Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Musikalsk minimalisme fra Ryuichi Sakamoto. Passer godt på en rolig søndagskveld.

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Siste kveld før messe. Skivene jeg skal ha med er brent, stoffet til Fidelitys nettside er lagt ut. Middagen spist og vinen er i glasset. Etpar virkelig strålende plater er funnet fram, og det meste er som det har vært på anleggsiden den siste tida. Bortsett fra en ting. Det står to nye rør i monoblokkene. Eller rettere sagt et i hver av dem. Ikke er det noen buljongrør heller, men Psvanes relativt eksklusive og etter sigende veldig limiterte WE300B-replika. Delene skal være fra WEs eget lager, og den eneste forskjellen ser ut til å være at glasset i Psvane (eller "Pavane" som det påstås at disse greiene egentlig heter) er tykkere. Sikkert lurt det, så mikrofoniutsatte som rør er. I forhold til de hypede korbondopede 300B-kusinene fra samme produsent, som jeg forøvrig har hatt i ampene en stund, låter WE-replikaen mykere, mer oppløst og finkornet, den har mer klang og mer av det nærmest udefinerbare som noen kaller sjel. Karbonkameraten er mer ivrig,kanskje til og med pågående, ikke nødvendigvis en kvalitet man venter å finne i en 300B-triode. Den låter umiddelbart mer dynamisk, men den kan virke litt mer kjølig oppover, og i mitt oppsett høres det ut som om de er litt i overkant ivrige etter å gjenskape rom. Det blir rett og slett litt mye fokus på akustikken, på bekostning av vokal, instrument og solist. Lyden får kanskje litt mer baller, men den mister raffinement. For meg er WE-replika-røret klart bedre, selv om det koster endel mer. Det er ingen tvil om hva som blir stående her, i alle fall.

Sees i Horten,karer.

Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Takk for tilbakemeldingen Impulse. Da vet man hvor man skal kikke i tilfelle WE havari i heimen. Håper i det lengste at rapportene om liv i WE fabrikken er reelle og at de pøser ut edlere 300b enn verden har sett på mange tiår.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hyre baggelig, Gutty.

Det er ingen dum ting å gå til anskaffelse av et par Pavane WE Replika, i ale fall. Fingers var her den kvelden de ble satt i ampene, og de var ganske mye bedre enn T II-røra. Baard var i alle fall veldig tidlig ute med å proklamere at replikarørene var klasser bedre, og i mitt oppsett var de nok det, ja.

Om WE i det hele tatt kommer på beina igjen, og det må jeg si jeg tviler sterkt på, har de jo restordrelister fra ti år tilbake å ta tak i først, så gudene må jo vite når de egentlig er leveringsdyktige. Og til hvilke priser...

Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Må vel motvillig innrømme at du har et poeng Impulse.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Tror det. Så da gjelder det jo å finne alternativer. Jeg gidder i alle fall ikke å vente på noe som kanskje ikke dukker opp, og som uansett koster avsindige summer. Vi snakker tross alt om rør, for pokker.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    rørene fra kina er sikkert bedre enn orginalene som er enten aldri kommer og hvis de kommer koster latterlig summer

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Huff, jeg får visst ikke bli i "jegvilhanyproduserteWE300btilølogpølseprissåsnartsommulig" bobla mi... Hva kom replicaene på til slutt?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Her er vi helt på linje, Fingers. Og du hørte jo selv at det var ganske skikkelige greier, disse WE-replika-rørene.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Da tror jeg at jeg venter litt til i bobla mi før jeg kommer ut :) Fordi jeg kan (har enda en del juice i WE røra mine) Setter replica rørene på lista over ting som må sjekkes ut!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Nå er ikke jeg ute for å sprekke bobla di Gutty, men WE er mildest talt optimistiske, for ikke å si skikkelig på fylla, når det gjelder driftstimene de oppgir. Mine ble ganske mye dårligere lenge før jeg regnet med det....

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nå er ikke jeg ute for å sprekke bobla di Gutty, men WE er mildest talt optimistiske, for ikke å si skikkelig på fylla, når det gjelder driftstimene de oppgir. Mine ble ganske mye dårligere lenge før jeg regnet med det....

