Ingen lyd fra DVD digitalt til DAC

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Hei.
Jeg har en Sony DVP-560ES (tror jeg den heter) som er koblet optisk til min Resolution Audio Opus 21 CD-spiller. Opus'en har optisk inn og aksepterer et 24/48 signal. I DVD'en kan jeg velge å enten sende 16/48 eller 24/96. Jeg har valgt 16/48 og PCM(-kodning?)
Jeg får ingen lyd og ingen indikasjon på CD'ens display om at der er innkommende signal på den optiske inngang.
Spørsmålet: MÅ signalet inn være 24/48 for at dette vil fungere?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.869
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ingen lyd fra DVD optisk til DAC

Kanskje den rett og slett ikke aksepterer 16 bit inn? Har du prøvd 24/96? Det kan være at det slipper igjennom.

Sjekk også at kabelen slipper lys igjennom. Og gå igjennom innstillingene på DVD-spilleren en gang til.
Ja, jeg vet det høres banalt ut. Det pleier å være banaliteter som lager krøll, iallefall hos meg.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20

De enkle tingene skaper krøll - ingen tvil om det. Jeg gikk for moros skyld inn og lastet ned brukermanualen på CDspilleren, og der står det da vitterlig svart på hvitt at den kun har digital koaksial inngang - 75 ohm RCA. Men du har kanskje annen modell???

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9

Sjekk også at lyden ikkje blir sendt igjennom HDMI. Om du har HDMI. Det var 'feil' på min DVD-spiller.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
652

Se etter om det lyser.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4

Ja, det var dumme meg ::)
Jeg mente selvfølgelig digitalt coax, ikke optisk.
Jeg har prøvd 24/96, ingen lyd.
DVD har ikke HDMI. Jeg har satt lyd til å gå digitalt ut, så det burde vel være ok?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20

Flere muligheter: På min DVDspiller er det ikke nok å velge PCM på de digitale utgangene for å få lyd gjennom ekstern tokanalsDAC. De digitale utgangene må i tillegg aktiveres - d.v.s. at man kan velge om de skal være på eller av. Jeg kjenner ikke Sony spilleren - men den har kanskje et lignende system?

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
299
Sted
Tranby
Man må stille inn at lyden skal sendes ut som pcm isteden for Dolby digital eller DTS.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
eldo472 skrev:
Man må stille inn at lyden skal sendes ut som pcm isteden for Dolby digital eller DTS.
Det er gjort.

R

Roysen

Gjest
Nolfi,

Hva slags disc er det du mater spilleren med når du ikke får digitalt signal inn på DACen? Dersom det er en DVD, så er det vel slik at i lisensavtalen hardware produsentene må signere så er det ikke tillatt å sende det digitale signalet ut på en digital utgang av kopibeskyttelses hensyn. Min Goldmund unviversal spiller fungerer akkurat på samme måten. Jeg må spille en CD for at den skal produsere digitale signaler på de digitale utgangene.

Mvh
Roysen

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Hei.
Jeg spiller en Getz / Gilberto SACD.
Ingen problemer med lyd via de analoge utganger.

-N

R

Roysen

Gjest
Nettopp. Lyd via de analog utgangene er vel det eneste en universal spiller kan ta seg friheten til når den spiller SACD eller DVD. Forsøk å sette på en CD i stedet ogsjekk om de da får signal inn på den digital inngangen på din DAC.

Jeg tror at spilleren din i likhet med 99% av alle SACD og DVD spillere ikke kan gi et digitalt signal ut når det spilles en DVD eller SACD. Dvs. den kan muligens sende CD sporet på disken ut på de digital utgangene men ikke de med høyre samplingsrate. Alt dette skyldes kopibeskyttelsesregler som ligger i lisensavtalen man må signere for å få lov til å lage hardware som spiller SACD og DVD.

Mvh
Roysen

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
299
Sted
Tranby
SA-CD får man ikke ut digitalt, hvis man ikke har iLink, DenonLink, HDMI 1.3 eller en proprietær overføring. Har man SA-CD Hybrid plate og vil kjøre den ut digitalt, må man spille CD-laget.
DVD plater går greit hvis ikke plata har satt bit for å stoppe digtal ut. Det er nesten alltid satt kopi sperre bit på DVD plater. DVD-Audio plater kan på noen spillere gi lyd utover PCM48/16.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Aaww... Det var surt.. Da får jeg ikke brukt DVD'en til CD, da min CD-spiller er bedre og altså nå heller ikke til SACD. Hva med lydsporet fra vanlige DVD-filmer? Går det an å få det over coax til ekstern DAC?

R

Roysen

Gjest
eldo472 skrev:
SA-CD får man ikke ut digitalt, hvis man ikke har iLink, DenonLink, HDMI 1.3 eller en proprietær overføring. Har man SA-CD Hybrid plate og vil kjøre den ut digitalt, må man spille CD-laget.
DVD plater går greit hvis ikke plata har satt bit for å stoppe digtal ut. Det er nesten alltid satt kopi sperre bit på DVD plater. DVD-Audio plater kan på noen spillere gi lyd utover PCM48/16.
iLink og DenonLink er vel FireWire evt. modifiserte FireWire protokoller.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
Nolfi skrev:
Aaww... Det var surt.. Da får jeg ikke brukt DVD'en til CD, da min CD-spiller er bedre og altså nå heller ikke til SACD. Hva med lydsporet fra vanlige DVD-filmer? Går det an å få det over coax til ekstern DAC?
Slik jeg forstår det kan du vel benytte DVD-spilleren til DVD og SACD avspilling med analog ut og CD-spiller med DAC til CD avspilling?

Mvh
Roysen

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Det er korrekt.
Men jeg har ingen preamp og jeg tvivler på, at lyden i denne Sony er super god, da det er en budget-modell.
Jeg hadde tenkt det således:

Opus 21 ----> Vitus RS100 (Power amp)
^
|
Sony DVD

Er konklusionen, at jeg kun kan bruke digitalt ut til CD-lyd? Ikke DVD-lydsporet fra filmer?

R

Roysen

Gjest
Nolfi skrev:
Det er korrekt.
Men jeg har ingen preamp og jeg tvivler på, at lyden i denne Sony er super god, da det er en budget-modell.
Jeg hadde tenkt det således:

Opus 21 ----> Vitus RS100 (Power amp)
^
|
Sony DVD

Er konklusionen, at jeg kun kan bruke digitalt ut til CD-lyd? Ikke DVD-lydsporet fra filmer?
Jeg er temmelig sikker på det ja.

Mvh
Roysen

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Jeg er temmelig sikker på at du kan få digitalt ut fra lydsporet på DVD-filmer. Det gjør jeg i dag med min Cambridge DVD og gjorde det tidligere med en Sony spiller. Du må bare passe på å velge at DVD-spilleren skal "downsample" eller hva det nå heter som beskrevet ovenfor. Prøv å sette på en film og sjekk. Får ikke du lyd så bytt fra DTS til Dolby Digital eller omvendt i menyen på DVD-filmen og se om det fungerer.

mvh,
OS

R

Roysen

Gjest
OS skrev:
Jeg er temmelig sikker på at du kan få digitalt ut fra lydsporet på DVD-filmer. Det gjør jeg i dag med min Cambridge DVD og gjorde det tidligere med en Sony spiller. Du må bare passe på å velge at DVD-spilleren skal "downsample" eller hva det nå heter som beskrevet ovenfor. Prøv å sette på en film og sjekk. Får ikke du lyd så bytt fra DTS til Dolby Digital eller omvendt i menyen på DVD-filmen og se om det fungerer.

mvh,
OS
Da er det vel ikke DVD-lydsporet han får ut - som er det han er ute etter, men 16/44 sporet som også ligger lagret på DVD'en.

Mvh
Roysen

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Roysen skrev:
Da er det vel ikke DVD-lydsporet han får ut - som er det han er ute etter, men 16/44 sporet som også ligger lagret på DVD'en.

Mvh
Roysen
OK da har jeg misforstått. Jeg trodde poenget var å få lyd via DAC når en film ble spilt.

OS

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Det er det jeg er ute etter.
Er det forskjell på 16/44-signalet og DVD-lydsporet? Er lydsporet f.eks. i DTS? Det eneste jeg er ute etter er forbedring i den lyden som kommer fra DVD-spillerens signalbehandling via analog ut.

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
299
Sted
Tranby
DVD platene har som regel minst Dolby Digital 2.0 eller PCM48/16 stereo. Ikke PCM44/16. De kan også ha DD 5.1 eller DTS 5.1 samt avarter av dette. Det finnes også plater med PCM48/24 (Bruce Springsteen. Seeger Sessions DVD plate). Er plata kort kan det være plass til PCM88/24 eller PCM96/24.
Er det PCM lyd på DVD'n eller du setter dvd'n til konvertere til pcm, får du bedre lyd via cd spillern.

gunni2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Bruker seperat dac for lyd på film, kan også spille vanlig cd på dvd spiller og ta signal til dac. Dette har virket på 3 dvd spillere så det er ikke noe problem så lenge dvd spilleren er satt riktig opp. Ellers blir det ikke kontakt eller en ulelyd kan også komme ved feil i forhold til innstilling av dts o.l.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Ser ud som om jeg har lavet et par typo'er i starten.
CD'en aksepterer 24/96 signal.
Sony'en kan sende 24/96 og det fungerer faktisk. Jeg prøvede både med en film-DVD og en Dire Straits HDCD. Fik kun testet om det kom lyd, ikke hvor godt det var. Displayet i CD'en indikerer ikke bitrate, som det vises i dette review: http://6moons.com/audioreviews/resolution/opus21_3.html
Kanskje det har noe med firmwaren å gjøre?

Topp Bunn