Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.567
    Torget vurderinger
    24
    I samme farten: Hewitt er ute med ny Mozart-plate, ferskere enn kantinebrødet !
    Konserter nr. 17 og 27, samme orkester som forrige.
    Kommer det Mozart-konserter som perler på snor framover? Hun driver nemlig og spiller flere av disse på konserter for tiden.
    Kunne tenke meg henne i sonatene også.
    Jeg visste det, de gode tidene er ikke over.
    Skal gjøre hele "katalogen" De gode tiden er NÅ, hele tiden de, Otto! Du må bare ikke høre på fjortisene og wannabe-coole hip-sters.... (hip-sters = gubber som gjerne vil være moderne og up to date men som egentlig er modne for hip replacements)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Onkel Rolf kommer med dobbel skive på ECM til høsten, Fingers. Han sa ihvertfall det under festivalen i fjor, så da stemmer det nok.

Hewitt skal gjøre alt Mozart skrev for piano, Ottone. Som hun gjorde med Bach. Heldigvis! ;)

Ah. Ser sluket kom meg i forkjøpet der. Velvel.

Han har rett som vanlig. De gode tidene er nå!

Sist redigert:

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.124
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Mozartene spiller Bach, nå tar det helt av her!

Vedlegg

rolfb*123

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Antall liker
    575
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Mye snakk om ekte mannfolk her... :cool:... Men tenderer til å være enig med Sluket...Tanken på en server som raser er ikke mye kul...Og med oppdateringer av drivere, nye programmer kombinert med tingens iboende jæ..skap ifht data er det befriende å kunne sette på ei skive uten videre seremoni... Denne zappingen mellom artister på ei bøgfjøl, det er vel noe av det mest metroseksuelle som finne i audio verden..Rett og slett ikke ha guts nok til å høre ei skive helt til ende, men måtte zappe mellom sitt utvalg av Kari Bremnes, Diana Krall og ( FYSJ ) Patrica Barber... Gjerne med diverse oppløsninger så en virkelig kan få nyte sine 15 sekunder av hver sang... Jommen sa jeg MUSIKKGLEDE.... :p... Så det å være mann, høre ei skive av Tom Waits til ende og kose seg med det enkle er helt ok...
    Jåsskuk. (blir sikkert moderert vekk, men du fatter skissa, og at det er kun en omskriving av tullebukk)
    Hører vinyl jeg også, og liker at det er en annen måte å lytte på, med album delt i to eller fire like store deler.

Tanken på en server som raser er like fjern som tanken på en CDspiller som raser, elektronikk på samme måte.
    Oppdatering av drivere og nye programmer? Da har du valgt feil løsning. Sjokk: CDer inneholder data, og det du gjør når du spiller av en CD er å konvertere det til analoge musikksignaler. Uten videre seremoni? Det er jo nettopp seremonien dere taler så pent for? PC-lyd done right ER musikk uten videre seremoni.

Zappingen blir verken mer eller mindre på grunn av løsningen, det er du som er zapperen. Å skylde på PC-lyd fordi den gjør det lettere for deg å hoppe mellom låter og versjoner av låter.... sorry, den holder ikke. Bøgfjøl, metroseksuell, ikke ha guts nok til å høre hele plater, Det sedvanlige pisset om Bremnes, Krall og Barber. Alt dette står du fritt til å slenge dritt om, men å hekte det på PC-lyd og gi den skylda.... sorry, den holder ikke.

PC-lyd gjort rett er rett og slett uhyrlig musikkbefordrende, og ute av veien mellom deg og musikken. Jeg har aldri hørt så mye ny og spennende musikk som etter at jeg fjernet CDspilleren fra stereoanlegget. Kombinasjonen av vinyl og PC-lyd er strøken. Sånn, da har jeg brukt langt mer enn 15 sekunder på deg, HCS, på tide å zappe ;)
    Hjertens enig, å disse andres musikk smak vitner mer om egen usikkerhet enn noe annet!
    Pc avspilling er intet hinder for å høre hele skiva, faktisk uten å måtte snu plate;-)
    Når det er sagt så skal det jo ikke stikker under en stol at vinyl gjort riktig er deilig det og, jatakk begge deler sier nå jeg:)
    mvh
    Rolf

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Gamle Alfred, ja! Særlig avskjedskonserten fra noen år tilbake! Ren poesi. Forøvrig den aller siste plata jeg kjøpte på Aktiv Klassisk før det var kroken på døra der.

51LwEXRXa8L.jpg

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Har du funnet tak i den skiva der, RoDa? Fin innføring, i tilfelle.Eller bare koketterer du? :cool:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.243
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    tips:
    Mosaic records driver og relaser vinyl igjen og neste på tapeten er John Coltrane som kan forhåndsbestilles
    levering juli
    løp og kjøp!
    John Coltrane

mvh
    Leif

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Wow! Takk, Leif!

Se om du finner de nyere greiene hennes også, RoDa. Ubegripelig fint. Og ikke en hifisyngedame i sikte heller! :cool:

Ah...så du kokkelerer ikke...heller?

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Snart grunnlovsdag i landet.

Ha en god 17. Mai, alle sammen.

Ta frem flagget, spill en marsj, drikk et glass veldig god vin og nyt våren. Og for de som lider av den samme dritten som jeg gjør på denne tida av året, husk allergimedisin!;)

Clintern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2006
    Antall liker
    123
    Sted
    Åkrehamn
    Torget vurderinger
    6
    hoi T

fikk en pakke med LP i dag - denne har gått runde på runde i kveld - anbefales hvis nasen e tett eller regnet høljer ned i morgen :D
    van morrison moondance.jpg

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hei, Tommy!

Det gleder meg at du er på vinylkjøret igjen!

Fantastisk skive, det der. en av de eldste og beste jeg har, faktisk!
    Fått ny riaa enda?
    Været er helt ok, men ikke mer heller. Nesa er ikke værst, den heller.

Gratulerer med dagen!

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.124
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ah...så du kokkelerer ikke...heller?
    Nope. Ikke røyker jeg sigar, drikker whisky eller hi-end barberer jeg meg heller.
    Det er så jeg lurer på hva faen jeg har her på HFS å gjøre....... :D

Men fuglene kvitret i skogen i morges, Luna løp etter pinner og koste seg, omeletten sto på bordet da vi kom hjem og det ser ut til å bli en aldeles fortreffelig dag. Svigermor har kokkelert og inviterer til samling i ettermiddag, kommer i mål denne gangen og.
    En pølse i vaffel nå så begynner det å ligne, likært!!

Kos deg masse på nasjonaldagen!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    DEN så lekker ut, den! Men jeg tviler på om den kan matche den siste armen som har vært på testbesøk her i huset! ;)

M

musicus

Gjest
    DEN så lekker ut, den! Men jeg tviler på om den kan matche den siste armen som har vært på testbesøk her i huset! ;)
    Noe WB greier igjen? må si at disse WB folka har noen ess i ermet, det beviser Vertexéne her nesten hvergang jeg spiller opp, skulle jo fanken meg kunne tro de visste hva de holdt på med disse folka... :)

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Vi får se, musicus. Kikk i neste nummer! ;)

Forøvrig vet WB uhyre godt hva de holder på med,ja. :cool:

Sist redigert:
    M

musicus

Gjest
    Får gjøre det, selv er jeg opptatt med å sette opp en mindre utgave av mitt tidligere Audionet/Wilson Benesch oppsett, har kommet til strømmen og det kom ett slikt filter inn i oppsettet idag, spennede og en påminnelse om at man ikke skal glemme den første kjærligheten, ei heller i hifi-verden :)

rgpc-400-pro.jpg

http://www.richardgrayspowercompany.com/pdf/parallel/400.pdf

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Historieløshet kan fort vise seg å bli en anstrengende øvelse, ja. ;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Kom over denne i dag.
    Det er ingen som spiller som Jarrett. Ingen.

Nattjazz for viderekomne.

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Denne musikken er ren poesi.

Og for å sitere en annen helt, Stephen Fry ;

"Poesi er noe av det siste vi har som holder stand mot det overilte og umodne. Selv når den er enkel og barnslig, skal den nytes langsomt..."

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.812
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Selvfølgelig er det det.
    Vi pleier å være enige om mye, men den fløten? Kunne kanskje døyvet den altoverskyggende smaken av lunken rustfjerner når man drikker kaffe hos H.R, men i skikkelig kaffe har den ingenting å gjøre.
    Minner meg på at det er slutt på all servering til dem.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    76.766
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    En selverklært rocker på snart 50 har tatt spranget inn i kammermusikkens verden. Etter tips i en nærværende tråd ble Hermitage String Trio (Mozart) og et par av Kungsbacka Piano Trio (Schubert og Haydn) innkjøpt. Kvalitetsmessig er dette sort bakgrunn og en rislende klar fjellbekk. Men liker jeg det? Må krype til korset og innrømme at dette var stemningsfullt og vakkert. Freden senker seg med denne musikken i stuen og en kaffekopp eller rødvin i høyrearmen. Min kone og meg enes foreløpig om at av de tre er platene er Mozart og Haydn best, mens Schubert krever mer konsentrert lytting. Et åpent spørsmål fra en mann uten kammermusikk referanser, som kunne være gøyalt å undersøke, er hvordan dårligere utgaver av samme innspilling høres ut (snakker ikke om innspillingskvaliteten). Det kan være vanskelig å forstå kvaliteten på indrefileten hvis en ikke har smakt hvetdagsmiddagene...... Forøvrig, takk for strålende tips :) tar gjerne i mot flere "møblerte hjem må ha". Skal sjekke ut denne Debussy platen som gjør at at Sluket bare har 23 timer av døgnet til rådighet.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hei, og god søndag til deg, TOMZ!
    Veldig hyggelig å høre at du likte både Hermitages fantastiske Mozart-skive og Kungsbackaplatene! Jeg er enig, Haydnplata deres er nok et strå hvassere, samt at den selvfølgelig er litt mer umiddelbar.
    Når det gjelder tolkninger og hva du vil oppleve ved å lytte til andre versjoner, er det ikke så lett å være generell, men jeg liker versjoner hvor både nerve, spilleglede og evnen til å få musikken til å leve har hovedfokus. Derfor liker jeg både Kungsbacka, Hermitage, Andsnes, Hewitt, Savall,Biondi, Lislevand, Du Pre, Brendel og en hel del andre. De levendegjør musikken og får ofte ting til å swinge mer, avdekker mer nerve og intensitet. Jeg tror ikke man nødvendigvis må ha så mye klassisk lytteerfaring for å oppleve det heller. Men bevares, jeg er jo subjektiv her. Å lytte til musikk er jo en sanseopplevelse, og objektivitet i en slik sammenheng finnes ikke. En gang spurte min ekskone hva som var vitsen med flere versjoner av samme verk. Hun fikk høre Jansons/Oslo- versjonen av Mahlers 2. Symfoni, og deretter Bernstein /Chicago av samme. Mahlers 2. er ikke Jansons fineste øyeblikk, for å si det sånn. Hun så ganske måpende ut etterpå, og spurte aldri om noe lignende igjen.
    Hyggelig at du liker tipsene, og ikke minst er det jo veldig stas at du har fått opp ørene for kammermusikk!

Jeg la ut noen "Hører-hjemme-i-alle-møblerte-hjem"-anbefalinger her for etpar år siden, men jeg skal jaggu ta opp den aktiviteten igjen! ;)

• Liker
    Reaksjoner: HCS

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.949
    Mange gode tips fra Impulse, som vanlig.

Har flere ganger stusset over at de fleste av de store komponistene hadde sine fineste øyeblikk i sine kammermusikalske verk. Beethovens strykekvartetter er vel noe av det ypperste som er skrevet av klassisk musikk (men kanskje ikke stedet å begynne - kan oppleves som krevende i starten).

Men kanskje du kunne lytte til noen av klavertrioene ?

Schubert! Døden og piken og Die Forelle er rett og slett nydelige.

Griegs ufullendte strykekvartett er også feiandes flott.

Kammermusikk er som å stå midt i godteriavdelingen. Du må smake på mye, før du finner dine favoritter.

Lykke til!

Ellers har den tsjekkiske komponisten Janacek noen veldig vakre kvartetter.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg skal ta med noen kammermusikkperler jeg ikke tror du har og stikke innom en dag, Kim. Må jo besiktige det nye lytterommet! ;)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.191
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Schubert! Døden og piken og Die Forelle er rett og slett nydelige.
    Hagen Quartett tar Døden og piken til et annet nivå. I finalen hører man tydelig at Døden setter den unge foran seg i salen og galopperer rett inn i apokalypsen, og når siste tone dør ut sitter man og lurer på om men ble med over kanten eller ikke. Må høres.
    De tre Hagen-søsknene gjorde også en fin Forelle-kvintett for Decca sammen med Andras Schiff og en bassist jeg ikke husker navnet på i farten tidlig i karrieren. Min referanse.

I Beethoven kan man godt starte med de første 6 kvartettene, dvs. opus 18, som er parallelt med sen Haydn. Innspilling? Mosaïques, kanskje?

Brahms har også gjort fine ting. Stort og romantisk, men med klassisk struktur. Praktfulle melodier, som man kan forvente av mannen bak verdens mest kjente vuggesang.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.949
    Veldig enig med Valentino.

Mosaïques i Beethoven er bra. Ønsker man audiofil lyd i tillegg, er Endellion en mulighet. Bra musikalsk også, om enn noe "frampå" etter min smak. Jeg har ellers veldig sans for Budapestkvartettens Beethoven - har en slags Furtwängler-perspektiv på disse. Hver note betyr noe... Innspilt i god mono :)

Egnet for fordypning og kontemplasjon.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    I dag kjøpte jeg en jævlig overraskende plate.Noe av det morsomste og mest ektefølte jeg har fått i hus på lenge, utgitt av en halvgammal brite bosatt i De Forenklede Stater. Sånn til vanlig er han opptatt med å spille kynisk grinebiterlege på TV, men jaggu kan han lage plater også!
    Jeg gir meg over!
    Er det ingen grense for denne mannens talent?
    Han har det åpenbart avsindig gøy i studio også. Sånt hjelper!

Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.408
    Torget vurderinger
    4
    Allsidig mann, ga vel ut en krimroman for ikke så altfor lege siden også.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Quite seriously, Valentino. :cool:

Visst gjorde han det, Minutten. Min krimelskende datter har lest den og ble veldig imponert. Den står i hylla her et sted. Må nok sjekkes ut den også.

"Let them talk" er i alle fall en kanonskive.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn