Gjestemedlem skrev:
Et par andre godbiter jeg har funnet på pitchfork:
Neutral Milk Hotel - In the Aeroplane Over the Sea
... men er disse tilstrekkelig rocket for å havne i det gode selskap?
In The Aeroplane Over The Sea står som en påle i "indiehistorien."
Og særlig mer indie, begrepet er dog så utvannet i dag at det er mer klisje enn noe annet, enn Neutral Milk Hotel kan det vel saktens være vanskelig å være.
I det hele tatt kom det(og kommer fortsatt,) usedvanlig mye bra ut fra Elephant6 kollektivet.
Of Montreal, Apples In Stereo, Elf Power, The Late BP Helium, Olivia Tremor Control et al. har alle gitt ut noen fantastiske skiver. Det er heller ikke vanskelig å høre at Zach Condons Beirut er svært inspirert av Neutral Milk Hotel og en av dens avleggere A Hawk And A Hacksaw. Hør bare på The Fool og Untitled på In The Aeroplane Over The Sea.
En litt artig sak er at pitchfork først ga In The Aeroplane Over The Sea en helt ok men ikke perfekt karakter, men etter at det hadde vokst opp en kultus rundt albumet generellt og Mangum spesiellt, så slettet de den opprinnelige anmeldelsen helt og la ut en ny med 10.00. Integritet.
But I digress. Rom og posting på forum er kanskje ikke en gyllen kombinasjon for eventuelle lesere.
Merge ble nevnt som et godt plateselskap, i den sammenheng kan Superchunk anbefales på det sterkeste.
Ikke dårlig av Mac McCaughan å drive et feiende flott plateselskap samtidig som han gav ut et knippe knallskiver.
Et annet godt indieselskap er Matador som i disse dager har det som må være tidenes julegave til indieelskende vinylfans. Pavements Brighten The Corners kommer nå som delux edt(Nicenee Creeders,) og for de som forhåndsbestiller følger det med en livelp på vinyl. Nærmest et pliktkjøp.
De som måtte være interessert i "indieemnet," kan med fordel lese Our Band Could Be Your Life, Perfect From Now On, Empire Of Dirt og We Rock So You Don't Have To.
Dersom Gjestemedlem virkelig har synket inn i In The Aeroplane Over The Sea sfæren(og det er fort gjort,) kan han med fordel lese boken med samme navn gitt ut på 33 1/3.
The Decemberists bør jeg virkelig også nevne når jeg først er her, Picaresque og The Crane Wife er magiske album.
Du store min, jeg glemte helt å nevne The Brian Jonestown Massacre. Fy skam meg. Lytt til Take It From The Man.
Jeg burde sikkert anbefalt plater fra de forskjellige bandene og beskrevet musikken. Det virker fornuftig.
Men akkurat nå er hodet fullt av Of Montreals Hissing Fauna, Are You The Destroyer ? Da er det vanskelig å tenke på annet.
Fred ut.