustas, har lillebror på besök nu og kunne levd med ham, men du vet, hopper opp litt til Venustas og tester meg derfra forsiktig videre....

Ut og handle sofa nu :cool:

mvh

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Trompet, i dag spiller jeg musikk til morgenkaffen som jeg regner med at du liker. Håkan Hardenbergers tolkning av Telemanns trompetkonserter med St. Martin og Iona Brown. Fantastisk!

Det er ingenting som veplasserte trompetfanfarer til morgenkaffen! Det får meg virkelig til å tro på at hver dag kan være en fest. I alle fall denne! ;)
    Det der er blant det beste kvaliteten som noen sinne er spilt på trompet! :)
    Han spiller som et tiger i bur og dette buret heter wienerklassisisme.
    Hver dag ER en fest! Hvertfall for oss som fyller den med musikk.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg er mer enn enig, Trompet! Hardenberger spiller som om det står om livet. Med sjela utenpå.
    Hver dag kan såvisst være en fest. Med eller uten vorspiel. Men uansett hjelper det med nysnø, trompetfanfarer og god kaffe.;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jøsses! Angela,selvfølgelig! Og ikke bare det, de skivene låter kanon også!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.567
    Torget vurderinger
    24
    Ja, bare å fyre opp SEFSS her. (SEFSS = Som EN Full Sjømann Syndrom)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Helt klart! Det finnes jo flere som spiller, eller egentlig spilte, med sjela utepå kroppen. Har du denne?
    51rOk56PSzL._SL500_AA300_.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn