Når dere er nevner viktigheten av forsterker ,kan jeg her trekke frem min egen erfaring.
Har i mange år brukt en denon reciever ca 2x100w i 8ohm til å drive mine kappa høytallere ,og merket egentlig ikke noe store svakheter med untak av noe svamp aktig bass ,for høyt kunne den så absolutt spille, jeg koblet så til en luxman 2x150w forsterker fra pre out på denonen ,og merket minimale forskjeller ,nå skal det nevnes at luxman forsterkeren merkelig nok ikke er egnet til å drive høytallere under 8 ohm ,jeg forsøkte så en nad 216thx effekt forsterker 2x125w og her ble hele lydbildet noe lysere(mindre mektig) ,men det virket for meg som den hadde noe mer kontroll i bassen.
Så kjøpte jeg meg en brukt nakamichi pa5 eII 2x150w,og wow her ble det andre saker ,med denne forsterkeren opplever jeg langt mer dynamikk og spilleglede særlig mellomtonen syntes jeg fikke en langt mer dynamisk og musikalsk lyd over seg.
Har etter dette også kjøpt en litt kraftigere nakamichi forsterker, uten å ha sammelignet denne med lillebroren direkte så merker eg ikke noe betydelge forskjeller mellom disse, åpnet opp denne forsterkeren for å se hva som skjulte seg nedi ,og fant 4 store kondensatorer på hver 33000uf. Så disse forsterkerene har kreftene de andre manglet.
med min passive subwoferen 14"JBL er forskellen enda større,
luxman forsterkeren klarte ikke å lage lyd av den i det heletatt både med og uten brokobling,kom bare noen skapelyder (trodde ellementet var sprengt)
med nadforsterkeren ble det bra med bass men ikke noe mer en det heller ,bruker nå den minste nakamichi forsterkeren ,og det skal ikke mye volum til før den smeller til når den skall.