Innbrenning av kabler under lupen.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.238
Antall liker
291
Roysen skrev:
el_mariachi skrev:
En annen side av saken er at kabelfantastene ikke alltid er interesert i den riktige gjengivelsen av musikken men vil heller eksotisk utstyr med hifilyd.
Nei, nå må du rulle inn! Så du mener at det finnes en riktig gjengivelse og alt annet er galt. Handler ikke dette mer om smake og behag?
Bare for å ha sagt det også - for meg er motviljen mot det faktum at det er til dels temmelig store forskjeller også på godt konstruerte kabler en indikasjon på manglende erfaring. Det er ikke alt man kan lese seg til i en bok. Noe krever også erfaring. I dette tilfellet en rekke ulike typer velkonstruerte kabler i et oppsett som er i stand til å avsløre ulikhetene.

Dersom dette oppfattes som en provokasjon - "mission accomplished".

Mvh
Roysen
Hør her, roysen, hvis det er gjengivelse vi snakker om, så finnes det bare EN riktig en, alt det andre er smak og behag! Dermed ikke sagt at alt annet er galt, men i forhold til riktig ( les opprinnelsestro) gjengivelse, så blir det alt det andre galt. ;)
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Roysen skrev:
el_mariachi skrev:
Roysen skrev:
el_mariachi skrev:
En annen side av saken er at kabelfantastene ikke alltid er interesert i den riktige gjengivelsen av musikken men vil heller eksotisk utstyr med hifilyd.
Nei, nå må du rulle inn! Så du mener at det finnes en riktig gjengivelse og alt annet er galt. Handler ikke dette mer om smake og behag?
Bare for å ha sagt det også - for meg er motviljen mot det faktum at det er til dels temmelig store forskjeller også på godt konstruerte kabler en indikasjon på manglende erfaring.

Dersom dette oppfattes som en provokasjon - "mission accomplished".

Mvh
Roysen
Jeg sa ikke EN riktig gjengivelse, gjorde jeg?

Mange velger rørutstyr for det etter sigende gir en "varm og romantisk" lyd, ergo er man ikke ute etter riktig lyd men lyd som man liker.

Kan du forklare meg hva en sirkuskabel gjør, som ikke en bit kobberleder kan utføre med hjelp fra en spole, kondis og en motstand? Alt etter som.

Meg klarer du ikke å provosere, men lykke til...... ;D
Du skrev: "En annen side av saken er at kabelfantastene ikke alltid er interesert i den riktige gjengivelsen av musikken men vil heller ha eksotisk utstyr med hifilyd.".
Den riktige gjengivelsen er ikke flertall, altså referer du her til en riktig gjengivelse dersom du ikke har skrevet feil.

"Varm og romantisk" lyd er like riktig som noe annet.

Mvh
Roysen
Kverulering rundt det norske språk gidder ikke jeg å besvare.

Når det er sagt så finnes det vel bare en korrekt gjengivelse av materialet, og det er slik artisten og studio blir enige om under miksing.

Og da er vi over på gjengivelse, og å si at ""Varm og romantisk" lyd er like riktig som noe annet." er vel skivebom vil jeg si fordi gjengivelsen da ikke blir slik den var tenkt.

Kan ikke skjønne at dette er noe å kverulere over, her kommer et konkret exempel:

Du avspiller en skive av dumdum boys på rør og fulltonehøyttalere, for deretter å gå på konsert på et skjenkested/lite konsertlokale.(Dette er altså hypotetisk)
Kom ikke å fortell meg at du ikke får bakoversveis på konserten. Eller?
 
R

Roysen

Gjest
realist skrev:
Roysen skrev:
el_mariachi skrev:
En annen side av saken er at kabelfantastene ikke alltid er interesert i den riktige gjengivelsen av musikken men vil heller eksotisk utstyr med hifilyd.
Nei, nå må du rulle inn! Så du mener at det finnes en riktig gjengivelse og alt annet er galt. Handler ikke dette mer om smake og behag?
Bare for å ha sagt det også - for meg er motviljen mot det faktum at det er til dels temmelig store forskjeller også på godt konstruerte kabler en indikasjon på manglende erfaring. Det er ikke alt man kan lese seg til i en bok. Noe krever også erfaring. I dette tilfellet en rekke ulike typer velkonstruerte kabler i et oppsett som er i stand til å avsløre ulikhetene.

Dersom dette oppfattes som en provokasjon - "mission accomplished".

Mvh
Roysen
Hør her, roysen, hvis det er gjengivelse vi snakker om, så finnes det bare EN riktig en, alt det andre er smak og behag! Dermed ikke sagt at alt annet er galt, men i forhold til riktig ( les opprinnelsestro) gjengivelse, så blir det alt det andre galt. ;)
OK, men hvordan skal du finne ut hva den korrekte er da. Alle passive og aktive komponenter i opptakskjeden har farget lyden like mye som i avspillingskjeden. Det finnes derfor ingen korrekt gjengivelse lenger.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
el_mariachi skrev:
Roysen skrev:
el_mariachi skrev:
Roysen skrev:
el_mariachi skrev:
En annen side av saken er at kabelfantastene ikke alltid er interesert i den riktige gjengivelsen av musikken men vil heller eksotisk utstyr med hifilyd.
Nei, nå må du rulle inn! Så du mener at det finnes en riktig gjengivelse og alt annet er galt. Handler ikke dette mer om smake og behag?
Bare for å ha sagt det også - for meg er motviljen mot det faktum at det er til dels temmelig store forskjeller også på godt konstruerte kabler en indikasjon på manglende erfaring.

Dersom dette oppfattes som en provokasjon - "mission accomplished".

Mvh
Roysen
Jeg sa ikke EN riktig gjengivelse, gjorde jeg?

Mange velger rørutstyr for det etter sigende gir en "varm og romantisk" lyd, ergo er man ikke ute etter riktig lyd men lyd som man liker.

Kan du forklare meg hva en sirkuskabel gjør, som ikke en bit kobberleder kan utføre med hjelp fra en spole, kondis og en motstand? Alt etter som.

Meg klarer du ikke å provosere, men lykke til...... ;D
Du skrev: "En annen side av saken er at kabelfantastene ikke alltid er interesert i den riktige gjengivelsen av musikken men vil heller ha eksotisk utstyr med hifilyd.".
Den riktige gjengivelsen er ikke flertall, altså referer du her til en riktig gjengivelse dersom du ikke har skrevet feil.

"Varm og romantisk" lyd er like riktig som noe annet.

Mvh
Roysen
Kverulering rundt det norske språk gidder ikke jeg å besvare.

Når det er sagt så finnes det vel bare en korrekt gjengivelse av materialet, og det er slik artisten og studio blir enige om under miksing.

Og da er vi over på gjengivelse, og å si at ""Varm og romantisk" lyd er like riktig som noe annet." er vel skivebom vil jeg si fordi gjengivelsen da ikke blir slik den var tenkt.

Kan ikke skjønne at dette er noe å kverulere over, her kommer et konkret exempel:

Du avspiller en skive av dumdum boys på rør og fulltonehøyttalere, for deretter å gå på konsert på et skjenkested/lite konsertlokale.(Dette er altså hypotetisk)
Kom ikke å fortell meg at du ikke får bakoversveis på konserten. Eller?
Så det å påpeke at du tar feil er kverulering? Du har nå en litt spesiell oppfatning av definisjonen av det ordet. La meg klargjøre. Du forsøkte å si at det kun finnes en korrekt lydgjengivvelse. Så benektet du at du hadde skrevet nettopp dette. Jeg viste så ganske enkelt tilbake til det du skrev. Er det kverulering?

Den eneste "korrekte" lyden var den som oppstod i studioet. Opptaksutstyret har farget dette til noe som ikke lenger er korrekt. Da spiller det svært liten rolle hvor korrekt avspillingskjeden måler. Den korrekte lyden er tapt for alltid. Når det så ikke finnes noen komponenter i gjengivelseskjeden som ikke farger lyden heller og disse farger ulikt avhenigig av lyden så er det svært lite relevant å snakke om den korrekte gjengivelsen. Sett i dette lyset vil det kun være en smakssak hva som er best av hvordan ulike komponenter farger lyden. For farger lyden gjør de alle sammen.

Dette vil du imidlertid ikke finne i noen teoribok. Derfor gjentar jeg meg selv - man ikke kan lese seg til god lyd. Det krever erfaring.

Forøvrig er du fullstendig på bærtur når du hevder følgende: "Mange velger rørutstyr for det etter sigende gir en "varm og romantisk" lyd, ergo er man ikke ute etter riktig lyd men lyd som man liker." Grunnen til at mange velger rørutstyr er fordi dette i deres øyne spiller mer korrekt med mer kropp og sjel i motsetning til det de synes er en for kald og steril lyd fra transistor i forhold til "det korrekte". De mener altså at rør farger lyden på en mer korrekt måte enn transistor. Du må ikke påtvinge andre ditt verdenssyn som det eneste korrekte!

Mvh
Roysen
 

Rune_pedersen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
128
Antall liker
3
Hei
Har ikke lest hele tråden men mener at enten har dere som ikke hører forskjell på kabler et veldig dårlig anlegg, eller så liker dere å sette i gang diskusjoner.
Har ikke velig bra anlegg selv men hører veldig lett forskjell.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.238
Antall liker
291
Roysen skrev:
realist skrev:
Roysen skrev:
el_mariachi skrev:
En annen side av saken er at kabelfantastene ikke alltid er interesert i den riktige gjengivelsen av musikken men vil heller eksotisk utstyr med hifilyd.
Nei, nå må du rulle inn! Så du mener at det finnes en riktig gjengivelse og alt annet er galt. Handler ikke dette mer om smake og behag?
Bare for å ha sagt det også - for meg er motviljen mot det faktum at det er til dels temmelig store forskjeller også på godt konstruerte kabler en indikasjon på manglende erfaring. Det er ikke alt man kan lese seg til i en bok. Noe krever også erfaring. I dette tilfellet en rekke ulike typer velkonstruerte kabler i et oppsett som er i stand til å avsløre ulikhetene.

Dersom dette oppfattes som en provokasjon - "mission accomplished".

Mvh
Roysen
Hør her, roysen, hvis det er gjengivelse vi snakker om, så finnes det bare EN riktig en, alt det andre er smak og behag! Dermed ikke sagt at alt annet er galt, men i forhold til riktig ( les opprinnelsestro) gjengivelse, så blir det alt det andre galt. ;)
OK, men hvordan skal du finne ut hva den korrekte er da. Alle passive og aktive komponenter i opptakskjeden har farget lyden like mye som i avspillingskjeden. Det finnes derfor ingen korrekt gjengivelse lenger.

Mvh
Roysen
Ingenting mere å diskutere. Ifølge deg så er det omtrent 4,5 mill "riktige " lydsmaker i dette landet, ingen korrekte (opprinelsestro). Sorry, cant help you.
 
R

Roysen

Gjest
realist skrev:
Roysen skrev:
realist skrev:
Roysen skrev:
el_mariachi skrev:
En annen side av saken er at kabelfantastene ikke alltid er interesert i den riktige gjengivelsen av musikken men vil heller eksotisk utstyr med hifilyd.
Nei, nå må du rulle inn! Så du mener at det finnes en riktig gjengivelse og alt annet er galt. Handler ikke dette mer om smake og behag?
Bare for å ha sagt det også - for meg er motviljen mot det faktum at det er til dels temmelig store forskjeller også på godt konstruerte kabler en indikasjon på manglende erfaring. Det er ikke alt man kan lese seg til i en bok. Noe krever også erfaring. I dette tilfellet en rekke ulike typer velkonstruerte kabler i et oppsett som er i stand til å avsløre ulikhetene.

Dersom dette oppfattes som en provokasjon - "mission accomplished".

Mvh
Roysen
Hør her, roysen, hvis det er gjengivelse vi snakker om, så finnes det bare EN riktig en, alt det andre er smak og behag! Dermed ikke sagt at alt annet er galt, men i forhold til riktig ( les opprinnelsestro) gjengivelse, så blir det alt det andre galt. ;)
OK, men hvordan skal du finne ut hva den korrekte er da. Alle passive og aktive komponenter i opptakskjeden har farget lyden like mye som i avspillingskjeden. Det finnes derfor ingen korrekt gjengivelse lenger.

