Innebygget RIAA eller ikke?

Dinosauren

Medlem
Ble medlem
14.02.2021
Innlegg
9
Antall liker
2
Sted
Askim
Hei!
Har et anlegg som etter min mening låter bra til mitt bruk, (men sikkert er helt forkastelig etter standarden til dere som er interessert nok til å være her inne...) Jeg har en Denon forsterker, Denon cd-spiller og Klipsch høyttalere (i prisklasse 5-6000,- pr enhet nytt). Har i tillegg veldig gode og dyre høyttalerkabler, og kabler mellom enhetene.
Nå skal jeg legge til en vinylspiller. Vet ikke helt hvilken ennå, men er vel prismessig rundt samme nivå, muligens noe mer med en oppgradert pickup.
Så kommer spørsmålene:
1) Hvis jeg kjøper f.eks en Rega Planar 1. Lønner det seg å gå for standardutgaven, eller lønner det seg å gå for Plus-varianten med innebygget RIAA. Eller for å si det på en annen måte, hva vil låte best av den innebygde varianten i platespilleren eller den i forsterkeren?
2) Hvor langt er det formålstjenlig å gå i oppgradering av pick-up., hva anbefaler dere?
3) Er jeg på villspor når jeg antar at pickup er det viktigste for lydkvaliteten - at det beste resultatet er en relativt sett billigere spiller med stor oppgradering på pickup, kontra en dyrere spiller med en billigere pickup? (Eller for å konkretisere: At en P1 med maksimal oppgradering på pickup er bedre enn en P3 med standard pickup). Eller er jeg helt på bærtur?
Veldig takknemlig for svar (og ikke råd som ender med at jeg kjøper en spiller til 50.000 og sover 3 måneder på sofaen)...
 

thetjomster

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2013
Innlegg
923
Antall liker
2.144
Sted
Trondheim
Har du innebygget RIAA i forsterker, så ser jeg ingen grunn til å kjøpe en spiller med integrert RIAA. Kjøp en så bra spiller som du har mulighet til med en gang, pickup kan med letthet oppgraderes på et senere tidspunkt om/når man skulle få byttesyken :)
Vil tro at P3 har en vesentlig bedre tonearm (RB330?) enn P1 (RB110?) uten at jeg kjenner Rega spillere godt nok til å være bastant på dette.
Et annet poeng vil jo være om du skal kjøpe nytt eller brukt. Finnes mye bra på brukten for 5-6000,-.
Det finnes en del tråder rundt dette allerede, så man vil få mange gode tips ved å lese igjennom disse(y)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Dinosauren: Som Thetjomster sier, dropp innebygget RIAA. Men hvis du har tenkt å bruke innebygget RIAA i Denon holder det langt med en ny Planar 1. Den er god nok til å tåle pickups i toppklasse når den tid kommer at du vil oppgradere. Og den kan fint brukes med LANGT dyrere elektronikk også...
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.300
Antall liker
9.540
Torget vurderinger
2
Japp.
1. Først bud er stabil og jevn hastighet. De billigste spillern er billige fordri man har spart på pengene, og de sees på hastighetsdatene. En av de rimelige som skiller seg ut i positiv forstand denne. Project er verden største platespilllerprodusent og det har noen fordeler.
Pro-Ject RPM 1 Carbon Platespiller - Hvit - Soundgarden
Den har bedre data en Regas og andre bilige fra Project, om man stoler på oppgitte tall.
Du kan sjekke kvaliteten hastigheten på ulike spillere med mobilapp..
Wow Flutter | Philip Broder


2. RIAA om Denon forsterkeren din har RIAA/platepillerinngang for MM er det godt nok, ingen vits å betale for spiller med RIAA da.
3. Etter hastighet er Pickup - det viktigste Ja.
4. Dyre kabler har minimalt å si for lyden, bruk pengene andre steder. Bedre pickup eller spiller, feks
 
Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.535
Antall liker
8.101
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
1) Hvis jeg kjøper f.eks en Rega Planar 1.

Hør på Balla og velg en Pro-Ject RPM 1 i stedet.

2) Hvor langt er det formålstjenlig å gå i oppgradering av pick-up., hva anbefaler dere?

Hold deg til MM og se på VM95-serien til Audio-Technica (fås hos Platekompaniet). De to beste, VM95ML og VM95SH, er knakende gode pickuper og alle i serien er vel verdt å ha.

3) Er jeg på villspor når jeg antar at pickup er det viktigste for lydkvaliteten

Derom strides både lærde og amatører ofte. Såfremt drivverk og arm holder tilstrekkelig kvalitet vil jeg si at pickup og RIIA er de to som i størst grad bestemmer lydkvaliteten. Ender du for eksempel opp med en RPM 1 bør du uansett holde deg til MM og da trenger du ikke strekke deg lengre enn et par tusen for å få en glimrende pickup.

Og ja; hold deg langt unna dyre kabler.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.457
Antall liker
17.185
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Man kan jo reflektere litt over pris på f.eks en Rega Planar 1.
Den ser ut til å ha en veil. pris på 3790,- selv om enkelte tilbyr den til 3490,- og/eller inkludert frakt.
Om man begynner å "grave" seg bakover i denne prisen, så kan man i rekkefølge trekke fra:
Mva (25%) = 3032,-
Forh.margin (30%) = 2332,-
Importørmargin (30%) = 1794,-

For under 1800,- NOK = ca 170,- Euro klarer et høykostland å produsere en 100% komplett platespiller inkl. pickup.
Dette da inkl. arbeidskost, en andel av de faste og variable kostnadene, alle material- og bearbeidingskostnader, emballasje + fortjeneste.
Hadde ennå hele produksjonen foregått på et samlebånd - men når man har sett filmen fra fabrikken så ser man at det er en rekke "Manpower" prosesser.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.300
Antall liker
9.540
Torget vurderinger
2
Det hadde ikke gått i Norge, selv med sosialdumpingimportarbeidere.

Tenk på Michell Engineering da lager ca 500 spillere i året og har overlevd på det... Siden 1982 har de laget 15 000 platespillere. En liten familie bedrift som lever av en omsetning på 10 mill i året.. minus skatt og forhandleravanse
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er nok ikkje så høg kvalitet på desse ovanfor nemnde platespelarane og pickupane. Prøv ein litt dyrare ein, med skikkeleg MC-pickup og ein god riaa, så vil du nok oppleve stor skilnad samanlikna med ein billegspelar og ein eller annan AT95. AT95 er ein bra pickup, men han treng skikkeleg arm.
 

Dinosauren

Medlem
Ble medlem
14.02.2021
Innlegg
9
Antall liker
2
Sted
Askim
Takk for svar så langt. Leser litt rundt omkring, og det begynner å gå akkurat som jeg frykta...mange gode råd kommer, og jeg begynner å se på dyrere greier...:)

1) Har fått et (tror jeg) godt tilbud på en Denon DP-400 med enten en Denon DL-110 eller Denon DL-103R pick-up. Er dette en bra kombinasjon?
2) Regner med at jeg kan få andre gode råd i prisklasse 8- 12.000?
3) Selgeren sier at DL-103R har lav output. Vet ikke helt hva han mener med det. Betyr det at jeg må ha noe mer enn vanlig plateinngang på forsterkeren?
4) Spiller det noen rolle (utover lyden) om det er MM eller MC? Spiller det f.eks noen rolle i forhold til inngang på forsterker?

Nå skjønner dere sikkert hvorfor jeg kaller meg Dinosauren...
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.212
Antall liker
7.874
Sted
Oslo
Denon dl-103 og varianter er en klassiker
Når et produkt har hengt med i 60 år er det for en grunn.
En favoritt hos mange HiFi skribenter.
Lav output betyr at du må ha en mc inngang på forsterkeren, eller en såkalt stepup for at det lave signalet
skal matche en mm inngang. Eller en dedikert riaa som tar mc pickups
Desverre, som så ofte, dyrere er bedre
 

Dinosauren

Medlem
Ble medlem
14.02.2021
Innlegg
9
Antall liker
2
Sted
Askim
Takk for svar. Har sjekket nå, og forsterkeren min har MM inngang. Har du / dere et forslag til det du kaller en "Stepup" som gjør at jeg kan bruke en MC pickup? (eller vil du anbefale en RIAA selv om forsterkeren har en dedikert platespiller-inngang)?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.535
Antall liker
8.101
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Step-up + en god MM inngang fungerer helt ypperlig. Det billigste alternativet er trolig et par Xindak MC10 fra Mala Audio, som har fått gode skussmål fra flere hold. 20dB utgaven vil gi 3mV (10X forsterkning) inn i den innebygde RIIAen og bør passe fint. 26dB utgaven vil gi 6mV (20X forsterkning) inn og bør også fungere fint, men bør ikke brukes med MC pickuper med særlig høyere output enn 0.3mV for ikke å overbelaste inngangen.
 
Sist redigert:

Dinosauren

Medlem
Ble medlem
14.02.2021
Innlegg
9
Antall liker
2
Sted
Askim
Supert, takk for svar og anbefaling. Jeg ser at Denon DL-110 MC har output på 1,6, mens Denon DL-103R har 0,25. Hva betyr det egentlig, må jeg ha en step-up på begge varianter, eller klarer DL-110 seg uten?
Lurer også på: Er det stor forskjell i lyden på en high-end MM og en "inngangsnivå" MC?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.535
Antall liker
8.101
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg ser at Denon DL-110 MC har output på 1,6, mens Denon DL-103R har 0,25. Hva betyr det egentlig, må jeg ha en step-up på begge varianter, eller klarer DL-110 seg uten?

DL-110 er en high-output MC, som i utgangspunktet skal rett inn i en MM-inngang. 1.6mV er imidlertid et vel lavt nivå for mange MM-trinn, noe som kan føre til at volumet må skrus kraftig opp, med mer støy som resultat.

Jeg ville ikke kjøpt en slik uten å først teste om den funker med MM-inngangen din, men om den gjør det er det en pickup som mange liker.

Lurer også på: Er det stor forskjell i lyden på en high-end MM og en "inngangsnivå" MC?

Jeg vil si nei, basert på det jeg har eid og hørt. Skal man høre tydelige forbedringer i forhold til en topp MM skal det en del kroner til (så sant det er snakk om å kjøpe nytt og ikke brukt) og har man ikke også en veldig kompetent RIIA så kan innkjøpet fort være bortkastet.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.609
Antall liker
27.849
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg vil si nei, basert på det jeg har eid og hørt. Skal man høre tydelige forbedringer i forhold til en topp MM skal det en del kroner til (så sant det er snakk om å kjøpe nytt og ikke brukt) og har man ikke også en veldig kompetent RIIA så kan innkjøpet fort være bortkastet.
Tiltredes.

mvh
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

Dinosauren

Medlem
Ble medlem
14.02.2021
Innlegg
9
Antall liker
2
Sted
Askim
Takk for svar. Da skal jeg ta en runde og kikke litt på bra MM pickuper, siden jeg da ikke trenger å legge penger på en step-up. Hva vil dere anbefale av MM?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.535
Antall liker
8.101
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Definitivt Audio-Technica VM95ML eller VM95SH. Begge er glimrende pickuper og representerer etter mitt skjønn den beste ytelsen du kan få for pengene (2000 og 2300 kroner). Det finnes bedre ting, som f.eks Audio-Technica VM750SH eller VM760SLC til henholdsvis 5000 og 8000, men forskjellen er såpass liten at jeg ikke ville brydd meg med dem uten å først ha investert i et veldig godt RIIA-trinn.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Dinosauren:

MM = Moving Magnet. Pickupen funker via en BEVEGELIG MAGNET. Den enkleste måten å bygge pickups på. Kun EN fast standard impedans- 47kiloohm. RIAAen- som pickupen- kan da bygges med kun denne ene impedansen, og blir da lettere å bygge til et lydmessig akseptabelt resultat enn en MC-RIAA eller pickup. Som i sin tur er mer komplisert, grunnet sine variable lastsettinger. Ulempen med en MM kan være at de bevegelige magnetene er noe tunge, så det kan bety et redusert detaljnivå kontra MC. Pga treghet i materiale og dets masse. Dog, det finnes MMs som detaljerer like bra som en MC- Ortofon, AT, Rega, , Grado og Nagaoka har virkelig gode MMer. Hver med sine spesielle karaktertrekk. MM hat et høyere utgangsnivå enn MC, så den blir lettere å håndtere for en mindre bregrenset RIAA.

MC = Moving Coil. Bruker en bevegelig spole, ikke magnet. Mer kompliserte å bygge riktig, dyrere fordi de både krever og - i de fleste tilfeller GIR- høyere grad av nøyaktighet og detaljer i presentasjon. Forskjellig last. Så en MC-RIAA har som regel FLERE settings for last internt. For å tilpasse RIAA og pickup. Byggemessig koster den da mer å få riktig bra lyd i, har flere innstillinger som også kan ødelegge totalen. Lavere inngangsnivå enn MM på LOW OUTPUT MC...altså krever den mer og bedre forsterkning.

HIGH OUTPUT MC: En mellomting, der impedansen tilsvarer MM, men pickupen bruker spole. Disse har et mellomnivå også utgangsmessig. Skal brukes på MM-setting.

Stepup: En transformator som gjør det mulig å bruke LO-MC-pickup på MM-RIAA...

Forøvrig: DP400 bør du lytte inngående til. Fullauto med topp lyd. Enkelt, driftssikkert og seriøst på samme tid.. ;) Jeg hadde satt en Ortofon 2M Bronze på den! Og forøvrig valgt den fortan en hvilken som helst Pro-Ject eller fullauto Thorens..
 
Sist redigert:

Paulsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2003
Innlegg
611
Antall liker
314
kjøp en 3-4 stykker og prøv, det er den beste måten...den eneste faktisk
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.535
Antall liker
8.101
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
kjøp en 3-4 stykker og prøv, det er den beste måten...den eneste faktisk

Men kanskje ikke den billigste måten og neppe en veldig aktuell fremgangsmåte for de aller, aller fleste.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.535
Antall liker
8.101
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Dersom du har tid og anledning, prøv 103 +xindak. Tenker det vert svært tilfredsstillande.

Helt enig. DL-103 er en ypperlig pickup som de fleste vil like (den er jo ikke en klassiker helt uten grunn). Den er ikke bedre enn en god MM (synes jeg), men ikke dårligere heller og har du fått et godt tilbud på den er det ingen grunn til å styre unna.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
JMM: Problemet da er flerdelt:

-Stepups tilpasser til EN- og kun EN pickup.
-Kvaliteten på stepups varierer sterkt.
-DL 103 er også kjent for sine KRAV...
 
Topp Bunn