INFINITY

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Mange som har slitt med Ren 90 for å få til lyden, og mange som bare elsker dem!!!

De har ubestridte kvaliteter, men personlig ble de for kresne på innspillinger, ble sittende å spille de samme 5 platene for at det skulle låte bra.

Dag :)

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Dette er litt i tråd med min erfaring også, ikke vanskelig å få til alle hi-fi parameterne, men å få de til å virkelig spille flytende musikk var ganske vrient, men når de først løsnet, whoa!

Mange som har slitt med Ren 90 for å få til lyden, og mange som bare elsker dem!!!

De har ubestridte kvaliteter, men personlig ble de for kresne på innspillinger, ble sittende å spille de samme 5 platene for at det skulle låte bra.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
De gamle Kappa 6,7,8 og 9 var klart de beste av disse.Jeg hadde selv kappa 9 i flere år.Da de nye modellene kom var de en skuffelse.
Jeg hadde Kappa 9 og 9.2i samtidig i tre uker, og 9.2i var bedre på alle punkter i mitt rom, renere dypere bass, og mindre anstrengt bass på høye nivåer. Diskanten i 9.2i var klart bedre hos meg, måtte dempe ned Kappa 9 med filt foran diskantene for at det ikke skulle bli anstrengende å lytte til.
Testet begge med Krell KSA-250 og Vincent 991.

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
2
er det lenge siden ?
Jeg hadde Kappa 9 og 9.2i samtidig i tre uker, og 9.2i var bedre på alle punkter i mitt rom, renere dypere bass, og mindre anstrengt bass på høye nivåer. Diskanten i 9.2i var klart bedre hos meg, måtte dempe ned Kappa 9 med filt foran diskantene for at det ikke skulle bli anstrengende å lytte til.
Testet begge med Krell KSA-250 og Vincent 991.

turbo13

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Antall liker
0
Hvilke nettsteder er det lettest å finne Kappa.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Hvilke nettsteder er det lettest å finne Kappa.
Kappa-serien til Infinity har gått ut av produksjon og finnes ikke lenger i salg som nye produkter. Alternativet blir bruktmarkedet, det er solgt relativt mye Infinity i Norge, så tilgangen på brukte Kappa-høyttalere er god.

Dessverre er tilgangen på deler etterhvert blitt dårlig, særlig på eldre modeller. Sjekk derfor om elementer kan skaffes før man kjøper utgaver med sprengte/defekte elementer.

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Kappa-serien til Infinity har gått ut av produksjon og finnes ikke lenger i salg som nye produkter.  Alternativet blir bruktmarkedet, det er solgt relativt mye Infinity i Norge, så tilgangen på brukte Kappa-høyttalere er god.

Dessverre er tilgangen på deler etterhvert blitt dårlig, særlig på eldre modeller. Sjekk derfor om elementer kan skaffes før man kjøper utgaver med sprengte/defekte elementer.
Man får alle delene til Kappa X.1 og X.2 serien på Dalens elektronikk. det er værre med de gamle Kappa + Renaissance delene, EMIM er vanskelig, de har deler så de kan repareres, L-EMIM til Epsilon og Beta finnes ikke lenger......ryker de er det slutt...

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
Hva med Infinity Epsilon? Noen erfaringer med denne? Jeg sikler på et par nå, men sliter med å overtale fruen til legge disse inn i jule-budsjettet.......

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
De som har hørt Epsilon sier det bare er helt vanvittig bra, men de mangler den fyldige bunnen til IRS Beta.

Så det kommer an på hva slags lyd du foretrekker.
Bassen er vistnok vanvittig detaljert, men mangler trykk/punsj i forhold til en del andre konstruksjoner.

mvh
Dag

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
Jeg har 3 "favoritter" som jeg kommer til å velge av, Snell (har lenge prøvd å få tak i Snell C orginal), Infinity kappa/epsilon/beta, eller en utgave av b&w i prisklassen på kappa/epsilon (vil komme til å kjøpe brukt uansett).

Noen med lytte-erfaring nok til å konstruktivt sette disse 3 merkene opp mot hverandre? Jeg har selv hørt alle med unntak av infinity beta, men med for stort mellomrom til å kunne huske godt nok til å komme til en endelig konklusjon (så har jeg også en subjektiv forelskelse til snell C =P)

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Har hørt ganske mye på Epsilon tidligere, vi hadde det i butikken en stund også. Personlig synes jeg ikke den når Beta opp til knærne en gang, den er langt mer analytisk og hifi-ish. Har liksom aldri hørt denne spille skikkelig musikk, den blir som andre nevner noe "tynnere" enn Beta. Men, på typiske hi-fi parametre er den jo fantastisk, men den har altså ikke evnen til å få deg til å sitte oppe hele natta, imo.