Det du nevner her Impulse har Ozzy også hevdet flere ganger...Raka veien ned fortere enn bra er... Synd, men slik er det..

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det er vel ikke snakk om "fortere enn bra er", akkurat, men de som kjøpte WE og argumenterte med at prisen egentlig ikke var høy fordi rørene holder mye lenger enn andre, har vel fått seg en på trynet. Mine holdt en god stund, men da de begynte på nedturen, gikk det skremmende fort.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Snakket litt med en rørguru her inne om dette..Og rør som har igjen over 50% av sin opprinnelige effekt kan ha en skremmende rask utvikling til 0... Slik sett burde en bytte rør annenhver mnd evt slutte med rør... Jeg vet at i det fjerne er det en transistor som venter, rør er rett og slett for mye hassle skal det være optimalt hele tiden...Og det på tross av at lyden gjerne ikke kan måles oppimot andre topologier, men det kommer en tid hvor en rett og slett ikke orker styre mer med det. Men forhåpentligvis fortsatt har interessen for musikk... Å si noe annet , selvom en er rørhue, vil være selvbedrag...Vil jeg hevde.. :rolleyes:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jaja. Det er opp til enhver hva som er for mye styr.Den holdningen der blir rett og slett for nevrotisk for meg. Jeg går for det jeg synes låter best, og holder ut med variablene. Det finnes som kjent mange former for selvbedrag. Vi har alle vårt. inntil jeg har råd til APL-forsterkeren,noe jeg nok aldri får,er jeg jævlig fornøyd med det jeg har.

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Rørene har stått på og fått kjørt seg med litt innbrenningsgreier mens jeg var i Horten, og de er klart bedre nå. Mer tekstur, større rom, mer luftighet og langt bedre intrumentell integritet. Bare å ta av seg hatten! Dette er ikke dagen jeg vurderer transistor, så mye er sikkert.

Kanskje en klassisk Pass Aleph i backup en dag, men så bra som det låter her nå, er transistor ikke tema i det hele tatt.

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Magi.
    For de som fremdeles er våkne.

Takk for sist til alle jeg traff i Horten! Det var utrolig hyggelig å se dere alle sammen. Godt å se at det var sånn omtrent dobbelt så mange besøkende som sist, og oppleve at entusiasmen er tilbake.

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ed Harcourt, en gammel helt som har laget fantastiske låter i årevis, og som var kjøkkensjef før han ble musiker, spilte i byen på søndag. Jeg skulle veldig gjerne vært der, men fødselsdag i familien ble prioritert. Håper han kommer tilbake snart. Da skal jeg være der.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.778
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    takk for en usedvanlig bra kveld med utmerket chili og trivelig selskap.

du er en stjernevert, mr impulse.

ikke noe ulyd på de nye rørene heller, etter det jeg kan høre.
    skal høre nøyere etter neste gang, hehe.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Selv takk, Le. Det var virkelig utrolig hyggelig, men det blir det jo med noen av de beste gjestene jeg kan tenke meg.Da er det jo ikke særlig vanskelig å være vert! ;D
    Tida gikk bare litt vel fort, men sånn er det jo i godt selskap. Som så ofte når vi treffes er det mer fokus på maten og det sosiale, og ikke så mye på lytting, men den får vi heller ta igjen neste gang. Du er velkommen når det måtte være.
    Godt du likte maten. Litt hottere enn sist.
    Ellers er det ikke mye i veien med de nye rørene, nei. Jeg har nok ikke hatt bedre lyd i stua enn jeg har nå, for å si det sånn.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.567
    Torget vurderinger
    24
    Bæltrivelig aften som alltid, TwicePumpkin! Buena Pocket Valley Social Club. er blitt en fin årviss foreteelse, en kulturell oase hvor en kan synke ned i en god stol og bare senke guarden, omgitt av bøker, musikk og godt selskap. Slikt er gull i hveragens gråstein. And you cook a MEAN chili, TP! Bedre for hvert år faktisk. Og Nescafe er OK det også, hehe..

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Takk for gode ord, Jan. Det er virkelig fantastisk hyggelig, og siden jeg egentlig lovte dere en tagine fra Marokko i går, burde vi vel gjenta det om ikke så lenge med den maten i stedet...og litt mer øl.Det er strålende med årvisse foreteelser, det er bare så lenge mellom hver gang. Halvårlige foreteelser er dobbelt så hyggelig, spør du meg.Godt du likte maten, du også. Den var litt bygd ut siden sist. Mer chili, mer mørk sjokolade og endel mere krydder. Det lukter fremdeles rimelig eksotisk i kåken. Tror vi tar en ny runde sånn like over jul jeg, Broder Sluket. Da også med dessert. Men pulverhælvete fra kaffeverdenens antikrist serveres ikke her, må vite.

Neste gang jeg lager mat med fire forskjellige typer chili, skal jeg faen meg bruke plasthansker. Å klø seg i gluggene med chili på fingrene er pokker ingen spøk!

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    En av låtene vi var innom i går - fra den avsindig gode "How many roads - Black America sings Bob Dylan"

Jeg kan vanligvis styre meg når noen prøver seg på en Dylan-cover, og fikk mer enn nok da jeg ble utsatt for Silyas kalkulerte liksomhulking i "To make you feel my love" forleden,(det er meg en gåte at så mange jeg kjenner på FB gikk helt i veggen av fryd over den!) men denne holder i massevis. Brook Benton fikk aldri den honnør han fortjente, spør du meg.

Sist redigert:

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.778
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    impulse, du og resten av a-laget fra i går inviteres på dette snart:

biff.jpg

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Trodde du holdt deg til pølser mesut ? :cool:.. Det der var lekkert...Vietnamesisk biff ?

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.778
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jepp, masse primærfarger ;)

dyppes i en miks av fiskesaus, soyasaus, finhakket ingefær og noen dråper sitron, spises med yasminris selvsagt.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Takk, Mesut! Det gleder jeg meg intenst til. Husker et vietnamesisk måltid hos deg i påsken for et lass med år siden, det er noe jeg husker for mer enn det strålende selskapet.Det var utrolig godt. Jeg investerte faktisk i en vietnamesisk kokebok uka etter. Dette ser også avsindig godt ut! Bare finn en dato, jeg kommer!! ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.567
    Torget vurderinger
    24
    I''m so far out I'm in!! Ligner mye på en salat jeg lager, med grillet entrecote i skiver. Jeg sender over listen med ledige dager.... hehe

janomdahl

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2010
    Antall liker
    215
    Torget vurderinger
    3
    Takker for hyggelig chilibasert samvær jeg også. Et herremåltid i periferien med behagelig rør -og hornbasert auditivt krydderet og forsøksvis elevert juging er ikke å forakte. Dog noe overraskende at det ble konsumert mer glasscola enn alkohol. Man lærer så lenge man lever. Bra den Ohmdal-motstandsmann-vitsen, Sluket, bare noe svekket av det faktum at H'en egentlig opptrer noe senere i mitt navn.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.567
    Torget vurderinger
    24
    Ohm skrives på denne måten, Herr Omdahl... Ohm er måleenheten på nettopp motstand, og Ohmdal heter dessuten Pot til fornavn.... altså bevegelig motstand = motstandsbevegelsen!!

Any similarities between Ohmdal and Omdahl is purely coincidental. Hos Omdahl var det egentlig lite motstand å finne.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Vi får gjenta det, og ikke minst kjøpe inn store mengder St. Peter´s øl, Jan. Men da må flere enn deg ta inn over seg at det faktisk går busser ut i periferien. 8)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.567
    Torget vurderinger
    24
    Ehh... nesten så en skulle tro at brorparten av fredagens deltakere hadde sitt virke innen media.... med denne hangen til alkohol!

Tror jeg setter på "Yrkesveileder Blues" her nå...

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.812
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Ikke bare media sluket. Kultur, men så er jo øl kultur, så det betyr jo at alle som drikker øl er kulturelle. Noen mer en andre dog.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.567
    Torget vurderinger
    24
    Jo, men disse kara opererer med KJØPEØL!!!

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.812
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Hemligheten er å aldri sette seg i posisjonen hvor ingenting kan nevnes. Da slipper man kaffen også.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn