Høyttalere Innbyggingshøyttalere eller vegghøyttalere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.232
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen her som har montert og bruker in-wall-høyttalere? I hjemmekino eller stereo? Jeg ser at man f.eks. til noen av Dali sine innbyggingshøyttalere kan få kjøpt monteringsrammer slik at man i stedet kan montere høyttalerne utenpå veggene. Nå er disse i seg selv lukkede konstruksjoner, og ikke avhengig av monteringsrammene som sådan for å fungere slik som vist her:

Er det noen som har meninger om dette, kontra f.eks. konvensjonelle vegghengte høyttalere og mer tradisjonelle løsninger?

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.372
    Torget vurderinger
    1
    Hørte på Dali Phantom for både 10 og 15 år siden, sist i Oslo (husker ikke hvilke av de to Hi-Fiklubben det var) som har de i demo men litt dårlig rom. De fungerer jo, men litt begrenset volume på kassene så de vil ikke gå like langt ned i frekvens som en vanlig kasse høyttaler. Vegghengte blir vel ganske like, fordelen med inwall er jo at de kan flukte med veggen og ha gitteret foran i samme farge som veggen så de blir jo godt skjulte. Nå har vel Phantom serien gått igjennom noen oppgraderinger med nye drivere og sikkert noen generasjoner siden jeg hørte de også.

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.627
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Jeg kom nettopp fra et system med linjekilder, 24X3,5" pr side. Felt inn i veggen helt inntil hjørnene. Mektig lyd, uanstrengt med en enorm kapasitet. Sub system som går opp til 80hz hvor linjekildene tar over. Tilnærmet usynlige siden de flukter med veggen.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.232
    Torget vurderinger
    1
    Jeg regner med at man må ha subwoofere, og systemene går sjelden veldig dypt. Jeg vurderer om dette kan være en løsning, eventuelt modellen over.

1719669149175.png

1719669184350.png

Og selvsagt kan disse settes i høyttalerrammer og henges på vegg.

1719669375727.png

t-roten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Antall liker
    12.541
    Sted
    London
    Jeg har tidligere sett på Totem sine on-wall og in-wall.
    Tror on-wall kunne være noe, men trenger nok hjelp fra en sub eller to..
    Totem Tribe

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.232
    Torget vurderinger
    1
    Det er begrenset hvor dyp bass man får, så her må det subwoofere til -det er i grunnen helt greit. Det blir mer slam i bunne av det.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.232
    Torget vurderinger
    1
    1719676248172.png

I følge spesifikasjonene går har den bra frekvensrespons, og bygger ikke langt ut fra veggen.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Jeg skal igang med et sånt prosjekt på mellomlang sikt ifbm flytting i leilighet.
    Har god erfaring med Klipsch reference inwall pluss sub i stue-surround som har blitt brukt flittig i 16 år 😎

Noen kjappe tanker rundt inwall/onwall.
    Kassevolum er kassevolum uansett løsning.
    Skviser du dypbass ut av inwall skrangler det som regel.
    Man bør/må ha subber og jeg har Klipsch reference 12 tommer plassert inni nisje under receiver/BD.

Det er knallbra midbass/nedre mellomtone/vokal fordi boundary kanselleringer ikke eksisterer.

Man kan få litt dårligere lydbilde pga manglende mulighet til toe in. Mine Klipsch har diskanthorn som kan vinkles litt 👍

Men egentlig ser jeg svært få ulemper med et godt konstruert in/onwall system bortsett fra at hele hobbyen med komponenter og vakre kabinetter/horn forsvant 🥲

IMG_1282.jpeg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.232
    Torget vurderinger
    1
    Jeg regner med du deler på 80 Hz?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.232
    Torget vurderinger
    1
    En annen løsning enn innbyggingshøyttalere er f.eks. on-wall høyttalere og der finnes faktisk noen alternativer.

1719681120268.png

ATC - HTS40 On Wall Speaker.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Har allerde årna meg noen prototyper som jeg ikke har testet enda. Disse skal bygges inn i en slags custom TV vegg en vakker dag:

Finner litt inspirasjon på Pinterest.
    Det blir ikke så luksuriøst som dette men selve prinsippet viser at man kan bygge inn custom kasser i hyller med stoff foran. Subwoofere kan også skjules på forskjellige måter. Akkurat nå tegner og regner jeg på isobaric løsninger med nye Seas L22ROY2 og da kan det bli bang for the bucks med lite volum.

IMG_1277.jpeg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.232
    Torget vurderinger
    1
    Hm, ja det er jo en løsning.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Har til og med, hvis krisen blir stor, tatt vare på mine JBL storformat med beryllium og fått tak i «små» 30 cm JBL horn med stor throat. Må tilpasses litt. Men uansett. Disse blir 20 cm dype totalt og kan bygges inn i en reol hvis hornsuget melder seg:

IMG_1326.jpeg
    IMG_1325.jpeg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.232
    Torget vurderinger
    1
    Interessant. Jeg ser at det finnes noen alternativer som slett ikke er dumme dersom on-wall løsninger er det foretrukkne. Eksempelvis Dali eller ATC.

1719692541369.png

1719692577278.png

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Det er bare å lage kasser til hvilke som helst inwall høyttalere. Du må ikke kjøpe onwall.
    Mange/de fleste haf lukket kammer også, da blir det enda enklere.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Disse hørte jeg på i Asker på messa. Ikke bare de beste inwall høyttalerne jeg har hørt. Faktisk en av de bedre høyttalerne jeg har hørt hvis du aksepter å ha et bra bass system ved siden av:

De var så bra at jeg lurte på om jeg skulle slutte med DIY.

Og 200K par er mye for pengene tatt i betrakting hva du får igjen:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Fint at det kom en slik tråd da det blir mitt fokus fremover.

En ting jeg har fundert på er hva som er mulig med kun en toveis løsning?

Inspirert av noen søte MTM delt på 650 Hz:

IMG_1362.jpeg

Jeg har som nevnt lenger opp JBL storformat med beryllium og et par 30 cm brede waveguide fra JBL (mini 2384). Disse kan deles ned mot 1000 Hz.

Så funderer jeg på om en in/onwall søyle på 2 meter bygget inn og MTM med et par Seas Excel 8 tommer papirdrivere med Nextel coating og den nye supersmoothe edgecoatingen kan funke sammen?

To 8 tommere gir bra kapasitet. Og 70 liter pr driver i refleks gir fb 23 Hz.

En ting som ikke er nevnt er at med inwall så fungerer den brede veggen som en flat waveguide for bassmellomtoner og gir bedre direktivitet nedover i 200 Hz området. Også slipper man 6 dB baffelstep tap nederst på toppen (ehh bunnen) av det hele.

Sist redigert:

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.866
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Har deltatt i et 4-veis inwallsystem med helt superbe drivere inkl 4x 12" sub. Aktiv deling.
    Helt mislykket da sideveggene ikke er gjenstand for akustisk behandling ( politisk vedtak). Hard gjalling m.a.o.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.382
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg har eit 5.1anlegg i tillegg til mitt2.0 hovudanlegg. Dette brukast til heimekino når vi er mange. Problemet med slike veggorienterte oppsett er at det vert få gode lytteplassar. Men eg gjekk for mirage imnisat som er "nesten rundstrålande" og godt eigna til å henge på vegg. Innebygde høgtalarar spreier ikkje godt nok etter mine erfaringar (men eg har ikkje høyrt så mange slike oppsett).

rt

psychedelia

Fersking
    Ble medlem
    02.12.2013
    Antall liker
    0
    Noen som har noe erfaring med Audio Physic classic on-wall? Med en liten en som snart kan gå må jeg kvitte meg med mine deilige Adyton X3 og kjøpe noe mer kone og barnevennlig 😳

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn