Innebygd eller eksternt RIAA?

jasjas

Medlem
Ble medlem
08.02.2014
Innlegg
39
Antall liker
71
Hvor gode er de innebygde riaa-trinnene i integrerte forsterkere og receivere? Jeg har en Yamaha rx-a1020 som står som forforsterker i mitt anlegg, og platespilleren er en REGA planar 3. Jeg har nok ikke et øre og lytterom som forsvarer de veldig dyre komponentene. Når det er sagt så oppleve jeg et stort løft i lyden når jeg gikk over til en ekstern DAC, i forhold til D/A-trinnet som står i den receiveren.

Nå er vel et riaa-trinn i utgangspunktet en ganske simpel krets. Mitt spørsmål er da, om en ekstern riaa til en fornuftig pris vil tilføre noe forbedring? Her vet man gjerne ikke hva man leter etter før mann har funnet det.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.998
Antall liker
39.138
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Tror nok du vil merke store forskjeller på en ex riaa kontra den du har.
Bare å søke her på sentralen så finner du masse tips :)
Lykke til

mvh
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.200
Antall liker
2.449
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Jeg testet riaa trinnet i min Yamaha RXV 3067 men ble utrolig skuffet. Tror ikke du skal bla opp mange kronene for å bedre den der.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Hvor gode er de innebygde riaa-trinnene i integrerte forsterkere og receivere? Jeg har en Yamaha rx-a1020 som står som forforsterker i mitt anlegg, og platespilleren er en REGA planar 3. Jeg har nok ikke et øre og lytterom som forsvarer de veldig dyre komponentene. Når det er sagt så oppleve jeg et stort løft i lyden når jeg gikk over til en ekstern DAC, i forhold til D/A-trinnet som står i den receiveren.

Nå er vel et riaa-trinn i utgangspunktet en ganske simpel krets. Mitt spørsmål er da, om en ekstern riaa til en fornuftig pris vil tilføre noe forbedring? Her vet man gjerne ikke hva man leter etter før mann har funnet det.
Test for eksempel en Rega Phono mm eller Pro-ject phono Box, regner med du bruker MM pickup?
 

jasjas

Medlem
Ble medlem
08.02.2014
Innlegg
39
Antall liker
71
Jeg bruker MM pickup ja. Har den orginale Elys2 pickupen og den blir nok ikke byttet ut med det første nei. Ser at Rega Phono ikke er så stort inngrep, og etter hva dere sier så skal det ikke så mye til å få gjort et løft i forhold til den som står i Yamahane. Litt usikker på hva jeg bør gå for.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Jeg bruker MM pickup ja. Har den orginale Elys2 pickupen og den blir nok ikke byttet ut med det første nei. Ser at Rega Phono ikke er så stort inngrep, og etter hva dere sier så skal det ikke så mye til å få gjort et løft i forhold til den som står i Yamahane. Litt usikker på hva jeg bør gå for.
Hvis du har noen hi-fi sjappa i nærheten så hør om muligheten får å låne/deponere med hjem en riia som er i prisklassen du synes er ok, for eksempel en av de nevnte.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
På generell basis er det stor forskjell på riaatrinn.
 

jasjas

Medlem
Ble medlem
08.02.2014
Innlegg
39
Antall liker
71
Skal riaa-trinnet passe best til pickupen eller er det hvordan det passer inn i resten av anlegget som er vesentlig.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
567
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Får du tak i et brukt Ear 834, trenger du ikke bytte noe mer. Ikke før du investerer voldsomt i nye komponenter. Lå et på Finn her om dagen.
Edit: ligger der fortsatt, men til en noe stiv pris. Ville selv ha prutet, hvis jeg var ute etter en.
 
Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Skal riaa-trinnet passe best til pickupen eller er det hvordan det passer inn i resten av anlegget som er vesentlig.
Riaa er ment å gå i hvilken som helst linjeinngang. Det skal selvsagt matches klangmessig. Riaa mot pickup er derimot mye vanskeligere, når vi snakker om MC. Med MM noe enklere. Vil likevel si at match mot pickup er mest utfordrende.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Får du tak i et brukt Ear 834, trenger du ikke bytte noe mer. Ikke før du investerer voldsomt i nye komponenter. Lå et på Finn her om dagen.
Edit: ligger der fortsatt, men til en noe stiv pris. Ville selv ha prutet, hvis jeg var ute etter en.
Hehe, hadde det vært så greit hadde vell de fleste av oss hatt den;)
 

jasjas

Medlem
Ble medlem
08.02.2014
Innlegg
39
Antall liker
71
Får du tak i et brukt Ear 834, trenger du ikke bytte noe mer. Ikke før du investerer voldsomt i nye komponenter. Lå et på Finn her om dagen.
Edit: ligger der fortsatt, men til en noe stiv pris. Ville selv ha prutet, hvis jeg var ute etter en.
Den ser spennende ut. Klarte lenge å holde meg unna vinyl, er veldig redd for hva som kan skje om jeg tar rør inn i huset...
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
567
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Får du tak i et brukt Ear 834, trenger du ikke bytte noe mer. Ikke før du investerer voldsomt i nye komponenter. Lå et på Finn her om dagen.
Edit: ligger der fortsatt, men til en noe stiv pris. Ville selv ha prutet, hvis jeg var ute etter en.
Den ser spennende ut. Klarte lenge å holde meg unna vinyl, er veldig redd for hva som kan skje om jeg tar rør inn i huset...
Jeg hadde én i flere år..... Det er mulig å bytte rør og få noe bedre lyd med NOS-rør. Har aldri angret på at jeg begynte med rør(bortsett fra når det ryker ett).
 
T

TLN

Gjest
Nå kan det virke som at mange av de folka som har svart ikke helt har sett hva du har av utstyr, øre og lytterom som du skriver. Du trenger en fornuftig RIAA til en fornuftig pris. Svaret på om du vil merke forskjell er JA.

Jeg vil påstå at du får en meget god og fleksibel RIAA ved å velge Schiit Mani RIAA til kun kr. 1990,-

Kan kjøpes her: https://duet.no/produkt/schiit-mani-2/
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.701
Antall liker
5.153
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Har prøvd RIAA trinnene på tre forskjellige recievere og prossessorer hjemme, mest for gøy - syns de var elendig selv på kostbare produkter.
 

jasjas

Medlem
Ble medlem
08.02.2014
Innlegg
39
Antall liker
71
Spennende ting som kommer opp her. Det ser ut til å være verdt et forsøk med et bedre riaa trinn enn det som er innebygd i recieveren.

Forøvrig er resten av komponentene i anlegget utover platespilleren og recieveren. Hypex Ncore, Klipcsh RF82II og en SVS SB 2000 (sub brukes ikke når det spilles vinyl).
Anlegg nr 2 er Hegel H160 og XTZ 99.26
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Det meste som er verd å skrive, er vel alt skrevet.
Det beste er om du kan få lånt noe med hjem, slik at du kan sammenlikne selv. Alternativet er å ta med forsterkeren til et lytterom der de har liknende høyttalere som dine. RIAA-enheten er kanskje den forsterkerkomponenten som gir størst utslag. Lykke til.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.391
Antall liker
8.518
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Ligger en NLE 17 på Finn.
Den har faktisk ligget der en stund, er det ingen som har fått med seg det?
Kun en ting å si, løp og kjøp.
Ingen riaa som slår den til en fornuftig pris.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.722
Antall liker
7.993
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
I gamle dagar (fram til ca 1990) var RIAA ein integrert del av forforsterkaren. Kvaliteten på forforsterkaren vart såleis oftast vurdert ut frå kor godt vinylattgjevinga var - denne var oftast betre enn dei andre signalkjeldene.
Så vart riaa lite etterspurt, og forforsterkarar kom med berre linjedel, for å spare kostnader til fasiliteten ein ikkje hadde bruk for lenger, etter at "alle" hadde gått over til CD. Men så kom superriaatrinna som ekstrautstyr. Desse kosta gjerne minst like mykje som ein forforsterkar - og var minst like kostbare å produsere.
I dag kan du få billeg-riaatrinn til nokre hundrelappar, og du kan finne ting til fleire hundretusen. Det er enorm skilnad i denne skalaen, og du kan få svært gode ting til 14 - 20 tusenlappar. Men dersom du treng å byte pickup ofte, har MC med svakt ouput, er det mykje å hente på å bruke endå meir.
Motsett kan det hende du vert fornøgd med ein billegsak til ein tusenlapp. Vanskeleg å seie utan å kjenne ambisjonsnivået du har til vinylattgjevinga.
 

jasjas

Medlem
Ble medlem
08.02.2014
Innlegg
39
Antall liker
71
I gamle dagar (fram til ca 1990) var RIAA ein integrert del av forforsterkaren. Kvaliteten på forforsterkaren vart såleis oftast vurdert ut frå kor godt vinylattgjevinga var - denne var oftast betre enn dei andre signalkjeldene.
Så vart riaa lite etterspurt, og forforsterkarar kom med berre linjedel, for å spare kostnader til fasiliteten ein ikkje hadde bruk for lenger, etter at "alle" hadde gått over til CD. Men så kom superriaatrinna som ekstrautstyr. Desse kosta gjerne minst like mykje som ein forforsterkar - og var minst like kostbare å produsere.
I dag kan du få billeg-riaatrinn til nokre hundrelappar, og du kan finne ting til fleire hundretusen. Det er enorm skilnad i denne skalaen, og du kan få svært gode ting til 14 - 20 tusenlappar. Men dersom du treng å byte pickup ofte, har MC med svakt ouput, er det mykje å hente på å bruke endå meir.
Motsett kan det hende du vert fornøgd med ein billegsak til ein tusenlapp. Vanskeleg å seie utan å kjenne ambisjonsnivået du har til vinylattgjevinga.
Ambisjonen er nok og finne noe til mellom 1000,- og 5000,- som passer til den spilleren jeg har nå. Er helt fersk når det gjelder vinyl. Hører mest på CD, men har hørt hvor mye bedre enkelte plater kan være på vinyl. Etter responsen her inne kan det virke som det er mye hente på å erstatte dagens løsning med en ekstern forsterker.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.391
Antall liker
8.518
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Slå til på NLE 17 har jeg sagt.
Du kommer ikke til å angre.
Er en grunn til att de sjelden dukker opp på bruktmarkedet.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.722
Antall liker
7.993
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg vil vere litt forsiktig med å plukke ut ein bestemt riaa i denne prisklassen som "best". Men hugs at pickupen har meir eigenlyd enn ein rett avstemt riaa, og totalresultatet i stor grad vert bestemt av kor godt desse passar saman. Trur nok Elys og NLE går fint, og NLE kan henge med eit stykke vidare om du skulle oppgradere pickup, men det er også mange alternativ; Rega, Mobile Fidelity, Heed..., og går du på bruktmarknaden finnest svært interessante ting til skapelege prisar.
 
L

larkus!

Gjest
Når temaet ekstern kontra innebygd RIAA dukker opp, så stiller jeg like godt følgende spørsmål:
Hvorfor er eksterne RIAA-trinn så plasseringsfølsomme når det gjelder brum? Lenge siden jeg hadde innebygd RIAA nå. De siste var vel i en Yamaha C2A forforsterker på begynnelsen på 1980-tallet, og seinere en Tandberg 3018 forforsterker. Jeg kan ikke huske at brum var noe problem med disse. Seinere har jeg hatt et Cambridge Audio phonotrinn og har pr. dags dato et Jasmine LP2.5DU. Begge disse, og spesiellt Jasminen er ekstremt følsomme overfor brumfelt fra apparater i nærheten, spesiellt fra forsterkeren som har stor trafo.. Må ha god avstand, minst 1 meter.
 
Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Tror følsomheten for indusert støy henger sammen med to ting. Den ene er ganske enkelt at det skal forsterkes så inni granskauen mye, den andre at moten dikterer diskrete komponenter som igjen gir store print. Mine to siste har vært særdeles kompakte, basert på IC'er og SMD, og veldig støysvake (NLE 17 og NLE 22).
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.533
Antall liker
6.949
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hadde en Perreau RIAA på hjemlån for en (god) del år siden - den var steike følsom for støyfeltet fra røreffekten min. Helt håpløs. Jeg er forsåvidt ikke overraska, siden det var plastchassis på den.

Johan-Kr
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Slå til på NLE 17 har jeg sagt.
Du kommer ikke til å angre.
Er en grunn til att de sjelden dukker opp på bruktmarkedet.
Hekt enig. Har selv NLE22 og den er veldig bra. Suveren lyd per NOK
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Tror aldri jeg har sett så mange RIAA'er på brukten som nå. Noen grunn til det? Er interessen for vinyl dalende?
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
^^ Tror også det. Det produseres utmerkede riaatrinn i Ryfylke & ikke minst i Buskerud.




mvh
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg tror strengt tatt at platespillere og tilhørende inviterer til bytting og prøving på en måte som gir rotasjon på brukten. Det er noe annet å 'smake seg fram til' platespilling enn CD-spilling, og vips, så er hobbyelementet tilbake.
 
Topp Bunn