Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Hewitt til Oslo er en begivenhet og en fin fjær i hatten for Oslo Kammermusikkfestival. Det er i det hele tatt mye fint i årets program. Vi ses der, tenker jeg.

Slo på radioen under en biltur for en stund siden, og ut strømmet fiolinmusikk av ypperste sort. Perlman, tenkte jeg umiddelbart, og hvilken klang og substans i det høyere registeret. Men nei, utøveren var Arve Tellefsen, og jeg kjente et støt av norsk stolthet over akkurat den opplysningen. Nå er han ingen ung mann lenger, men fremdeles utøvende og kunstnerisk leder for denne festivalen.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hewitt er stjernen i årets program, men i år er artistrekka sterkere enn på lenge. Jeg tror dette blir en utrolig fin festivalopplevelse. Hewitt er forresten uløselig knyttet til festivalen. Hun er god venn med programansvarlig August Albertsen, og ikke minst mener hun at aulaen er en av de fineste konsertsalene hun vet å spille i. Så da kommer hun hit med jevne mellomrum.

Arve er virkelig en fiolinist i verdensklasse, men han har vært litt for hjemmekjær til å ville eksponeres så vanvittig som klassiske superstjerner ofte blir. Jeg ser mye av respekten han nyter internasjonalt på festivalen. Han omtales som "maestro" av andre musikere.
    Han er ikke akkurat purung lenger, men han er den aller yngste 78-åringen jeg vet om.

Hyggelig om vi sees der, awe. Da tar vi et glass!

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: awe

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.140
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Prövar febrilskt att trycka på kjøp billetter her- knappen till Angela Hewitt i Oslo kammermusikkfestivals konsertprogram, men det fungerar inte! Hmm, bug på sidan eller är den inte kompis med iPad?

Edit. Slutsålt redan? Ser inte konserten i listan till billettservice.no heller..

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det er nok fordi programmet akkurat er lagt ut som en "teaser", Cross. Billettsalget starter ikke før 8. mai.

Sist redigert:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.140
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Ahh, så är det när man blir ivrig! Såg inte att det startar för 8 maj, tack då ordnar det sig helt säkert. :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.341
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En hyggelig historie sånn på slutten av kvelden etter det digre dosen hypereksistensialisme;

Jeg fikk programmet til årets Kammermusikkfestival i dag. Angela Hewitt kommer, og hun spiller i byen hele tre ganger i løpet av august!!
    Her var det mange gode nyheter på få dager.
    Spørs om ikke jeg må ordne meg en tur.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    God idé, ottone! Det er jo ikke bare fru Hewitt som forgyller årets program, heller. ;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg nevner ofte at jeg synes sentralen har mistet både farge, takhøyde, framdrift og altfor mange gode brukere. Men i dag skal jeg heller fokusere på dere som heldigvis holder fortet og fremdeles er her inne. Etter det lange hard-core-eksistensielle innlegget mitt i går, har jeg fått både en masse gode ord, tanker , lykkeønskninger og oppmuntring her i tråden, og mange fantastisk hyggelige telefoner. Det er til å få gåsehud av. Ikke minst gjør det regnværsdager som denne veldig mye lysere. Tusen takk skal dere ha, alle sammen!

Jeg lurte lenge på om jeg skulle skrive noe om all dritten, og det satt skikkelig langt inne.Nå er jeg glad jeg gjorde det. Takk igjen !

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen

Her spiller fru Hewitt Bach. Om ikke dette swinger, tør jeg anbefale en liter swingolje intravinøst øyeblikkelig.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Hvis noen skulle ha interesse av å bli bedre kjent med Arve Tellefsen, finnes det en nokså fersk, biografi-lignende bok om ham: Æ må jo spæll? av Ole-Einar Andersen, på Aschehoug fra 2013.

På sitt beste formidler den innsikt i avgjørende øyeblikk i Tellefsens karriere, på sitt svakeste roter Andersen egne tanker sammen med Tellefsens. Ikke akkurat en brannfakkel, men verdt å lese. Fordi den er ganske fersk, får vi også innblikk i det store spørmålet om når han kan/bør/må gi seg. Det er i grunnen spørmålstegnet som veier tyngst i tittelen.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvilken løsning ble det for ny stereobenk ? Fikk aldri helt med meg hva du bestemte deg for.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.243
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Jeg nevner ofte at jeg synes sentralen har mistet både farge, takhøyde, framdrift og altfor mange gode brukere. Men i dag skal jeg heller fokusere på dere som heldigvis holder fortet og fremdeles er her inne. Etter det lange hard-core-eksistensielle innlegget mitt i går, har jeg fått både en masse gode ord, tanker , lykkeønskninger og oppmuntring her i tråden, og mange fantastisk hyggelige telefoner. Det er til å få gåsehud av. Ikke minst gjør det regnværsdager som denne veldig mye lysere. Tusen takk skal dere ha, alle sammen!

Jeg lurte lenge på om jeg skulle skrive noe om all dritten, og det satt skikkelig langt inne.Nå er jeg glad jeg gjorde det. Takk igjen !
    sant
    jeg blir stadig positivt overrasket over hvor medmenneskelige alle nettrollene her på HFS blir hver gang noen trenger litt support...
    godt tegn imo
    mvh
    Leif

Sist redigert:

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.949
    Hei Trond. Det var da fælt til plager, da - rene Jobs bok! Fint å høre at det er fremgang! God bedring!

Hewitt er stas. Men, jeg må få lov til å si at en kammermusikkfestival uten Beethoven (så vidt jeg kunne se?) blir litt puslete IMO.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Juryen er fremdeles ute når det gjelder benk, HCS. Men det haster som f... Hadde et Cambre-rack på hånden, sjekker ut om det fremdeles er tilgjengelig. Rack er ikke lett! Mye er schtøggt som pokker, mye er dyrt, og mye er begge deler.

Det er et godt, tegn, Leif. Og veldig gledelig, ikke minst.

Tusen takk skal du ha, Kim. Det har vært en stund i kraftig motvind på karusell i oppoverbakke, for å si det sånn. Men nå tror jeg det jævligste er over. Og veldig snart er anlegget oppe. Da må du ta deg en tur! ;D

Hva Beethoven angår, er vi helt på linje. Kunne jaggu vært mer Mozart også, når vi først er inne på sånt..

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Da er det bare montering..Som , i min bok, er det som jeg liker minst med hobbyen... Lykke til.. :)

Horny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Antall liker
    1.513
    Torget vurderinger
    5
    Hvis noen skulle ha interesse av å bli bedre kjent med Arve Tellefsen, finnes det en nokså fersk, biografi-lignende bok om ham: Æ må jo spæll? av Ole-Einar Andersen, på Aschehoug fra 2013.

På sitt beste formidler den innsikt i avgjørende øyeblikk i Tellefsens karriere, på sitt svakeste roter Andersen egne tanker sammen med Tellefsens. Ikke akkurat en brannfakkel, men verdt å lese. Fordi den er ganske fersk, får vi også innblikk i det store spørmålet om når han kan/bør/må gi seg. Det er i grunnen spørmålstegnet som veier tyngst i tittelen.
    Da jeg intervjuet Arve Tellefsen for tre år siden fortalte han at han fikk en skikkelig smell da han etter all rosen hjemme i Norge dro til USA for å studere. Han skjønte at han lå etter de andre, og prøvde å ta det igjen ved å øve så mye at han til slutt måtte støtte seg mot veggen for ikke å gå i bakken. Det endte hos legen. Som så mange andre fikk han erfare at kroppen er et finstemt instrument.

Når det gjelder allergi og annet faenskap; godt at det har kommet seg. Kanskje det kan gi musikkgleden en ekstra dimensjon når man har vært gjennom noe slikt og fått det noenlunde under kontroll. Et lite tips fra en som bor med en pollenallergiker - sjekk om kosthold også kan ha gi utslag på reaksjonen. Melk, gluten etc.

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Den historien har jeg også hørt, Horny. Gudene skal vite at kroppen er finstemt,og ofte kommer reaksjonene på ens rovdrift på seg selv en god stund etterpå.

Du har veldig rett i at en sånn skrekkopplevelse gjør noe med gleden! Det skal bli en utsøkt fryd å få koblet opp ting igjen, lene seg tilbake og spille plater i noen timer!;D

Takk for mattips, jeg utredes for kryssallergier akkurat nå. Med både kjæreste og datter som holder seg unna både melk, sukker og gluten er kostholdet ganske finslipt, kan du si. Selv om jeg bare tidvis følger den løypa....

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.170
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Kryssallergier er morsomme saker.
    Ligger alltid unna råe gulrøtter på våren, med bjørk i blomstring.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    I den tunge tida har jeg, paradoksalt nok, brukt litt tid på å samle sammen et anlegg nummer to. Rimelig vintage er poenget. Receiveren blir en klassisk Harman/Kardon 730 fra 1976. Den er på hånden og skal innhandles, men trenger etpar pærer og litt omsorg før den synger igjen. CD-spiller er nesten i boks, men jeg har flere spennende muligheter og en definitiv favoritt som forhåpentligvis materialiserer seg. På høyttalersiden leter jeg etter noe høvelig og klassisk fra Tannoy. Platespiller? Technics 1500 eller 1510, hadde jeg tenkt. Eller mellomhjuls-Dual. Lenco, kanske ? Eller klassisk Thorens. Fire høyst farbare veier til Rom, altså. Om noen sitter på noe sånt, si gjerne ifra.

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Da er det bare montering..Som , i min bok, er det som jeg liker minst med hobbyen... Lykke til.. :)

Takker. Frakt og oppmontering av hifi er ikke det festligste jeg vet, heller. Men akkurat denne gangen kommer jeg til å være en lykkelig mann der jeg krabber rundt bak racket på drøy overtid.;)

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Det må jo bare bli en feststund å koble opp så fine komponenter etter så lang tids fravær. Nye omgivelser øker spenningen når øyeblikket er inne for å trykke Play. Er en heldig, kan lyden sitte brukbart fra første dag. Her jeg bor nå, tok det nesten et år å bli fortrolig med lyden, men det ble sannelig mange fine musikkopplevelser det året også. Lykke til med hele prosessen. Du har fortjent en hel del salige øyeblikk nå.

Rubyred

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    1.622
    Sted
    Fredrikstad
    Flott å se deg tilbake på forumet, og godt å høre du blir bedre. Er selv multi allergiker, men har lært kroppen å kjenne. Våren er uansett et helvete.
    Skriver svært sjelden på sentralen lenger. Har gått møkka lei av alle besservissere, og kranglefanter. Da er det viktig at denne tråden er oppe og går.
    Ha en fortreffelig helg. Kanskje på tide å ta en besøksrunde her nede i øst. Hadde vært hyggelig.

/Ruby:)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    God morgen, awe og Ruby. ;)

Jeg gleder meg ganske intenst til det er oppe og går, awe. Det er jo en stund siden jeg satt tilbakelent i sofaen og hadde noe igjen for å lytte i det hele tatt, for å si det som det er. Det er på tide med noen gode øyeblikk foran anlegget nå. Som du sier er det alltid spennende med nye rom, men jeg har bodd i gammelt veteranhus før, og det fungerte alldeles fantastisk. Så jeg håper på en reprise!

Hyggelig å høre, Ruby! Tusen takk, jeg kommer mer enn gjerne på besøk. Det er jo ikke så langt lenger heller! Dessuten er det på tide å høre Quad igjen. ;)
    Jeg har også øyeblikk (for ikke å si halvår...) hvor jeg er drittlei det nesten perverse kabelfokuset, de endeløse repeteringene, flisespikkeriet, mistroen, kranglingen, besserwissene og alt slagget, men så har jeg opplevelser som den jeg hadde etter den kanskje i overkant brutalt usminkede forklaringen noen sider tilbake. Da viser det seg likevel at vi har et felleskap på tvers av meninger, overbevisninger og foretrukne teknologier. Så det er håp likevel!

• Liker
    Reaksjoner: oct

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007

Da jeg intervjuet Arve Tellefsen for tre år siden fortalte han at han fikk en skikkelig smell da han etter all rosen hjemme i Norge dro til USA for å studere. Han skjønte at han lå etter de andre, og prøvde å ta det igjen ved å øve så mye at han til slutt måtte støtte seg mot veggen for ikke å gå i bakken. Det endte hos legen. Som så mange andre fikk han erfare at kroppen er et finstemt instrument.
    Tellefsen har vel vært konsertmester i Wien symphonicer under Guilini? For meg sier det det meste, da nærmest er blant de mest prestisjetunge jobbene man kan ha som orkestermusiker. Jeg har vel spilt over 20 konserter med Arve og for meg er han den mest gjennomseriøse musikeren jeg har fått gleden av å jobbe med. Fantastisk tone i fiolinen og jeg opplever at han har en egen evne til å treffe en nerve i folk flest enten han spiller Arne Nordheim eller noe mer folkelig musikk.

Håper Tellefsen finner motivasjon og energi til å holde på i mange år til.

Sist redigert:

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Du peker på det avgjørende punktet, impulse. Det er håp om gode utvekslinger av opplevelser, erfaringer og den menneskelige faktor. Det er ikke håp om respekt for en estetisk tilnærming til lydopplevelser fra scientisme-gjengen. Jeg beundrer dem som prøver å rydde plass for en kommunikasjon mellom leirene, for eksempel HCS, men resultatene er magre. Jeg må innrømme at jeg ikke orker.

Vi må leve med oppsplitting i fraksjoner, og det går an. Ørkesløse og uendelige diskusjoner om verifisering av opplevelser får leve sitt eget liv, det er likevel rom for glede, entusiasme og musikk. Det er derfor det er så bra å ha deg på banen igjen, for det er nettopp de kvalitetene du representerer.

Noen livserfaringer er virkelig opprørende. Hvis noen som en bryr seg dypt og inderlig om dør, som far gjorde for noen uker siden, kommer det store alvoret. Da er vi ute på dypt vann og må summe oss for å komme videre. Det samme hvis hørselen svikter og blir smertefull for en som har gjort lyd- og musikkopplevelser til en vesentlig bestanddel av livskvaliteten. Da blir diskusjoner om prosedyrer for blindtesting av kabler randfenomener.

Jeg sier selvfølgelig ikke at blindtesting i seg selv er irrelevant for vår kjære hobby, men musikken rommer så mye mer og substansielt i et livskvalitetsperpektiv. Noen ganger trenger vi det perspektivet.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det var trist å høre, awe. Kondolerer.

Jeg er veldig enig med deg. Når livet bråsnur og insisterer på at det som nå kommer er sitroner, avgrunner og oppoverbakker, er det det store alvoret melder seg. Det man ikke løper fra. Men det er netopp da musikken og kulturen viser seg som fakler i mørket og som farbare veier tilbake til mer meningsfyllte dager.

• Liker
    Reaksjoner: awe

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det er riktig, Atle. Tellefsen var konsertmester under Guilini. Ikke bare det, men Guilini var så oppsatt på å sikre seg Tellefsen at han holdt på med overtalelsesarbeidet en stund, sies det.
    Arve er en veldig profesjonell musiker og en usedvanlig hyggelig mann. Ikke minst er han en virkelig humorist.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    I dag fyller en av mine favorittmusikere 70 år, så jeg tenkte det kunne være på sin plass å markere det med en av mannens tallrike improvisasjoner, "Heartland" fra 1982.

Gratulerer med dagen, Keith Jarrett.

• Liker
    Reaksjoner: POB

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.140
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Gott och se att tråden är tillbaka i sin forna glans! Massa aktivitet och musikrekommendationer. Optimismen lever. Sitter hemma, sjukskriven med en ögoninfektion och solbriller på :cool: så vad passar bättre än att höra genom gamla inköp jag inte hunnit lägga på skivspelaren ännu! Snart dags för en ny kopp kaffe också!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Skiver og kaffe, Cross! En fantastisk kombinasjon. God bedring og god helg! ;)

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Sjukskriven med lettere, forbigående lidelser er nesten ideelt. Velfortjent nytelse med god samvittighet og intakt moral.

En fin fakkel er Adrian Boults innspilling av Elgars Enigma-variasjoner med LSO fra 1970. Boult pøser ikke på med ytre dramatikk, den er det mer enn nok av i partituret, slik at musikkens innhold får lyse fra innsiden og av egne krefter. Noen ganger trenger en paradoksalt nok avstand for å kunne nærme seg. Lyden er analog EMI på sitt beste, dvs. klangen, detaljene og helheten.

Tellefsen søkte forresten på en av konsertmesterstillingene i Berliner Philharmoniker, men fikk den ikke - etter sigende fordi han var for gammel. Han var ikke det, altså, men vi må bare være glad han ble. Jeg husker konserter med ham helt tilbake til gymnasdagene, og det var nok blant de første på nært hold-opplevelsene av kompromissløse kvalitetskrav og artistisk uttrykkskraft i fullt format. Har en først opplevd den kombinasjonen, vil en søke tilbake til den så ofte en får anledning.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Man drikker som kjent ikke brandy når man har fått smaken på årgangs-armagnac, awe. 8)

Boults Elgar/Enigma har jeg stående på vinyl, faktisk. Som med så mye annet er det lenge siden jeg har spilt den. Herved er den på lista: Takk for tipset!

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.140
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Jag har en Micro Seiki solid-5 jag kan få för en billig peng impulse. Vad tror du om det? Är det i det hele tatt något att satsa på? Kunde varit skoj, men frågan om det är värt insatsen..

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Tusen takk skal du ha, Tønnes. Jeg lurte litt på hvorfor jeg bare fikk lagt ut en link...Da skal jeg rydde opp! ;)

Micro Solid 5 er en god vintage-spiller det, Cross. Armen, Micro 301, er langt bedre enn det som sitter på andre spillere i samme klasse. Det kommer jo litt an på hva "en billig penge" er da, selvfølgelig. Men hadde det vært meg, hadde jeg kljøt en for et framtidig vintage-oppsett.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    15.140
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Tusen takk skal du ha, Tønnes. Jeg lurte litt på hvorfor jeg bare fikk lagt ut en link...Da skal jeg rydde opp! ;)

Micro Solid 5 er en god vintage-spiller det, Cross. Armen, Micro 301, er langt bedre enn det som sitter på andre spillere i samme klasse. Det kommer jo litt an på hva "en billig penge" er da, selvfølgelig. Men hadde det vært meg, hadde jeg kljøt en for et framtidig vintage-oppsett.

Tack för svar! Får se prisen litt an da, blir den förnuftig slår jag till.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det høres lurt ut, Cross. En Solid 5 er ikke akkurat noe man kommer over hver dag.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn