Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.664
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer så mye med dagen Trond, bare ungdommen!

Mvh.
    Stein Arne

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Tusen takk, alle sammen! Veldig hyggelig med så mye oppmerksomhet på en mandag like før jul! Jeg har gått tom for "liker" (For en totalt innesnødd begrensning!), ellers hadde jeg strødd om meg også på de siste gratulasjonsinnleggene.
    Dagen var rolig, men veldig fin. Når Marianne Faithfulls siste på vinyl pakkes opp sammen med morgenkaffen, kan det jo ikke bli annet enn en strålende dag. ;)

Leif, det gjenstår henting av ny benk i byen, samt litt utstyrstransport. Så er alt på plass. Da ringer jeg, så kan Drøbaksfilialen av HiFi-inkvisisjonen komme på lytting, kaffe og julekaker! ;)

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.140
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Hallå impulse, hur går det med ny benk och hifi? Fått ting på plats?

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    God lørdag, impulse. Tenkte på deg her om dagen da jeg bestilte Savall over en lav sko. Presto Classical har kampanje frem til 18. februar, hvis det skulle være et par titler du mangler. Akkurat nå er jeg langt inne og dypt nede i Olivier Messiaens orgelmusikk (Latry/Notre Dame/DG), og det er et underlig sted å være. Her og nå og ut av verden på en gang. Mer Paris enn Kragerø, for å si det veldig forsiktig.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hei og godt nytt år, Cross og awe. Det har stått litt stille her siden jul, er jeg redd. Ikke har jeg fått opp anlegget, ikke har jeg vært på HFS og jeg har så å si ikke spilt plater engang.Fikk noen helsegreier å forholde meg til som har tatt fokuset helt, som sånne ting ofte gjør. Men noe har jeg i alle fall bestemt meg for i løpet av de siste ukenes grublerier. Benk og anlegg skal flyttes utover så snart det lar seg gjøre. Det må innhandles noen "Pilaster"-bokhyller for å frigjøre veggen anlegget skal stå på (veldig mye bøker i huset!), men så er det klart. Hadde vel regnet med å ha det klart før nyttår, men ting skjer. Jeg lover å poste bilder når ting er på plass, og det kommer vel noen lytteinvitasjoner til venner og kjente også.

Hyggelig å bli assosiert med Savall, awe! Fint med tips, jeg har nok ikke alt fra mannen, så her må det visst handles. Takk skal du ha!
    Messiaens orgelmusikk er ikke for amatører, nei. Lite Kragerø der, ja. Men majestetisk og vakkert til tider. Akkurat som Paris.;)
    Slå for all del på tråden om du er i traktene, forresten!

Sist redigert:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.140
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Gott nytt år impulse och gott att höra att det sker ting snart. Hälsan går först och det låter i alla fall som att det är under kontroll nu sedan stereon står på tur in dörren. Ser väldigt fram till att det postes bilder och lytteintryck! :)

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ønsker deg alt godt både med hensyn til helse og innvielse av anlegget i nye omgivelser. Slår gjerne på tråden når anledningen måtte by seg. Det er alltid hyggelig å se deg i sving i denne tråden, og spesielt nå etter en stunds stillhet.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    De fleste som har kikket litt i tråden, vet at jeg er en stor Peter Gabriel-fan. Jeg var selvfølgelig på den avsindige konserten hans i Spektrum 23.5, og minst like selvfølgelig sikret jeg meg en CD med liveopptaket fra akkurat den konserten, som var tilgjengelig fra Gabriels nettside. Og jeg angret selvfølgelig ikke på det heller. Nå kan det se ut som om jeg har lånt bort den skiva, og jeg husker ikke hvem som har den. I seg selv et godt argument for ikke å låne bort plater. Så DET angrer jeg på. Selvfølgelig kan man ikke kjøpe liveopptakene separat fra mannens nettside lenger heller. Man må kjøpe hele boksen med alle konsertene. Vel er jeg fan, men det er absurd overkill.
    Så, om noen sitter på en plate med opptak fra Gabriels Spektrum-konsert 23.5 14, ville jeg satt uhyre stor pris på om jeg kunne få kjøpe en kopi!

gooner4ever

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    De fleste som har kikket litt i tråden, vet at jeg er en stor Peter Gabriel-fan. Jeg var selvfølgelig på den avsindige konserten hans i Spektrum 23.5, og minst like selvfølgelig sikret jeg meg en CD med liveopptaket fra akkurat den konserten, som var tilgjengelig fra Gabriels nettside. Og jeg angret selvfølgelig ikke på det heller. Nå kan det se ut som om jeg har lånt bort den skiva, og jeg husker ikke hvem som har den. I seg selv et godt argument for ikke å låne bort plater. Så DET angrer jeg på. Selvfølgelig kan man ikke kjøpe liveopptakene separat fra mannens nettside lenger heller. Man må kjøpe hele boksen med alle konsertene. Vel er jeg fan, men det er absurd overkill.
    Så, om noen sitter på en plate med opptak fra Gabriels Spektrum-konsert 23.5 14, ville jeg satt uhyre stor pris på om jeg kunne få kjøpe en kopi!
    Hei,
    Hvis du ikke allerede har fått tilbud kan du låne min kopi.

Send meg en pm så avtaler vi hvordan.

-gooner

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Fantastisk, Gooner! Tusen takk! Nå ble dagen plutselig mye, mye bedre! ;D;D;D

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ok, det fikk jeg vel en av de velplasserte sparkene i fua jeg trengte for å få opp øya og ørene og kikke innom i min egen tråd igjen.
    Visst er det lange uker jeg har operert med, HC. Jævlig lange uker. Sånn blir det ofte når verden tar en litt annen retning enn man i sin enfoldighet regner med.

I korte trekk har jeg hatt en ubehagelig lang periode hvor hifi og musikk ikke bare har vært relativt uinteressant, men til og med direkte ubehagelig. Det er faen ikke peanøtter når veldig mye av fritiden og lidenskapene har kretset rundt netopp det i de siste tredve, førti årene.
    Jeg skal underbygge litt;
    I de siste ti årene har jeg hatt endel trøbbel med allergi. Ikke at det har vært sååå ille, men på dårlige dager er det som å gå rundt i bakfylla omtrent.Og i søvne. Det er en plagsom kombinasjon. I fjor på disse tider fikk jeg veldig mye sterkere reaksjoner på pollen og annen dritt enn jeg har hatt før, og det roet seg bare litt, selv med mye medisiner. Jeg hadde lange perioder med tinnituslignende plager, propper i ørene, svimmelhet og influensalignende symptomer. Utover sommeren i fjor ble det bare værre, og musikklytting ble ganske uinteressant. Jeg hørte rett og slett ikke stort. Derfor ble også mine bidrag til Fidelity magre. På sitt verste var det direkte vondt å høre på musikk. I begynnelsen tok jeg det med fatning, men det ble bare værre utover høsten, og jeg skal innrømme at jeg var relativt svart til sinns i lange perioder. Tre ustemte brannvarslere på full spiker midt inni hue, uten noen mulighet til å slå av, kan ta forstanden fra de fleste. For ikke å snakke om nattesøvnen. Jeg har en tålmodig kjæreste, heldigvis.

Når det er sånn, er det lett å krype langt ned i skyttergrava, håpe på bedring og love seg selv at man skal greie seg igjennom faenskapen, men samtidig bli alt annet enn sosial. Så dere som lurer på hvor jeg ble av, her er fasiten. Jeg ble stadig mer svimmel utover høsten, og opplevde ukesvis hvor jeg hadde mer enn nok med å holde meg fast i sofaen, senga eller stolen jeg satt på. Det kan best beskrives som å være utrolig influensasyk, samtidig som du er på danskebåten i full storm, tjuefire timer i døgnet. Når det går på åttende uka, er det ikke lett å se lyset i tunnellen. Det er ikke mange av dere som var informert, rett og slett fordi det ikke var særlig morsomt å snakke om. Noen få av dere insisterte på å få vite, og dere vet litt. Jeg låste meg inne både mentalt og praktisk. Jobber ble ikke gjort, folk ble ikke ringt, avtaler ble ikke fulgt opp. Jeg virket rett og slett ikke.

Jeg var hos leger både her og der, og teoriene var mange. Noen av dem så alvorlige at det ikke akkurat gjorde dagene, for ikke å snakke om nettene, lettere å komme seg igjennom. Jeg hadde gode sjeler rundt meg, og det er jeg glad for. Etter en uendelighet av telefoner, kom jeg i kontakt med en spesialist som tok meg i mot på noen ukers varsel. To timer hos audiolog først, så en lang rekke tester og samtaler. Konklusjonen var en ganske jævlig diagnose som riktignok ikke er noe man dauer av, men som nakkeskyter livsgleden hos en musikk-og lydinteressert sjel så det holder. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte lære meg å leve med svimmelheten, og at jeg sakte, men sikkert kom til å bli døv. Smak litt på den. Jeg kan love deg at det er et ord som får den store, svarte gardina til å rulle ned. Det er omtrent det jævligste jeg kunne tenke meg å få høre, og for første gang i mitt femtitoårige liv hadde jeg lyst på en trippel maltwhisky før lunch. Eller egentlig til lunch. Jeg satt i to timer på Kaffebrenneriet og filosoferte, mer fortvila enn jeg kan huske å ha vært. Ikke engang kjæresten eller datteren min vet noe om hvor mørk jeg var den fredagen.

Husker at jeg kjøpte en plate på vei hjem fra legen. Mest for å vise finger´n til verden. Da jeg kom hjem og satte den på, orka jeg to minutter før det gjorde så vondt i ørene at jeg måtte innse at min tid som audiofil kunne være over. Det gjør ikke akkurat undere for sinnets munterhet, for å si det sånn. Når landets mest profilerte spesialist netopp har avskrevet hørselen din, er det ikke akkurat lett å innfinne seg med at alt du har av intense musikk-og lydopplevelser hører fortiden til. Akkurat da lekte jeg med tanker og problemstillinger jeg ikke engang vil ønske min verste fiende. Jeg så i alle fall ikke noe poeng med anlegget, men heldigvis lot jeg det stå i fred. Men Live Maria Roggen og hennes Come Shine pælma jeg i veggen.

Det har vært mørkt her en stund, for å si det sånn. Jævlig mørkt. Anlegget har mest av alt vært et monument over forgangne opplevelser, så derfor har jeg ikke akkurat ivret etter å sette det opp i nyhuset. Så til alle dere jeg skulle ha ringt til, stukket innom, holdt kontakten med og hatt i livet mitt disse siste ti, tolv månedene; Unnskyld. Det var bare ikke mye til overskudd. Jeg hadde mer enn nok med hverdagen. Jeg logget ut. Jeg hadde noen få, gode dager med veldig bra hørsel og ingen symptomer, og da ble jeg såpass overivrig at jeg til og med ville feire med å oppgradere anlegget. Så kom dritten tilbake for fullt, og jeg klamret meg til sofaen i tre uker til. Sorry, HCS. Jeg skulle gjerne kjøpt forsterkeren din.

Men så er det jo heldigvis sånn at det går oppover. Jeg kom i kontakt med en akupunktør som insisterte på at han hadde løsningen. Etter endel behandlinger ble jeg dramatisk mye bedre, og nå virker det faktisk sånn at så lenge jeg får nålebehandling noen ganger i måneden, samtidig som jeg tar allergimedisin året rundt, kan jeg konkludere med at hørselen er tilbake der den skal være, med unntak av noen få dager når pollensesongen er på sitt tøffeste. Svimlingen må jeg leve med, selv om den ikke er konstant, heldigvis. Om jeg kan fly, er ikke sikkert. Bilkjøring er ikke så stas heller, men det kan bedre seg over tid.
    Alt det er egentlig ikke så viktig. I alle fall ikke nå. Hørselen er tilbake, og jeg kan høre på musikk igjen uten at enkelte frekvenser gjør så vondt at jeg må skru av eller forlate rummet...

Så HCS, anlegget kommer opp. Vinagunner har til og med meldt seg frivillig til å bistå med utflyttingen. Stakkars mann. Jeg har malt veggen anlegget skal monteres på, hyllene som sto der er solgt, et lass Källemo "Pilaster"-hyller ankommer snart, og jeg skal ringe mannen som i sin tid tilbød meg det gamle racket sitt og høre om det fremdeles er tilgjengelig. Jeg skal justere gooners platespiller. Dessuten skal jeg innom LMC en tur og høre på tape-oraklet, jeg skal ringe et lass fantastiske folk jeg ikke har snakket med på lenge, og jeg skal komme meg rundt å lytte igjen. Og faen veit, det er til og med mulig jeg rigger opp en klassisk platespiller til mono-innspillinger. Det føles som om jeg har litt å ta igjen. Livet som audiofil er sånn noenlunde tilbake i sporet sitt. Heldigvis.

Sist redigert:

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.247
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Ikke hyggelig lesning Impulse, men det drog seg opp på slutten.

Håvard

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hei, Haavard. Lurte lenge på om jeg skulle holde kjeft og ikke skrive noe, men samtidig, det kan faktisk ramme flere enn meg. Det rammer en av tusen, sies det. Jeg vet at kona til en kjernekar av en medforumist sliter med det samme, så hun har fått høre om noen av erfaringene. Jeg kan bare håpe på at hun opplever bedring etterhvert, sånn som jeg har.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.950
    Torget vurderinger
    3
    Må si meg enig med Håvard. Blei jaggu rett skremt i starten. Men det tok seg opp på slutten.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.140
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Herre jäklar för en historia impulse! Sätter ting i perspektiv och nu förstår jag gott vad frånvaron på sentralen och fidelity på nätet har sin förklaring i. Men som Haavard skriver, ting tog sig upp på slutet. Tolkar det så och hoppas det innerligt i alla fall.

Hilsen crosswind

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Takk, Cross. Det siste året har skremt vannet av meg og fått meg til ikke å ta sansene som en selvfølge lenger. Så da er det kanskje ikke så rart at jeg skremte dere litt også. Men som du sier, det tar seg grundig opp på slutten! :cool:

D

Dåbbel J

Gjest
    Veldig sterk lesning det her, er pollenallergiker selv og har noen av dem symptomene som du nevner, men dog ikke i samme grad.

Sender dem beste tanker og lykke ønskninger om endel regn fremover så det skyller endel støv ned...

/JR

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Det er en glede å se deg i skrivende tilstand igjen, impulse. Ikke bare skrivende som sådan, men åpenbart potent skrivefør! Skrive kan du jo som få, og her er det gnist og kraft bak ordene, all motgang til tross.

Det er det all grunn til å sette stor pris på, og jeg vil gjerne stille i første rekke blant dem som ønsker deg velkommen tilbake.

Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.233
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kjip lesing men god lesing at det blir bedring også.
    Sliter selv litt også. Trodde jeg var på bedringens vei men nei. Da frøene sprang ifjor ble det ille. Virkelig ille.
    Iår skulle jeg være i forkant. Gikk til fastlegen for noen uker siden.Han hadde ikke tid så ble henvist til ei ung snelle. Fortalte om greiene.
    "har du forsøkt kortison?"
    Nei - så jeg fikk ei sprøyte i overarmen.

Ikke problem etterpå i det hele tatt. Ingen tegn til pollendritet. Noe annet som er merkelig er at kroppen føles bedre også ??? Har noen skavanker i hofter etc og etter noe trening kommer kanskje ei halv natt uten søvn grunnet smerter. Men duverden. Siste ukene har vært bra sånn sett.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dagens høydepunkt her inne impulse , å se deg tilbake.Vi vet begge at det er forskjellige mennesker der ute, men vi vet og, at de fleste er gode individer som vil deg vel. Du får si ifra når ting etterhvert er oppe å står. Er og spent på området du har hus i, skal bli fint å se. Samt kaffen din.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    76.766
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Seks avsnitt med nedtur og to med opptur. Håper det fremover blir avsnitt i tråd med de to siste. Veldig kjekt at du føler deg bedre! Velkommen tilbake :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    JJ, allergi er ingen spøk, viser det seg. Mitt problem er at det er allergien som utløser disse andre greiene og blir enslags allergibastard med turbo, for å si det sånn. Trikset for å unngå det jeg har brukt det meste av et år på, er å ta medisiner hele året. Skulle ønske jeg hadde visst det før! Takk for gode tanker. Det er fin ballast til de kjipe dagene.

awe, tusen takk for gode ord. Det kjennes godt å være tilbake. Fordelen med slike asylperioder er at motivasjonen er sterk når den først er der.

Bamba, det er kortison som gjør susen. Nålene jeg utsetter meg for, er ment å stimulere kortisonproduksjonen, og med sprøyte i tillegg, slipper jeg unna den konstante betennelsen som allergien faktisk innebærer. Ellers er det ikke rart du føler deg bedre mht andre ting etter kortisonsprøyta. Kortison demper betennelser, uansett hvor de er i kroppen. "Added bonus" så det holder!

Takk skal du ha, HCS. Trengte et spark i ræva for å orke.

TOMZ, jeg skal love flere avsnitt med opptur etterhvert. Men nå vet du hvorfor jeg måtte begrense utenlandsturene litt for denne sommeren...Håper dfet kommer flere anledninger.

H.R, vi er helt på linje. Det er folkene jeg liker å besøke eller ha på besøk. Anleggene er enten en "added bonus" eller ikke. :cool: Mange fantastisk hyggelige folk her fremdeles. Og takk for det! Selv om det ikke er vanskelig å se at mange profilerte hedersfolk er borte, eller bare ramler innom sporadisk. HFS er blitt et gråere sted.
    Lenge siden sist, forresten!

Sånn for ordens skyld, jeg er tom for "liker", mine herrer!

Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    ps...Etter du var her sist kan du trykke LIKER til du blir grønn..Begrensingen er fjernet.. ;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Fantastisk! Jeg har alltid ment at å ha en begrensning på sånt er ufattelig innesnødd!

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Det høres ut som et lite helvete det der Impulse. Klarer ikke å forestille meg hvordan det kan være. Jammen godt at formen blir bedre.
    Håper du fortsetter med å henge rundt her. Du har vært savnet.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det var virkelig et helvete, Atle. Jeg har sagt til venner og familie at jeg heller ville miste beina enn hørselen. Men nå har det heldigvis snudd. Jeg skal aldri ta noe for gitt igjen. Jeg henger nok rundt her, selv om jeg kanske ikke kommer til å være like aktiv som før. Vi får se. :cool:

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Godt og se deg "back in business" Trond, tøffe tak det der. Klamre deg fast til spesialistene, kjøp gjerne en egen vegghylle til dem rett ved alteret for akutt hjelp ved de heftigste crescendoene. Vi treffes nok snart over et glass skal du se :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Den hylla er innkjøpt og leveres i løpet av uka, Vermin. Og det glasset gleder jeg meg til. ;D

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Takker så mye, Tønnes. Jeg greier jo pokker ikke holde meg unna. ;D

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    En hyggelig historie sånn på slutten av kvelden etter den digre dosen personlig hypereksistensialisme;

Jeg fikk programmet til årets Kammermusikkfestival i dag. Angela Hewitt kommer, og hun spiller i byen hele tre ganger i løpet av august!!

Sist redigert:

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Virker som du har fått din kvote med motgang for ei god stund impulse.Håper det fortsetter rett vei.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.243
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    bra du finner ut av det
    vet ikke helt hva jeg skulle gjort uten hørsel
    er Hølen et pollen-høl? :rolleyes:
    mvh
    Leif

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ja, det holder for en stund nå, samlanes. Men det er lys i den berømte tunnellen. Så da gis det jo noe å nevigere etter.

Det går seg til, POB. Takk for oppmuntrende telefon!

Den tanken har slått meg noen ganger også, Leif. Hva pokker gjør man uten hørsel?? I de øyeblikkene virket det som å miste beina var langt å foretrekke.
    Hølen er heldigvis ikke et pollenhøl, så lenge naboen ikke lar tomta gro igjen. Da snakker vi.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn