Innspilling av Lyra pickup-

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , i forrige uke kjøpte jeg meg en ny Lyra argo i ....Dette var på bakgrunn at jeg prøvde en i armen som var innspillt før kjøp av ny.

Det låter veldig ok nå , men lurer på hvpr lang innspillingstid man må regne på disse......stifttrykket er satt til max av det produsenten anbefaler(1,8gr)

jeg har passert 20 timer akkurat , nå .

Jeg har ikke den store erfaringen med disse pu ene her og innspilling , så det hadde vært gøy å vite om noen vet ca timeantall den "slipper" på...

Dorian jeg hadde ble solgt med spillern før den var innspillt , så der brast erfaringen på timeantallet...Dorian går og på høyere stift trykk en argo i , så jeg er litt usikker her.....

noen som kan skyte ut ett timeantall...er bare nysgjerrig.

Espen

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
Synes det skjedde mye etter 80-90 timer. Da synes jeg lydbildet roet seg. Bassen ble bedre og toppen mer lettflytende, ikke så hard. Spesielt merket besøkende forskjellene da de kom inn i ulike faser av innspillingstiden. Etter ca 200 timer hadde den "satt" seg...

T

Thomas1

Gjest
70-80 timer brukte min på å bli merkbart bedre. Synes det var en medioker p.u før den ble innspilt. Nå låter den meget bra. God presisjon, god oppløsning,fin organisk klang og en søt og luftig diskant.

Før den var skikkelig innspilt synes jeg den var litt " se hvor tøff jeg er" hehe. Nå er den "hør hvor god jeg er"

Lykke til med en bra lyra. Det er vel noe annet enn de sedate benz p.u ene.

P.s Har en Benz lukashek pp1 riia hjemme på prøve. den er alldeles ikke dårlig for prisen ( ca 11 lapper )

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ok , da er det bare å snurre som ville helvete..... ;D

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.992
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Men hallo! ;D

Sett dere ned og nyt musikken.
Husk at det går nedoverbakke med PUer også, etter noen timer.....

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.684
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
sett den på en elektronisk nålebørste en ukes tid så får den vel ristet løs?
mvh

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
emotikon skrev:
Men hallo! ;D

Sett dere ned og nyt musikken.
Husk at det går nedoverbakke med PUer også, etter noen timer.....
Så klart, nyt den tida som går til innspilling også :)
Det høres jo ikke så jæ*¤#! ut uansett ::)
Egentlig både fascinerende og lærerikt å følge med på slikt.
Mvh

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , jævlig er det langt ifra....har hatt mye værre saker i hus før ja , det er helt sikkert.....

det mangler ørlite grann fra den godt innspillte jeg hadde på lån...på bassgjengivelsen(klarheten) men det regner jeg med at kommer seg.....

Jeg har i kvled utført ørsmå justeringer av azimut , og nåletrykk(litt lettere ) dette var merkbart på lyden...vinyl er ufattelig gøy.....Lyra argo i er nok den aller beste pu en jeg har hatt ja...liksom så komplett , klangbalanse , bass og stemmer , bare nydelig å lytte til....

En del mer forfinet enn sin lillebror Dorian , som slett ikke er værst den heller.... ;D

A.G

Fersking
Ble medlem
27.07.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Hei,hadde vert morro og prøvd en sånn,
noen som vet hva Geir på oslo hificenter kan selge disse for.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
nei , men du kan jo ringe ned å høre.....de ligger på 10.900,-

Ellers selges de utenlands...fks hos elusivedisc........Elusivedisc har forresten flotte innbytteordninger på lyra den dagen du trenger en ny en ;)

Espen

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.426
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hvilket stifttrykk kjører dere på deres lyra?

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
Har Argo i. Bruker 1,75 g TF

mvh

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.426
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hadde 1,8 og ble litt nervøs etter at jeg leste Stereophile sin review av Lyra Skala, og justerte ned til 1,65.

Lurer på om jeg synes det klinger litt bedre nå.

Takk til SSM som lærte meg å stille inn armen!

Men tror jeg må skaffe meg en slik skikkelig protractor med speil, eventuelt lage et speil på en måte selv. Lupe er jo og bra å ha.

Hvor får en tak i slik til en billig penge?

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
498
Torget vurderinger
2
Biltema har en bitte liten lupe til 19,90. Den duger kanskje :)

mvh Filip

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.727
Torget vurderinger
1
Jeg måtte ha et stiftrykk på 2g når pick-upen var ny for at den skulle spore skikkelig. Etter noen timer (50-100?) satte jeg stuftrykket ned til anbefalte 1,8g og da sporet den fint med dette stiftrykket....

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.426
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Voff skrev:
Jeg måtte ha et stiftrykk på 2g når pick-upen var ny for at den skulle spore skikkelig. Etter noen timer (50-100?) satte jeg stuftrykket ned til anbefalte 1,8g og da sporet den fint med dette stiftrykket....
Hvilken er det som skal ha på 1.8?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Dorian......

du er overnærvøs på dette skink.....prøv deg frem , det er ikke kritisk før du beveger deg godt innpå 2 grams tallet..... 8)

men det kan være at det spiller bedre med lettere trykk.....prøv deg frem , du har jo skruen bakpå som er genial i sin vandring....

justerer du deg i tåkeland får du sende en pm , så skal jeg stikke innom å sette opp igjen,........

Bruk ørene og ike stereophile , det er din pickup ( og den tåler 1,8 uten problemer din skala,.

Espen

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.426
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
ssm skrev:
Dorian......

du er overnærvøs på dette skink.....prøv deg frem , det er ikke kritisk før du beveger deg godt innpå 2 grams tallet..... 8)

men det kan være at det spiller bedre med lettere trykk.....prøv deg frem , du har jo skruen bakpå som er genial i sin vandring....

justerer du deg i tåkeland får du sende en pm , så skal jeg stikke innom å sette opp igjen,........

Bruk ørene og ike stereophile , det er din pickup ( og den tåler 1,8 uten problemer din skala,.

Espen
Hehe, ja jeg er litt det :) Har brukt skruen bak og ;)

Og takk for tilbud, jeg får se om jeg klarer å styre klar av tåka :D

Det er den sidelengse justeringa som er vanskeligst å få til rett, har tenkt å få kjøpt meg en lupe :)

Topp Bunn