Info om rør og ShengYa CD-10

C

Cyber

Gjest
Hei!

Jeg skal ha ny cd spiller, og etter å ha lest litt fidelity har jeg begynt å bli litt lysten på rør. Men jeg vet lite om dem, derfor setter jeg min lit til ekspertisen her.

- Mange sier lyden blir varmere med rør, men også grøtete og mindre klar, stemmer dette?

- Må rør byttes etter en stund? Og må nye rør loddes i eller?

Kommer sikkert flere spørsmål etterhvert, men cd spiller'n jeg har sett på heter ShengYa CD-10 (Link nederst) Den er nokså gunstig å kjøpe, koster 500 + 18 dollar i frakt, og skal være en oppgradering av ShengYa S10 som skal igjen være en Vincent S6.

Er dette et bra kjøp? Vil den spille på høyde med Arcam 73, Marantz, Rega Planet o.l? Jeg har Atoll elektronikk og JMlab Cobalt HT. :)

Fint om folk med erfaring eller peil skriver noen ord her...

http://www.nysound.com/exec/servlet/CategoryServlet?action=productdetail&itemID=shy-2112-01002

Setter pris på forklaringer og hjelp!
 
C

cosmos

Gjest
for det første er dette en cdspiller ikke et effektrinn. og inneholder bare ett rør, det er altså mange transistorer i den.
så om du kommer til å merke noe av denne rørlyden du prater om er heller tvilsomt.
 

gunni2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
117
Antall liker
0
Har denne spilleren selv. DEn har 3 stk. phillips rør. Trenger ikke noe lodding ved bytte etter det jeg har forstått. Småsignalrør har lang levetid. Grøtet og mindre klar lyd er det bare noe tull å si , denne spilleren har kjempelyd og en utrolig bass. Minus er at på cd-r har den litt vansker dersom du skipper mye. Løsninger er å legge inn større avstand mellom sporene når du brenner nye cd-r . Har økt fra 2 til 4 sekund mellom hvert spor og det ble bedre. Kjøpte på NY og kan anbefale dette
 
C

Cyber

Gjest
Problemer med cdr, ok, har for det meste orignale CDer.

Hvordan er byggekvaliteten? Ikke så mange gode bilder på nettet. Vil du si at dette er en spiller som matcher dyrere spillere lydmessig? F.eks. Jungson Moon harbour hvis du har hørt den...
 

gunni2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
117
Antall liker
0
Virker som den er solid bygget. Vekt på 7,5 kilo. Hjemmesiden til Shengya
http://www.shengya-audio.com/en_intro.asp kan være litt treg og vanskelig å få ut info der.
Send email til NY og han sender deg bilder av spilleren uten toplokk og bilde av baksiden . Mange av spillerene i denne prisklassen bruker samme Phillips drivverk og Burr Brown konvertere med HDCD dekoding
 
C

Cyber

Gjest
Oki, er litt i tvil på versjoner og sånt også. Hvilken er nyest av S10, CD-10 og S10-CS? Står de i kronologisk rekkefølge, eldste sist, nå?

Han på nysound.com mente S10-CS som ser ut som Vincent S6 var den beste av dem, mens andre sider CD-10 er best. Vanskelig å det her.
 

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Innlegg
236
Antall liker
0
ser at du har en tråd på avforum også, hvor du allerede har fått svar på det meste.
dobbelposting i hytt og vei
 

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Innlegg
677
Antall liker
1
ser at du har en tråd på avforum også, hvor du allerede har fått svar på det meste.
dobbelposting i hytt og vei

Ja ja... da er det vel en gryende interresse da.... ikke vitts i å kvele den..? :-/



-Y
 
C

Cyber

Gjest
Føler ikke at det er dobbeltposting. Det jeg spør om her er litt annerledes, samt at jeg følte ikke at jeg fikk de svarene jeg søkte på avforum. I en annen tråd som handlet om Shengya spilleren las jeg at folk her på hifisentralen hadde mye mer peil på kinavarer, så derfor spør jeg her :) I tillegg så spør jeg jo litt om rør og sånt også, og det står litt på forumet her, men jeg synes søkefunksjonen er nokså dårlig.

Gryende interesse ja, ikke vanskelig å gjøre det. Gjør som meg, vær litt misfornøyd med det du har, og gå så og hør på noe som koster det 5 dobbelte. Og så er du student og har ikke budsjett til mer enn det dobbelte, og så må man ta litt omveier.
Med andre ord så verdsetter jeg all hjelp her mye.

For å utdype det jeg lurer litt på:

For meg virker det som om at først kom S10 spiller'n, så kom CD-10, og så er det en som heter S10CS som ser ut som S10, men er nyere??! Er det tilfelle, eller er CD-10 den nyeste.
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.598
Antall liker
572
S10 kom først, så s10cs, tilslutt cd10. :)
Hva med å skjekke ut Original A8t? Jeg gikk fra s10 til denne, og er meget fornøyd :)
 
C

Cyber

Gjest
Nå snakker vi :) Takk for infoen, CD-10 virker jo veldig gunstig å bestille med så lav frakt.

A8T har jeg vurdert, men liker ikke utseende på den, og i tillegg har jeg sølvfargede komponenter ellers, og døm meg gjerne for det, men utseende spiller inn også.

Moon Harbour vurderer jeg og, men personen(e) som svarer på spørsmål hos nysound.com mente CD-10 var håret vassere enn Jungsonen.

Hvorfor byttet du fra S10 da?

Og hvis noen skulle ha hørt både Shengya spillerne og Vincent spillerne, som jo er som to dråper vann, på samme anlegg og kunne si litt om eventuelle forskjeller i lyd så hadde det vært supert.
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.598
Antall liker
572
S10'en passet ikke helt inn hos meg. Men for all del, en bra spiller.
Jeg byttet ut orginalrørene til noen rca nos rør for en liten stund siden, og jøss, nå spiller a8t'n som en gud.
Så uansett hvilken du kjøper, bytt rør! :)


Forøvrig, Ta nå og bestill den cd-10'en!
Gi oss tilbakemelding etterpå om hvordan den er.
Ikke virr rundt og søk etter info om en spiller som nesten ingen her i norge har. Vær en pioner! ;D
 
C

Cyber

Gjest
Hehe, er vel sikkert ikke noe annet å gjøre. Får vel se hva prisen blir for den og litt kabelstyr...

Jaerbu, ser du skriver at du har Xindak kabler, hvilkne har du og er de bra? Hadde tenkt meg signal, men vet ikke om jeg skal ta AC eller FA serien.
 
Topp Bunn