"Ingen Liker Å Bli Lurt" går løs på hifi-bransjen? Forts.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    127
    Abbey road, studio 3... Yeah! :)

De får laget egne kabler. De heter "abbey Road Cable - By EMI"

Model Star Quad:
    "Conductors: 4x 28/0.1 high purity, oxygen free copper
    Primary dielectric layer: Olefinic/nitrogen foamed primary
    Second dielectric layer: Solid polyethylene secondary skin
    Lay: Orbital twist, 100mm lay length
    Capacitance (min) 33pF/m, 11.6pF/ft
    Resistance (starquad format) 0.037 ohms/m, 0.012 ohms/ft
    Overall jacket Crystal clear PVC
    Overall diameter 6.0mm /0.24 inch
    The cable is available as boxed stereo pairs terminated with Neutrik gold plated RCA phonos or Neutrik gold plate pin XLR plugs.
    RCA or XLR - $450 1m, $580 1.5m, $690 2m, $820 2.5m, other lengths available

Model Reference:
    Conductors: 2x 28/0.1 high purity, oxygen free copper
    Capacitance 25pF/m, 7.646pF/ft
    Resistance per conductor 0.078 ohms/m, 0.024 ohms/ft
    Overall diameter 8.0mm/ 0.315 inch
    RCA or XLR - $1200 1m, $1350 1.5m, $1475 2m, $1600 2.5m, other lengths available

mvh

Sist redigert:

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    127
    Er dette simulering av en antenne?

mvh
    Nei, som I_L også sier er det en signalkabel.

Jeg kommer etterhvert til å more meg litt med å bruke den modellen til å regne ut eksakt hvor stor forskjell det er på signalkabler om vi tar hensyn til dielektriske tap og/eller skin effect eller ignorerer de effektene fullstendig, og hvor stor forskjell det vil være om vi f eks bruker fintrådede kabler med teflonisolasjon eller grov med PVC rundt. Stalltips: Vi snakker mikroBel i amplitude og nanosekunder i fase. Hørbarheten av de "fasefeilene" som enkelte gjør så stort nummer utav vil være omtrent som å flytte høyttaleren noen mikrometer. Variasjonen vil være mindre enn forskjellen i lytteavstand på inn- og utpust hos lytteren. Trur eg, men vi får se hva tallene sier.
    Gleder meg!

mvh

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Mon tro hva slags motstander, ledninger og loddetinn det er i denne?
    Vis vedlegget 170872
    Det er hvertfall ingen tvil om at det er store hørbare forskjeller på
    miksere hvis jeg skal ta studioteknikeres utsagn for god fisk.
    Det er nok heller ingen tilfeldighet hvilken mikser de har valgt:)

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    127
    Hehe... er det noen som er mindre enige enn audiofile og kabelhatere så er det studiofolk..
    Den småkranglingen som foregår på HFS er ett lite spøtt i havet i forhold til hvor heftige krangler det er i lydbransjen...
    Der går det for seg der!

Mvh

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    De får laget egne kabler. De heter "abbey Road Cable - By EMI"

Model Star Quad:
    "Conductors: 4x 28/0.1 high purity, oxygen free copper
    Capacitance (min) 33pF/m, 11.6pF/ft
    Resistance (starquad format) 0.037 ohms/m, 0.012 ohms/ft
    Overall diameter 6.0mm /0.24 inch
    The cable is available as boxed stereo pairs terminated with Neutrik gold plated RCA phonos or Neutrik gold plate pin XLR plugs.
    RCA or XLR - $450 1m, $580 1.5m, $690 2m, $820 2.5m, other lengths available
    Høres ut som Canare Star Quad med Neutrik plugger. Hvis det er tilfelle, tjener noen mye penger der. ;)

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    127
    Hehe, ja der vakke Asbjørn så heldig med eksempelet..

mvh

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    127
    Hehe, ja der vakke asbjørn så heldig med eksempelet..

Men Abbey Road må kunne ta seg betalt. Det er jo en Merkevare.

De skryter av kablene, de er laget etter vitenskapelige metoder, ikke high-end bøff sies det.
    Så ser vi på prisen att de taler med to tunger..

Johanna Kurkela – Olet uneni kaunein

mvh

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    De skryter av kablene, de er laget etter vitenskapelige metoder, ikke high-end bøff sies det.
    Så ser vi på prisen att de taler med to tunger..

mvh
    Canare utvikler nok kabelen etter vitenskaplige metoder like godt som noen andre. Neutrik også. Hvem selger dsse Abbey Road-kablene?

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    127
    Det er EMI/SC som selger dem... og det er ikke Canare kabler.
    Etter hva jeg skjønner bestillte Abbey Road fullt oppsett til alle studioer, custom prosjekt. (konstruktør: M Whiteside)
    Så fant vel andre ut att de og synes de var bra, og de ble ett produkt.
    Noe sånt.
    Produsenten heter Kelsey. http://www.kelseyweb.co.uk/Cable/Cable.html

Eh, og så var jeg vel feil ute med kommentaren om to tunger. Dette er nok bedre enn canare.
    Prisen er sikkert tilsvarende kvalitet.

mvh

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.367
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut som en variant av denne med ekstra lav kapasitans:
    http://www.fuzion.co.uk/ftproot/Fuzion/Datasheets&Manuals/Kelsey/Datasheets/ATM-ST_Datasheet.pdf

Ellers var jo det en grei "no nonsense" spesifikasjon for en balansert mikrofonkabel, omtrent som noe jeg kunne funnet på å bruke selv. Gir veldig bra beskyttelse mot innstrålt radiostøy og minimalt signaltap i diskanten, selv ved lange strekk.

Men hvilken idiot var det som fant på å sette gullbelagte RCA-plugger på en slik for å selge den som ubalansert signalkabel til $450 for et en-meters par? For ikke å snakke om de som kjøper noe sånt?

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    127
    Si det. Lydsjefen for Abbey Road likte det hun hørte. Hu kjøpte kilometer med dette..
    Det er forresten to selskaper, ett design hus, Studio connections UK og en "rå produsent" Kelsey Cable.

Dette er vel proffe folk, neppe idioter noen av dem. Bare nevner det..

mvh

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.367
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Si det. Lydsjefen for Abbey Road likte det hun hørte. Hu kjøpte kilometer med dette..
    Det er forresten to selskaper, ett design hus, Studio connections UK og en "rå produsent" Kelsey Cable.

Jeg tviler veldig sterkt på om hun kjøpte kilometervis med balansert star quad mikrofonkabel for å bruke til ubalansert signaloverføring. Det ødelegger hele poenget med den oppbygningen av kabelen. Som mikrofonkabel og til balanserte analoge signaler, javisst, men ikke med RCA-plugger. Til det bruker man en coax. Eneste forklaring på at det RCA-terminerte tulleproduktet i det hele tatt finnes må være at det finnes amatører som er villig til å betale overpris for noe det står "Abbey Road" på uten å ha den fjerneste idé om hva produktet egentlig gjør.

Selv jeg bruker blyfritt loddetinn, forresten. Det er knapt mulig å få kjøpt noe annet etter at RoHS-direktivet kom.

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    127
    Vel, studiokabler er vel balansert.
    De har opptil 40 meter med digitale strekk i Abbey road, så det er vel balansert tror jeg.

Åja, nå skjønner jeg hva du mener Asbjørn.
    Du mente det att noen kan ha tatt Kelsey kabler og laget "Abbey road" produkter av dem, og selger disse til blodpris?

mvh

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.367
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nja, ikke helt. Jeg har ingen problemer med at det der er en kabelspesifikasjon for balanserte mikrofon- og signalkabler fra Abbey Road Studios, heller ikke at EMI fikk produsert opp kilometervis av sorten hos Kelsey for eget bruk. Den spesifikasjonen viser en veldig god signalkabel for balansert analog audio, med spesielt gode evner til å holde på høye frekvenser og å unngå innstrålt støy ved lange strekk. Eksakt hva man trenger i et stort, profesjonelt studio. Vet ikke hva meterprisen kan være, men kanskje et pund eller deromkring. Det opplagte vil være å terminere denne med tilsvarende gode XLR-plugger, f eks Neutrik.

Det idiotiske er å tro at det gjør den spesielt godt egnet som ubalansert signalkabel i et hifi-anlegg. Det er den ikke. Der er det andre egenskaper som er viktigere, spesielt tverrsnittet på skjerm/returleder. Å sette RCA-plugger på denne er å kaste bort en god kabelstump. Som ubalansert er den ikke noe spesielt. Belden 1694A coax vil være bedre, Blue Jeans Cable LC-1 enda bedre - hvis man først skal ha en ubalansert kabel med RCA-kontakter på. Å selge RCA-terminerte biter av denne "Abbey Road"-kabelen grisedyrt til naïve kunder er selvsagt fristende for den som har noen sneller liggende, men like fullt lureri.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Det ble ikke så dyre USB kabler som først antatt, og tidligere skrevet til Bose Companion 5 (PC høyttalere), men byttet fra Tech Link (189,00 Kr. på Expert for 1,8 M.) til Supra USB 2,0 ( 1 M.) til 308,00 Kr. inkl. frakt, og JA...lyden ble "mye" klarere! Det får bli noen dyrere kabler en annen gang! Har også sjekket på nettet når det gjelder "billige" kabler, og ja det er mange som tar seg veldig godt betalt, men man må uansett ikke glemme frakt og eventuelt tillegg fra utlandet!

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.533
    Torget vurderinger
    2
    Heia Asbjørn!;D
    Stå på.. noen må forsvare naturlovene og vitenskapelig empiri og metode mot alve og nisseteori.
    mvh
    Balle

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.473
    Sted
    Oslo
    Jeg kjenner studiobransjen temmelig godt. Andelen idioti er like stort der som blant resten av befolkningen.
    I og med at de faktisk må tjene penger for å overleve tror jeg idiotien ofte kan være litt lavere. De må jo ha en kost-nytte-tankegang bak innkjøpene, og kan neppe argumentere for at avsindige investeringer med begrunnelser som "de har et varmere lydbilde" overfor sitt styre.

På den annen side kan det godt være at de tar imot disse avsindig dyre dingsene med en avtale om referanser og positiv omtale. Den typen "utlån" til anerkjente brukere er vanlig i mange bransjer.

S

Syncrolux

Gjest
    Det er nok sånn at man ofte mottar mye av galskapen mer eller mindre gratis ja. Jeg har jo sett både kabel-løftere og annet bling i mastering-studios f.eks....

Men det er mange studiofolk som sverger til utstyr ditt og datt (mikrofoner, preamper, monitorer osv...), og nekter å åpne øya for at andre ting kan være bedre. Det er idioti spør du meg.

S

Syncrolux

Gjest
    Et eksempel: Anerkjent studiokar hyller idiotisk produkt.

RENOWNED MASTERING ENGINEER STEVE HOFFMAN ENDORSING THE HALLOGRAPH AT CES 2003

hallograph

(Steve Hoffman til venstre på bildet)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nå må du ikke være så skeptisk og forhåndsdømmende Syncrolux. En del slike super duper utviklete gafler fungerer sikkert minst like godt som disse diffusorene og bassfellene. Verden har gått fremover vettu.
    Wbp9F.jpg

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.473
    Sted
    Oslo
    Det er nok sånn at man ofte mottar mye av galskapen mer eller mindre gratis ja. Jeg har jo sett både kabel-løftere og annet bling i mastering-studios f.eks....

Men det er mange studiofolk som sverger til utstyr ditt og datt (mikrofoner, preamper, monitorer osv...), og nekter å åpne øya for at andre ting kan være bedre. Det er idioti spør du meg.
    Styret er fornøyd så lenge de aldri skifter det ut med noe dyrt :)

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.533
    Torget vurderinger
    2

hallograph

I motsetning til mye annet som selges så vil denne faktisk påvirke lydbølgene som ethvert annet objekt som er i veien. Nepp hørbart riktignok .men det kan iallefall vitenskapelig hevdes at det "gjør" noe....Gardintrapp er med på hengte perlekjeder er antagelig enda mer effektiv...

PlaceboKing

Medlem
    Ble medlem
    05.01.2014
    Antall liker
    3
    Noen som tør:

Utrolig mye rart i denne tråden ! Men jeg mangler noen som poster:

Ja jeg ble lurt, det er kun Placebo !

Jeg innrømmer det gjerne. Etter å ha blitt "lurt" drøssevis av ganger har jeg innsett at placebo ikke er en effekt, men bare en ord for
    subjektiv lytting, og all lytting er subjektiv.

Jeg husker godt første gangen jeg digitalkopierte en DAT tape til CDR og var overbevist om at lyden var vesentlig bedre på kopien.
    Og jeg husker godt første gangen jeg skrudde på EQ uten å vite at den var avslått, men allikevel "hørte" at lyden forandret seg !
    Jeg har også testet å bytte ut en høyttalerkabel med sånn tynn hvit ringeklokkeledning (Ringeklokke ledning 100m, hvit - Elektronikklageret) og fått lyttere til å riste på hodet når jeg ber de identifisere hvilken høyttaler som har hvilken kabel. Det så ut som begge kablene var koblet til begge høyttalerne for lytterne.

Noen som tør gjøre det samme med sine kabler ? Få en venn til å koble den ene siden med slik kabel. Og med hånden på hjerte vite at dere ikke vet hvilken kabel som er koblet til hvilken høyttaler.

Det er det samme med smakssansen. Proffe vinkjennere har blitt lurt med rødfarge i hvitvinen og rost "rødvinen" opp i skyene.
    Les denne, særlig delen om en type vin som ble helt på to ulike flasker...Does All Wine Taste the Same? : The New Yorker

PS Digitale signaler: Å digitalisere et signal kan sammenlignes ved å beskrive signalet. Beskrivelsen kan gjøres elektrisk, den kan også skrives på papir som "0'ere" og "1'ere" sendes med posten åpnes, tastet inn på en pc og spilt via en DAC (i teorien).

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Det er nok alt for mye tungtveiende prestisje knyttet til slike innrømmelser.

De færreste er ærlige nok til å innrømme at de blir lurt - et særlig sårt tema er nok kabler i stort og smått. Det finnes jo personer her inne som har betalt mer enn en gjennomsnittlig årslønn for slikt, og lever selvsagt i troen på at det var vel verdt pengene!
    Og for mange er det nok det, men da helst i retning av estetikk, og ikke minst "HiFi-status".
    For ve den, som ikke tør innrømme å føle et lite stikk av misunnelse, når naboen kommer trillende med en splitterny Porsche Cayenne!
    Langt på vei, er det nok slik i HiFi-verdenen også. Paradokset er allikevel at naboen langt på vei får hva han betaler for, i motsetning til han som kjøpte seg høyttalerkabler til godt over 100.000,- på Oslo HiFi-asyl.
    Jeg tør i alle fall mene det.....

PlaceboKing

Medlem
    Ble medlem
    05.01.2014
    Antall liker
    3
    Det er nok alt for mye tungtveiende prestisje knyttet til slike innrømmelser.

De færreste er ærlige nok til å innrømme at de blir lurt - et særlig sårt tema er nok kabler i stort og smått. Det finnes jo personer her inne som har betalt mer enn en gjennomsnittlig årslønn for slikt, og lever selvsagt i troen på at det var vel verdt pengene!
    Ja det er jo dumt å bruke så mye penger på kabler, men når det er sagt er det faktisk ikke tvil om at den subjektive og altså en egens opplevelse av at lyden er blitt bedre faktisk er altoverskyggende. Det er jo det som er "placebo-effekten" med lytting.

Dessverre aner man ingenting om dette før noen kobler til en annen kabel uten at man vet.

Da gjenstår det bare å se om noen tør prøve da :-D
    Det er jo faktisk ikke noe nederlag heller, det er nok av de som fortsatt betaler ublu priser for kabel/snakeoil produkter....

Virgo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Er det enda folk som tror at kabler er placebo og humbug? Nå står ikke verden til påske...

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.473
    Sted
    Oslo
    Problemet er jo at det er en hel skog av nyanser her. Det var ingen overraskelse at lyden ble bedre da jeg for ørten år siden gikk fra den "sprengtråden" man fikk med billige høyttalere til en som var omtrent 2x lampettledning. Jeg ble heller ikke overrasket da jeg litt senere skiftet fra en medfølgende til en dyr signalkabel og ikke merket forskjell.

Nå fikk jeg nettopp mulighet for å skifte fra ovennevnte 2x lampettledning til en høyttalerkabel fra Forsman med mer romslige dimensjoner. Merker jeg forskjell? Njaaaaa, jeg tror jeg merket det på innspillinger som i utgangspunktet har god lyd (hvorfor er det ingen som snakker om det?), men ikke på de med dårligere lyd. Men jeg er selvkritisk nok til å innse at jeg kan lure meg selv. Jeg synes nemlig de ser kulere ut enn de gamle.

Uansett koster de mindre enn 10% av resten av anlegget og nå kan jeg si med enda mer tyngde at jeg ikke har noen som helst tro på at man skal legge en stor del av anleggets verdi i ledningene. På den annen side: Kjøper man et pent møbel (som høyttalerne er) kan man jo ha pene kabler også :cool:

S

Syncrolux

Gjest

hallograph

I motsetning til mye annet som selges så vil denne faktisk påvirke lydbølgene som ethvert annet objekt som er i veien. Nepp hørbart riktignok .men det kan iallefall vitenskapelig hevdes at det "gjør" noe....Gardintrapp er med på hengte perlekjeder er antagelig enda mer effektiv...
    Jojo.... men les hva produsentene selv sier om produktet. Jeg har merket visse deler:

The Hallograph breakthrough technology is the result of over 10 years of research that studied the effects of the speaker/room interface. We learned how to reduce the audibility of the chaotic reflections from the walls of the listening room so they won’t overpower and interfere with the direct sound from the speakers. The Hallograph contours the frequency, amplitude and time coefficients of the first reflections you hear, which produces a stunning increase in realism.

The Hallograph Soundfield Optimizer consists of two arrays that are easily placed behind each speaker near the corners of the backwall. Each array is engineered with proprietary technology (patent pending) and made with exotic hardwoods, consisting of staggered activated panels that are mounted on an elegant base that beautifully blends into any style room environment.

Jaha tenker jeg:
    - Hallopgraphens dimensjoner er så små at den neppe har effekt før ved veldig høye frekvenser.
    - First reflections som kommer fra bak høyttalerne? De færreste høyttalere sender noe lyd bakover ved høye frekvenser.

Og videre sier de:
    Activated panels generate a musically complimentary reflective energy that transforms your listening room by overshadowing typical room distortions which muddy the bass, overbrighten the presentation and blur the soundstage.

At denne dingsen har noen effekt i bassen er svært tvilsom, for å si det mildt. Den er rett og slett usynlig for de bølgelengdene vi snakker om i bassområdet.

Sist redigert av en moderator:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Enten så må vedkommende som har laget den gaffelen le seg skakk ihjel at markedet kjøper slikt eller så er fyren helt og kjøre selv. 10 år på utvikling ja! Er det ikke pussig at de ikke viser noen målinger av effekten? :rolleyes:
    Uansett så er det eksempel på hvor hvilke galskap som befinner seg i hifi markedet.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.429
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0

hallograph

Eg har prøvd to vanlege, samanleggbare klesstativ fulle av våte handkle med spennande resultat. Øvinga vart fyrste gong gjort etter ein grundig klesvask. Og etter nokre månadar der eg var ganske flittig med handklevask, er dette eit av dei mest fornuftige lydforbetrintstiltaka eg har gjort. Mykje billegare enn mange andre tiltak. Problemet no er at det faktisk ikkje fungerer så godt med MBL. Så no brukar eg tørketrommel...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.429
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Er det enda folk som tror at kabler er placebo og humbug? Nå står ikke verden til påske...
    Når kjem påska i år, forresten?

Er ikkje placeboeffekt ei like viktig effekt som mange andre? Placebo kan endre sjukdomsbildet, har kontrollerte forsøk synt oss. Burde ikkje dei same effektane kunne gjere nytte for seg når det gjeld musikkopplevinga? Uansett er oppleving av musikk noko djupt subjektivt, og det er dei færraste som torer å gå laus på smaken a la "du høyrer på feil musikk, og har tvilsame musikkopplevingar. Du burde heller...." (vel, eg har vel vore ute for slike predikantar, men brydd meg mindre om desse enn om akustikkguruar).

Kabel er interessant. Og det er desse gaflane også. Mykje hevdast om dei, men eg har ikkje høyrt dei så langt.

Kor mange her brukar forresten vaskeballar saman med klesvasken (gummikuler med knottar som gjer at vasken vert mykje reinare), trakt i kaffitraktaren (slikt lokk med rør, som gjer at den nytrakta kaffien kjem til botnen av kaffikanna i staden for på toppen - eit uunværleg reiskap for dei som har Moccamater), fuktar kaffifilteret før trakting (Herman Friele påpeika kor viktig dette er for å unngå papirsmak. Eg har meir sans for den ekstra skeia med kaffi han brukar til ei kanne - ein modifikasjon som lett kan registrerast), brukar honning i teen i staden for sukker med tanke på helsa, eller spelar Lotto, med tanke på rikdom i framtida?

Den som er fri for overtru kan kaste den fyrste stein.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn