Ingen Kari Bremnes på Hifimessen i år heller!

1660303598741.png

Bremnes, Schmemnes
Før hifimessen i fjor sa jeg (med glimt i øyet) at vi ikke kom til å spille noe Kari Bremnes, Nils Lofgren eller andre ihjelspilte artister, og det har vi ikke tenkt til i år heller! 😁 Vi fortsetter trenden med å spille et bredt spekter av sjangere og artister. Selv om vi så klart vil spille en del ekstra gode innspillinger for å vise frem utstyret, vil vi inkludere "vanlige" artister og låter for å vise at gode høyttalere ikke behøver å være "kresne" eller "avslørende" på helt vanlig musikk. Som i fjor forsøker vi også å spille en god del norsk / skandinavisk. Kanskje oppdager du noen nye perler når du er innom rommet vårt? :love:

Et lite utvalg artister vi kommer til å spille på Hifimessen i Horten den 24-25.september:
Dire Straits, ZZ Top, AC/DC, Unleash The Archers, Ingebjørg Bratland, Sophie Zelmani, Emelie Hollow, Jonathan Floyd, SKAAR, Moa Lingnell, OnklP, Solfrid Molland, The Black Keys, Reidard Larsen, Agnes Obel, Tiesto, Alan Walker, Mötley Crue, Rammstein, Lauren Spencer Smith, Stefan Andersson, Synne Vo, Zhu, Linda Vidala, Thomas Bergersen og helt sikkert mange flere. Vi spiller så klart også gjerne akkurat den låten DU vil høre! (y)

Sigberg Audio Manta kardioidehøyttalere + nyhet fra Antimode!
I år gleder jeg meg veldig til å vise frem og spille på våre Sigberg Audio Manta prototyper! Høyttalerne vil fortsatt være under utvikling når de vises frem på messen, men folk som har vært innom og hørt på disse så langt har så mange godord at man nesten blir flau - så det er bare å glede seg! Sigberg Audio SBS.1 aktive høyttalere og Inkognito og 10D subwoofere vil så klart også stå utstilt. Til slutt har vi med en brennfersk nyhet fra Antimode som nok vil være spennende og aktuell i mange oppsett!

Vi sees på messen! :geek:

Sist redigert:

Kommentarer

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.170
Torget vurderinger
1
Nominasjon (ref. @ottone):
Max Richter
The New Four Seasons - Vivaldi Recomposed
a) Spring 0 + Spring 1
b) Summer 3
Vivaldi Recomposed er en flott utgivelse. Men kanskje litt dristig å benytte den for å høre hvordan akustiske instrumenter skal låte, siden Richter har benyttet en 70-talls Moog synthesizer for å spe på i bassen.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.784
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er jo det som er så himla kult med den innspillingen! At Moogen mooger sammen med barokkstrykerne!
Jeg kan anbefale «originalen» med Sparf og Drottningholm på BIS også.

Sist redigert:
P

parafinoksen

Gjest
Utgivelsene på Water Lily Acoustics er jo artige, da. Skjønt kanskje musikk for de spesielt interesserte 😬

M

MusicBear

Gjest
Vil tro Sigberg Audio vil verdsette fokus i denne tråd på sin nye modell Mantra, skal innrømme at høyttalerens bestykning gjør meg nysgjerrig på hvordan den spesielt gjengir cello, klaver og manns-stemmer, som følge av bass-mellomtonen som sitter der, må litt membranareal til for naturlig/uanstrengt gjengivelse av dette.
Men også (!) Kari Bremnes - klarer den ikke det så «over og ut» for min del :cool:

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.784
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Har veldig lyst til å høre dem. I så tilfelle blir det mitt første besøk på en hifimesse. Oj.

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Antall liker
134
Første skivene til Mayhem, Darkthtrone, Burzum, Troll, Ulver, Satyricon, 1349 f eks burde vært med, flott lyd å bra musikk. Hylle den O store norske sjangeren som vi er best på i verden, BM.

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
7.784
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Første skivene til Mayhem, Darkthtrone, Burzum, Troll, Ulver, Satyricon, 1349 f eks burde vært med, flott lyd å bra musikk. Hylle den O store norske sjangeren som vi er best på i verden, BM.
Tror black metal blir bittelitt sært å sette på når rommet er fullt av tilfeldige folk, men hvis noen ønsker seg så skal jeg alltids sette på. 😊

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.444
Torget vurderinger
23
Tror black metal blir bittelitt sært å sette på når rommet er fullt av tilfeldige folk, men hvis noen ønsker seg så skal jeg alltids sette på. 😊

Du vil bli overrasket over hvor mange som liker/spiller slik musikk og som er sulteforet på messedemoer. Her har du et godt kundegrunnlag dersom du stryker de litt medhårs!! Du har jo høyttalere som fint takler dette også!
Blackmetal, Deathmetal, Speedmetal, just plain Heavy....

Slutt på hifisnillismen - av med silkehanskene 😎 😎

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
7.784
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Du vil bli overrasket over hvor mange som liker/spiller slik musikk og som er sulteforet på messedemoer. Her har du et godt kundegrunnlag dersom du stryker de litt medhårs!! Du har jo høyttalere som fint takler dette også!

Slutt på hifisnillismen - av med silkehanskene 😎 😎
Ja, rock generelt virker det til å være litt lite av. Husker to som kom innom da jeg spilte Mustach i fjor, de hadde hørt det langt nedi gangen og bare Hæ, noen som spiller Mustach? Her? Og snudd og gått tilbake for å vifte litt med rockefoten. 🤓

Men så er det andre som savner klassisk, eller Bremnes. Ikke godt å gjøre alle til lags, så fint om folk som er innom kommer med ønsker om det er en sjanger eller låt de vil høre! 😊

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.366
Torget vurderinger
1
Som oftest er det så dårlig lyd på opptakene der også, så de gjør seg best på kassett i en 80-talls Philips combi (cd/radio i ett, og kan drives av noen få batterier) med kun støtte for mono på høyttaleren.
Da høres det ekstra djevelsk dårlig ut også! :D

Burde hatt et eget filter i DSP for slikt! He**** vanskelig sjanger å takle, ikke blitt bedre med åra heller, da lydkvaliteten faktisk er endt opp med og blitt viktigere enn musikken.

M

MusicBear

Gjest
Bremneshirden har fått sitt. Slipp løs de mørke kreftene nå! o_O
Joda, for all del, men handler ikke tilstrekkelig gjengivelse av de mørke kreftene i første rekke om et høyttaleranleggs kapasitet? Og da mener jeg så vel PA- som hjemme-anlegg.

Det få Bremnes-dama til å stå foran en så man føler stemmen kommer ut av en åpen munn fra et nydelig ansikt - og ikke en høyttaler - pinadø ikke alle som klarer den øvelsen med troverdighet som kan avleses med ståpels på armene. Selv ikke om det er påført seks tall på prislappen…

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
7.784
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Joda, for all del, men handler ikke tilstrekkelig gjengivelse av de mørke kreftene i første rekke om et høyttaleranleggs kapasitet? Og da mener jeg så vel PA- som hjemme-anlegg.

Det få Bremnes-dama til å stå foran en så man føler stemmen kommer ut av en åpen munn fra et nydelig ansikt - og ikke en høyttaler - pinadø ikke alle som klarer den øvelsen med troverdighet som kan avleses med ståpels på armene. Selv ikke om det er påført seks tall på prislappen…
Holografi / tredimensjonalitet er en av styrkene til disse høyttalerne. Men det er klart at i en messesetting med mange seter så er det ikke så lett å få til den magien for mer enn i beste fall en plass.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.784
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeez! KB synger inn i en mikk og bak den henger en haug prossesering.

Et godt enkelt diffusfeltopptak av Lise Davidsen i full stemme er derimot noe å bryne seg på for et hifisystem.

M

MusicBear

Gjest
Holografi / tredimensjonalitet er en av styrkene til disse høyttalerne. Men det er klart at i en messesetting med mange seter så er det ikke så lett å få til den magien for mer enn i beste fall en plass.
Det er sikkert på plass det du her viser til. For meg er punkt 1 i «fagbrevet» bundet opp i øvelsen naturlig gjengivelse av menneskestemmer :cool:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
110.444
Torget vurderinger
23
Holografi er nå en ting - som oftest "fake" uansett - men alle de andre egenskapene er minst like viktige. Sågar mye viktigere i mine øyne. Fravær av resonanser, egenstøy, termisk kompresjon osv. osv. Og til info - det finnes mengder av heavy/rock/metal i alle sjangere som har helt ok lyd. Trenger ikke spille grisehøyt heller. Begynner å bli litt lei av alle disse lettkjøpte kommentarene om at slik musikk bare er bråk, skrammel, ræva lyd etc.
Alle snobbete fisefine "Hifi" puddinger får komme fra 15-18, så kan de barske gutta ta over derfra til midnatt!
Da har nok permen til nevnte puddinger gått ut uansett :LOL: :LOL: :LOL:

M

MusicBear

Gjest
Holografi er nå en ting - som oftest "fake" uansett - men alle de andre egenskapene er minst like viktige. Sågar mye viktigere i mine øyne. Fravær av resonanser, egenstøy, termisk kompresjon osv. osv.
Takk!!! For her satte du faktisk ord på hva jeg opplevde med Bendit’ene til W.Sand & inselwind forleden, sågar etter kun ytterst få minutters lytting (y) :)

Sist redigert av en moderator:
2

2xJ

Gjest
Bremnes og tillsvarende "HIFImusikk er som @SigbergAudio beskriver: Et barneskirenn !!!
Det er ganske så enkelt og få til, om man har litt peil på hva man holder på med......
Men det og få til klassisk og BM skikkelig på en HT rigg, DET er et helt annet greie.
Klarer man det.. så er Kaji Bremshes pice of cake !!!!!

Anbefaler Ayreon som messemusikk. Prog HeavyRock med god lyd og fantastiske musikere.
Denne musikken vil treffe mange av brukerne herinne, som oxo blir messens besøkere....

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
7.784
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Holografi er nå en ting - som oftest "fake" uansett - men alle de andre egenskapene er minst like viktige. Sågar mye viktigere i mine øyne. Fravær av resonanser, egenstøy, termisk kompresjon osv. osv. Og til info - det finnes mengder av heavy/rock/metal i alle sjangere som har helt ok lyd. Trenger ikke spille grisehøyt heller. Begynner å bli litt lei av alle disse lettkjøpte kommentarene om at slik musikk bare er bråk, skrammel, ræva lyd etc.
Alle snobbete fisefine "Hifi" puddinger får komme fra 15-18, så kan de barske gutta ta over derfra til midnatt!
Da har nok permen til nevnte puddinger gått ut uansett :LOL: :LOL: :LOL:
Jeg setter stor pris på et omsluttende lydbilde og "rom" i lyden, men etter en diskusjon under et besøk av Flageborg i forrige uke forstår jeg at det er varierende i hvilken grad folk faktisk oppfatter dette aspektet av lyden, så her er det sikkert forskjellig hvor mye vi verdsetter dette. De andre aspektene du nevner er selvfølgelig også veldig viktig.

Ellers angående rock og heavy, og dette tror jeg at jeg har nevnt før her en plass og, men: Jeg tester jo med utrolig mye musikk under utvikling av høyttalerne (både SBS.1 og nå Manta), og tyngre rock er etter min mening noe av det vanskeligste å få til å "sitte", det skal utrolig lite ubalanse til i lydbildet og responsen før mye rock ikke lenger høres riktig ut. Det er fascinerende mange oppsett som ikke takler kompleksiteten i lydbildet på en del rockelåter, og enda flere som mangler nødvendig fundament i bass/midbass. Og da høres det nettopp ut som, ja, bråk og skrammel. Men det må ikke være sånn. :)

S

Syncrolux

Gjest
Det er sikkert på plass det du her viser til. For meg er punkt 1 i «fagbrevet» bundet opp i øvelsen naturlig gjengivelse av menneskestemmer :cool:
Da må man også høre på opptak som ikke er sauset til med nærmikking, kompresjon, klang, EQ osv … dvs ikke Bremnes. Best å lete i det klassiske repertoaret for sånt.

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
17.159
Sted
Langesund
Blir bare vas dette med hvordan en stemme skal gjengis. Hva er troverdig? Skal den ligne de beste konsertene eller skal den være slik mannen hennes opplever stemmen i heimen. Har mange av dere snakket med Kari på tomannshånd. Alle hennes opptak har litt forskjellig vri på stemmer, og her spiller jo rom, prossedyre og mikker en stor rolle

S

Syncrolux

Gjest
Å bruke sånne opptak som referanse for menneskestemmer blir bare feil. Jeg har hørt noen kjente artister synge i rommet uten mic, og de høres ikke ut som på plate for å si det sånn.

vim

Innkjøpsansvarlig
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
10.560
Sted
1346
Torget vurderinger
8
Hva mener folket om Erik Bye, Vår beste dag, som test på stemme i rommet?
Det er det nærmeste jeg kan komme på i farten, til å tro at mannen sitter der, rett bak høyttalerne.

M

MusicBear

Gjest
Hva mener folket om Erik Bye, Vår beste dag, som test på stemme i rommet?
Det er det nærmeste jeg kan komme på i farten, til å tro at mannen sitter der, rett bak høyttalerne.
Bra forslag, faktisk.
Og dere som mener en høyttalers egenskaper hva gjengivelse av stemmer angår, ikke er så viktig/bare tullball - lett for dere å finne «gode» høyttalere - selv sliter jeg med dette :ROFLMAO:

S

Syncrolux

Gjest
Stemmegjengivelse er selvsagt viktig. Like viktig som piano, tuba, elgitar, banjo osv. Utfordringen er å finne gode referanser. De færreste har hørt den ekte stemmen til Kari Bremnes, og på plate og konsert er den garantert prosessert, vridd og vrengt.

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
17.159
Sted
Langesund
Bra forslag, faktisk.
Og dere som mener en høyttalers egenskaper hva gjengivelse av stemmer angår, ikke er så viktig/bare tullball - lett for dere å finne «gode» høyttalere - selv sliter jeg med dette :ROFLMAO:
Du har vel bare funnet en total balanse som du liker og som passe dine skavanker :D

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
7.784
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Jeg er enig i at det er viktig at høyttalere kan gjengi stemmer godt, også er jeg også enig i at det kan være vanskelig å bedømme "riktig" gjengivelse basert på prosesserte opptak, det gjelder jo sånn sett alt av lyd som er på skiva, ikke bare stemmen. Men jeg tror nok også som @MusicBear at vi til tross for dette har en viss evne til å høre når det låter rett eller hvertfall at vi liker det vi hører. Så kan man nok av og til bli lurt av egne preferanser, dvs at "rett" blir sånn man har det hjemme, uten at det nødvendigvis er "rett" ift å troverdig / presist gjengi kilden.

Men det viktigste er jo uansett at man liker det man hører, noen eksakt vitenskap blir nok dette aldri. Men har vi som mål å gjengi det som er på skiva kommer vi jo ikke unna endel objektive parametere.

Idar E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.12.2018
Antall liker
1.370
Sted
Fræna
Torget vurderinger
1
Ja, ditto fra meg på Erik Bye 👍Som at han er der! Satte på den nå i stua og det ble stille en liten stund fra gutta på 2 og 5 😄 - Leken fortsatte men fikk ikke beskjed om å skru av, «den mannen er forkjøla også» var kommentaren.
puddinger får komme fra 15-18, så kan de barske gutta ta over derfra til midnatt!
Da har nok permen til nevnte puddinger gått ut uansett :LOL:
🤣🤣Det der er så jævlig sant i min situasjon akkurat nå! Ler meg skakk 😂

• Liker
Reaksjoner: vim

Informasjon om bruker

SigbergAudio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
7.784
Link til alle artikler
73
SigbergAudio sine annonser
Bransjenyheter
Sigberg Audio: Som en tradisjonell høyttaler. Bare bedre.

Sigberg Audio: Som en tradisjonell høyttaler. Bare bedre.

• 0
Aktive høyttalere ser ofte moderne ut. Det kan være både positivt og negativt, avhengig av smak og preferanser. Noen høres også moderne ut. Det er sjelden en god ting. Siden det er mange...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio: Lagersalg Inkognito G1 og SBS.1!

Sigberg Audio: Lagersalg Inkognito G1 og SBS.1!

• 0
I forbindelse med flytting til nytt lager drar vi på litt ekstra med tilbud for å redusere mengden varer som må flyttes. :) Vi har kun 3 sorte og 3 hvite Inkognito generasjon 1 subber igjen, og...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio: Grey is the new black!

Sigberg Audio: Grey is the new black!

• 2
Vi går nå over fra svart til grå grill på hvit 10D, for å bedre matche hvit Manta (som også har grå grill). :) Vi har et veldig lite antall igjen av "gammel" hvit med sort grill, og selger ut...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio inngår samarbeid med Egeland Acoustics

Sigberg Audio inngår samarbeid med Egeland Acoustics

• 3
Det er moro med folk som satser og tør gå egne veier! Og ikke minst er det moro med norsk satsning innen lyd! @EgelandAcoustics har imponert meg med en forfriskende vitenskapelig tilnærming til...
Fortsett
Bransjenyheter
Messetilbud: Sigberg Audio SBS.1 Aktivt høyttalersystem

Messetilbud: Sigberg Audio SBS.1 Aktivt høyttalersystem

• 1
NU KJØR VI! :D :coffee: Vi freser ned mot Horten om noen timer og gleder oss til å møte masse musikkglade entusiaster! :love: Vi spiller som tidligere nevnt på SBS.1 og Inkognito hele...
Fortsett
Bransjenyheter
Fem stjerner til Sigberg Audio Manta og 10D i hifi.nl !

Fem stjerner til Sigberg Audio Manta og 10D i hifi.nl !

• 5
I couldn't be happier with Sigberg Audio’s Manta loudspeakers and 10D subwoofers offering a full-range experience. These loudspeakers are in financial reach of a larger group of music lovers and...
Fortsett
Topp Bunn