Men, Beta: Hoja, den kan spille med de rette sakene :D

Hva med Infinity Epsilon? Noen erfaringer med denne? Jeg sikler på et par nå, men sliter med å overtale fruen til legge disse inn i jule-budsjettet.......

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Har hørt ganske mye på Epsilon tidligere, vi hadde det i butikken en stund også. Personlig synes jeg ikke den når Beta opp til knærne en gang, den er langt mer analytisk og hifi-ish. Har liksom aldri hørt denne spille skikkelig musikk, den blir som andre nevner noe "tynnere" enn Beta. Men, på typiske hi-fi parametre er den jo fantastisk, men den har altså ikke evnen til å få deg til å sitte oppe hele natta, imo.

Men, Beta: Hoja, den kan spille med de rette sakene  :D
Veldig godt sagt, det med om anlegget får deg til å sitte oppe hele natta eller ikke! :)

Akkurat det er min opplevde forskjell mellom Kappa 9.2i og mange andre høyttalere inklusive Renaissance 90.
Nå sitter jeg oppe til langt på natt stadig vekk. SVS subwooferne har samme effekten :)

bjorn_65

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.03.2005
Antall liker
1
Må ikke Epsilon ha en ganske kraftig forsterker for i det heletatt spille bra. Da blir det en dyr afære skulle jeg tro

V

villov

Gjest
Epsilon må faktisk ha 2 stereo forsterkere for å kunne drives.
Å sammenligne Beta med Epsilon blir litt feil da Betaene har separate søyler for bass og diskant.
Har fremdeles ikke hørt et sett med enkle høyttalere som spiller dypere og/eller bedre bass enn Epsilon.

ml_27.5

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.11.2006
Antall liker
1
Å sammenligne Beta med Epsilon blir litt feil da Betaene har separate søyler for bass og diskant.
Har fremdeles ikke hørt et sett med enkle høyttalere som spiller dypere og/eller bedre bass enn Epsilon.
Føler vel det eneste som er negativt med mange Infinity høyttalere er at de krever så sinnsykt stooor forsterker. Med en viss kvalitet på forsterkeren blir det lett dyrt, både med forsterker og strømregning.(Min ML står som alle andre komponenter konstant på, blir penger av det med høy stømpris) :p

bjorn_65

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.03.2005
Antall liker
1
Jeg hadde kappa 6,1 for noen år siden den spilte ikke bra før jeg kobla på EC 100 DMB og EC4R, da blei det bra m liv i den høytaleren stramm og fin bass og detaljer.

turbo13

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Antall liker
0
Jeg har aldri hørt 6.1. men har hørt av andre at den kanvære litt svampete i bassen.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Sammenlignet de mest fordi Epsilon ble nevnt som arvtaker. Forøvrig er vel Gamma den jeg har hatt de flotteste opplevelsene med, ikke så sinnsykt stor som Beta, og langt lettere å få til.
Ja, Epsilon spiller bass, men synes ikke det gjør det til en bedre høyttaler av den grunn.

baatsman

Bransjeaktør
Ble medlem
09.10.2004
Antall liker
0
Ser en klager på at kappa 7, 8, og 9 serien låter skarpt.. det gjør den vist ikke det som kommer før matcher. spesielt kabler. Jeg og en rekke andre infinity fans har erfart at monster (M serien), eller M.I.T (Terminator serien) kabler samt Renesance Blue kabler er så og si 100% Match.. Infinity fra den tiden 1980--98 formelig elsker å spille med slike kabler.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Helt enig med deg her ang. kabelmatching, MIT, Transparent og andre kabler med samme klangideal fungerer ofte godt sammen med Infinity, og det på de større seriene også. Men, skarphet ol har jo veldig, veldig ofte ikke med kablene å gjøre, men heller at høyttaleren eksponerer hva som er feil tidligere i kjeden, altså kilde, forsterker, balanse i systemet generelt. En dårlig kilde kan fort bli avkledd og i verste fall skarp på Infinity, ingen tvil om det.

Ser en klager på at kappa 7, 8, og 9 serien låter skarpt.. det gjør den vist ikke det som kommer før matcher. spesielt kabler. Jeg og en rekke andre infinity fans har erfart at monster (M serien), eller M.I.T (Terminator serien) kabler samt Renesance Blue kabler er så og si 100% Match.. Infinity fra den tiden 1980--98 formelig elsker å spille med slike kabler.  

T

timc

Gjest
Dersom en Kappa er svampete i bassen betyr det for dårlig forsterker.

Dersom en Kappa låter skarpt betyr det for liten oppløsning på utstyret forøvrig. Eventuelt problem med romrefleksjoner.

Mvh

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Dersom en Kappa er svampete i bassen betyr det for dårlig forsterker.

Dersom en Kappa låter skarpt betyr det for liten oppløsning på utstyret forøvrig. Eventuelt problem med romrefleksjoner.

Mvh
skarp topp er noe Kappa 9 har vært velkjent problematikk i alle år(kappa 8 og 7 synes jeg ikke lider av samme syndrom, men de har også færre diskanter per høyttaler...), det ligger masse om dette på forskjellige fora med løsninger på problemet med fysisk demping ved bruk av f.eks. filt.
Men det er klart i et dempet rom vil det funke mye bedre enn i et med refleksjoner.
Litt farlig å si kategorisk at: "da er det noe feil med komponentene", rommet er jeg mere med på.

Svampete bass kan som oftest også være rom-relatert.

T

timc

Gjest
Ja man kan oppleve svampete bass pga rommet. Jeg synes imidlertid det som oftest er lett å skille mellom romrelaterte bassproblemer og elektronikkrelaterte.

Litt småbastant uttalelse ja, men det får så være. Tror også de færreste har hørt Kappa med elektronikk av det kaliberet du sitter med Dag. Mange ville nok fått seg en overraskelse.

Mvh

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Min erfaring er at man faktisk var mer oppmerksom på elektronikken/kvaliteten på dette på tidlig 90-tall og utover enn idag, når jeg stelte mest med Kappa og andre modeller så var de fleste klar over at de krevde mye, har dette endret seg veldig til idag? I såfall er jo dette virkelig et "major stepback" for å komme med litt "bullshit-bingo" som man kaller det i programmet typisk norsk  :)

Ja man kan oppleve svampete bass pga rommet. Jeg synes imidlertid det som oftest er lett å skille mellom romrelaterte bassproblemer og elektronikkrelaterte.

Litt småbastant uttalelse ja, men det får så være. Tror også de færreste har hørt Kappa med elektronikk av det kaliberet du sitter med Dag. Mange ville nok fått seg en overraskelse.

Mvh

T

timc

Gjest
Ja, jeg er faktisk av det inntrykk av at elektronikken blir nedprioritert av mange. Man legger vekten på høyttalerne. Dette er synd da mange høyttalere ikke får vist hva de duger til.

Mvh

turbo13

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Antall liker
0
Det er mange år siden jeg har hørt kappa, men jeg husker jeg hørte på kappa , det var en butikk på Majorstua. De spilte på Kappa100 på Mark Levinson monoblokker og det låt flott og oppløst med en fin og stram bass.

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1

Mvh
helt enig, det er lett å høre når forsterkeren ikke styrer bassene kontra romproblemer, hadde en integrert 150 watter første gangen på 9.2i for ca 10 år siden, det var trist :) med NAD 218 var de problemene borte, og faktisk veldig bra lyd i sammenlikning med mye dyrere forsterkere. NAD 218 er i mine øyne undervurdert på forumet. testen i stereophile viser hva den er god for.
ikke det at jeg skal bytte ut MC600 mot NAD 218 da... :)
men om økonomien gikk rett vest, ville jeg desidert gått for en 218 hvis 5000 var budsjettet.

Litt bastante må vi få lov til å være! Virker som du har god styring på det du driver med. jeg mente bare at ofte er det feil å skylde på utstyret, derfor bytter jeg alltid ut 1 ting av gangen, og da vet jeg hvor faenskapen kommer fra :)
Hadde f.eks Parasound HCA 3500 på Kappa, og fikk alltid vondt i hue, solgte den og noen år senere i et svakt øyeblikk kjøpte jeg en til, samme problemet med skarp/slitsom lyd. Så det er klart match og utstyr kan lage problemer.

Jeg tror at god forsterker ofte er undervurdert uansett hva man har av høyttalere, min erfaring viser at selv små og typisk "lettdrevne" høyttalere har like mye glede av bra kraft (både mye og bra) som såkalte vanskelige høyttalere.

dag :)

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1

Det er mange år siden jeg har hørt kappa, men jeg husker jeg hørte på kappa , det var en butikk på Majorstua. De spilte på Kappa100 på Mark Levinson monoblokker og det låt flott og oppløst med en fin og stram bass.

Jeg hørte også kappa 100 med Levinson 33 (tror jeg)
og det låt veldig bra, derfor disser jeg aldr Kappa 100, selv om mange snakker litt nedsettende om dem.
Men finishen suger dessverre.

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
Ja, jeg er faktisk av det inntrykk av at elektronikken blir nedprioritert av mange. Man legger vekten på høyttalerne. Dette er synd da mange høyttalere ikke får vist hva de duger til.

Mvh

Enig, spesielt når det kommer til skikkelig overdimensjonerte og gode forsterkere.

Det er mye å hente selv på "letdrevne" høyttalere med skikkelig forsterkeri.
Men når det er sagt, så er det alltid lurt å skaffe seg best mulig høyttalere i første omgang, så kan man løse problemene senere, jeg kjøpte 9.2i uten å ha kraft, men har aldri angret, bare oppgradert og oppgradert :)

turbo13

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Antall liker
0
Parasound 3500 på Kappa er nok en dårlig match. les siste fidelity, der var det som hadde nevnte forsterker på Kappa8.2 og han sa at diskanten var skrikete og dårlig bass,jeg trur det er han som har lagt begge deler ut for salg på lydog bilde.

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
1
HCA 3500 har en "glipp" i konstruksjonen, John Curl har gått ut med en anbefalt modifikasjon så jeg på nettet.

J

Jurassic

Gjest
Er jo de store endringene som blir foreslått på den av John Curl på Audiogon.com, snu polariteten på vekselstrømmen (kan vel like gjerne ta støpselet ut av stikkontakten og snu det) samt bytte 2 motstander fra 44Kohm til 47kohm.
Parasound er jo en av de produsentene som er flinke med oppgraderinger.

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Antall liker
0
Når dere er nevner viktigheten av forsterker ,kan jeg her trekke frem min egen erfaring.
Har i mange år brukt en denon reciever ca 2x100w i 8ohm til å drive mine kappa høytallere ,og merket egentlig ikke noe store svakheter med untak av noe svamp aktig bass ,for høyt kunne den så absolutt spille, jeg koblet så til en luxman 2x150w forsterker fra pre out på denonen ,og merket minimale forskjeller ,nå skal det nevnes at luxman forsterkeren merkelig nok ikke er egnet til å drive høytallere under 8 ohm ,jeg forsøkte så en nad 216thx effekt forsterker 2x125w og her ble hele lydbildet noe lysere(mindre mektig) ,men det virket for meg som den hadde noe mer kontroll i bassen.
Så kjøpte jeg meg en brukt nakamichi pa5 eII 2x150w,og wow her ble det andre saker ,med denne forsterkeren opplever jeg langt mer dynamikk og spilleglede særlig mellomtonen syntes jeg fikke en langt mer dynamisk og musikalsk lyd over seg.
Har etter dette også kjøpt en litt kraftigere nakamichi forsterker, uten å ha sammelignet denne med lillebroren direkte så merker eg ikke noe betydelge forskjeller mellom disse, åpnet opp denne forsterkeren for å se hva som skjulte seg nedi ,og fant 4 store kondensatorer på hver 33000uf. Så disse forsterkerene har kreftene de andre manglet.

med min passive subwoferen 14"JBL er forskellen enda større,
luxman forsterkeren klarte ikke å lage lyd av den i det heletatt både med og uten brokobling,kom bare noen skapelyder (trodde ellementet var sprengt)
med nadforsterkeren ble det bra med bass men ikke noe  mer en det heller ,bruker nå den minste nakamichi forsterkeren ,og det skal ikke mye volum til før den smeller til når den skall.

bjorn_65

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.03.2005
Antall liker
1
Hørte infinity reniassance 90 på DP 6,4p For noen år siden den låt veldigt bra har ikke helt glemt lyden av den, den har trykkkammer ,ikke bassport bak. Den låt stort og flott synd Infinity ikke lager sånne høytalere lenger foreks epsilon eller sigma. Men det er en kjennsgjerning at det må bra forsterkerutstyr for å utnytte sånne høytalere, Bortkasta kroner hvis man ikke har råd til Strømmsterk forsterkere og kjøpe sånne høytalerer.

turbo13

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Antall liker
0
Leste et gammet hifi blad om test av Kappa 600, og den fikk en veldig bra test. Jeg har også hørt den en gang på messa på Plaza for mange år siden. Er det andre som kjenner til denne. dette er en litt annen Kappa enn vi er vant med.

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1

Leste et gammet hifi blad om test av Kappa 600, og den fikk en veldig bra test. Jeg har også hørt den en gang på messa på Plaza for mange år siden. Er det andre som kjenner til denne. dette er en litt annen Kappa enn vi er vant med.
Jeg har Kappa 600. Den er ikke like kraftsultne som jeg har forstått tidligere modeller er. Jeg er meget godt fornøyd med de. Da jeg valgte de, fant jeg ingen høyttalere som var markant bedre før de kostet adskillig mer. De spiller med en høy grad av oppløsning, og er kresne på elektronikken. Skulle gjerne hørt disse med f.eks en kraftig Parasound eller Musical Fidelity. De heller nok litt mot det slanke og lyse, men ikke mer enn at det med riktig matching spiller knallbra.

turbo13

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Antall liker
0
kan tenke meg at en eldre Adyton ville passe bra de har bra strømforsyning og heller lydmessig litt mot det varme.

Topp Bunn