Innspill ønskes til min første platespiller

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.148
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Går ut fra at dette er rettet mot bl.a. mitt innlegg #75?
I såfall - i den grad jeg konkluderer (observerer og erfarer er nok mer riktig å omtale det som), så er det med- og under de presiserte forbehold. Og, jeg har hørt de nevnte modeller ved flere ulike anledninger. RP40 både hjemme hos.. og i butikkdemo'r. De 2 sistnevnte kun i butikkdemo'r - også i regi av importøren. Samtidig har det ved anledninger også vært mulig å lytte til andre avspillere i samme oppsett - både analogt og digitalt. Og, ja - i alle disse setninger har jeg hatt tilgode å la meg engasjere og begeistre av Rega. Synd, da jeg synes både RP8 og RP10 er fine spillere jeg i utgangspunktet kunne tenkt meg å eie.

Trolig kan det (som jeg nevner) være Rega's PU'r som er synderne. Vet ikke, da det i de anledninger ikke har vært mulig å lytte til spillerne med andre PU'r.

Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.393
Torget vurderinger
26
Jeg snakker generelt, men du har rett, ditt innlegg var inkludert.

Du skal selvsagt få lov til å mene, og du presiserer endatil forutsetningene for uttalelsen, hvilket gjør at jeg som ikke er nybegynner forstår at uttalelsen din nødvendigvis ikke er rettet mot spiller alene eller var ment å være universell. Problemet er at dette er en tråd som omhandler kjøp av første platespiller. Jeg ser det om og om igjen her inne, de som er ferske på vinyl hungrer etter enkle og entydig konklusjoner. For egen del har jeg hørt Rega spille godt med Dynavector og jeg vil mene det er et ypperlig sted å begynne med vinyl, men det er meg, og egentlig ikke poenget. Jeg synes det er en tendens her inne, Igjen bare min mening, at det trekkes for bastante konklusjoner for fort, på for spinkelt grunnlag.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.148
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Det er jeg helt enig i, og jeg forsøker derfor også å formulere mine innlegg i slike sammenhenger slik at de kan/bør/skal leses som egne subjektive meninger - og ikke oppleste og vedtatte sannheter.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.393
Torget vurderinger
26
Jeg ser det. Tror bare vi alle kunne være enda flinkere til å presisere dette. Ser f.eks i tråden om skurrete ssss-er at det fort blir konklusjoner på magert grunnlag.

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.500
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Synes ellers at Pro-Ject spillerne føles litt mer robuste og velbygd med sin høyere masse.

Det er vel litt både og? Debut o.l. er jo lette spillere etter Rega-lesten. Det er det jeg savner litt fra Pro-Ject: En enhetlig designfilosofi med en mer definert retning.
Ja, det er nok mulig. Jeg kunne kanskje presisert at det er 2Xperience og Xtension9 jeg har erfaring med.

Forstår ikke hvordan dere kan trekke konklusjoner om Rega som spiller basert på erfaringene listet over. På generell basis synes jeg det er mye konkludering på spinkelt grunnlag i vinylandelingen om dagen.
Føler at du sikter til meg, så jeg svarer. Jeg har ikke trukket noen konklusjon om Rega spillerne. Hvis det oppfattes slik har jeg vært for upresis. Jeg har bare ment å dele min opplevelse av spillerne jeg har nevnt.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.393
Torget vurderinger
26
Utfordringen ligger i at de som er ferske lengter etter en enkel konklusjon i mengden av sprikende anbefalinger.

Kan hende tar jeg feil.

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.500
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
En enkel konklusjon finnes ikke uansett hvilken komponent man snakker om innenfor hobbyen vår. De fleste som har holdt på litt forstår nok at det samme også gjelder for vinyl.

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
594
saken er vell att ingen av oss kan konkludere med noe som helst da alt handler om matching og personlig smak, som trådstarter er nødt til å høre seg fram til selv. og er man nybegynner og skal ha sin første spiller er det neppe veldig vesentlig om man velger Rega eller pro ject bare man setter på en brukbar pick up .

G

Gasolin

Gjest
Ja en enkel, klar og entydig konklusjon hadde vært ønskelig men ikke forventet.
Hva er en passende pu og riaa (prismessig, mærke, modell) til en spiller som rp6 eller 2xperience?
Jeg forsøker i beste mening å få noen adekvate innspill med på veien.
Spiller rock og metall hvis det har noe å si for valget.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
En enkel konklusjon finnes ikke uansett hvilken komponent man snakker om innenfor hobbyen vår. De fleste som har holdt på litt forstår nok at det samme også gjelder for vinyl.

Joda, det gjør det, dersom man ikke er nødt til å saumfare hver eneste lille detalj ved hver eneste lille komponent. Den enkle løsningen er å gå i din lokale hifibutikk med budsjettet ditt og kjøpe det de anbefaler, eller enda bedre; få hjelp av en kyndig kompis og kjøpe det han kan/anbefaler/har. Enkelt, og man blir sikkert fornøyd. I alle fall hvis man ikke blir sittende og lese forumposter som sår tvil om valget etterpå. ;)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hva er en passende pu og riaa (prismessig, mærke, modell) til en spiller som rp6 eller 2xperience?
Rega selger vel RP6 i bundle med Rega Exact. Ellers liker jeg Dynavector 10x5, som burde være et bra alternativ. Audio Technica AT-150 bør vurderes. Riaa-trinn som kan vurderes er Musical Fidelity V90-LPS, Jasmine 2.5 eller noe fra Graham Slee. ...Det finnes masse å velge i. Bare plukk noe, eller dra rundt og hør på masse ting, og finn "din" lyd.

Jeg synes Dynavector-huslyden er glimrende til rock og metal, men det er meg. :)

Sist redigert:

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
594
Jeg spiller selv rock og metal og foretrekker Rega rp 6/rp 8 og setter man på en mm pick up så sparer man en endel tid og penger med noe rimeligere riia, fra feks Trichord, Graham, Creek og Clearaudio og pick up til en ca 3-5 k fra feks Ortofon eller goldring. Men det eneste som funger er å teste ut selv og ikke tro att det finnes noen fasiter.

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.500
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23

Joda, det gjør det, dersom man ikke er nødt til å saumfare hver eneste lille detalj ved hver eneste lille komponent. Den enkle løsningen er å gå i din lokale hifibutikk med budsjettet ditt og kjøpe det de anbefaler, eller enda bedre; få hjelp av en kyndig kompis og kjøpe det han kan/anbefaler/har. Enkelt, og man blir sikkert fornøyd. I alle fall hvis man ikke blir sittende og lese forumposter som sår tvil om valget etterpå. ;)
Vi har vel alle forskjellig fremgangsmåte og tilnærming til denne hobbyen. Selv hadde jeg aldri kunnet slått meg til ro med å gå inn i en butikk for så å ukritisk kjøpe det de anbefaler. Stoler ikke en døyt på de selgerne.;)

Teste forskjellige ting selv er egentlig det eneste som virkelig funker.

G

Gasolin

Gjest
Takk.
Bare så det er sagt kjøper jeg ikke uhørt:) Jeg tar lytterunder før jeg handler. Kaster ikke bort mine surt opptjente sparepenger på noe jeg kanskje ikke liker eller kan leve med.
Takk for konkrete innspill Dazed og forsell.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Vi har vel alle forskjellig fremgangsmåte og tilnærming til denne hobbyen. Selv hadde jeg aldri kunnet slått meg til ro med å gå inn i en butikk for så å ukritisk kjøpe det de anbefaler. Stoler ikke en døyt på de selgerne.;)

Teste forskjellige ting selv er egentlig det eneste som virkelig funker.
Nei, herregud! Jeg klarer ikke det jeg heller. Jeg graver meg så langt ned i specs og teori at jeg nesten ikke kommer opp igjen før jeg gjør noe som helst. ;) Jeg sier bare at de enkle løsningene finnes. :)

G

Gasolin

Gjest
Oppdate: et godt tilbud på Marantz pm14s1 gjorde at jeg først nå har bestilt platespiller.
Det blir Michell tecnodec med Sumiko blue point special evo III. Oppgraderes etterhvert med tecnoarm. Uten å skulle forsvare mitt valg synes jeg det er gøy å ha en spiller som man ikke hører/ ser så mye til.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.383
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg tek utgangspunkt i tinnitus-utfordringa. Du må ha noko som spelar hyggjeleg på moderat lydnivå, men som likevel får med seg detaljane. Kva med å starte med pickupen? Eg tenkjer ein Denon 103 kunne vere tingen. Men då må du ha ein relativt tung arm, og ein ganske god MC-riaa. Då vert det eit litt anna løp enn kva dei andre legg opp til her.....

Topp Bunn