Mvh
Roysen
Ingenting mere å diskutere. Ifølge deg så er det omtrent 4,5 mill "riktige " lydsmaker i dette landet, ingen korrekte (opprinelsestro). Sorry, cant help you.
Dersom alle har ulik oppfatning av hva de foretrekker er svaret ja. Det er vel imidlertid lite sannsynlig at det er tilfellet. Dersom jeg tar feil må du nesten utrede nærmere. Du vinner lite aksept ved å hevde at jeg tar feil uten å korrigere feilen jeg har gjort.

Mvh
Roysen
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
realist skrev:
Roysen skrev:
el_mariachi skrev:
En annen side av saken er at kabelfantastene ikke alltid er interesert i den riktige gjengivelsen av musikken men vil heller eksotisk utstyr med hifilyd.
Nei, nå må du rulle inn! Så du mener at det finnes en riktig gjengivelse og alt annet er galt. Handler ikke dette mer om smake og behag?
Bare for å ha sagt det også - for meg er motviljen mot det faktum at det er til dels temmelig store forskjeller også på godt konstruerte kabler en indikasjon på manglende erfaring. Det er ikke alt man kan lese seg til i en bok. Noe krever også erfaring. I dette tilfellet en rekke ulike typer velkonstruerte kabler i et oppsett som er i stand til å avsløre ulikhetene.

Dersom dette oppfattes som en provokasjon - "mission accomplished".

Mvh
Roysen
Hør her, roysen, hvis det er gjengivelse vi snakker om, så finnes det bare EN riktig en, alt det andre er smak og behag! Dermed ikke sagt at alt annet er galt, men i forhold til riktig ( les opprinnelsestro) gjengivelse, så blir det alt det andre galt. ;)
Hei!
Du snakker om gjengivelse, snakker du/(vi) da om reprodusert musikk?
Går ut i fra det som sikkert, mitt neste spørsmål blir da, hvilken gjengivelse over hvilket anlegg og hvor har du hørt den ene(ste) RIKTIGE?
Er det noe andre også kan få sjansen til å høre/eventuelt kjøpe, hva er det for noe og hva er prisen?

Leste du tråden "Varm eller nøytral gjengivelse? Hva er riktig?"
Mange fine innlegg/synspunkter og ingen "krangling" eller alt for bastante konklusjoner/meninger.
Den ENESTE riktige og 100% nøytrale gjengivelse av "reprodusert" musikk "finnes" ikke, og DA kan det vel kanskje likevel gå an å snakke om smak og behag innenfor forskjellige typer reprodusert gjengivelse som (la oss gjette/si) ligger i området 60-90 % nøytralt ::)
Noen anlegg har det som hver enkelt vektlegger som viktig (for å komme nær opp til nøytralitetsmålet) og kan hende mindre på andre områder og vice versa.
Det snakkes vel tross alt om reprodusert musikk i hjemme/stue/eget lytterom miljø ;) Ikkje sant.
Mvh.KW
Edit; Litt klønete formulert av meg å si gjengivelse av reprodusert musikk, jeg har vel mer tanken på gjengivelse av musikken på generelt grunnlag (opplevd på f.eks. konsert)
 
K

kbwh

Gjest
Pendragon skrev:
Hei
Har ikke lest hele tråden men mener at enten har dere som ikke hører forskjell på kabler et veldig dårlig anlegg, eller så liker dere å sette i gang diskusjoner.
Har ikke velig bra anlegg selv men hører veldig lett forskjell.
Hvordan går du fram for å høre disse forksjellene så lett? Jeg slitt med å høre dem lett, såpas mye at jeg ikke gidder bruke tid på denslags lenger, skjønner du.
 

Rune_pedersen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
128
Antall liker
3
Nei skjønner ikke det men er du fornøyd med det du har er ingen ting bedere en det.
Gleden med å lytte til musikk på et anlegg en selv er fornøyd med er helt topp jeg driter i hva andre mener om mitt opsett.
Selvfølgelig morro når andre liker det å.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.238
Antall liker
291
Valentino skrev:
Pendragon skrev:
Hei
Har ikke lest hele tråden men mener at enten har dere som ikke hører forskjell på kabler et veldig dårlig anlegg, eller så liker dere å sette i gang diskusjoner.
Har ikke velig bra anlegg selv men hører veldig lett forskjell.
Hvordan går du fram for å høre disse forksjellene så lett? Jeg slitt med å høre dem lett, såpas mye at jeg ikke gidder bruke tid på denslags lenger, skjønner du.
Dere som lett hører forskjell på kabler, har vel i gjennomsnitt langt dyrere kabler enn gjennomsnittet, no?
 

Rune_pedersen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
128
Antall liker
3
Tror ikke jeg har veldig dyre kabler men de koster vel litt mer en de en får på elkjøp. Å mener jeg hører de låter bedere.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Etttersom du Royesen begynte å kverulere rundt et innlegg som ikke var myntet på deg i utgangspunktet blir dette mitt siste svar til deg her:

Roysen skrev:
Forøvrig er du fullstendig på bærtur når du hevder følgende: "Mange velger rørutstyr for det etter sigende gir en "varm og romantisk" lyd, ergo er man ikke ute etter riktig lyd men lyd som man liker." Grunnen til at mange velger rørutstyr er fordi dette i deres øyne spiller mer korrekt med mer kropp og sjel i motsetning til det de synes er en for kald og steril lyd fra transistor i forhold til "det korrekte". De mener altså at rør farger lyden på en mer korrekt måte enn transistor. Du må ikke påtvinge andre ditt verdenssyn som det eneste korrekte!

Mvh
Roysen
Hvem som er mest på bærtur kan sikkert diskuteres, men hvis noen velger utstyr etter øynene er det vel litt som jeg sier alikevel. Uanstt påtvinger jeg ingen noe som helst av det jeg mener er korrekt. Jeg sier bare att lydgjengivelsen er forskjellig med forskjellig utstyr. Og at sirkuskabler blir brukt for å dempe/fremheve deler av frekvensspekteret, som er mer eller mindre ønsket.

THE END
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Tja, tenk om vi la vi like mye energi i å diskutere romakustikk og demping/forsterking av frekvensområder ... Der kan man virkelig oppnå resultater.

I stedet breker vi på om noe som mange ikke kan høre forskjell på, og som de som mener de hører forskjell ikke er i stand til å dokumentere i en test.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Soundproof skrev:
Tja, tenk om vi la vi like mye energi i å diskutere romakustikk og demping/forsterking av frekvensområder ... Der kan man virkelig oppnå resultater.

I stedet breker vi på om noe som mange ikke kan høre forskjell på, og som de som mener de hører forskjell ikke er i stand til å dokumentere i en test.
Det er jeg HELT enig i, start en du så skal jeg poste spørsmål fort som f*** :D
 
R

Roysen

Gjest
realist skrev:
Valentino skrev:
Pendragon skrev:
Hei
Har ikke lest hele tråden men mener at enten har dere som ikke hører forskjell på kabler et veldig dårlig anlegg, eller så liker dere å sette i gang diskusjoner.
Har ikke velig bra anlegg selv men hører veldig lett forskjell.
Hvordan går du fram for å høre disse forksjellene så lett? Jeg slitt med å høre dem lett, såpas mye at jeg ikke gidder bruke tid på denslags lenger, skjønner du.
Dere som lett hører forskjell på kabler, har vel i gjennomsnitt langt dyrere kabler enn gjennomsnittet, no?
Har du noen som helst forutsetning for å hevde noe slikt?

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
el_mariachi skrev:
Etttersom du Royesen begynte å kverulere rundt et innlegg som ikke var myntet på deg i utgangspunktet blir dette mitt siste svar til deg her:
Nå hevder du igjen at jeg kverulerer fordi jeg er uenig med deg. Jeg tror nesten du må slå opp definisjonen av det ordet jeg.

el_mariachi skrev:
Roysen skrev:
Forøvrig er du fullstendig på bærtur når du hevder følgende: "Mange velger rørutstyr for det etter sigende gir en "varm og romantisk" lyd, ergo er man ikke ute etter riktig lyd men lyd som man liker." Grunnen til at mange velger rørutstyr er fordi dette i deres øyne spiller mer korrekt med mer kropp og sjel i motsetning til det de synes er en for kald og steril lyd fra transistor i forhold til "det korrekte". De mener altså at rør farger lyden på en mer korrekt måte enn transistor. Du må ikke påtvinge andre ditt verdenssyn som det eneste korrekte!

Mvh
Roysen
Hvem som er mest på bærtur kan sikkert diskuteres, men hvis noen velger utstyr etter øynene er det vel litt som jeg sier alikevel.
Hvor har du det fra at noen velger utstyr etter øynene? Kommer dette av at de ikke har det samme lydidealet som deg som og at dette ikke kan finnes i en teoribok eller entydig kan måles frem til?

el_mariachi skrev:
Jeg sier bare att lydgjengivelsen er forskjellig med forskjellig utstyr. Og at sirkuskabler blir brukt for å dempe/fremheve deler av frekvensspekteret, som er mer eller mindre ønsket.
Dette er sikkert korrekt, men det gjelder altså alt annet ustyr i avspillingskjeden også. Av den grunn hevder vi som hører forskjell på kabler at kablene er viktige for lydgjengivelsen på linje med aktive komponenter.

Mvh
Roysen
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Roysen skrev:
realist skrev:
Valentino skrev:
Pendragon skrev:
Hei
Har ikke lest hele tråden men mener at enten har dere som ikke hører forskjell på kabler et veldig dårlig anlegg, eller så liker dere å sette i gang diskusjoner.
Har ikke velig bra anlegg selv men hører veldig lett forskjell.
Hvordan går du fram for å høre disse forksjellene så lett? Jeg slitt med å høre dem lett, såpas mye at jeg ikke gidder bruke tid på denslags lenger, skjønner du.
Dere som lett hører forskjell på kabler, har vel i gjennomsnitt langt dyrere kabler enn gjennomsnittet, no?
Har du noen som helst forutsetning for å hevde noe slikt?

Mvh
Roysen
Det er vel logisk greit at en person som vet det er lydmessige forskjeller mellom kabler er villig til å betale mer enn kameraten som tilsvarende vet at de ikke er forskjell? Det er ihvertfall svært lett å dra den konklusjonen.
 
R

Roysen

Gjest
jowil skrev:
Roysen skrev:
realist skrev:
Valentino skrev:
Pendragon skrev:
Hei
Har ikke lest hele tråden men mener at enten har dere som ikke hører forskjell på kabler et veldig dårlig anlegg, eller så liker dere å sette i gang diskusjoner.
Har ikke velig bra anlegg selv men hører veldig lett forskjell.
Hvordan går du fram for å høre disse forksjellene så lett? Jeg slitt med å høre dem lett, såpas mye at jeg ikke gidder bruke tid på denslags lenger, skjønner du.
Dere som lett hører forskjell på kabler, har vel i gjennomsnitt langt dyrere kabler enn gjennomsnittet, no?
Har du noen som helst forutsetning for å hevde noe slikt?

Mvh
Roysen
Det er vel logisk greit at en person som vet det er lydmessige forskjeller mellom kabler er villig til å betale mer enn kameraten som tilsvarende vet at de ikke er forskjell? Det er ihvertfall svært lett å dra den konklusjonen.
Det hadde det sikkert ikke vært tvil om dersom de som hører forsjell på kabler også hadde syntes at det var en entydig korrelasjon mellom pris og ytelse på kabler. Denne antagelsen er det imidlertid målemafiaen som tillegger motparten.

Mvh
Roysen
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.238
Antall liker
291
Roysen skrev:
realist skrev:
Valentino skrev:
Pendragon skrev:
Hei
Har ikke lest hele tråden men mener at enten har dere som ikke hører forskjell på kabler et veldig dårlig anlegg, eller så liker dere å sette i gang diskusjoner.
Har ikke velig bra anlegg selv men hører veldig lett forskjell.
Hvordan går du fram for å høre disse forksjellene så lett? Jeg slitt med å høre dem lett, såpas mye at jeg ikke gidder bruke tid på denslags lenger, skjønner du.
Dere som lett hører forskjell på kabler, har vel i gjennomsnitt langt dyrere kabler enn gjennomsnittet, no?
Har du noen som helst forutsetning for å hevde noe slikt?

Mvh
Roysen



Dyrt gir "bedre" lyd enn billig, og subj. vil alltid ha bedre lyd, ikke opphavstro lyd, og da har man karusellen gående, er det nødvendig å minne om diverse "tester" av kabel i ymse varianter i supersubjektivistblekka Fidelity? Du er tydeligvis en av Fidelitys venner, greit nok det, andre på forumet med langt bedre innsikt i pedagogisk formuleringsevne, kunnskap etc. enn meg (Loekken m. fl.) har forsøkt så godt de kan med å stille spørsmål med enkel logikk og omfattende kunnskap om emnet som utgangspunkt, hvor blindtesting var et bærende element. Rasjonelle forklaringsmodeller finnes tydeligvis ikke innen lyd sett fra en subjektivist sitt ståsted, for å sette det litt på spissen, men jeg aner at jo dyrere det er ,jo bedre er det, det er iallefall mitt intrykk. (når det gjelder kabler).
 
R

Roysen

Gjest
realist skrev:
Roysen skrev:
realist skrev:
Valentino skrev:
Pendragon skrev:
Hei
Har ikke lest hele tråden men mener at enten har dere som ikke hører forskjell på kabler et veldig dårlig anlegg, eller så liker dere å sette i gang diskusjoner.
Har ikke velig bra anlegg selv men hører veldig lett forskjell.
Hvordan går du fram for å høre disse forksjellene så lett? Jeg slitt med å høre dem lett, såpas mye at jeg ikke gidder bruke tid på denslags lenger, skjønner du.
Dere som lett hører forskjell på kabler, har vel i gjennomsnitt langt dyrere kabler enn gjennomsnittet, no?
Har du noen som helst forutsetning for å hevde noe slikt?

Mvh
Roysen



Dyrt gir "bedre" lyd enn billig, og subj. vil alltid ha bedre lyd, ikke opphavstro lyd, og da har man karusellen gående, er det nødvendig å minne om diverse "tester" av kabel i ymse varianter i supersubjektivistblekka Fidelity? Du er tydeligvis en av Fidelitys venner, greit nok det, andre på forumet med langt bedre innsikt i pedagogisk formuleringsevne, kunnskap etc. enn meg (Loekken m. fl.) har forsøkt så godt de kan med å stille spørsmål med enkel logikk og omfattende kunnskap om emnet som utgangspunkt, hvor blindtesting var et bærende element. Rasjonelle forklaringsmodeller finnes tydeligvis ikke innen lyd sett fra en subjektivist sitt ståsted, for å sette det litt på spissen, men jeg aner at jo dyrere det er ,jo bedre er det, det er iallefall mitt intrykk. (når det gjelder kabler).
Dette er din påstånd og flere av dine meningsfeller har fremmet den samme påstanden - at "subjektivistene" mener det er en entydig korrelasjon mellom pris og ytelse på kabler. Dette har jeg imidlertid aldri sett hevdet fra noen her. Det som blir hevdet er at det er forskjeller på kabler - også de som er "godt konstruerte" og at dette kan være forståelig at noen av disse koster mer som en følge av komplisert konstruksjon og dyre råmatrialer.

Mvh
Roysen
 
P

Parelius

Gjest
Roysen skrev:
Dette er din påstånd og flere av dine meningsfeller har fremmet den samme påstanden - at "subjektivistene" mener det er en entydig korrelasjon mellom pris og ytelse på kabler. Dette har jeg imidlertid aldri sett hevdet fra noen her. Det som blir hevdet er at det er forskjeller på kabler - også de som er "godt konstruerte" og at dette kan være forståelig at noen av disse koster mer som en følge av komplisert konstruksjon og dyre råmatrialer.
Dyrere er bedre! Dette er Fidelitys redaksjonelle linje. Det hevdes av MANGE her. At det ikke er entydig, Roysen, betyr ikke at den generelle sammenheng ikke hevdes.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Roysen - de seneste to utgavene av FIDELITY (som vel er en selverklært subjektivistblekke) har ganske så tydelig påpekt en sammenheng mellom ytelse og pris - på lederplass og inne i bladet.
 
R

Roysen

Gjest
Soundproof skrev:
Roysen - de seneste to utgavene av FIDELITY (som vel er en selverklært subjektivistblekke) har ganske så tydelig påpekt en sammenheng mellom ytelse og pris - på lederplass og inne i bladet.
Det er helt korrekt. Min oppfatning og flere "medsubjektivister" med meg er ikke i den retning. At "verdens best" kabel koster mer enn Claes Ohlson tror jeg nok det er enstemighet om, slik at sett i en slik setting er det nok korrekt at dette hevdes. Det er imidlertid ikke enighet blant "subjektivistene" om at hi-fi kabler er verdt prisen.

Mvh
Roysen
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
For å bringe tråden tilbake til tema, synes jeg det er merkelig at noen mener det er forskjell på musikk signaler og elektriske signaler.

Veldig bra tiltak Rhesus!! Synes denne tråden burde renskes litt og limt øverst i techhjørnet.
 
K

knutinh

Gjest
Roysen skrev:
Dette er din påstånd og flere av dine meningsfeller har fremmet den samme påstanden - at "subjektivistene" mener det er en entydig korrelasjon mellom pris og ytelse på kabler. Dette har jeg imidlertid aldri sett hevdet fra noen her. Det som blir hevdet er at det er forskjeller på kabler - også de som er "godt konstruerte" og at dette kan være forståelig at noen av disse koster mer som en følge av komplisert konstruksjon og dyre råmatrialer.
I de fleste debatter om kabler her inne så kommer det før eller senere en anbefaling fra subjektivister om at kablene bør koste ca 10% av anleggets total-pris.

Hvordan er det mulig å gi en slik anbefaling dersom det ikke er en sterk korrelasjon mellom pris og ytelse for kabler som endog skalerer godt oppover i pris?

-k
 
R

Roysen

Gjest
knutinh skrev:
Roysen skrev:
Dette er din påstånd og flere av dine meningsfeller har fremmet den samme påstanden - at "subjektivistene" mener det er en entydig korrelasjon mellom pris og ytelse på kabler. Dette har jeg imidlertid aldri sett hevdet fra noen her. Det som blir hevdet er at det er forskjeller på kabler - også de som er "godt konstruerte" og at dette kan være forståelig at noen av disse koster mer som en følge av komplisert konstruksjon og dyre råmatrialer.
I de fleste debatter om kabler her inne så kommer det før eller senere en anbefaling fra subjektivister om at kablene bør koste ca 10% av anleggets total-pris.

Hvordan er det mulig å gi en slik anbefaling dersom det ikke er en sterk korrelasjon mellom pris og ytelse for kabler som endog skalerer godt oppover i pris?

-k
Ja vel, de har gått meg hus forbi. Kan du vise til eksempler på at dette er et gjentagende fenomen?

Mvh
Roysen
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.238
Antall liker
291
Roysen skrev:
knutinh skrev:
Roysen skrev:
Dette er din påstånd og flere av dine meningsfeller har fremmet den samme påstanden - at "subjektivistene" mener det er en entydig korrelasjon mellom pris og ytelse på kabler. Dette har jeg imidlertid aldri sett hevdet fra noen her. Det som blir hevdet er at det er forskjeller på kabler - også de som er "godt konstruerte" og at dette kan være forståelig at noen av disse koster mer som en følge av komplisert konstruksjon og dyre råmatrialer.
I de fleste debatter om kabler her inne så kommer det før eller senere en anbefaling fra subjektivister om at kablene bør koste ca 10% av anleggets total-pris.

Hvordan er det mulig å gi en slik anbefaling dersom det ikke er en sterk korrelasjon mellom pris og ytelse for kabler som endog skalerer godt oppover i pris?

-k
Ja vel, de har gått meg hus forbi. Kan du vise til eksempler på at dette er et gjentagende fenomen?

Mvh
Roysen
Dette er en velkjent tommelfingerregel i subjektivistmiljø. Kan på stående for selv ikke vise til noen konkret dokumentasjon, men hør gjerne med for eks GT. Kanksje selv 10% blir for lite ;)
 
R

Roysen

Gjest
realist skrev:
Roysen skrev:
knutinh skrev:
Roysen skrev:
Dette er din påstånd og flere av dine meningsfeller har fremmet den samme påstanden - at "subjektivistene" mener det er en entydig korrelasjon mellom pris og ytelse på kabler. Dette har jeg imidlertid aldri sett hevdet fra noen her. Det som blir hevdet er at det er forskjeller på kabler - også de som er "godt konstruerte" og at dette kan være forståelig at noen av disse koster mer som en følge av komplisert konstruksjon og dyre råmatrialer.
I de fleste debatter om kabler her inne så kommer det før eller senere en anbefaling fra subjektivister om at kablene bør koste ca 10% av anleggets total-pris.

Hvordan er det mulig å gi en slik anbefaling dersom det ikke er en sterk korrelasjon mellom pris og ytelse for kabler som endog skalerer godt oppover i pris?

-k
Ja vel, de har gått meg hus forbi. Kan du vise til eksempler på at dette er et gjentagende fenomen?

Mvh
Roysen
Dette er en velkjent tommelfingerregel i subjektivistmiljø. Kan på stående for selv ikke vise til noen konkret dokumentasjon, men hør gjerne med for eks GT. Kanksje selv 10% blir for lite ;)
Så nå hevder du at "subjektivistene" og kabelselgere har samme oppfatning om pris på kabler? Dette er ingen velkjent tommelfingelregel i de kretsene jeg vanker.

Mvh
Roysen
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.238
Antall liker
291
Roysen skrev:
realist skrev:
Roysen skrev:
knutinh skrev:
Roysen skrev:
Dette er din påstånd og flere av dine meningsfeller har fremmet den samme påstanden - at "subjektivistene" mener det er en entydig korrelasjon mellom pris og ytelse på kabler. Dette har jeg imidlertid aldri sett hevdet fra noen her. Det som blir hevdet er at det er forskjeller på kabler - også de som er "godt konstruerte" og at dette kan være forståelig at noen av disse koster mer som en følge av komplisert konstruksjon og dyre råmatrialer.
I de fleste debatter om kabler her inne så kommer det før eller senere en anbefaling fra subjektivister om at kablene bør koste ca 10% av anleggets total-pris.

Hvordan er det mulig å gi en slik anbefaling dersom det ikke er en sterk korrelasjon mellom pris og ytelse for kabler som endog skalerer godt oppover i pris?

-k
Ja vel, de har gått meg hus forbi. Kan du vise til eksempler på at dette er et gjentagende fenomen?

Mvh
Roysen
Dette er en velkjent tommelfingerregel i subjektivistmiljø. Kan på stående for selv ikke vise til noen konkret dokumentasjon, men hør gjerne med for eks GT. Kanksje selv 10% blir for lite ;)
Så nå hevder du at "subjektivistene" og kabelselgere har samme oppfatning om pris på kabler? Dette er ingen velkjent tommelfingelregel i de kretsene jeg vanker.

Mvh
Roysen
Hvilken prosent (ca) har du da på dine kabler i forhold til prisen på anlegget? pris over disk, ikke bruktpris.
 
R

Roysen

Gjest
realist skrev:
Roysen skrev:
realist skrev:
Roysen skrev:
knutinh skrev:
Roysen skrev:
Dette er din påstånd og flere av dine meningsfeller har fremmet den samme påstanden - at "subjektivistene" mener det er en entydig korrelasjon mellom pris og ytelse på kabler. Dette har jeg imidlertid aldri sett hevdet fra noen her. Det som blir hevdet er at det er forskjeller på kabler - også de som er "godt konstruerte" og at dette kan være forståelig at noen av disse koster mer som en følge av komplisert konstruksjon og dyre råmatrialer.
I de fleste debatter om kabler her inne så kommer det før eller senere en anbefaling fra subjektivister om at kablene bør koste ca 10% av anleggets total-pris.

Hvordan er det mulig å gi en slik anbefaling dersom det ikke er en sterk korrelasjon mellom pris og ytelse for kabler som endog skalerer godt oppover i pris?

-k
Ja vel, de har gått meg hus forbi. Kan du vise til eksempler på at dette er et gjentagende fenomen?

Mvh
Roysen
Dette er en velkjent tommelfingerregel i subjektivistmiljø. Kan på stående for selv ikke vise til noen konkret dokumentasjon, men hør gjerne med for eks GT. Kanksje selv 10% blir for lite ;)
Så nå hevder du at "subjektivistene" og kabelselgere har samme oppfatning om pris på kabler? Dette er ingen velkjent tommelfingelregel i de kretsene jeg vanker.

Mvh
Roysen
Hvilken prosent (ca) har du da på dine kabler i forhold til prisen på anlegget? pris over disk, ikke bruktpris.
Under 5%. Jeg mener at prisen ikke bør være styrende for kabelvalget. Kablene må matches med resten av komponentene. Det er det eneste som når frem.

Mvh
Roysen
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
realist skrev:
Roysen skrev:
knutinh skrev:
Roysen skrev:
Dette er din påstånd og flere av dine meningsfeller har fremmet den samme påstanden - at "subjektivistene" mener det er en entydig korrelasjon mellom pris og ytelse på kabler. Dette har jeg imidlertid aldri sett hevdet fra noen her. Det som blir hevdet er at det er forskjeller på kabler - også de som er "godt konstruerte" og at dette kan være forståelig at noen av disse koster mer som en følge av komplisert konstruksjon og dyre råmatrialer.
I de fleste debatter om kabler her inne så kommer det før eller senere en anbefaling fra subjektivister om at kablene bør koste ca 10% av anleggets total-pris.

Hvordan er det mulig å gi en slik anbefaling dersom det ikke er en sterk korrelasjon mellom pris og ytelse for kabler som endog skalerer godt oppover i pris?

-k
Ja vel, de har gått meg hus forbi. Kan du vise til eksempler på at dette er et gjentagende fenomen?

Mvh
Roysen
Dette er en velkjent tommelfingerregel i subjektivistmiljø. Kan på stående for selv ikke vise til noen konkret dokumentasjon, men hør gjerne med for eks GT. Kanksje selv 10% blir for lite ;)
Hvilket nick bruker GT her inne?
Det avkreves ofte fra enkelte hold dokumentasjon, sett i gang ;)
Jeg tror nok også at enkelte her inne antyder at det er tilfelle, men er de mange?
Gi i alle fall ikke deltgere her inne "skylda" for hva andre utenforstående måtte mene og i særdeleshet hva som måtte menes utenfor forumet, nevne i så fall at det er det det dreier seg om.
Knutinh blir stadig tillagt ting han aldri har sagt, det får de "skyldige" ta på sin kappe å gjøre et forsøk på bedre ålese hva han egentlig skriver/mener.
Da kunne det også være hyggelig at det også fra andre hold blir gjort forsøk på det samme.
Kan du/dere nevne hvem det er som forsvarer prsen på f.eks. nye Odin(kabler) av deltagerne her inne, gjerne ta med Valhalla også.
Det at noen har Valhalla og eventuelt synes at de er gode, trenger ikke nødvendigvis bety at de synes prisen er "fornuftig"
Det er den ofte heller ikke på mange av komponentene våre, pickuper iberegnet.
Både himmeldyre komponenter og pickuper blir jo kjøpt av deltagere her og en må jo da gå ut i fra at de synes prisen som forlanges er verdt det for egen del, det UTEN at de dermed går ut å hevder at det er verd hver eneste krone for hvem som helst andre.
Så langt jeg mener å ha fått med meg så er både dyre kabler og pickuper (ofte også) andre komponenter (som er himmeldyre) kjøpt brukt eller sågar fra utlandet til betydelig lavere pris enn såkalt villedende.
Det er ufornuftig høye priser på enkelte kabler ja imo, men hvorfor skal disse hele tiden trekkes inn i diskusjonen, når det er svært få som vitterlig har de OG deltar i de samme kabeldiskusjonene gang på gang.
Det burde imo være riktigere å diskutere de kablene som de forskjellige (vanligvis) har opp mot de såkalte billigkablene, kjøpt på Biltema og Claes Ohlson.
Jeg har nå prøv å gi bort mine Biltema EKKJ (ht)kabler i 3 år uten og lykkes (3 sett med 2x3 meter) og er stadig forundret over at det skal være så vanskelig, så lenge de er helt på høyde med/bedre enn alt annet ::)

Jeg benyter meg en gang iblant av type direkte tale til de (nickene) som jeg konkret gjerne vil ha svar fra, det gjør jeg for at andre skal slippe å lure på om det er de jeg har i tankene, synes det er åpent og realt nok samtidig som andre slipper å lure på hvorvidt en har de i tanken (noen ganger kan jeg nok glemme enkelte i en slik litt mer konkret hendvendelse)
Av samme grunn er det ofte greit å svare med sitat slik at det blir mindre misforståeler om hvem du spør/ytrrer deg mot.
Jeg holdt meg en god stund borte fra slik kabeldiskusjoner, Backdoor bl.a. syntes ikke det var noen god ide, tror nå igjen at han for min del tar feil på det.
Det fører vel neppe til noe annet at en del av oss får utløp for et eller annet vi ha behov for avreagere/eller bare få tiden til å gå/ få opp adrenalinet e.l. ;D
Mvh.KW
 
H

hobby

Gjest
Parelius skrev:
Roysen skrev:
Dette er din påstånd og flere av dine meningsfeller har fremmet den samme påstanden - at "subjektivistene" mener det er en entydig korrelasjon mellom pris og ytelse på kabler. Dette har jeg imidlertid aldri sett hevdet fra noen her. Det som blir hevdet er at det er forskjeller på kabler - også de som er "godt konstruerte" og at dette kan være forståelig at noen av disse koster mer som en følge av komplisert konstruksjon og dyre råmatrialer.
Dyrere er bedre! Dette er Fidelitys redaksjonelle linje. Det hevdes av MANGE her. At det ikke er entydig, Roysen, betyr ikke at den generelle sammenheng ikke hevdes.
Man er vel ikke uenig her...? Ta for eksempel Nordost sin kabelportefølje. Dette kun som et eksempel. Her er det klart at når man går fra en kabel til en dyrere kabel så blir det meste litt bedre. Men om man svitsjer til en annen kabelprodusent spiller plutselig andre parametre inn.

La oss si at den andre produsenten er Transparent Audio. For et anlegg vil Nordost da kunne være best, mens for et annet vil Transparent virke som den beste matchen. Innbyrdes i den enkelte "produktfamilie" er da en entydig sammenheng mellom pris/ytelse. Mens på tvers av familiene er det ikke like enkelt å trekke en slik konklusjon.
 
B

Back_Door

Gjest
KW skrev:
Jeg holdt meg en god stund borte fra slik kabeldiskusjoner, Backdoor bl.a. syntes ikke det var noen god ide, tror nå igjen at han for min del tar feil på det.

Mvh.KW
Mulig jeg er litt treg nå, men jeg klarer ikke helt å fatte hva du egentlig forteller her..? ;)
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.238
Antall liker
291
"Under 5%. Jeg mener at prisen ikke bør være styrende for kabelvalget. Kablene må matches med resten av komponentene. Det er det eneste som når frem."

Mvh
Roysen


Skulle jeg handle kabler idag, så ville jeg ha satt et tak på ca 1000,- pr par. Det er er en med ferritring (mot radiostøy) påmontert fra produsent og dobbelt (tredobbelt?) skjermet, og temmelig garantert så skulle den ikke være "innbrent" på noen som helst måte ;). Kun musikksignaler skulle få lov til å passere.....Den har imidlertid den ulempe (for noen) at den er ubrukelig til "tuning". 5-6 slike par i anlegget skulle da tilsi en totalpris på anlegget på ca.50-60 tusen. Hadde anlegget kostet 10 ganger så mye, så hadde allikevel denne vært det beste valget netopp fordi den er "borte" i lydmessig forstand.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Back_Door skrev:
KW skrev:
Jeg holdt meg en god stund borte fra slik kabeldiskusjoner, Backdoor bl.a. syntes ikke det var noen god ide, tror nå igjen at han for min del tar feil på det.

Mvh.KW
Mulig jeg er litt treg nå, men jeg klarer ikke helt å fatte hva du egentlig forteller her..? ;)
Bare at du en gang mente det var galt og holde seg borte fra kabeldiskusjoner, av den (min) grunn at jeg syntes det var formålsløst (les. samme om igjen og igjen og igjen)
Det blir for sort/hvitt og deltagerne leser ikke nøye nok hva de andre skriver, dessuten så blir det gjort feil begge veier med en generalisering på at flesteparten/samtlige som mener ikke å høre forskjeller/ det er ingen, mener at de som gjør det hevder at forskjellene er store og at det skyldes høy pris, mens de som mener det er forskjeller hevder at de andre enten hører for dårlig, har for dårlig anlegg. Eller rett og slett ikke er ærlige, det siste får vel stå for egen regning, da jeg stadig blir forvirret om hvorvidt enkelte av de såkalte objektivistene egentlig mener at de i noen tilfeller kan høre forskjell eller om de aldri kan det, akkurat DET føler jeg noen ganger er avhengig av hvor sterkt de "ønsker" og uttrykke seg i hvert enkelt svar.
Jeg føler rett og slett at ikke alle er helt ærlige (hele tiden ) om dette emnet, men mer målet helliger middelet.

Får håpe du nå skjønner hva jeg siktet til ved å trekke inn deg, som et eksempel i denne anledningen. ;)
Men som en måte å få avreagert og blåst ut litt så er vel nettopp kabeldiskusjoner et greit sted å treffes for slikt ;D
Mvh.KW
EDIT; En stygg "feil" snek seg inn og retter opp/legger til med blått
 
B

Back_Door

Gjest
re KW:

Vel, det er ikke alltid så godt å huske alt man har skrevet.. ;)

Uansett så er du inne på noe vesentlig en del ganger: nemlig å lese hva personer VIRKELIG skriver, og ikke lese som fanden leser bibelen ( ref det du har påpekt om hvordan enkelte f.eks. leser knutinh)

Det du skriver om avreagering, ser også ut til å være riktig for en del.Det er i hvert fall tydeligt at mange ikke har til hensikt å kanskje lære noe av andre i disse diskusjoner. Har man ikke et åpent sinn i slike diskusjoner, blir det egentlig ganske meningsløst.
 
O

om.s

Gjest
realist skrev:
"Under 5%. Jeg mener at prisen ikke bør være styrende for kabelvalget. Kablene må matches med resten av komponentene. Det er det eneste som når frem."

Mvh
Roysen


Hadde anlegget kostet 10 ganger så mye, så hadde allikevel denne vært det beste valget netopp fordi den er "borte" i lydmessig forstand.
Har du praktisk testet dette eller er det en teoretisk hypotese? (Personlig mener jeg at slike % regler ikke alltid forteller sannheten om hva som er best og eller riktig)......

mvh
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Hvor ble det av den godeste levis? Forsvant han da det ble noen konkrete spørsmål å besvare? Eller har vi en Jekyll/Hyde situasjon?


levis skrev:
Har ikke tenkt å tilføye så mye i denne debatten. Kabelskeptikerene får kose seg med måleapparatene sine. Forhåpentligvis spiller de litt musikk innimellom også. :) Men en ting vil jeg si og det er at de beste hifiproduktene kommer fra produsenter som i første rekke bruker ørene som måleinstrumenter..... :)
Som for eksempel?


levis skrev:
En annen ting jeg har lagt merke til er at "målemafiaen" og de største kabelskeptikerene også sitter på det billigste og dårligste utstyret..... ;D
En annen side av saken er at kabelfantastene ikke alltid er interesert i den riktige gjengivelsen av musikken men vil heller ha eksotisk utstyr med hifilyd.



levis skrev:
Du kan jo lage en analogi mellom kvaliteten på hifi-utstyret og kvaliteten på måleutstyret som "målemafiaen" sverger til.

Og ja, jeg er forundret over skråsikkerheten til enkelte skeptikere her inne når jeg ser på utstyrslisten de legger ut i signaturen. Hadde jeg vært en slik skeptiker med så dårlig anlegg ville jeg ikke vært så dum at jeg avslørte hva jeg spillte på.

Nei, du får nok fortelle oss hva standarden bør være.


levis skrev:
Ja, jeg provoserer helt bevisst. Synes det var på tide at noen turte å si hva mange ikke tør.
Som de andre var KLOKE nok til ikke å si er vel ordene du leter etter.



levis skrev:
En ting er sikkert. Å tro at det kun er induktans, resistans og kapasitans som avgjør hvordan en kabel påvirker lyden blir for enkelt. Det å sette likhetstegn mellom sinusbølger og musikksignaler som enkelte gjør er også en tabbe.
Hvis du ikke forklarer oss dette nærmere er det vel snarere du som "driter deg på leggen".



levis skrev:
Har da disse forskerene relatert sine resultater til hørbare forskjeller? Hvordan kan man være sikker på at disse analysene gir den hele og fulle sannheten når det gjelder overførsel av musikksignaler?
Hvordan kan du bevise at "musikksignaler" er noe annet enn elektrisitet.
Opplys oss.


I den senere tid har også veteraner innen hifi i norge meddelt at kabler blir mindre og mindre viktig ettersom kvaliteten på oppsettet øker.

Dette kan jo være noe å tenke på for al-kablida.
 
O

om.s

Gjest
Jeg synes levis hadde gode og betimelige spørsmål jeg, er du like bra å svare på spm som du selv etterkrever her"El bla bla", I dont think so....

mvh
 
Topp Bunn