inngangsimpedans?

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
ser at forforsterkeren doxa 07 har en inngangsimpedans på 40 kohm, mens 012 har inngangsimpedans på 1 kohm. Hva betyr dette? aktiv og passiv? fordeler/ulemper? Hva vil da være en egnet match i henhold til impedans for effektforsterkeren?
Kan slike ting justerers?
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.891
Antall liker
4.337
Det betyr kanskje at det er lettere å drive effektforsterkeren enn forforsterkeren. Det burde være omvendt.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
ser at forforsterkeren doxa 07 har en inngangsimpedans på 40 kohm, mens 012 har inngangsimpedans på 1 kohm. Hva betyr dette? aktiv og passiv? fordeler/ulemper? Hva vil da være en egnet match i henhold til impedans for effektforsterkeren?
Kan slike ting justerers?
Hei montesi..


Sitter her med datablader som fulgte med nye Doxa produkter..
Her står det som følger:

Doxa 07 MK-II
Inngangsimpedans: 100kohm..
Utgangsimpedans: 5ohm. 20-20khz..
Båndbredde: 10-500khz..
H / B / D: 80x300x230

Doxa 012
Inngangsimpedans: 100kohm..
Utgangsimpedans: 5ohm. 20-20khz..
Båndbredde: 10-500khz..
H / B / D: 80x220x210

Regner med at de opplysningene stemmer etter som dette kommer fra leverandør..
Så det virker som om du har fått feil informasjon.?
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Glemte å legge til at både 07 MK-II og 012 en oppgitt forsterkning på 10X..
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
De tallene du nevner for inngangsimpedansen MÅ bare være feil KHH, jeg håper ihvertfall det. En så lav impedans vil belaste cdspilleren noe voldsomt. Sikker på at det ikke er snakk om Kohm?

Den inngangsimpedansen på 1Kohm som Montesi henviser til tror jeg er hentet fra hifiklubbens avis. Geir Tømmervik brukte nemlig denne lave impedansen som argument for at Doxa 012 ikke funket sammen med annet utstyr overhodet. Jeg mener å ha hørt at dette senere ble rettet opp som en trykkfeil, men husker ikke hvor jeg har det fra.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
HUFFDA.!

Selvfølgelig Kohm.! ;D
Bare en liten tastefeil det der..
Flott at du så det..
Skjønner du er mer våken enn meg ;)
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
HUFFDA.!

Selvfølgelig Kohm.! ;D
Bare en liten tastefeil det der..
Flott at du så det..
Skjønner du er mer våken enn meg ;)
Vel, kona ser på Pretty Woman :mad: og jeg sitter her å hamrer på oppdateringstasten og kjeder meg noe sykt. Intet innlegg og ingen detalj slipper forbi meg i kveld ;).
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Montesi, komponenten som sender signalet bør ha en lav utgangsimpedans, mens komponenten som mottar signalet bør ha en høy inngangsimpedans. Forforsterkeren du nevner, Doxa 07 har ut fra det du oppgir 40Kohm (100Kohm i mk2) inngangsimpedans. Hvis din cdspiller da har en lav utgangsimpedans bør alt gå bra. Videre bør altså din effektforsterker ha høy inngangsimpedans, noe jeg er sikker på at den har siden den har en passiv volumkontroll liggende før det aktive kretsløpet. En god regel er at størrelsesforholdet mellom ut og inngangsimpedans bør ligge på 1:10.

Se forøvrig denne tråden for mer info: http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...ori;action=display;num=1137408852;start=14#14
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Vel, kona ser på Pretty Woman :mad: og jeg sitter her å hamrer på oppdateringstasten og kjeder meg noe sykt. Intet innlegg og ingen detalj slipper forbi meg i kveld :D.
Skikkelig off topic dette, men jeg sitter også å kjeder meg, kone og barn full av bassilusker :p
Går gjennom alle gamle annonser på bruktbørs å ser om det er noe spennende jeg har gått glipp av før :-/
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Skikkelig off topic dette, men jeg sitter også å kjeder meg, kone og barn full av bassilusker :p
Går gjennom alle gamle annonser på bruktbørs å ser om det er noe spennende jeg har gått glipp av før :-/
Sykt! Du må ha fått et virus på hjernen. Minst! :eek:
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
artig å se at det blomsterer med hi-fi engasjement her på kvelden:) sjøl sitter jeg med en baileys med is, motorpsycho på tallerkenen og data`n i fanget.

Utifra infoen dere kommer med her skulle alt ligge til rette for at min edison og doxa pre sammen har en trygg framtid i vente, dog herr rognlien nok skulle sett at jeg gikk for en dedikert rør-pre av merke ear istede for norsk minimalisme.
 
Topp Bunn