Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Mobiltelefoner er noe herk. De kommer og går. Jeg har hatt tre stykker siste halvår. En ble stjålet, i Barcelona, fordi jeg var så forsluken under inntak av en bedre tapas at jeg glemte å tviholde på eiendelene et par sekunder. Det verste var likevel alle spørsmålene man får i etterkant, som: "Ikke si at du ikke har husket å......" osv. Noen er kjempedyktige på den slags tortur. Så fikk jeg en ny, flott en, som ikke virket. Så fikk jeg enda en, som for det meste er i orden.

Tom Waits virker hele tiden for meg. Nå om dagen er det Glitter and Doom på vinyl som fenger mest. Skjønt virker og virker: På det første eksemplaret så skive nr. to ut som et rivjern rett ut av coveret. Neste sett var ganske bra, musikken strålende. Heldigvis er vi slik innrettet at når enden er god, er fortredelighetene glemt. I alle fall hva det mer pragmatiske angår. Det menneskelige er mer komplisert, og det er kanskje derfor vi trenger musikken så inderlig.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.247
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det er lett å være etterpåklok, men jeg bruker gmail epost adresse
    Da har jeg muligheter til å synkronisere kontaktene på telefonen med gmail kontakter.
    På denne måten slipper jeg å bry meg så mye om å lagre og ha backup på kontakter da de liger på en server ute i verden

En annen ting er at de vitterlig skal kunne bevise at skjermen har vært utsatt for en støtskade, ikke bare henvise til det.

Håvard

Clintern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2006
    Antall liker
    123
    Sted
    Åkrehamn
    Torget vurderinger
    6
    Kjipt med tlf T, MEN snart er det jul - og den er som vi vet i hjarta :D Spilte den litt i dag - tror jeg må spille den hver søndag frem til jul, minst...
    bob_dylan_christmas_in_the_heart.jpg

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Mobiltelefoner er både en befrielse og et helvete, ja. Vi blir så grenseløst avhengige at vi kommer jævlig skeivt ut fra hoppkanten når ting tryner. Alle kontakter, meldinger vi gjerne skulle tatt vare på, fine bilder vi tok på ferie alkkurat den dagen det skikkelige kameraet lå igjen på rommet...joda. Dere vet sikkert. Jeg skal sjekke ut den backupmuligheten, Haavard. Alt som gjør omgangen med telefon-og datagreier enklere, er et pluss. Det er jo tross alt derfor jeg har brukt Mac siden tidenes morgen, sånn omtrent 1985.
    Ellers har du jo helt rett, det må jo bevises, for svingende. Det vil jeg tro kan bli tøfft, for å si det sånn. Og jeg kan være en jævel til å poengtere mine rettigheter. Eller som Thea sier, i alle fall når det er snakk om å påpeke mat som ikke holder mål, "Nå tok du en Hellstrøm igjen, pappa.."

Jeg har alltid visst at du har uklanderlig smak, awe. Men at du hadde et så sterkt forhold til Waits, er nytt. Og det gir deg en ekstra stjerne i boka, selvfølgelig. Waits er mesteren i et helt eget univers. Jeg har vært seriøst hekta siden jeg gikk i niende klasse og hørte "Wrong side of the road". Gåsehuden sto så å si i taket.

Den skiva er fin, Tommy! Glimrende ide å la den være en adventstradisjon! Den adopterer jeg glatt! Visst er det kjipt med telefonen, men jeg fikk eventyrlig god service hos Telekiosken, noe som er uvanlig i våre dager, så nå er jeg satt opp med en bedre telefon enn den som gikk til de evige jaktmarker. For så lenge det varer, selvfølgelig.

M

MusicBear

Gjest
    Både nikker meg enig og undrer meg sammen med deg, impulse, hva der står skrevet i ditt innlegg 5427.

Rart, egentlig, for det kommer jo stadig nye duppedingser som er positive innenfor vår hobby; mest mulig naturtro musikkgjengivelse.
    Noen av de også i riktig retning hva det økonomiske aspekt hos kjøperne angår.

På den annen side; produkter som stadig løser flere av våre problemer innenfor best mulig gjengivelse av musikksamlingen, sågar (noen ganger også) i betalbar klasse, gjør kanskje (?) sitt til at når problemstillinger løes!? Ja så blir følgende "bakdel" at jo bedre det spiller jo mindre er interessen for selve utstyret!?

På den annen side råder forvirring - forvirring nå f.eks. volumkontroller på nye dacer hevdes å overflødiggjøre forforsterkere - mens andre sterkt tilbakeviser disse nye trender. Hvor vi med dette er like langt tilbake, eller like midt oppi problemstillingen med hi-fi som enda ikke er god nok.

Vel, hi-fi per 2013 ER god nok, ikke der det ligger. Jeg mener det kun dreier seg om at mens vi tidligere VISSTE man måtte skyhøyt opp i pris for å få noe som var bra, så er det i dag en nesten-like-bra-apparaturer å få tak i til nice price som gjør at våre bekymringer & hi-fi interesse holdes oppe.

Skal man da slå seg til ro med Parasounds nye 10.000 kroners forforsterker med dac (?), som et godt eksempel, eller betyr det samme merke sin rene forforsterker til fire ganger prisen av det nye gullegget at verden allikevel IKKE plutselign har stormet frem?

Jeg savner den glødende interessen her, som du selv sier impulse, samtidig som jeg undrer meg like mye som deg over at den ser ut til å dabbe av.

Hva da, tenker jeg. Over alle problemstillinger som er ute og går, så lenge ting (faktisk) låter så ulikt, så lenge så mange komponenter (faktisk) passer så dårlig sammen, så lenge alt det nye (faktisk) ikke godt nok er prøvet ut mot alt det gode gamle, osv osv.

Og så savner jeg Fidelity!
    Kjøpe det i løssalg, gå rett på pub (hvor de har 0,6 L glass) og sette seg i en passe stille krok og begynne å lese, som var min rutine når det kom ut.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det er endel tanker her jeg deler, Bjørn. Man får mye hifi for pengene ved utgangen av 2013, samtidig som det er nok av klassikere som holder stand så det greier seg. Det som var glimrende for femten år siden eller mer er jaggu meg ikke dårlig nå heller. Bare se på de klassiske platespillerverkene,eldre "state-of-the-art"-produkter eller rimelige klassikere som Spica TC50, Snell Type Q, Sugden A21 eller PSB Stratus. De holder vann enda. Det kommer forøvrig Parasound P5 til å gjøre om ti år også. Det finnes for all del bedre ting, men så mye og så fleksibel godlyd til den prisen har jeg ikke sett og hørt før. Det betyr jo ikke at vi er i ytelsens randsone, men det er flyttet noen grenser likevel.

Jeg savner også papirutgaven, men det gir seg nok. Det er nettet som peker framover og gir oss muligheter vi ikke hadde før. Og man kan sitte på pub med iPad også, vet du.
    Tror vi får ta en øl en dag, forresten. Det er litt lenge siden sist. ;)

Sist redigert:
    M

MusicBear

Gjest
    Hehe, har flyttet ned til Froland (Arendal), men kjørte forbi sjappa vi satt på her i høst en gang.
    Fortalte min bedre halvdel om kvelden vi to hadde, en kveld som var så utrolig hyggelig, proppet med usedvanlig masse hyggelig prat og noen øl flere enn hva vi sanset før utgangsdøren skulle forseres på vi hjem :p

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.566
    Torget vurderinger
    24
    En tanke..... hvor stor er egentlig skjermen på en sånn bøgfjøl sammenlignet med et typisk magasinformat som Fidelity? Ingen grunn til at lesbarheten ikke skulle være den samme/bedre på en slik fjøl i porhold til papyrus utgaven..?? Og fjøla er vel snart tynnere enn et blad?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Så du bor på sørlandet, ja..! Når du sier det, tror jeg faktisk jeg har hørt det. Av Morten, regner jeg med. Vel, det er jo en hyggelig del av landet, i alle fall. To av mine beste venner bor der nede, så jeg får sende deg et pip når jeg er på de kanter, i tilfelle.

Du har rett, Sluket. Lesbarheten er i alle fall ikke dårligere, og skjermen på en iPad er avsindig bra, så i det store og hele er nok lesbarheten mye bedre. Man har jo zoomemulighet også. Ikke mange av oss som er satt opp med det i gluggene...

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.566
    Torget vurderinger
    24
    Så viselig er naturen innrettet at menn's zoome-egenskaper gradvis forringes, gjerne parallelt med ereksjonen... Før kunne jeg glatt spotte et interressant kvinnebein på 200 m. avstand. Nå er jeg helt nede på 190 :eek:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det er heldigvis ikke snakk om hurtig forringelse, i det minste. Det skulle jo tatt seg ut.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det er tydelig at vintage hifi er rimelig hot om dagen. En av historiens mest mytiske platespillere, Gale GT2101, annonseres i siste nummer av HiFiplus for ikke helt ubeskjedne 9990 GBP. Elton John har etter sigende to stykker, og både Sinatra og Freddie Mercury var Gale-eiere. Da Michael Fremer hadde en i huset for noen år siden, nøyde han seg med å påpeke at det ikke var det siste ordet i bass, dynamikk, stabilitet eller oppløsning, men at det var .."Fun to see it spin..".

I samme nummer fikk forøvrig Electrocompaniets "The Nordic Tone"-høyttaler meget respektabel omtale.

Gale.JPG

Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer til en kjekk ung mann som alltid har et godt råd ang hifi, men også gode ører for hva som skal til i mellommennesklige forhold..Ikke alle her inne som viser den evnen..:)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Tusen takk, karer! ;)
    Dagen er jo ikke så gammel enda, men frokosten er spist, pakkene er pakket opp og Mozart fyller stua. Nydelig dag, rett og slett.

K◡kera

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.09.2010
    Antall liker
    164
    Gratulerer med dagen Trond!

1271349_703204679709219_1533598532_o.jpg

☮ ➸ ᶫᵒᵛᵉ ➸ ♪♫...

Mvh.【ツ K◡kera

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    76.759
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer til mannen med en av de beste feelgood trådene på HFS :) Heldigvis kjemisk fri for den kverulering og latterliggjøring som for mange av trådene for tiden bærer preg av!

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.598
    Gratulerer med dagen. Pass på lårhalsen....

RBN

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Tusen takk, alle sammen! Jeg lover å passe på lårhalsen, holde høy feelgoodfaktor i tråden (det er dere jo med på å garantere for alle sammen, må vite! ;D ), spille noe fint (Mozarts "Gran Partita", Bachs juleoratorium og Costello/Bacharachs "Painted fom memory" er jo ikke det værste man kan høre på..Callas kommer nok, men det blir først senere, Kim!). Kaffen smaker strålende, selskapet er nydelig og sola skinner. Snart er det rusletur på Verket, som er rimelig stemningsfullt på denne tiden av året. Good times, som en av mine kokkehelter pleier å si...

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    ..og for alle som liker virkelig utsøkt sjokolade til kaffen der ute; jeg fikk en plate økologisk, mørk sjokolade med ristede mandler og havsalt fra en gjeng som passende nok kaller seg "Chocolate and love". Noe av det aller beste jeg har spist! Kan kjøpes på gode helsekostforretninger, åpenbart. :cool:

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Gratulasjoner til en gild kar. Jeg merker meg alle hilsningene, og undres ikke et sekund hvorfor. Du har lenge vært en positiv kraft for lyd- og musikkinteresserte, og er det i høy grad fremdeles.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Tusen takk, jeg blir virkelig rørt her jeg sitter. Det er ekstra stas å ha fødselsdag når det kommer hyggelige hilsninger min vei. ;D

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg setter virkelig pris på alt sammen, men nå ser det visst ut som om jeg har gått tom for "liker" (helt innesnødd at det går an!). Så da vet dere hvorfor jeg ikke får uttrykt det på den måten.

Så awe, pahf,elo, HeimdalI og Nevaton, jeg liker !

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn