Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Godt nytt år, karer!
    Måtte 2013 bli et musikalsk og givende år hvor vi stopper opp og reflekterer litt over hva HFS og menneskene her inne betyr, både personlig og for fellesskapet og hobbyen, i stedet for å bruke tida på avsindige kabelkrangletråder og annet kontraproduktivt tjafs.

Kvelden blir nok bare delvis impulsiv, samlanes. Middag med noen veldig gode venner er en god måte å avslutte et mangesidig opp-og-ned-år på. Men først skal jeg roe ned til Donald Fagens "Sunken condos" som ble pakket ut julaften. ;)

En strålende nyttårsaften til dere alle sammen.

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Takker! Et særdeles godt år til dere, og noen ekstra varme tanker til de som har oppoverbakker å bestige i året som kommer.

Til deg Jan, jeg er dypt grepet av det du går igjennom og måten du deler alt dette på. Jeg vet det er ubegripelig tøfft, men ønsker deg styrke til å se fanden i hvitøyet og slåss.
    Det finnes noen våpendragere her inne, nemlig.

HC, Det høres hyggelig ut. Vet du om en anledning jeg ikke er informert om, kanskje? Og du, Mellomnavn er og blir mellomnavn. Selv de som aldri brukes i annet enn familiesammenkomster med folk nordfra eller et og annnet brev fra det offentlige. :rolleyes: Og selv om jeg er oppkalt etter min Indian 1250-kjørende og ellers rimelig fargerike brannmesterbestefar.

I dag traff jeg broren min, og han lurte veldig på hva en nettverksspiller er.Han bruker bare Vimp og Spotify, og ser ikke poenget med plater lenger. Sikkert fordi hans kresne, men ikke så store CD-samling begynner å ta plass som hans frue mener de ikke har til slikt. De har vel sånn omtrent fem ganger så stor plass som meg, men prioriteringer er nå engang prioriteringer. Dermed gav han meg en pose med skiver jeg kunne "gjøre hva jeg ville med" , som han uttrykte det. Kate Bush, Terje Rypdal, David Sylvian, Little Village, King Crimson, Bill Frisell, John Legend og Beach Boys er jo ikke smågutter eller -jenter, akkurat. Pluss en pen liten haug med ting jeg hadde fra før. Jeg gleder meg til han kvitter seg med resten av samlingen!

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hehehehe. Avstår mer enn gjerne fra den der, Runar. Passer bare på konger og digre bikkjer. ;)

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.598
    U dog U. Ok, jeg legger'n død...

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det setter jeg pris på. ;)

Apropos bikkjer, de som kjenner meg, vet at jeg er en hund etter britisk kvalitetskrim. Morse, Cracker, Lewis, Prime Suspect, Poirot, George Gently og de kara der. I romjula viste NRK den rimelig ferske ITV-satsningen "Endevour". Tittelen henspeiler på fornavnet til nevnte inspektør Morse, som ikke avslørte det før i den nest siste episoden. Fram til da var han bare "Morse", selv for kvinnene han kurtiserte. Han var oppkalt etter James Cooks "HMS Endeavour", skipet Cook seilte til Australia og New Zealand i 1769.
    Serien er lagt til sekstiårene, og omhandler Morses tidligste år i politiet. Den var fantastisk bra, med god margin noe av det beste jeg har sett av britisk krim, og gjorde nyttårsformiddagen og frokosten mye bedre.Hovedrolleinnehaver Shaun Evans spiller så avsindig overbevisende at det er til å få gåsehud av.Dette er pilotepisoden, hundre og tjue minutter med noe av det beste jeg har sett på årevis. Juleferien skal jo brukes til gode kulturopplevelser, mat, drikke og sosialliv, ikke sant?

MV5BMjg2MzM0NjgzOV5BMl5BanBnXkFtZTcwMzEyMzA3Nw@@._V1._SY317_CR51,0,214,317_.jpg

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.961
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Endeavour er strålende ja, britisk kvalitet på sitt beste.
    Forhåndsbestilte den i sin tid fra Amazon så fort det lot seg gjøre, absolutt en pilot som
    bør ses flere ganger, så får vi håpe responsen har vært slik at det blir en serie ut av det.

/ Morten

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det blir det, Morten. Det legges visst opp til fire nye episoder først, etter hva jeg har kunnet lese rundtomkring.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.356
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Godt Nytt År, impulse!

Og takk for tips om Endeavour. Denne må vi ha med oss, vi som er anglofile Morse-fans.
    Det er utrolig hva en kan gå glipp av selv med lang og god juleferie, spesielt når de unge overtar huset i romjulen og jeg får demonstrert alle de TV-kanalene jeg bare ante at jeg ikke likte.

Det ser ut som den kan sees på NRK web, i hvert fall enn så lenge
    NRK TV - Unge inspekt?r Morse
    så da får vi se om vi finner en ledig kveldsstund denne siste juleuken.

M

musicus

Gjest
    Godt nyttår impulse, med ønsker om at 13 blir bedre enn 12 og gir rom for mange gleder, både musikalske og personlige, take care! det er veldig hyggelig å kjenne deg:) ..

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Godt år til dere alle tre, karer. Jeg tror 2013 blir vårt beste år! Magien er innenfor rekkevidde, Gismo!;)

Ottone, jeg tror du kommer til å fryde deg hemningsløst i to timer med unge Morse. Fint at den ligger ute på NRK enda, men husk på at den ikke ligger der lenge!

musicus, det nye året blir nok på mange måter bedre enn det som er gått. Heldigvis! Det håper jeg det blir for deg også!
    Vi får prøve å få til å treffes i løpet av det nye året!
    Det er veldig hyggelig å ha blitt kjent med deg også. Noe av det fineste med HFS er netopp alle de flotte menneskene man møter og får kontakt med, og om jeg skulle våge meg på et ønske for oss som "samfunn" for 2013, må det bli et mye sterkere fokus på akkurat det, og på den sosiale siden ved å være her inne.;)

Sist redigert:

Clintern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2006
    Antall liker
    123
    Sted
    Åkrehamn
    Torget vurderinger
    6
    Hei og godt nytt år T!

Takker for en fin tråd i året som har gått. Spesielt setter jeg pris på musikkformidlingen; inspirerende, lærerikt og ikke minst gøy! Samtidig må jeg kaste meg på gleden over Endevour. Morse er en all time favorite -og starten på et langt kjærlighetsforhold til britisk krim. Prime Suspect så jeg igjen etter å ha sett deg nevne den her for en liten stund siden; scenen når Bill dukker opp igjen visste jeg hadde brent seg fast i øyeeple og hjerterota, men gå du av skafte...ikke mindre intens second time around...

Endevour: fullstendig enig i rolletolkningen til Shavn Evans, glimrende. Han dukker forøvrig opp i noen episoder i Whitechapel og G. Gently og. Synes han spiller ut en fandenivolsk vilje og evne i saken kombindert med et fullstendig retningsløs identitetsprosjekt personlig. Koste meg godt i replikkvekslingen med Rosalind der han utviser null forståelse for hennes prioriteringer (familieliv foran et liv i musikken) - herlig befriende...

Uansett; gleder meg til videre vandring i musikken verden inn i 2013, og denne tråden er definitivt en referanse på turene...

T

Sist redigert:

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.311
    Godt nytt år Impulse.
    Nå trenger vi en pust i bakken.
    Det har vært bratt lenge nok for noen og enhver.
    Et år med ettertanke, kontemplasjon, meditering over en kasse rødvin, god kaffe, varme sommerdager og en forståelsesfull quinde er bestilt.
    Ja, mhp sistnevnte ingrediens vet jeg at jeg hallusinerer.
    Dog er det lov å håpe :rolleyes:

M

musicus

Gjest
    Starter dagen med å plukke frem en litt støvete diamant av en skive, som David Sylvian fan, er denne noe du absolutt burde legge ørene til impulse, ja den er nesten ett must!!

51qwzMSld9L._SL500_AA300_.jpg

mvh

M

musicus

Gjest
    Slenger på dette av de samme Herrer, bare å kjøpe om man kommer over....

Steve Jansen/Richard Barbieri "Stories across borders"
    41KVHQG07GL._SL500_AA300_.jpg

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Takk skal du ha, Tommy! Godt år til deg også. Veldig hyggelig å høre at du liker det du finner her, jeg skal gjøre det jeg kan for å holde nivået også i 2013. Blir året litt mykere enn det var i fjor, kommer jeg kanskje til å få overskudd til å henger mer her også. Det blir kanskje ikke så mye utstyrsfokus i løpet av det nye året,(jeg er nemlig grenseløst fornøyd med det jeg har, og selv om jeg leker med noen oppgraderingstanker, er det bare på drømmestadiet..) men film, serier og musikk kommer jeg nok til å fortsette å gnåle om. Veldig hyggelig at du er hekta på britisk kvalitetskrim, jeg ser vi er ekstremt på linje når det kommer til favoritter. Jeg tror jeg har det som er sluppet av George Gently på DVD, og jeg har jaggu ikke lagt merke til den gode Shaun enda. Jeg får tyne Finger´n litt så han leverer tilbake boksene han har lånt , og se alle episodene en gang til. ;)
    Om du liker Gently, sjekk ut "Judge John Deed" som kan kjøpes direkte fra BBCs nettbutikk. Fantastisk bra!

I klassen for strålende Endeavour-scener fikk jeg bra med gåsehud av sluttscenene hvor vi ser vår manns reaksjoner på hennes skyld og påfølgende selvmord. Om ikke den mannen får en pris eller fem snart, finnes det ikke smak, dannelse eller rettferdighet i verden.

Takk til deg også, Power,med ønske om et godt år med langt slakere bakker, innlagte rasteplasser og store mengder livsnyteri. Det bør kunne legges inn noen hvileskjær i år. Det er på tide. Jeg stiller meg helhjertet bak nevnte ønskeliste, og håper ikke den siste oppføringen blir å regne blant illusjonene for min egen del... ;)

Takk for tipsene, musicus. De skal definitivt sjekkes ut!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    yndlingslåten din! her er videon du etterspurte
    [video=youtube;BzIbyDbmsyg]https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=BzIbyDbmsyg#![/video]

D

Dilla

Gjest
    Nydelig møbel impulse som jeg ser monn i, grattis!
    Er på utkikk etter noe å sette HP-100 på og dette er en varm kandidat. Kan jeg spørre hva hxbxd målene er? Ligger et lignende eksemplar på finn som frister, da med skapdører som jeg antar (?) kan demonteres der de ikke trengs.
    Ellers takk for en hyggelig tråd som det stadig tittes innom :)

Mvh Ti Kei

Her i huset har det ikke skjedd særlig mye, men siden det ankom endel nye plater for en tid tilbake, måtte de jo settes et sted. Det ble mange bunker langs veggen i stua etterhvert,og den store hylla på soverommet er allerede full. Nå står det plutselig en USM Haller-platehylle i gangen (selv om jeg ikke har fått alle hylleplatene i hus pr. dags dato.) Den rommer litt musikk, i det minste. Selv med bare ett hylleplan oppe. Og det er noe med denne no nonsense-estetikken...

Jeg har for få kvadrtatmetre å leve på, har jeg funnet ut...

Vis vedlegget 170845

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hei, Ti Kei !
    Veldig hyggelig at du titter innom, og ikke minst at du liker det! :)

Hylla er cool i all sin ekstremfunksjonelle kvalitet, men jeg må si jeg lurer på om disse er optimale å ha anlegget på. litt for resonant for min smak. Men de funker som pokker til å ha plater i, det skal være sikkert. Målene på den jeg har i gangen er 75 x 150 x 47.

Spennende å følge med på anleggsjusteringene dine, forresten.
    Betryggende at du beholder HP 100.
    Det er en av de virkelig store og vellydende klassikerne i min bok. Ikke tror jeg det finnes en vakrere preamp heller...

Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.553
    Torget vurderinger
    27
    Hei, Ti Kei !
    Hylla er cool i all sin ekstremfunksjonelle kvalitet, men jeg må si jeg lurer på om disse er optimale å ha anlegget på. litt for resonant for min smak. Men de funker som pokker til å ha plater i, det skal være sikkert. Målene på den jeg har i gangen er 75 x 150 x 47.

Spennende å følge med på anleggsjusteringene dine, forresten.
    Betryggende at du beholder HP 100.
    Det er en av de virkelig store og vellydende klassikerne i min bok. Ikke tror jeg det finnes en vakrere preamp heller...
    Enig med Impulse i at USM Haller er litt for resonante for stereo. Men, HP-100 opplever jeg som langt fra underlagssensitiv så det er godt mulig det går.
    Det ligger forresten en USM forhandler i Bygdøy Allé som også selger brukt. Kan være vel verdt å ta en titt.

Har selv skaffet meg en god del innmat fra gamle USM Haller arkivskap, de er topp å stable LP-er i.

Fin hylle Impuls.

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.170
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Ahhhh.
    Deilig og fredelig i tråden din Impulse.
    Leser og følger med hver dag:cool:. Gode nyheter, hyggelige folk, avslappet tone og av og til humoristiske krumspring.
    I motsetning til enkelte andre tråder med tilhørende idiotiske folk og meninger. Hvor er folkeskikk og ydmykhet blitt av? Enkelte er jo helt blottet for empati. Blir litt lei, og det blir lite moro å delta i tråder som bare ender med skittkasting og moderatorsensur. Det værste med forståsegpåerne er at de har finni annlegget på fyllinga eller loppemarked og prøvd å lese seg opp, så de liksom har peiling.

Godt nyttår forresten, og det er ikke meninga å starte en diskusjon rundt emnet her hos deg;)
    Vel...vi får glede oss over det flotte været og en ny pre som er underveis fra Audio Valve.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    God kveld, Broder Sluk.
    Joda, jeg var våken, ER våken og har selvfølgelig fått med meg Angelas nye utgivelse. Gleder meg til den ankommer! Og ikke minst til hun ankommer for å spille i hovedstaden!

Vi er på linje her, Fosse. Rent bortsett fra at jeg aldri vile ha prioritert Haller til stereobruk, selv for koponenter som ikke er så kilne. Men det er meg.
    USM Haller er glimrende til å oppbevare skiver i, og jeg kommer til å anskaffe meg en til med tiden. Det står en full Ikeahylle med plater på soverommet, og den skal få fri snart. Haller skal inn der også.

Takk skal du ha, Per Olav. Hyggelig å høre at hygger deg med tråden, det er sånt som gjør at det er liv i den enda.
    Godt nyttår til deg også! Audio Valve lager alldeles glimrende ting, selv om jeg personlig sliter litt med det i overkant barokke designet. Men det er meg.

Nå er jeg hjemme igjen etter kveldsmøte i Fidelity, og jeg runder av med en strålende skive fra en av landets overlegent beste låtsnekkere. Odd Nordstoga har en ufattelig meloditeft, og "Bestevenn" er kanskje det beste han har gjort. Han omgir seg ikke alkkurat med musikalske løkhuer heller, og lyden på skiva er strålende. Musikk som passer en kald vinternatt med minus tjueto utenfor stuevinduet.
    Det er aldri for sent for kaffe heller. "Nombre de Dios" fra Kaffebrenneriet er utmerket til aeropress, uansett hva klokka er. Det er bare pingler som ikke får sove med litt koffein i kroppen. :)

Sist redigert:

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.162
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Når du først er innom Odd Nordstoga. Gikk på videregående på Dalen som ligger ett par steinkast unna Vinje når Odd slapp debutskiven med gruppen Something Odd. Den måtte jeg kjøpe av en kompis av Odd før den kom ut i 97. Skal si jeg ble overrasket når den plutselig ble spilt på radioen. Det var vel i utgangspunktet bare en selvfinansiert skive som skulle slippes i få eksemplarer. Ikke det at den solgte stort selvom den fikk litt radiotid.
    Nå har jeg alltid vært svak for Norsk musikk, men skiven er kanongod synes jeg.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Den har jeg, Griff! Varmt anbefalt av hedersmannen Erik Brataas og de andre gutta hos Musikkoperatørene da jeg skrev i Audio. Glimrende skive!;)

Sist redigert:

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.216
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for tipset, impulse!
    Kona og mellomste ute på ukeshandel, største har hjulpet minste med leksene og nå bygger de lego. Sånn lego som vi gjorde i gamledager med en haug av klosser og så skape noe selv utav det. Hunden ligger på teppet sitt og sover, mens Nordstoga lyder ut av høyttalerne.
    Jeg bare sitter her og koser meg med HFS og en kaffekopp. ;)
    Ha en fin kveld, mvh RoDa

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.176
    Torget vurderinger
    2
    "Musikalske løkhuer"

Har du noen eksempler impulse? Så jeg kan holde meg unna.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    En god kveld til deg også, RoDa.
    Det hørtes ut som om det er "pure bliss" i stua til familien Danielsen. Lego skal man ikke kimse av. Husker jeg var seriøst hekta i barneårene. ;)
    Nordstoga er så feelgood som det går an. Det nærmeste vi kommer til James Taylor på dialekt.

Rolfozzy, jeg har tre eksempler. Helmut Lotti, Richard Clayderman og vokalisten i Scorpions. Plumbo kommer på en sterk fjerdeplass. Bandet, altså. Skulle ikke kreve mye å holde seg unna de kara.
    Ellers kan det nevnes i fleng; "De syngende husmødre", "Sputnik" Arnie Norse, Janniche og andre hvis musisering fort bringer tankene i retning av kombinasjonen skogskatt og gressklipper.

Sluket, den der får du et solid straffepoeng for. Jeg tror du kommer til å begripe His Bobness´storhet en dag. Så musikalsk som du er, er det meg en gåte at det ikke har skjedd allerede. ;)

Sist redigert:

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.176
    Torget vurderinger
    2
    akk ja sluket, det øynes intet håp.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Apropos tidligere ennlegg om platehylle fra USM Haller, jeg var innom butikken deres i Bygdøy Allé i dag. Hvilken service! Usedvanlig hyggelige og kunnskapsrike karer, priser på ekstrahyller som bare var en brøkdel av hva jeg antok, og en vilje til å finne ut av ting og løse problemer som jeg ikke har sett maken til på årevis. Stjerne i boka til USM Haller-butikken. Det er ingen tvil om hvor jeg handler min neste platehylle!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn