Høyttalere Innspilling av høyttalere..?

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Har ikke så mye erfaring med innbrenning av høyttalere, har kun overtatt høyttalere fra andre.

Mente jeg hadde sett noen målinger om temaet tidligere og jeg fant det. Konklusjonen her er vel at elementet trenger over 20 timer med innbrenning. Det er sikkert ikke noe entydig svar på dette og det varierer sikkert fra element til element.

http://www.gr-research.com/burnin.htm
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
803
Sted
Bergen
Innbrenning av høyttalere er noe man bare må igjennom...selv om det svir;)

image.jpg
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Nesten litt merkelig, er det virkelig ingen her som har kjøpt nye Klipsch? De er jo beviset på at høyttalere trenger inspilling.
Aldri eid/likt de sjøl men har en viss erfaring med de, og forandringene under inspilling er jo veelig hørbare..
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Har ikke så mye erfaring med innbrenning av høyttalere, har kun overtatt høyttalere fra andre.

Mente jeg hadde sett noen målinger om temaet tidligere og jeg fant det. Konklusjonen her er vel at elementet trenger over 20 timer med innbrenning. Det er sikkert ikke noe entydig svar på dette og det varierer sikkert fra element til element.

http://www.gr-research.com/burnin.htm
Fin link AtleT.
Denne tråden er vel forøvrig en av de få der alle på en måte er enige. Det skjer noe med et mekanisk system når det blir filleristet en stund.
Avvikene er store, da noen har foreslått 1 minutt imens andre har foreslått litt over 2 år (eller litt over en million ganger så lang tid)
Nå ser det imidlertid ut ut som at ytterpunktene (som vanlig?) kanskje overdriver en smule i hver sin retning, og at en grei innspillingstid kanskje er ca 40 timer.
Synes det høres fornuftig ut jeg. Spørs om ikke jeg også kommer til å utvide min standard innspillingstid til to døgn i stedet for ett.
Jeg har faktisk en del 15" elementer liggende som er uåpnet. Hvis motivasjonen og tiden strekker til skal jeg jammen lage en test selv.
Armand
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Nesten litt merkelig, er det virkelig ingen her som har kjøpt nye Klipsch? De er jo beviset på at høyttalere trenger inspilling.
Aldri eid/likt de sjøl men har en viss erfaring med de, og forandringene under inspilling er jo veelig hørbare..
OK, det var derfor jeg ikke likte Klipsch da. Kjøpte nye RF82 og som gikk på hue og ræva ut i løpet av et år ;)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Innlegg
345
Antall liker
86
Nokså mange forståsegpåere mener at det ikke er høyttaleren som blir innspilt, men ørene som venner seg til lyden.

Innbrenning av høyttalere er vel oftest noe som skjer i forbindelse med husbrann...
 

superclementz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2013
Innlegg
249
Antall liker
61
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg opplevde forskjell på hornene etter noe spilletid på RF62 MKII
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
Nesten litt merkelig, er det virkelig ingen her som har kjøpt nye Klipsch? De er jo beviset på at høyttalere trenger inspilling.
Aldri eid/likt de sjøl men har en viss erfaring med de, og forandringene under inspilling er jo veelig hørbare..
Som skrevet tidligere i tråden, har jeg kjøpt nye klipsch. Forskjellen ved innspilling var tydelig, men det tok bare 2-3 min ikke 2-3 år.
 

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2013
Innlegg
395
Antall liker
42
Sted
Stavanger - Kirkegaten nr.43.
Torget vurderinger
0
Hvor lenge skal man spille inn nye høytallere?? Noen sier det er bare og gi blaffen, og trøkke på med en gang..Det er RF7(2) det er snakk om her, hvis det betyr noe.

Mvh
Leggen

- Hvis du spiller moderat til litt høyt i nærmere 6 måneder 24 timer i døgnet, så vil du merke de største endringene. Helt til å begynne med vil du oppleve at lyden er slående god - spesielt på lavt nivå. Så vil den begynne å nærmest "bite" fra seg på blåselyder som deler seg inn i fraksjoner litt på "ville veier" og lydbildet sliter med sammenhengen. For å få dem HELT innspilt så trenges der i overkant av 31 måneder ! Dette forutsetter minst 23 varmegrader i rommet de står og spiller.

- Membran-opphengene blir mer elastisk og følsomt for forsterkerens "arbeidsoppgave" .
- Spyderen bak membranene blir mer elastiske og lettere for forsterkeren å styre.
- Terminal, internkabling, kontaktpunkter og delefilter/komponenter får elektroniske ladninger og får retning på strømmen.

Mvh. Lyden av Opplevelser av mange innspillings-faser.:)
Det er derfor innspilte høyttalere burde kostet mer enn nye :cool:
- Jeg får som regel 20-80% mer for etpar innspilte høyttalere, enn en for nye ! :) ( - MEN der er jo mange som ikke er for salg også da ):):)
Mvh. Lyden av Opplevelser av innspilte Høyttalere...
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
For å få dem HELT innspilt så trenges der i overkant av 31 måneder !
Dermed er fasiten klar. 7 mars 2018 kan du endelig åpne en øl eller farris og sette deg til rette og få godlyden. ;D
Vel, i praksis er det ikke så enkelt. Husk at dette er ved kontinuerlig spilling på litt høyt volum.
Siden ingen orker å spille musikk ganske høyt hele døgnet på et anlegg som spiller dårlig, så gjør man følgende:
Hver dag når man skal gå på jobb skrur man på anlegget (og termostaten), håper at naboene ikke er hjemme, og lar det spille sine unoter sammenhengende i åtte timer før du kommer hjem og kan koble over på dine gamle, ferdig innspilte høyttalere (det ække mye hi-fi å høre på uinnspilte høyttalere, så det utgår!).
Denne prosedyren gjentas hver eneste dag, fem dager i uka.
Etter ELLEVE ÅR med denne prosedyren er høyttalerne endelig klar for bruk.
Eller for salg.
(Eller for dynga)
Det er ikke kalkulert inn unntak for ferier og helligdager, så dersom du har noen ferie eller sykedager hvor du er hjemme og ikke orker å ha dette lurvelevenet gående kontinuerlig må du legge til et års tid eller to før prosedyren er fullført og høyttalerne endelig kan anses som ferdig innspilt.

Dersom denne hypotesen skulle ha vært korrekt er det sannsynligvis ingen av oss som noensinne har lyttet til et par ferdig innspilte høyttalere.
Vi snakker om en påstand om at høyttalere skal ha innspillingstid på rundt tjuetre tusen timer på moderat høyt nivå.

Det neste naturlige spørsmålet vil da være: Hvor mange år med ekstremt aktiv bruk kan man regne med at et høyttalerelement faktisk vil kunne leve før ytelsen degraderes eller elementet rett og slett dør? Det er jo stor fare for at det første som skjer så snart denne prosedyren er gjennomført, at man er nødt til å bytte et element eller to, og vips så må man starte hele kalaset på nytt.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
- Jeg får som regel 20-80% mer for etpar innspilte høyttalere, enn en for nye ! :) ( - MEN der er jo mange som ikke er for salg også da ):):)
Mener du i fullt alvor at butikken din selger det som i praksis er godt brukte høyttalere dyrere enn den selger de samme helt nye?

...Og at noen kjøper disse?
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Finnes det noen her som er innspillingstroende, men ikke kabeltroende?
Ja,

Dette med innspilling av høyttalere har jeg erfart selv da jeg bygde høyttalere med Accuton-elementer og kompliserte passive delefiltre på 90-tallet. Det var en meget spesiell opplevelse der mellomtonen i den ene høyttaleren "falt på plass" ca en time før den andre. Jeg hadde dermed anledning til å A-B sammenlikne de to en liten stund før den andre falt på plass også. Jeg mente også å høre at noe liknende skjedde med diskantene senere, men denne effekten var ikke like krystallklar.

Jeg vet ikke hva som trengte innspilling, men jeg antar det hadde noe med samspillet mellom element å filter å gjøre.

Jeg har også erfart at oppgradering av elektronikk-komponenter kan kreve innspillingstid. Jeg var en stund storforbruker av Black Gate kondensatorer i forbindelse med diverse oppgraderingsprosjekter. Der opplevde jeg ved flere anledninger at lyden var i nærmest konstant endring i flere dager før den falt på plass.

Jeg har både bygd og kjøpt andre høyttalere der jeg ikke har merket slike innspillingseffekter i vesentlig grad, så jeg antar at effekten av innspilling varierer MYE.
 

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2013
Innlegg
395
Antall liker
42
Sted
Stavanger - Kirkegaten nr.43.
Torget vurderinger
0
- Jeg får som regel 20-80% mer for etpar innspilte høyttalere, enn en for nye ! :) ( - MEN der er jo mange som ikke er for salg også da ):):)
Mener du i fullt alvor at butikken din selger det som i praksis er godt brukte høyttalere dyrere enn den selger de samme helt nye?

...Og at noen kjøper disse?
Nei - slike høyttalere selges som brukte eller hvis de er i meget god stand, så selges de som demo-kjørte med 5 års full reklamasjonsrett.

Innspilte høyttalere som selges med + 20-80% pris - er rigget opp til innspilling før endelig pakking og er NYE. Disse selges gjerne til kunder som vil betale for dem ekstra for å få dem innspilt - en jobb som jeg tar på meg med hvite hansker og gjør for kunden. Dette tilbudet faller alltid i svært god jord !

Mvh. Lyden av Opplevelser av svært fornøyde kundebesøk...
 

Elemental

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2011
Innlegg
158
Antall liker
160
Definisjonen på et klippet signal er at det er flatt på toppen av bølgeformen. Og det finner man mye av på moderne innspillinger. Det er resultatet av klipping - mye høyfrekvent energi - som er skadelig for høyttalerne, da rent spesifikt diskantelementet. Så ja, du kan skade høyttalerne uten at forsterkeren klipper.
Kompresjon i masteringen av musikk er helt ufarlig for høyttalerne, forsterkeren leverer fortsatt det den skal. At forsterkeren ikke klarer å levere nok likestrøm derimot brenner spoler over en lav sko...
 

Pommeroy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2012
Innlegg
789
Antall liker
353
Innspilte høyttalere som selges med + 20-80% pris - er rigget opp til innspilling før endelig pakking og er NYE. Disse selges gjerne til kunder som vil betale for dem ekstra for å få dem innspilt - en jobb som jeg tar på meg med hvite hansker og gjør for kunden. Dette tilbudet faller alltid i svært god jord !

Mvh. Lyden av Opplevelser av svært fornøyde kundebesøk...
whistle.gif
Hvite hansker ja, klart det.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Definisjonen på et klippet signal er at det er flatt på toppen av bølgeformen. Og det finner man mye av på moderne innspillinger. Det er resultatet av klipping - mye høyfrekvent energi - som er skadelig for høyttalerne, da rent spesifikt diskantelementet. Så ja, du kan skade høyttalerne uten at forsterkeren klipper.
Kompresjon i masteringen av musikk er helt ufarlig for høyttalerne, forsterkeren leverer fortsatt det den skal. At forsterkeren ikke klarer å levere nok likestrøm derimot brenner spoler over en lav sko...
Skal en forsterker levere "nok likestrøm" da ...?
 

Elemental

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2011
Innlegg
158
Antall liker
160
Hehe ups, likestrøm ja. Den var god :eek: sånn kan det gå når man skriver på farten!
 

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2013
Innlegg
395
Antall liker
42
Sted
Stavanger - Kirkegaten nr.43.
Torget vurderinger
0
Innspilte høyttalere som selges med + 20-80% pris - er rigget opp til innspilling før endelig pakking og er NYE. Disse selges gjerne til kunder som vil betale for dem ekstra for å få dem innspilt - en jobb som jeg tar på meg med hvite hansker og gjør for kunden. Dette tilbudet faller alltid i svært god jord !

Mvh. Lyden av Opplevelser av svært fornøyde kundebesøk...
Vis vedlegget 333443 Hvite hansker ja, klart det.
- Og for faktiske kunder som må se med fingrene så har jeg 3-4 par hvite hansker liggende klare til utlån. Andre uaktuelle "kunder" som må se med fingrene får marsjordre ut av butikken for alltid.

Mvh. Lyden av Opplevelser av nyinnkjøpt lyd-utstyr.
 

sigma 6

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Innlegg
111
Antall liker
36
Jeg plejer at vende baflerne mod hinanden med 3 cm mellem. Så sættes højttalerne i modfase og en dyne lægges over højttalerne, og så skal der bare afspilles noget pink noise. Efter et døgn synes jeg de fleste højttalere er klar.
 

thesoundof

Medlem
Ble medlem
15.05.2014
Innlegg
33
Antall liker
10
Sted
Oslo
Har erfart å kjøpe brukte høyttalere som etter noen dager/uker plutselig har klart bedre lydbilde (dynabel euforia og quadral aurum montan). Hva dette kommer av vet jeg ikke men aner at dersom man kjøper høyttalere som har hatt en eller annen form for dårlig elektronikk tilkoblet eller har vært u-brukt (noe de ikke var i mitt tilfelle) tar det en stund før de responderer. Enten kommer dette av innbrenningsfenomen eller så har nissen gjort noe faenskap uten min viten for hver gang dette har skjedd regnet man absolutt ikke med noe som helst.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Det er ikke delefilteret da som må spilles inn evnt loddinger?
Skiftet utgang kondensatorer på en rørforsterkeren for noen år siden.. Hørtes fyselig ut, men etter 3-4 timer var det ok igjen.
I en høyttaler går det ikke mye strøm så det tar lang tid og spesielt diskanten..
Nå bare synser jeg.....
 

thesoundof

Medlem
Ble medlem
15.05.2014
Innlegg
33
Antall liker
10
Sted
Oslo
Det kan være alt mulig, jeg aner ikke for å være ærlig, men placebo er det neppe.
Med forsterkere og andre komponenter kan det være temperatur som spiller inn først og fremst samt at noen komponenter sannsynligvis trengs å spilles inn fra produksjon. Når det gjelder høyttalere kan det være noe i det du nevner ang.delefilter. Driver og spiller inn noen Klipsch som er nylig anskaffet så er spent på å følge med om de "løsner". Synes produsentene bør rate produktene med innbrenningsgrad om dette er noe mer enn ett fenomen "alle" bare kjenner til.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det går ganske mye strøm i et høyttaler element sammenlignet med detb mesten annet i en HiFi kjede.
Spille inn med en dårlig forsterker må en for all del unngå :)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Vil fraråde å spille Jens Book Jensen og andre viseartister.
De verste ht jeg har hørt var mine foreldres.
De hadde hørt mye på Prøysen, og de låt , vel litt bondsk
Kjenner til det.. Hørte noen faderen hadde en gang.. Vert mye Abba, Johnny Chash og en del mammamusikk.. Du veit...
Låt gyselig de..
 

thesoundof

Medlem
Ble medlem
15.05.2014
Innlegg
33
Antall liker
10
Sted
Oslo
Har nå hatt disse fabrikknye Klipschene på kontinuerlig i vel over 1 uke og ikke skjedd noe nevneverdig ang."innspilling".
 
I

Ikke33206

Gjest
Har nå hatt disse fabrikknye Klipschene på kontinuerlig i vel over 1 uke og ikke skjedd noe nevneverdig ang."innspilling".
Sørg for å la dem få kjørt seg litt med høyt volum, hvis det lar seg gjøre i forhold til naboer og sånn.
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.927
Antall liker
2.174
Tatt litt fra en annen tråd om emnet (min)
En av de store mytene, dette med innbrenning. Seas f.eks snakker om 20min . De produserer høyttalere, skrur dem ikke bare inn i en kasse. Noe snodig også at innbrenningstiden ofte er proporsjonal med prisen.

Her er en som har gått litt mere vitenskapelig til verks, han har skikkelig hakk i skjeftet innen faget også. Eller CV som det heter på Nyspråk. Hans kortversjon er at det er vi som blir innbrent.

Litt fakta:


Dr.E
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Jeg bare tenker på logistikken i å selge et produkt som er månedsvis unna ferdigstilling. Ville vært som å selge vellagret ost helt fersk og så fortelle kjøperen at den først når sitt potensiale etter 12 mnd i en kjeller som holder 12 grader og har 70% luftfuktighet. Og så ta betalt som om produktet er 100% ferdig.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Tydelig at enkelte ikke har satt inn et par ferske Lowther elementer..
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Jeg hørte stor forskjell på mine selvbygde høyttalere med accuton-elementer etter noen dagers innspilling. En ettermiddag ble den ene høyttaleren plutselig mer varmtlydende i mellomtonen. Så gikk det en halvtime og så fulgte den andre etter. Hva som ble innspilt vet jeg ikke. Det kan ha vært opphenget som myknet og impedansen som falt på plass, og dermed delefilterfunksjonen som var relativt komplisert. Det var i alle fall ikke ørene. Har ikke hørt noe liknende siden, så jeg antar at fasitsvaret er at noen høyttalere krever innspilling mens andre ikke gjør det.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
914
særlig PA-elementer med lakkert spider kan trenge juling. det er merkbart kanskje spesielt oppover i frekvens (oppbrytning) om de kjøres for høyt. riktig deling og putt de i en lukket kasse derimot så har jeg ikke hørt noe.
seas og andre uten coating har jeg ikke hørt noen forskjell på heller. spideren er myk fra starten av
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det verste eg har vore bort i er Genesis 8300F. Brukte mykje av tida mi på å spele dei, samstundes som eg brukte knepet med å sette høgtalane mot kvarandre og fasevende den eine.
Men det var ein god høgtalar, sjølv om han ikkje spelte bass.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
De Larsen jeg har nå behøvde virkelig lang innspilling. Men som med andre HT som her, så synes jeg det er bassen som behøver å «løsne». Da er det greit med en ungdom som vet hva som behøves for å massere bassen. Det kreves volum også.
Tror ikke bare dette har bare med tilvenning, såpass påtagelig er forskjellen.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Jeg kjøpte et par Focal Kanta 2 i sommer og det er først de siste ukene at jeg synes de har kommet på plass. Særlig beryllium-diskanten tar tid å spille inn. Det samme merket vi forøvrig med konas Focal Utopia. Focal sier selv et par ukers innspillingstid, men jeg synes det må en del mer tid til for at alt skal komme på plass. Her er sitat fra manualen:

KANTA™
Break-in period
The speaker drivers used in Kanta loudspeakers are complex mechanical components which require a certain
time to adapt to operate at their best and to become acclimatised to the temperature and humidity of the
listening environment. This break-in period varies depending on the climate and may last a few weeks. To
reduce the break-in period, we recommend operating the loudspeakers for approximately twenty consecutive
hours. Once the loudspeakers’ characteristics have totally stabilised, you will be able to enjoy your Kanta
loudspeakers’ performance to the full.
 
Topp Bunn