Siste kveld før messe. Skivene jeg skal ha med er brent, stoffet til Fidelitys nettside er lagt ut. Middagen spist og vinen er i glasset. Etpar virkelig strålende plater er funnet fram, og det meste er som det har vært på anleggsiden den siste tida. Bortsett fra en ting. Det står to nye rør i monoblokkene. Eller rettere sagt et i hver av dem. Ikke er det noen buljongrør heller, men Psvanes relativt eksklusive og etter sigende veldig limiterte WE300B-replika. Delene skal være fra WEs eget lager, og den eneste forskjellen ser ut til å være at glasset i Psvane (eller "Pavane" som det påstås at disse greiene egentlig heter) er tykkere. Sikkert lurt det, så mikrofoniutsatte som rør er. I forhold til de hypede korbondopede 300B-kusinene fra samme produsent, som jeg forøvrig har hatt i ampene en stund, låter WE-replikaen mykere, mer oppløst og finkornet, den har mer klang og mer av det nærmest udefinerbare som noen kaller sjel. Karbonkameraten er mer ivrig,kanskje til og med pågående, ikke nødvendigvis en kvalitet man venter å finne i en 300B-triode. Den låter umiddelbart mer dynamisk, men den kan virke litt mer kjølig oppover, og i mitt oppsett høres det ut som om de er litt i overkant ivrige etter å gjenskape rom. Det blir rett og slett litt mye fokus på akustikken, på bekostning av vokal, instrument og solist. Lyden får kanskje litt mer baller, men den mister raffinement. For meg er WE-replika-røret klart bedre, selv om det koster endel mer. Det er ingen tvil om hva som blir stående her, i alle fall.
Sees i Horten,karer.